Jak si vybrat profesionální SEO agenturu?

titulka_11_2008-aJeden z mých bývalých kolegů, Leoš Kyša se stal od nového roku šéfredaktorem marketingového magazínu Fresh. Asi někde v knihkupectví uviděl na pultě moji SEO knihu a tak si na mě vzpoměl a naspal mi, jestli bych mu do nového čísla nechtěl napsat od optimalizaci stránek pro vyhledávače, cituji: „Časopis chci koncipovat do role návodu Ikea pro managery. Hezky polopaticky vysvětlit jak to udělat, jak postupovat. Jednoduše a návodně. Prostě tak, aby to podle Vašeho článku zvládl i týpek s maturitou.“ Tak jsem se snažil. Požadovaných 10000 znaků jsem přepísknul na dvojnásobek. Výsledek se snad ujme, do uvidíte nakonec v novém čísle, se zpožděním bývá ke stáhnutí na webu Freshe.

Nicméně pěkná byla reakce po odeslání článku. Asi z něj nakonec trochu vyplynulo, že i když SEO může zvládnout i „týpek s maturitou“, přece jenom jde o věc, kterou je lepší svěřit profesionálům. A tak jsem byl požádán o rozšíření o box, kde by byl jakýsi návod, jak poznat profi SEO agenturu. Tak schválně, co si myslíte vy, jak jde poznat profesionála v SEO? pro inspiraci část z mého doporučení pro Fresh:

Nemáte rádi home made products? Najměte si profesionály. Jenomže jak je poznáte? Zadáte-li do Google dotaz „SEO agentura“ vyjede vám přes 200 tisíc stránek. Každý student, co si právě koupil knížku o SEO nebo začal programovat stránky, se prohlašuje za SEO mága. A navíc ty jeho ceny, jsou tak lákavé, je mnohem levnější, než ostatní. Zatímco ostatní chtějí jen za vstupní analýzu 15 až 20 tisíc, on ji udělá zdarma. Pozor ale, ať se nespálíte. Není dobré totiž míchat jablka s hruškami. Na co si tedy při výběru SEO agentury ptát:

  1. Reference. Co uslyšíte: Jasně, umíme, dívejte se třeba na tenhle web, dostali jsme ho na první místo na výraz „autobazar dolní cerkev“! Je úplně první v Google i Seznamu. Co byste měli vědět: Vzhledem k tomu, že v Dolní Cerekvi je jen jeden autobazar, k tomu, aby se dostal na první místo na Google je zapotřebí snad jen aby měl vlastní stránky. Zkuste se podívat, jak jsou úspěšní v jiném, trochu více konkurenčním prostředí.
  2. Délka praxe. Co uslyšíte: Děláme v tom už léta. Na co byste se měli doptat: Ok, tak mi ukažte nějaké dlouhodobé statistiky klienta, kterého už léta děláte, ukažte mi, jak jste mu pomohli z 0 návštěvníků na dnešních 4000 denně. Protože tak byste chtěli vypadat i vy…
  3. Cena. Co uslyšíte: Jsme levnější než konkurence. Co by vás mělo napadnout: Kdy prodáváte vy sami své zboží pod obecně rozšířenou cenu? Když máte málo zakázek, když začínáte nebo když zboží prostě jen nedosahuje kvality konkurence a tlačit cenu dolu je jediný způsob, jak zboží prodat?
  4. Záruky. Co uslyšíte: Většinou vytáčky. Na čem byste měli trvat: Na success fee – navrhněte nějaký paušál a odměnu za úspěch. Profík se toho nelekne, protože ví, že si na success fee dosáhne a amatér se bude alespoň více snažit.

8 thoughts on “Jak si vybrat profesionální SEO agenturu?

  • Pingback: Můj blogík » Blog Archive » SEO - Search Engine Watch

  • avatar
    18. 1. 2013 at 14:17
    Permalink

    Moc se mi líbí článek. Máme o nacenění SEO služeb velmi podobné názory.

    Hlavně se mi líbí ten paragraf o Ceně 🙂 Moc hezké a výstižné.

    Filip Novák, Brno
    silawebu.cz

    Reply
  • avatar
    1. 3. 2009 at 15:48
    Permalink

    Chválím Váš článek ve fresh magazine a mimochodem je to pro Vás docela dobré off-page seo 🙂

    Reply
  • avatar
    25. 1. 2009 at 11:29
    Permalink

    S Ivem musím souhlasit. Success fee by mělo být stanovené tak, aby bralo v potaz nárust počtů konverzí od lidí přicházejících z vyhledávačů.

    Reply
  • avatar
    14. 1. 2009 at 14:11
    Permalink

    Myslím že dělat osvětu SEO jen pomůže, nicméně mám několik výhrad k vašemu

    Ad 1) V podstatě s Vámi souhlasím, že mnoho firem se ohání pozicemi, které nejsou vůbec směrodatné, neboť konkurenčnost je u nich nulová. Nicméně celkově považuji tento bod za ne příliš vypovídající o tom, jak moc je seo úspěšné. Co když už ten web na té pozici byl, nebo co když to slovo je pro klienta naprosto bezvýznamné atd. Takže ohánět se pozicemi, pokud to není vyloženě nějaké super slovo (typicky letenky, apod.) je dle mě nesmysl.

    Ad 2) Vy nesepisujete s klienty dohodu o mlčenlivosti? U většiny mých klientů jsem byl požádán, abych se vůbec o spolupráci s nimi nezmiňoval, natož abych ukazoval někde jejich data. Přeci jen nikdo nechce dávat tipy konkurenci co zrovna vylepšuje atd. Takže zbývá ukazovat jen anonymní statistiky – což je kravina, nebo vybrat statistiky ze svých projektů což je zase zavádějící.

    Ad 3) Znám pár lidí, kteří jsou v SEO mnohem schopnější než ti všich „seo profíci“ a přitom jsou i několikrát levnější takže orientovat se jen dle ceny se také nedá. A výsledky poté prezentovat může být také těžké, když např. své služby outsourcují.

    Ad 4) S tím naprosto souhlasím. Ale je hloupost to dělat jako většina, že si najímá někoho a řekne, když mě dostanete na první místo na slova bla,bla,bla tak Vám dám o 5000 Kč více. Náhodou se nepodaří např. dostat jedno ze slov nahoru ale přitom mu přivedete o 10tis. návštěvníků více a konverze zvednete o 1%. Takže co je pro klienta cennější a co více mu přinese užitku?

    Reply
  • avatar
    12. 1. 2009 at 02:14
    Permalink

    Fresh jsem právě začal číst a byl jsem celkem mile překvapen. Na Váš článek jsem tedy naladěn…

    Reply
  • avatar
    10. 1. 2009 at 20:28
    Permalink

    Success fee je dobrý nápad. Akorát je problém jak ho stanovit. Pokud bude dělat ta seo firma optimalizaci delší dobu a pořád něco upravovat, je to jasné. Ale jak nastavit nějakou hodnotu, když si někdo přeje jednorázovou optimalizaci…

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *