Recenze: Monkeydata, první český analytický nástroj pro všechny ostatní

Pohled první: „Co nezměříš, to nezlepšíš.“ Pohled druhý: „To nejdůležitější stejně nezměřitelné“. Po pečlivém vyslechnutí argumentů obou stran musím uznat, že každá z nich má svou část pravdy. Takže realita bude možná někde uprostřed. Obvykle to tak bývá. A právě pro ty, kdo cítí, že měřit je potřeba, ale současně nejsou analytici tělem i duší. Sloupce, koláče a křivky grafů jim nezvedají tepovou frekvenci, je zde nástroj, kterému se dneska společně podíváme na zoubek. Představuji vám chytré opice z Ostravy – Monkeydata.

Nejprve co to Monkeydata jsou. Zjednodušeně řešeno je to nástroj, který majiteli eshopu na jednom místě přehledně zobrazí statistiky z různých zdrojů a nástrojů. Načte do sebe údaje z Google Analytics, eshopu (momentálně umí Shoptet, Prestashop, OxyShop, Shopsys, 3IT a ještě několik dalších), Heuréky, Facebooku, Google Adwords, Skliku, Mailchimpu, Twitteru a dalších zdrojů a ty vám přehledně v kontextu zobrazí pěkně pohromadě na jednom místě. Jeho spuštění a zapojení zdrojů dat trvá několik minut a zvládne je i laik.

Tvůrci nástroje tomuto konceptu říkají „plug and analyze – připoj a analyzuj“ a tomu spíš říkám raději „plug and play – připoj a hraj“. Na to správnou „hardcore“ analýzu jsou vhodnější specializované nástroje a segmenty, na individuálně míru vycizelované reporty, kalkulace last-click agregace, UserID´s, big data a ještě asi tisíc pět set věcí, kterým rozumí asi šest lidí v republice. Pro všechny ostatní stačí v 99% případů pohled do Monkeydata.

Co to tedy vlastně umí?

Ale zpět k tomu, co MD umí, co by umět ještě mohly, jak vypadají výstupy, k čemu se hodí.

Začnu od konce. Hodí se k velmi rychlému a současně ne zcela povrchnímu pohledu přehledu eshopaře, jak na tom momentálně jeho obchod je. Když půjdu po jednotlivých záložkách, tak mne především zajímá, celkový obrat eshopu, samozřejmě počet objednávek, obě ve srovnání s předchozím obdobím. Kupodivu počet návštěvníků, což je taková nejběžnější metrika, kterou na vás vybafne každý statistický nástroj, mne tak moc nezajímá. Návštěvnost je sice u obchodu fajn, ale zástupy kolemjdoucích (rozuměj, lidí, kteří přijdou, nakouknou a jen shopem projdou) mne neuživí). Jako majitele mne zajímá, kolik z nich se zastaví, naloží do košíku a kolik z nich dojde až k pokladní a skutečně nakoupí.

A když jsme u nákupu, tak se v každém případě pravidelně raduji nebo stresuji u grafu, který zaznamenává průměrnou hodnotu košíku. Roste? Proč klesl!? Uff, zase to jde nahoru! Taková malá burza cenných papírů…

Samozřejmě tu je pak má oblíbená cena konverze, tedy to, kolik mne stojí získání jedné objednávky. S tím úzce souvisí náklady na získání objednávek, i když Monkeydata zaznamenávají pouze náklady na PPC reklamu na Google a Seznamu a prokliky z Heuréky.

konverze

Tady je moje první výtka, a to, že by se mi líbilo, kdybych mohl zadat i další zdroje nákladů. V tom se ale asi netrefím ze shora zmiňované filosofie „napoj a analyzuj“. MD totiž nepracuje s přímo zadanými daty, ale jen podklady, které získá z jednotlivých napojených zdrojů.  Pokud se vám tedy do jednotlivých zdrojů nepodaří promítnout očištěná data od nákladů, nevidíte je ani zde. Typicky se to týká třeba dopravy, v MD velmi dobře vidíte, kolik fakturujete za dopravu podle jednotlivých dopravců, ale nelze zde zadat vaše měsíční náklady na dopravce či materiál na balení. Stejně tak vidíte, kolik utratíte za Adwords, ale nelze zde zadat náklady například na správu PPC kampaní. Je ovšem otázka, zda by se vůbec podobná funkcionalita setkala se zájmem většinových uživatelů Monkeydata, protože další obsluhou, zadáváním nákladů atd by ztratila půvab jednoduchosti, díky které má nástroj šanci prorazit u širší eshopové veřejnost.

Ale zpátky k přehledům. Na praktický chod eshopu mají vliv méně nápadné, ale o to užitečnější přehledy. Jako třeba ten, ze kterého mohu snadno čerpat informace pro naskladňování a objednávky od dodavatelů či minimální skladovou dostupnost. Jmenuje se jednoduše Nejprodávanější produkty.

Z grafu, který ukazuje počty objednávek v jednotlivých dnech, mohu pak například plánovat personální vykrytí skladu, když vím, že v pondělí máme třikrát více objednávek, než ve středu nebo v pátek, mohu si na tyto dny buď dohodnout naskladňování, nebo některé zaměstnance poslat domů na prodloužený víkend.

Blbůstky typu jaká je průměrná doba mezi jednotlivými objednávkami v daný den, už pak patří z toho plug and play do části play…

cas

Banány pro markeťáky

Pro marketing a jeho plánování pak slouží přehledy, které ukazují prodeje či obraty podle zdrojů návštěvnosti, díky nimž lze například plánovat rozdělení rozpočtu na reklamu. Z něj třeba vidí, že největší obrat mi stále ještě generuje organický návštěvnost ze Seznamu, následována Google. Až potom PPC z Google a Heuréka, která je přitom nejméně nákladným zdrojem, protože jeho PNO (podíl nákladů na obratu) je asi třikrát nižší, než u proklikové reklamy z vyhledávačů. U Adwords jsem měl zpočátku statistiky dost zkreslené, to z důvodu, že jsem kampaně na eshop měl pod naším agenturním účtem, kde běžely současně kampaně klientů, takže se do nákladů promítly i utracené peníze našich klientů, což je samozřejmě nesmysl. Problém je ale spíše na naší straně, že jsme už tak nějak ze setrvačnosti řešili kampaně našich dvou nejstarších klientů společně pod jedním účtem. Takže nás to alespoň donutilo si v účtu Adwords trochu uklidit…

pno

Pro mne osobně, který 40% agendy řeší z mobilu, je příjemná věc, že oproti své jinak na malém displeji dost nepoužitelnému webu, postavili mobilní aplikaci.

app

Funguje jak pro iPhone a iPad, tak pro zařízení na Androidu. Díky tomu se můžu každé ráno kochat tím, jak na tom jsme. A sem tam třeba tweetnout nějaký ten screenshot. Jinak přehledy a data si můžete generovat ve formě reportu, ale protože nad sebou nemám žádného šéfa, kterého bych potřeboval ohromovat koláčky a sloupci a když mám nutkání, prostě si jen zapnu mobilní appku, tuhle funkci nevyužívám.

Abych jen nechválil. Co mi u opiček chybí? Vedle již zmiňovaného vlastního vkládání nákladů, což by možná šlo řešit přes nějakou otevřenou univerzální API, ale sám moc dobře nevím, jak přesně, to je propojení s dalšími standardními zdroji dat, zejména:

  • Facebook PPC – podle informací na webu MD se chystá
  • Zboží.cz – nápodobně, chystá se
  • Youtube (líbilo by se mi, protože běžíme na YB naši videoreklamu) – chystá se
  • Silverpop – to asi nebude, moc drahá hračka pro cílovku, která bude spokojena se známým a levným Mailchimpem, Smartmailingem či Rozešli.
  • Smartsupp – mohlo by být, cílovka se podle mne dost kryje, navíc se jedná o českou službu a je aktuálně defaultně integrována i v některých eshopových řešeních (třeba u Shoptetu), propojení – interakce na chatu -> objednávka je sice zanesena už v GA, ale ne úplně snadno se k ní dostává.

 

A když vzpomínám Shoptet, pak bych rozšířil integraci dat z eshopu i na metriku marže (rozdíl mezi nákupní cenou a prodejní), což by byl určitě užitečný přehled.

Kolik Monkeydata stojí?

Monkeydata používají tzv. kreditní způsob platby za službu. Zpočátku mi chvilku trvalo, než jsem ji pochopil a tak jsem za nástroj zaplatil zbytečně víc, než bylo třeba. Systém je totiž nastaven tak, že si jako uživatel kupujete balíčky kreditů. Je fakt, že jsem naskočil do nástroje relativně brzy, ještě v době, kdy se o MD moc nemluvilo, takže jsem dostal na vyzkoušení delší dobu. Jednoho dne ale přišel čas platit. To bylo cca v době, když jsem měl měsíčně něco kolem 500 objednávek. A tak jsem si zvolil prostřední tarif, který stojí 499 korun a vystačí na zpracování 500 objednávek. Nějak jsem si nespočítal, že když budu chtít s nástrojem dál pracovat, vyplatí se mi nákup nejvyššího balíčku, který stojí jen 1499 korun, ale má v sobě již 3000 kreditů = objednávek – časově neomezených. To mi došlo asi až po dvou měsících, kdy jsem zbytečně kupoval kredit po koruně, když mne mohl vyjít na polovičku. Nejdráž vychází pak logicky nejnižší varianta „Start“, kde za 50 kreditů zaplatíte bez DPH a koruny stovku.

cenik

MD si můžete vyzkoušet bezplatně na 14 dní, a pokud využijete kupón mdkubicek (platí do 31.12.2015), získáte navíc ještě kredit na 100 objednávek. Promo kód se zadává trochu utajeně v nastavení vpravo nahoře pod ikonkou ozubeného kolečka. Takže si Monkeydata zkoušejte a napište mi do komentářů, jak se vám MD líbí, nebo naopak, co tam třeba postrádáte.

Těším se na ně:-)

 

12 thoughts on “Recenze: Monkeydata, první český analytický nástroj pro všechny ostatní

  • avatar
    9. 9. 2015 at 19:33
    Permalink

    Dobry napad, ale MD se opravdu „vyplati“ pro male e-shopy. A to take neni zcela pravda. MD ale plni to, co slibuje, ze doda hezke grafy na jedno misto.

    Reply
  • avatar
    13. 6. 2015 at 17:58
    Permalink

    Taky jsem o MonekyData uvažoval, ale nakonec převážil strach z poskytnutí přístupů do všech mých služeb třetí straně.

    Neříkám, že můj strach je oprávněný, já jsem na data trochu přecitlivělý.

    Je to asi jako kdybych měl výrobu a poslal podstatnou část know-how někomu koho neznám přes internet, aby mi mohl analyzovat, jestli nemůžu někde vydělat víc. Třeba mi poradí dobře, ale taky bude přesně vědět, jak si založit zcela stejnou firmu.

    Jinak nástroj to jistě je užitečný a mé obavy jsou jistě v dnešní době mimo hlavní trend, kdy necháváme shromažďovat data Facebookem, Googlem a nahráváme zcela bez obav velmi citlivá data na služby jako Dropbox (nešifrované úložiště dat, které má ve svých podmínkách scanování Vašich dat nejen vlastní firmou, ale i třetími stranami – prostě cokoliv je na Dropbox, může se dostat do rukou doslova komukoliv – přitom by data mohli velmi snadno šifrovat, ale to už by se v nich nemohli šťourat).

    No nic, to jsem ale odbočil.

    Reply
    • avatar
      14. 6. 2015 at 07:14
      Permalink

      Pokud bych pristoupil na podobnou logiku, pak bych musel prestat pouzivat mail, webhosting a nakonec radeji i Internet. Mail je snadno odposlechnutelny, data v databazi a na webhostingu mohou hacknout lide zvenku nebo prohlizet a stahovat spravci serveru, provoz pres vas router a modem muze odchytit nekdo ve vedlejsi budove a v horsim pripade i kdokoli z druhe strany zemekoule. A co teprve, kdyz mam hostovane reseni eshopu, tam jsou data take vsechna a urcite nema kazdy zamestnanec firmy provereni na Prisne tajne… Podobne lze proste pristupovat ke vsemu, faktem ale je, ze pokud nejste Amazon, zrejme se jako eshopar proste tezko obejdete bez externich a hostovanych nastroju.

      Reply
  • avatar
    27. 5. 2015 at 17:17
    Permalink

    Díky za recenzi. MonkeyData pouziji pouze na e-shop, nebo může byt přínosný i pro webovy magazin?

    Reply
    • avatar
      28. 5. 2015 at 08:39
      Permalink

      Dobrý den,
      zaměřujeme se primárně na e-shopy, takže webové stránky nevyužijí všechny naše výhody. Ale můžete si to sami vyzkoušet – stačí u vytváření projektu zvolit vlastní řešení a posléze napojit pouze ty zdroje, které máte. Dejte nám vědět, jak to dopadlo. 😉

      Reply
  • avatar
    15. 5. 2015 at 08:01
    Permalink

    Hezké shrnutí MD. Využíváme cca. 3 týdny. Ze začátku byly trochu zmatky a dolaďování např. napojení Facebooku a Heuréky, ale momentálně už vše šlape dobře. Mají super podporu a reagují rychle. Jen si nejsem stále jistý s konzistencí dat. Nevím kde může být problém. Např. když si zobrazím data z Analytics od 3 – 14. 5. a stejná data v MD tak je rozdíl v počtu objednávek v tomto období o 25 ks, což mi přijde jako celkem velký rozdíl. GA ukazuje prostě o 25 objednávek více. Návštěvnost cca. sedí.
    Nám by se ještě hodilo napojení na Aukro, kde prodáváme téměř všechno zboží z e-shopu. Takže nějaká data o zobrazení nabídek, prodejnosti atd.
    Jinak MD chválím a přejí hodně zdaru do budoucnosti 🙂 Doufám, že nové funkce budou přibývat.

    Reply
    • avatar
      28. 5. 2015 at 08:49
      Permalink

      Dobrý den,
      co se týče rozdílu v počtu objednávek, tak nás prosím kontaktujte (info@monkeydata.com), určitě to vyřešíme.
      Nové funkce už přibývají a za nedlouho nasadíme verzi 1.2, která nás zase posune o pár levelů dál. Aukro je také na našem todo listu. Budeme vás informovat. 🙂
      Děkujeme za přízeň, pochvalu a přání. Ať se vám daří!

      Reply
  • avatar
    14. 5. 2015 at 14:41
    Permalink

    Sám MD používám cca. rok a mohu říci že je to skvělý pomocník i pro laika, který není zběhlý v měření a vyhodnocování dat.
    Jak již psal Michal v článku, bylo by fajn rozšířit MD o vkládání vlastních nákladů + o marži mezi nákupní a prodejní cenou, třeba pomocí XML feedu, podobně to využívá i Mergado.
    Bylo by také fajn, kdyby MD umělo veškeré data z Heuréky a jejich satelitů uvádět jako jeden zdroj, třeba pomocí segmentu.

    Reply
    • avatar
      28. 5. 2015 at 09:30
      Permalink

      Dobrý den,
      vkládání vlastních dat (nákladů apod.) chce rozsáhlejší změny, chceme to nasadit do několika měsíců. A ohledně Heureky děkujeme za podnět, také je to v našich plánech. Klidně nám veškeré podněty pište na email info@monkeydata.com, budeme jen rádi! 😉

      Reply
  • avatar
    14. 5. 2015 at 13:07
    Permalink

    Zdravím vás pane Kubíčku,
    také sem testoval a dá se říci byl spokojen, zatím se ale nedostal k dobití kreditu, takže využiji promo kód..:)
    je škoda že u heuréky neumí stáhnout data zpětně jako u ostatních zdrojů. zboží chybí velmi, doufám, že brzy napraví. souhlasím se silverpopem a chatem, obojí by se také hodilo..:) pak bych uvítal u konverzního poměru jeho hodnotu pro každý zdroj zvlášť a nejen celkové číslo eshopu.

    Reply
    • avatar
      28. 5. 2015 at 09:24
      Permalink

      Dobrý den,
      promo kód využít můžete, i když jste už registrovaný. 🙂
      Heureka v tuto chvíli nedovoluje stahovat data zpětně. Respektive dovoluje za minulých 7 nebo 30 dnů, ale pouze souhrnná data za celé období, což není tak zajímavé. Ale jednáme o tom, takže se snad v budoucnu dočkáme změny.
      Napojení na Zboží bude s novou verzí 1.2, tzn. během několika týdnů. Další zdroje začneme napojovat poté. Na seznamu máme mj. Silverpop a z chatů Smartsupp.
      Za návrh na jednotnou tabulku s přehledem konverzních poměrů podle zdrojů děkujeme, určitě to zvážíme. V tuto chvíli můžete vidět konverzní poměr jednotlivých zdrojů samostatně v jejich modulech (Adwords, Sklik, Heureka).

      Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *