Jaký byl Shopcamp 2014? Report z pohledu speakera i návštěvníka (+ prezentace)

Obvykle na konference moc nejezdím. Nějak to nedávám časově, a když mám volný víkend, raději ho věnuji rodině. Čas od času ale udělám výjimku. Asi tradičně to bývá ostravský Barcamp, protože „tady jsem doma“. Letos jsem udělal výjimku jen v několika případech (Webexpo, WP konference), v podstatě jen v případě, kdy jsem byl organizátory pozván přednášet. A potřetí (a zřejmě letos i naposled), to byl sobotní Shopcamp.

Přestože první ročník a tak trochu neznámá, určitou úroveň slibovala dvě jména, která za konferencí stála. Prvním bylo Petr Svoboda, majitel Netdevela (Shopsys), který má zkušenosti jako jeden z hlavních partnerů zmiňovaných ostravských Barcampů. Druhým pak Miroslav Uďan, majitel největšího českého systému na pronájem eshopů Shoptet. Prvního zmiňovaného jsem znal osobně, na druhého jsem se docela těšil, protože jsme byli dosud v kontaktu jen mailem a soudě podle jeho občasných hlášek na Facebooku jsem ho považoval za zábavného chlapíka.

Problém byl, že jako obvykle jsem se o konferenci dozvěděl opět pozdě, takže v okamžiku, kdy jsem se chtěl přihlásit, byla už beznadějně obsazena. Prý se místa (ne vstupenky, protože akce měla být po vzorů Barcampů zdarma) rozebrala do tří hodin od zahájení registrací. A tak jsem to zkusil podobně jako v Ostravě na Barcampu, kde jsem se ocitl v podobné situaci, a přihlásil se jako přednášejícími. Jak u těchto akcí bývá, o programu rozhodují hlasováním sami účastníci a já (díky všem, kdo hlasovali) skončil mezi vybranými spíkry.

První blok – analytika

První blok zahájili Petr s Mirkem. Na akci najali profesionální moderátorku, která jinak uvádí ranní program na ČT24 a bylo to slyšet, pro mne, který se dřív živil mj. mluveným slovem, to byla slast. Výborný projev, dobrá příprava žádné zbytečné prodlevy a hloupé vtípky.

Samotné kolo přednášek zahájil Jan Laštůvka z MonkeyData. Některým účastníkům přednáška trochu „smrděla“ selfpromem, ale to se dalo čekat, Honza přišel představit svůj nový start-up, který se snaží na jednom místě konsolidovat statistické zdroje z různých kanálů. Sám opičky používám, takže mne přednáška moc nepřekvapila, ale ani neurazila. Co jsem potřeboval, na to jsem se zeptal a dozvěděl se. Zajímavé bylo srovnání tři eshopů a ukázka, jak se změnil jejich pohled na analytiku po zapojení MD.

Druhá přednáška byla opět o analytice a právě získala v hlasování účastníků druhý největší počet hlasů. Za mne asi nejzajímavější přednáška a taky jsem si z ní poznamenal do iPadu nejvíc bodů. Jan Tichý z Media zde reprezentoval zcela jiný pohled na statistiky a analytiku, než je obecně brána. Běžně vycházíme dat z Google Analytics či podobných systémů. Jejich velkou chybou a nedostatkem je, že tyto systémy nikdy neměří konkrétního uživatele (user), ale de facto prohlížeč. To značí, že když zákazník přijde na váš eshop dopoledne z firemního počítače třeba skrze PPC reklamu, zapíše se jeden přístup. Vybere si výrobek, pošle si třeba odkaz na osobní mail a doma v klidu večer dokončí nákup. Jenže třeba z telefonu, tabletu nebo domácího PC. A vám se zapíše jako druhá – jiná návštěva. To vás může vést hned několika mylným závěrům. Třeba to, že lidé, kteří nakupují, chodí hlavně večer. To není pravda, primární část výběru nastala ráno. Můžete mít pocit, že PPC vám nepřináší zákazníky a tak ji třeba vypnete, nebo omezíte spíše na večerní hodiny. A v tu chvíli jste přišli o zákazníka a objednávku. Honza proto prosazuje pojem user centered analytics, tedy analytika zaměřená na konkrétního člověka. Google sice prezentuje něco, čemu říká USER-ID, má však podle Honzy mnoho much a nedostatků. Nejprve musím uživatele sám poznat, informaci si někde na své straně držet, stále je však informace vázána jen na konkrétní prohlížeč. Hlavním nedostatkem však je, že pokud konkrétního uživatele identifikujete (třeba potom, co u vás nakoupí, nechá vám někde mail či jiný jednoznačný údaj), sice můžete klienta v GA zpersonalizovat, nezískáte však zpětně informace o tom, co u vás dělal dřív. Třeba zda se už z daného počítače a prohlížeče nedíval včera… Jak tedy na to? Řešení, i když ne ideální je relativně jednoduché – každému návštěvníkovi (prohližeči) zašlete při jeho první návštěvě vlastní cookies s unikátním ID a následně je třeba, abyste toto ID zaslali do Google Analytics. To uděláte při každé návštěvě, takže potom můžete relativně dobře segmentovat a vytahovat činnosti konkrétních uživatelů (ID). Podmínkou je, že budete ID konkrétního prohlížeče držet vy a vždy zasílat do GA. Honzova firma Medio Interactive něco takového pro sebe momentálně testuje a vyvýjí. Říká tomu krabička a zatím to není do ostrého nasazení a ani prodeje. Škoda, nicméně jako přednáška na zamyšlení a inspiraci hodně zajímavé. Za mne asi nejpřínosnější přednáška, i když netuším, zda se mi informace z ní v dostupné době podaří uvést v život.

Blok druhý – mailing s koučinkem

Následovala přestávka na kafe, kdy jsem se potkal například Janem Řezáčem, excentrickým konzultantem webů, který se v poslední době, vedle svého nepřehlédnutelného image gentlemana proslavil hurónským smíchem a novou knihou Web ostrý jak břitva (nemáte-li, kupte si ji). Příjemné setkání, Honza je fajn člověk, umí naslouchat, má smysl pro humor a vypadá to, že nad věcmi občas přemýšlí. O jeho přednášce za chviličku. Nicméně zpět do sálu. Přišel jsem o chviličku později, takže jsem přišel o úvodní představení se sypáním letáků na zem v podání Jana Penkaly z Acomware, naštěstí díky Twitteru a hastagu #shopcampcz, jsem byl plně zásobován ex-post. Honzova přednáška nesla název STOP mass mailům! Nastartujme inteligentní emailing. Věděl jsem o ní předem právě z Twitteru, kde sleduji účet @inteligentemail a v kde Honza poptával pro přednášku nějaké příklady inteligentního mailingu. Přiznám se, že mu chtěl nějaké poslat, ale nevěděl jsem, zda vlastně něco jako inteligentní mailing dělám. Naštěstí jsem během přednášky poznal, že asi ano. V každém případě se zčásti přednáška prolínala s tím, co říkal předtím druhý Honza, Honza Tichý. Jinými slovy, chcete-li dělat inteligentní mailing, je třeba sledovat konkrétní uživatele, jejich retenci, afinitu, aktivitu, jak často otevírají maily, jak často chodí na web a určitě počítat s něčím, čemu se říká customer lifetime value, neboli hodnota zákazníka ne na jednu návštěvu či nákup, ale na souhrn všech, které udělá či může udělat. Honza ukazoval plno screenů z lepších či horších mailingů, určitě stojí zato se pak podívat na video, které bude jistě někdy brzy organizátory uvolněno.

Druhá přednáška druhého bloku byla od Michala Krála, majitele a zakladatele slovenského srovnávače cen Pricemania, kterého jsem poprvé zaznamenal na jednom ze svých školení v Bratislavě. Je vidět, že se od té doby Michal hodně posunul a dovzdělal. Jeho přednáška byla spíš obecnějšího charakteru a byla určena zejména začínajícím podnikatelům s radami, čemu by se měli vyhnout. Protože nebyla cílena přímo na mne, nějak k ní nemohu nic víc říct, můj iPad zůstal během Michalovy přednášky zavřený.

Část třetí – košík, kam se podíváš

Po obědě (co bylo, se jistě dozvíte opět na Twitteru…), začalo třetí kolo v podání Honzy Kvasničky (není těch Honzů dneska nějak moc…?). Honzu jsem poprvé potkal před několika lety, když mne při obědě v Potrefené Huse v Ostravě vyzpovídal ohledně domén a doménového byznysu. Nějakou dobu potom se snažil kolem domén motat, až nakonec zakotvil u UX – uživatelské přívětivosti a myslím, že je to dobře. Sice se od doby, kdy zmizel do Prahy, už tolik nevídáme, ale sleduji jeho nadšení pro věc a hlavně ochotu se vzdělávat se a přenášet to do praxe. Jeho přednáška byla nabitá praktickými ukázkami, a tak jsem si hlavně dělal fotky. Poznamenal jsem si i jednu věc do todo a hned poslal mail s dotazem na firmu, se kterou momentálně řeším personalizaci svého cukrářského eshopu. Honza umí přednášet a nebojí se to ukázat.

O košících a optimalizaci nákupního procesu byla i další přednáška, a to od Lukáše Hurycha z Twisto, které mj. spolu s Honzou Kvasničkou, stojí za soutěží Český košík roku. Jeho přednáška vycházela z té, kterou jsem před nedávnem viděl na Webexpu a hlavně díky vloženým videím z testování byla docela zábavná, Na druhou stranu jsem si uvědomil, jak mohou, pro nás, kteří se na webu a hlavně na svém eshopu pohybují denně, být některé věci snadné a naopak pro druhé nepřekonatelné. Ani tady jsem si moc poznámek neodnesl, přednáška byla spíš koukací, ale prima.

Jedeme do finále

Poslední blok jsem zahajoval se svou přednáškou, kde jsem mluvil o tom, jak jsem v dubnu koupil eshop www.svetcukraru.cz a během čtyř měsíců se mi povedlo zdvojnásobit obrat. O tom, jak jsem to udělal, co se mi osvědčilo, co ne. Prostě takové povídání z praxe. Zatím se můžete podívat na přednášku ve formě slajdů, jakmile bude video, zkusím ho zde umístit. Na přednášku jsem dostal pár mailů a všem tam i několik tweetů a všem vám za ně děkuju.

Hned po mne nastupoval Honza Řezáč a mluvil o konceptu přípravy webu podle see thing do frameworku, za kterým stojí Avinash Kaushik (mj. autor knihy o analytice nejen pro eshopy). V podstatě se jedná o pojetí, jakým způsobem přistupujeme k marketingu a obsahu sdělení a webu. O rozdělení publika do několika skupin podle stádia rozhodnutí a míry zapojení. Od toho se odvíjí různý marketing, analytika a samozřejmě obsah. A právě na ten se Honza zaměřoval. Protože je gurmán v oblasti oblečení, ukazoval příklady hlavně z této oblasti. Zajímavá, i když pro mne trochu teoretická přednáška. Ale stačí o konceptu trochu víc uvažovat, převést na vlastní byznys, zamýšlet se dál a uvědomit si, pro kterou skupinu se hodí jaké cílení, jaké metriky je třeba v souvislosti s danou skupinou sledovat atd. A hned může vzniknout podobná tabulka…

Stádium rozhodnutí Cílová skupina Možnost oslovení Metrika analytiky
See Všichni, kdo doma nebo v zaměstnání pečou Sociální sítě, blogy, články, brand, display Interakce, komentáče, like, retweety, favorites, návštěvnost, známost značky,
Think Všichni, kdo doma nebo v zaměstnání pečou a uvažují o koupi potřeb či surovin Sociální sítě, SEO, PPC CTR, počet shlédnutých stránek, hodnota na návštěvu,
Do Všichni, kdo doma nebo v zaměstnání pečou a uvažují o koupi potřeb či surovin, hledají je a jsou ochotni nakoupit právě nyní SEO, PPC, emailing Loajalita, míra opuštění košíku, míra konverze, náklady na reklamu
Coddle Lidé, kteří již nakoupili Emailing, customer care CLV, loajalita, retence, afinita

 

Závěr programu pak patřil Davidovi Grudlovi. Svůj vstup okořenil sice už jednou použitým tweetem, kde oznámil pár minut před zahájením své přednášky, že je na druhé straně prahy a právě se probírá o opilosti. Občas se to v minulosti totiž prý stalo. Naštěstí v případě Shopcampu takové nebezpeční nehrozilo, organizátoři si prý pro jistotu nachystali jednoho speakera do zálohy…

Vtipný vstup předznamenal nakonec celou Davidovu přednášku. Mluvil o tom, jak vše nepokazit nesmyslným nákupním procesem, takže vlastně košík do třetice (po Honzovi Kvasničkovi a Lukáši Hurychovi), ale zde se hodnotila hlavně forma. Zkrátka vtipná, ale určitě pro mnohé i poučná tečka celkově úspěšné konference.

Jen víc takových…

A co vy? Byli jste na Shopcampu? Jak se vám líbil? Napište mi do komentářů…

7 thoughts on “Jaký byl Shopcamp 2014? Report z pohledu speakera i návštěvníka (+ prezentace)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *