Emailing II: Jak a kde získávat kvalitní databáze příjemců mailů

Posledně jsme si povídali o několika základních pravidlech, na která nezapomenout při rozesílání reklamních sdělení formou emailingu, ať už to jsou různé newslettery, nabídkové maily, upozornění na akce a podobně. V článku jsem se ale v podstatě nevěnoval zdroji emailů, nebo chcete-li dat o zákaznících, kterým budete svůj emailing rozesílat.

Jako vždy, cest a způsobů je několik. Nelze s určitostí říct, který ze způsobů je nejvhodnější a který se hodí právě pro vás, vaše podnikání a vaši aktuální situaci. Řešení, co zvolit, musí vycházet z vaší potřeby a cíle, kterého chcete dosáhnout. Také hraje samozřejmě svou roli čas a peníze. Povězme si tedy nyní, kde a jak můžete získat co nejkvalitnější databáze příjemců vašich emailů.

Vlastní databáze (opt-in)

Prvním způsobem, který osobně používám já nejčastěji, je sbírání vlastních mailů. Třeba jako zde na webu. Vidíte v pravém sloupečku ten jednoduchý formulářík na vložení vaší emailové adresy? Jedná se o jednoduchý kousek kódu vygenerovaný v systému, který na rozesílání newsletterů používám – jedná se o známou službu Mailchimp.

Ta umožňuje nejen maily připravovat a posílat, ale právě i sbírat adresy budoucích příjemců (subscribers). Pokud mailchimp nepoužíváte, doporučuji. Pokud ano a nevíte, kde se tento formulářích pro sběr mailových adres nachází, jděte buď do stávajícího seznamu příjemců (List), nebo vytvořte nový (Create List) a následně v záložce Signup forms rozklikněte stránku Embedded forms (vkládané formuláře). Vytvořit nový je otázkou pár kliknutí. Následně se vám vygeneruje HTML kód, který vložíte do šablony svého webu.

mailchimp

Určitě doporučuji experimentovat s popisem formuláře, jeho vzhledem a také umístěním. To vše hodně ovlivňuje to, kolik se vám nakonec do odběru vašich zpráv přihlásí lidí.

Další možností je samozřejmě databáze mailů z vašeho adresáře. Pokud si třeba segmentujete maily ve svém poštovním klientu podle toho, zda se jedná o obchodní či osobní kontakt, můžete využít i takto získané adresy.

Podobně to je s maily vašich zákazníků třeba přímo z eshopu. Zde ale pozor. Pouhé ustanovení vašich obchodních podmínek, že mailová adresa zákazníka získaná pro účely nákupu, může být využita k zaslání obchodního sdělení, nemusí vždy obstát. Je třeba se podívat vždy na každý jednotlivý případ daného mailu. Naplňuje definici obchodního sdělení? Podívejte se, co přesně obchodní sdělení znamená…

Zákon 480/2004 Sb. § 7

(1) Obchodní sdělení lze šířit elektronickými prostředky jen za podmínek stanovených tímto zákonem.
(2) Podrobnosti elektronického kontaktu lze za účelem šíření obchodních sdělení elektronickými prostředky využít pouze ve vztahu k uživatelům, kteří k tomu dali předchozí souhlas.
(3) Nehledě na odstavec 2, pokud fyzická nebo právnická osoba získá od svého zákazníka podrobnosti jeho elektronického kontaktu pro elektronickou poštu v souvislosti s prodejem výrobku nebo služby podle požadavků ochrany osobních údajů upravených zvláštním právním předpisem5), může tato fyzická či právnická osoba využít tyto podrobnosti elektronického kontaktu pro potřeby šíření obchodních sdělení týkajících se jejích vlastních obdobných výrobků nebo služeb za předpokladu, že zákazník má jasnou a zřetelnou možnost jednoduchým způsobem, zdarma nebo na účet této fyzické nebo právnické osoby odmítnout souhlas s takovýmto využitím svého elektronického kontaktu i při zasílání každé jednotlivé zprávy, pokud původně toto využití neodmítl.
(4) Zaslání elektronické pošty za účelem šíření obchodního sdělení je zakázáno, pokud
a) tato není zřetelně a jasně označena jako obchodní sdělení,
b) skrývá nebo utajuje totožnost odesílatele, jehož jménem se komunikace uskutečňuje, nebo
c) je zaslána bez platné adresy, na kterou by mohl adresát přímo a účinně zaslat informaci o tom, že si nepřeje, aby mu byly obchodní informace odesílatelem nadále zasílány.

 

Výhody

• Vyšší loajalita lidí, kteří se sami o odběr přihlásí
• Máte plně pod kontrolou zdroj získaných adres

Nevýhody

• Vytvoření rozsáhlejší databáze trvá obvykle dlouho
• Není vhodné pro akvizici zcela nových lidí (už vás znají, byli na vašem webu)

Segmentové databáze

Druhá možnost je, že si databázi koupíte. Zde bych určitě dbal na to, od koho, jak je zdroj dat aktuální, jakým způsobem byla databáze získána a samozřejmě, co vše se z ní dozvíte. Ukázkou takové segmentové databáze může být tato databáze od Bisnode (dříve Čekia). Ta momentálně obsahuje kontakty na více jak 11 tisíc kontaktních osob z vedení středních a větších firem. Databáze se pak dál dělí na konkrétní osoby podle rozhodovacích pravomocí, například na personalisty, vedoucí IT, obchodní ředitele a manažery, nákupčí atd. Záleží ta tom, na jakou cílovou skupinu cílíte.

bisnode

Databáze obvykle obsahuje nejenom jméno konkrétní osoby a její email, ale samozřejmě i telefonní číslo, někdy i mobilní. U nás ve firmě při používání takových databází nejprve využíváme telefonního kontaktu, následně pak po zjištění zájmu či alespoň absenci nezájmu, až mailového. Je to sice zdlouhavější a také dražší, ale ve výsledku se jedná o úspěšnější způsob akvizice nových zákazníků. Pro mailing je fajn, že třeba jména jsou zde už vyskloňovaná do pátého pádu, takže můžete sestavovat i hromadně email, který se na první pohled tváří jako personalizovaný. To se určitě hodí a zrychlí to následnou přípravu práce a ze zkušenosti vhodně napsaný email s personalizovaným oslovením ve správném pádu, výrazně zvyšuje pravděpodobnost přečtení a reakce ze strany příjemce.

Výhoda

• Databáze je přístupná ihned, lze zakoupit online
• Obsahuje ověřené kontakty a oslovení v pátém pádě

Nevýhoda

• V základní ceně není aktualizace dat
• Samotná koupě databáze vás ještě neopravňuje k zasílání mailových obchodních sdělení ve smysl zákona č. 480/2004 Sb.

Všeobecné masivní databáze

Poslední z možností, kterou ale osobně mnoho nedoporučuji je nákup necílené masivní databáze čítající často statisíců až milionů kontaktů. Typickým zdroje takových dat jsou různé veřejně přístupné databáze, online katalogy, seznamy firem (např. Firmy.cz), maily uživatelů nejrůznějších služeb (fóra, eshopy), případně maily pocházející z databází napadených eshopů či www stránek.

Pokud prodáváte produkt masám, nepotřebujete příliš cílení, máte na produktu nebo službě dostatečnou marži, která vyváží nízkou míru konverze, může se jednat o návratnou investici.

A samozřejmě, opět zde platí, že pouhá koupě databáze vás neopravňuje k zasílání mailových obchodních sdělení ve smysl zákona č. 480/2004 Sb. Oproti předchozí možnosti však nemáte téměř šanci si povolení k zaslání obchodního sdělení získat – například zmiňovaným telefonátem.

Výhody

• K dispozici ihned po nákupu
• Jsou většinou relativně levné

Nevýhody

• V podstatě nulové cílení
• Nejasný původ dat
• Velmi vysoká neaktuálnost
• Nízká míra konverzí (obvykle méně než 1%)

A co vy? Jaké zdroje dat pro své kampaně využíváte vy? S čím máte dobré zkušenosti? Napište mi do komentářů…

5 thoughts on “Emailing II: Jak a kde získávat kvalitní databáze příjemců mailů

  • avatar
    3. 6. 2014 at 11:49
    Permalink

    Máte tip jak s db dále pracovat, když máte pouze email? Jak získat další údaje?

    Reply
  • avatar
    2. 5. 2014 at 19:01
    Permalink

    Děkuji za typ s vloženým formulářem. Zvládl jsem to jednoduše zprovoznit na svých stránkách i já 🙂 Mailchimp používám a je to dobrý a přehledný nástroj na správu korespondence.
    Jsem rád, že jsem „narazil“ na Váš blog. Hodně zajímavých článků. Mám Vás již ve sledování a těším se na další.

    Reply
  • avatar
    15. 3. 2014 at 16:17
    Permalink

    Pořád mi přijde rozesílání mailu jako agresivní způsob propagace. Proto volím raději jiný způsob, zejména postupné budování obsahu magazínu a spoléhám na lidi a vyhledávání.

    Reply
  • avatar
    15. 3. 2014 at 11:48
    Permalink

    Dalším typem, jak získat dost emailů, je se domluvit s někým,
    ať pošle na svoji databázi email s odkazem na vaše stránky.

    Použila jsem to na svém webu http://www.99tipu.cz, kdy jsem se domluvila s partnerem na zaslání prodejního emailu.
    Ze zhruba 500 lidí, kteří se proklikli na můj web, jsem získala do databáze +- 170 lidí. (konverze přes 40%!)

    Bylo to trochu agresivnější metodou, POP UP okno s eBookem ke stažení.

    Tímto POP UP oknem jsem mnohem rychleji navýšila počet emailů v databázi. Ale je to „jednorázovka“. 🙁

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *