Odběrná místa v eshopu: Zásilkovna, PPL Parcel Shop nebo Uloženka?

Že je osobní odběrné místo skvělý vynález, je jasné snad každému eshopáři. U nás na www.svetcukraru.cz jsem postupně vyzkoušel tři největší a nejznámější sítě výdejen, a to nejprve Uloženku, PPL Parcel Shopy a nakonec Zásilkovnu. Která z nich se mi jeví jako výhodnější a kterou jsem si nakonec vybral jako hlavní a proč? Podívejte se na podrobné srovnání všech tři možností.

Následující přehled je vypracován z pohledu provozovatele eshopu na platformě Shoptet, kde lze využívat jen částečné funkcionality obou služeb, například u Uloženky, která nabízí také výběry v automatech nebo odběrných místech jejich dvorního přepravce DPD, které je však dražší.

Ceny, které zde uvádím, jsou buď aktuální ceníkové, nebo ty, které reálně platíme s našimi objemy. Tyto se samozřejmě mohou v závislosti s vašimi počty zásilek lišit, a to jak směrem nahoru, tak dolu.

Protože provozuji eshop i na Slovensku a zasílám k našim sousedům, zajímá mne i tamní trh. Počet poboček uvádím tedy celkový jak v ČR, tak na Slovensku. Stejně tak ceny, které se pro mne trochu nepochopitelně liší.

  Uloženka   Zásilkovna   PPL Parcel Shop  
Otevírací doba PO – PÁ – do 19 hodin 0 PO – NE
i po 19 hodině
1 PO – NE
i po 19 hodině
1
Cena v ČR 54,45 Kč (35,09 Kč do 3/2014) 1 38,72 Kč 2 72,6 Kč + palivový příplatek 0,49 Kč/Kg 0
Cena v SK 54,45 Kč 2 82,28 Kč 1 Neposkytuje 0
Doběrečné 12,10 Kč 1 12,10 Kč 1 18,15 0
Mezní doba odběru Do 18:59 0 Do 19:45 1 Do 20:30 2
Počet poboček CZ 16 0 251 1 440 2
Počet poboček SK 1 1 59 2 0 0
    5   9   5

 

Jednotlivé parametry jsem obodoval, nejhorší výsledek získal 0 bodů, lepší pak 1 případně nejlepší 2 body, pokud se jednalo o srovnatelné hodnoty, například z otvíracích dob, kde jak PPL Parcel Shop, tak Zásilkovna má v síti výdejní místa otevřená i po 19 hodině (obchody v obchodních centrech, benzinky atd), případně v sobotu i neděli, dostali obě sítě po bodu.

V přehledu je i parametr mezní doby odběru, tedy doba, do které je možné doručit přepravci zásilku tak, aby byla doručena následující den. Co se týká rychlosti dodání, tak tak je srovnatelná, jak Uloženka, tak i PPL Parcel Shop doručují ve 100% případů do druhého dne. U Zásilkovny se nám v jednom případu z cca 400 stalo, že byla zásilka doručena místo do Brna do Bratislavy, takže se dodání o den opozdilo. Časy doručení obvykle v tom množství nesledujeme, na webu deklarujeme 1 – 2 dny a nemáme na delší doby od zákazníků stížnosti. U Zásilkovny zejména v menších a vzdálenějších městech dochází k předání balíčku až v odpoledních hodinách.

Mezi subjektivní parametry, které se však těžko kvantifikují, patří bezesporu vzhled poboček k osobnímu odběru. Setkal jsem se s tím u jednoho majitele eshopu, který prodává hodinky s názorem, že preferuje Uloženku proto, že se jedná o místa určená právě a jen na výdej balíčků. Jeho zákazníci kupují luxusní zboží a proto je raději, když si zásilky přebírají tam a ne třeba ve frontě na noviny nebo zeleninu. Pro určitý typ zboží to asi má logiku. V našem případě tomu tak není. Když někdo potřebuje potahovací hmotu na dort nebo chce třeba ošatku na chleba, obvykle mu je jedno, zda si balíček vyzvedne ve specializované výdejně nebo prodejně s mobily.

Pro zákazníky je důležitá především blízkost místa a často také delší otevírací doba. Možná ještě častěji se však ptají po možnosti sobotního odběru (nyní o svátcích jsme zaznamenali i dotazy na odběry během nich). Škoda, že žádný z dopravců není schopen doručit páteční objednávky do těchto sobotních odběrných míst. U takto spěšných zásilek je v našem případě v podstatě jediná možnost, a to služba sobotního doručení domů od České pošty.

Pro ilustraci uvádím počet zaslaných zásilek v jednom měsíci společně s cenou, kterou platili ve finále zákazníci za osobní odběr. jak vidět, přestože v počtu poboček vede PPL Parcel Shop, bohužel však není moc konkurenceschopný z hlediska ceny, což se projevuje i v četnosti využití zákazníky.

Dopravce Poštovné pro zákazníka Počet zásilek
PPL Parcel Shop 69 Kč 8
Uloženka 39 Kč 156
Zásilkovna 39 Kč 252

 

Jak vidíte, zákazníci si nakonec sami zvolili nejvýhodnější kombinaci blízkosti poboček a ceny. Momentálně tedy na hlavním eshopu nabízíme Zásilkovnu a PPL Parcel Shop. Ten však jen z důvodu, že předávání zásilek, tisk štítků atd. pro nás neznamená žádný časový náklad navíc.

Uloženku nezatracujeme a necháváme si ji v záloze případně pro menší projekty, a to proto, že je implementovaná jako dopravce zdarma i v rámci nejnižšího tarifu u Shoptetu, tedy toho, který je do deseti produktů bezplatně. Zásilkovna naproti tomu stojí 100 korun měsíčně, což třeba u malých prodejních mikrostránek, které jsme začali používat na podporu hlavního eshopu, zejména v okamžiku, kdy generují opravdu jen doplňkový traffic případně jednu dvě objednávky týdně, je možná až příliš. Ale kdo ví, třeba Shoptet uvolní Zásilkovnu i pro nižší varianty. Anebo se mikrostránky rozjedou a Zásilkovnu aktivujeme i u nich.

Uze 7.5.2015: Skvělé, Shoptet nasadil dnes Zásilkovnu i do svého eshopu zdarma, takže já osobně ji běžím hned zapojit do všech svých minishopů:-)

A co vy? Jak řešíte odběrná místa vy? Jaké máte sami zkušenosti? Napište mi v komentářích, diskutujte a ptejte se. Budu za ně rád…

 

5 thoughts on “Odběrná místa v eshopu: Zásilkovna, PPL Parcel Shop nebo Uloženka?

  • avatar
    4. 5. 2015 at 23:03
    Permalink

    Osobní odběr využívám (pokud to lze) z jednoduchého důvodu, jakmile je zboží připraveno dostávám SMS/e-mail, že si jej mohu vyzvednout, takže se podle toho mohu ihned zařídit a zboží mám co nejdříve u sebe. Jakákoliv jiná zásilková služba je v tomto ohledu k ničemu PPL, DPD apod doručují „jen“ do 18:00 což je vzheledm k pracovní době k ničemu, pokud si nenechám zboží dovézt do práce, ale to by třeba u ledničky nešlo. Pošta zase nechá pouze výzvu, takže zboží mám „až“ další den, pokud stihnu otevírací dobu.
    Osobně, bych mnohem více uvítal podporu služeb jako intime.cz, samozřejmě u těch menších zásilek, protože odběrné místo mám kousek od domu a můžu si zboží vyzvednout prakticky kdykoliv.

    Reply
  • avatar
    4. 5. 2015 at 08:46
    Permalink

    Zásilek jme měli za dobu testování něco kolem 2000. Osobní odběr tvoří menší, ale významnou část. Vynechávat osobní odběr je podle mne chyba. Zákazníci jsou citliví na cenu a pokud jim nabídnete o polovinu nižší cenu za osobní odběr, řada z nich se nechá přesvědčit a ušetřené peníze možná utratí za produkty. Procenta vratek vám nic neřeknou, protože je máme obecně velmi nízké. U Uloženky byly trochu vyšší, ale to není dle mého názoru dáno prostředníkem, ale konkrétními případy.

    Reply
  • avatar
    4. 5. 2015 at 08:07
    Permalink

    U těch malých zásilek jako máš ty, bych předpokládal, že si nejvíc zákaznice budou volit poštu.

    Zásilkovnu, uloženku jsme zavrhli, jelikož Česká pošta vs tyto služby byly tak v poměru 90:10 … takže zbytečně se zdržovat něčím, co lidi nezajímá…

    Když vidím, že specializovaný eshop s milony obratu může posílat pouze PPL, tak proč nabízet více služeb a zdržovat se něčím, co mi přidává práci…

    V jiné situaci je třeba mall, který nabízí sortiment skrz trh a zákaznici jsou různi.

    Čekal jsem, počet zásilek pro hodnocení aspoň 1000 … plus proceta vratek.

    Reply
    • avatar
      23. 7. 2015 at 22:04
      Permalink

      Zvláštní poměr. My používáme PPL(95)-Česká pošta(100)-Uloženka(65) – v závorkách je pro srovnání cena dopravy s dobírkou. Poměr za poslední 3 měsíce máme 41:32:27.

      Před 3 měsíci jsme si zajistili nižší ceny PPL, takže jsme dopravu snížili o 10 korun. Zvláštní je, že předtím byl poměr cca takto: 29:34:37.

      Díky 10 korunám nám přešlo hodně zákazníků z Uloženky na PPL, poměr pošty je stále skoro stejný.

      Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *