Emailing I: 6 věcí, na které nezapomeňte, než odešlete reklamní email

Email marketing patří z pohledu provozovatelů on-line služeb a eshopů mezi jeden z nejefektivnějších a nejpřínosnějších komunikačních kanálů. Přináší vysoké konverze, vytváří silnější vztah klient-podnikatel a přispívá ke zvýšení loajality stávajících zákazníků. Pojďme se tedy společně podívat, na co byste neměli zapomenout…

1. Zaměřte se na chování a události

Správné cílení je jedním z předpokladů vysokých konverzí. Raději méně, ale o to cílenější. To je myšlenka vyznavačů maximálního ROI (return on investment – návratnost investice). Online komunikace má, na rozdíl od komunikace například pomocí off-line kanálů, skvělou vlastnost, a to je možnost relativně velmi přesného měření a především přizpůsobování předávaného obsahu zákazníkovi, například v závislosti na jeho chování a událostech, které vykonal.

Představme si zákazníka, na něhož máte mailovou adresu, a on na vašich stránkách zobrazí nebo stáhne ceník konkrétního typu zboží. Pokud takového zákazníka dokážete označit, můžete mu zaslat přesně cílenou nabídku. Nebo emailové blahopřání, vygenerované na základě data narození. Prohlíží si váš zákazník často dokumentaci k určitému výrobku a doposud ho u vás nezakoupil? Proč mu neposlat „na míru“ připravenou nabídku? Nakoupil produkt, jehož životní cyklus je předem jasně dán, případně potřebuje k funkčnosti v předem jasných intervalech nějaký doplněk? Olej, náplň, díl k výměně, baterie? Nakupoval u vás opakovaně a z jeho košíků je jasné, že má malé děti, které potřebují pravidelně obměňovat šatník, či v určitém věku nové a nové potřeby, hračky…? To vše lze zaznamenat a danému klientovi odeslat ve správný čas správně zacílenou nabídku.

2. Přizpůsobujte vstupní stránky

Obsah vstupních stránek (landing pages) by měl být uzpůsobený lidem, kteří na něj přichází. Na email marketigu, zvláště pak na tom, který je správně zacílený, je skvělé, že můžete přesně ovlivnit, kam člověka pošlete. Příchozí z mailu již pravděpodobně na vašem webu byl. Máte jeho email, je možná už i registrovaný. Nemusí tedy na něj ze stránky „křičet“ tlačítko „zaregistrujte se“, dokonce ani to „přihlaste se o odběr novinek mailem“. Nepotřebuje vidět, to, co noví návštěvníci. Nebojte se stránku, na kterou posíláte člověka z mailu, osekat na to nejnutnější. Co jde odseknout, odsekněte.

Vstupní stránky by také měly korespondovat s mailem jako takovým. Je snad samozřejmostí, že pokud píšete o nějaké službě, akci nebo výrobku, měl by proklik směrovat právě tam. Píšete-li o krmivu pro štěňata, neposílejte ho na kategorii krmiva pro psy. Myslíte si, že to je dnes už snad samozřejmé? Není. Podívejte se třeba, kam mne poslal můj oblíbený dopravce Leo Express. Z mailové upoutávky na akci 1+1 mne směruje proklik na úvodní stránku s nabídkou zcela jiné akce.

leo

Osvědčilo se používat stejné grafické prvky v emailu i na vstupní stránce. Jako je to udělaly České aerolinie.

mailing

Naopak třeba u newsletterů Alzy je vidět, že grafici, kteří dělají newslettery a ti, kteří se starají o web, pravděpodobně nesedí nejen ve stejné kanceláři, ale možná asi budově… A kdoví, zda nejsou ve zcela rozdílném časoprostoru. Přeplácaný design mailů z čistým a přehledným webem nekoresponduje. A nakonec ani často texty v mailu nesouzní s těmi na stránkách.

 

3. Neignorujte mobilní příjemce!

Vykřičník. Tečka. Víc by asi ani nemuselo být k tomuto bodu napsáno. Ten, kdo chce řešit vážně mailing a ignoruje příjemce, kteří prohlížejí maily z mobilu nebo tabletu, je mírně řečeno blázen. Podívejte se na dva příklady, v obou se jedná o vzorek vyšší než 1000 příjemců – první je z oblasti zdravé výživy, druhý z oblasti IT.vyzivait

 

Zde je patrný vyšší podíl otevření z PC – logicky, „ajťáci“ se prostě u počítače vyskytují častěji, než běžná populace. Naopak ženy se zájmem o výživu, hubnutí atp., mail s časově omezenou výzvou otevíraly hned na mobilu. Obě kampaně mají míru otevření nad 20%.

A jak jsou na tom v zahraničí? Tam je poměr následující:

klientiZdroj: http://emailclientmarketshare.com/

Tak co, stále ještě budete ignorovat mobilní návštěvníky?

Mj. připravit newsletter nebo nabídku pro mobily, to neznamená jen přizpůsobení designu pro mobily nebo nasazení responzivního layoutu. Pamatujte i na další triky, které ulehčí práci lidem s mobily. Třeba větší text, snadno prokliknutelná tlačítka (titěrné odkazy fakt neproklikávám, obvykle se do nich ani netrefím…), nebo také  prokliknutelná telefonní čísla. Nezapomeňte, že váš zákazník má v ruce mobil, tak proč ho nepřimět třeba k objednávce po telefonu…? Právě teď a tady…

Ne jako v tomto případě, kdy se mi na mobilu místo newsletteru zobrazí prázdná stránka:

photo

Samozřejmostí by pak mělo být přivedení návštěvníka z mobilního mailu na stránky, které jsou také uzpůsobené pro malé displeje. Walmart testoval rozdíl mezi přístupem na běžnou stránku pro stolní počítače a verzi pro mobily a tipněte si, jak to dopadlo. Objednávky stouply o 98%. Celková konverze byla 20%. To už je zajímavé, že?

4. Posílejte ve správný čas

Správné načasování je pro vysokou míru prokliku opravdu důležité. Podle Getresponse se s dobou od obdržení mailu rapidně snižuje míra jeho prokliku. 23.63% mailů je otevřeno do jedné hodiny, během druhé hodiny už to není ani 10%, ve třetí hodině 6.33% a tak to jde stále dál. Třeba druhý den je míra otevření už jen 0,63%.

A kdy je tedy nejlépe posílat maily? Podle statistik Getresponse to je v okamžiku, kdy lidé kontrolují své schránky, tedy ráno, mezi osmou a devátou a pak odpoledne kolem třetí hodiny odpolední. Zajímavá doma, zejména u koncových zákazníků (nefiremních), je pak ještě osmá hodina večerní. Pro vás to znamená zaslat mail ideálně hodinu před tím, takže kolem 7 hod, 14 hod a v 19 hod.

5. Nebojte se inteligentních inboxů

Inteligentní mailové schránky znají zejména ti, kdo používají Gmail. Jsou to takové ty záložky, do kterých se vám automaticky řadí maily podle obsahu.

taby

Gmail inteligentně rozeznává maily a řadí je např. mezi diskuzní příspěvky z fór, maily ze sociálních sítí a také právě emailové kampaně. Ty obvykle padají do schránky Promo. Tím pádem se neobjeví mezi běžnými zprávami v hlavní záložce. Co to udělá potom s mírou otevření případně prokliku? Zajímavou studii jsem získal od agentury Returnpath.

returnpath

Většina komerčních zpráv se skutečně do hlavní záložky nikdy nedostane. Pokud už ano, pak je míra otevření kolem 24%. 90% přijde od Promo schránky a tam je míra otevření o něco nižší, a to 14%. Řada marketérů si na Promo záložku stěžuje, na druhou stranu si neuvědomují, že Google možná svým způsobem odvětví direct e-mailingu spíše pomohl. Reklamní maily vytřídil a přeřadil je do samostatné schránky, kam lidé chodí v okamžik, kdy jsou „naladěni“ na příjem takových sdělení. Mail si tak přečtou ti, kdo chtějí a ne ti, kteří je hází naštvaně do mezi SPAM… A to je přece mnohem lepší, ne?

Podle statistik se paradoxně u některých odvětví poměr otevření dokonce zvýšil, třeba v oblasti nábytku, domácnosti, dětského zboží, zvířat, jídla, aukcí či zábavy.

Zajímalo mne, kolik takových uživatelů Gmailu asi je v Česku, tak jsem si napsal o údaje do největšího českého rozesílatele direct e-mailových sdělení, Traffic7 s.r.o., který disponuje cca 3 milionovou databází českých mailových adres, a výsledky vidíte v grafu.

Jak vidíte, zatím to asi nebude až tak horké, zcela dominantní je u nás stále Seznam. A ten zatím nic podobného nenabízí.

6. Buďte kreativní

Nebojte se kreativity. Zprávy pište tak, aby zaujaly. Nezapomeňte, že pro samotné otevření emailu je nejdůležitějším jeho název – tedy to, co napíšete do předmětu (subjektu) zprávy. Běžte do trafiky a podívejte se na přeloženou první stránku Blesku. Jeho editoři moc dobře ví, že jen pokud zvolí dostatečně chytlavý titulek, noviny se ten den prodají.

Nezapomeňte, že ne každému může váš email přijít správně s dikakritikou, tedy s háčky a čárky. Schválně, uměli byste vymyslet takový přesmět, který bude současně kreativní, chytlavý a ještě bez háčků a čárek?

V zahraničí se rozmáhá trend video e-mailingu. U nás jsem ho ještě nezaznamenal. Zkuste si vygooglovat “video in email case study” a některé případovky vás ohromí. Třeba ta od P&O Cruises, když pomocí videa zvýšila příjem o 679%…

Takže, nebojte se být jiní! A pokud vás téma zaujalo, přečtete si i pokračování: Jak a kde získávat kvalitní databáze příjemců mailů

 

A co vy, jaké máte zkušenosti se zasíláním mailů vy? Na co podle vás nesmíme zapomenout? Co se vám při odesílání komerčních mailů vyplatilo? Napište mi v komentářích…

4 názory na “Emailing I: 6 věcí, na které nezapomeňte, než odešlete reklamní email”

  1. Pingback: Emailing II: Jak a kde získávat kvalitní databáze příjemců mailů | Michal Kubíček

  2. Dobrý článok, hlavne tie štatistiky s mobilnými telefónmi sú zaujímavé. Ešte by ma zaujímalo, či ste niekde nevideli aj nejaké porovnania e-mailových newsletterov s kupónom na zľavu a bez, či je tam nejaký diametrálny rozdiel alebo je to zanedbateľné? Určite záleží na produkte a výške zľavy, no nejaké prípadové štúdie by sa zišli taktiež nejaké skudie na rozlozenie prvkov v e-maily? Dakujem

Napsat komentář: Lukas Zruš odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient