Seznam nasadil nové vyhledávání: První dojmy ze Seznam bota 3.0

Seznam.cz nasadil do ostrého provozu třetí generaci svého vyhledávacího robota a současně začal hledajícím nabízet stránky z nově zaplněné databáze. Na Internetu se kolem nasazení nového pavouka vede hned několik diskuzí (tady, tadytady) vč. hovorů nad testovací verzí, která se v Seznamu zkoušela někdy od loňského podzimu. Včera programátoři Seznamu usoudili, že je dostatečně proškolen a je možné ho oficiálně představit: „Právě jsme odstartovali další fázi života našeho nového „Seznam bota 3.0“. Právě nasazujeme novou databázi a překlápíme do ní provoz. Souvisí s tím instalace cca stovky strojů a bude trvat minimálně celý dnešní den,“  anoncovali Seznamáci na své oficiálním blogu. Jaké jsou první dojmy a poznatky z nového vyhledávání?

Během testování  jsem porovnával výsledky, které jsem před čase prováděl ve srovnávacím testu Google a Seznamu. Pro připomenutí, zde je tabulka tehdejších výsledků vyhledávání:

Červeně vyznačené buňky jsou nerelevntní výsledky. Jak vypadá nové hledání s novým robotem 3.0?

Výsledky si můžete stáhnout v PDF

Co ze srovnání vyplývá? V některých případech jsou výsledky relevantní, v jiných se mírně zlepšil. Asi největší změnou pro běžného uživatele je, že se ve vyhledávání bude, podobně jako u Google, setkávat se zdvojenými výsledky. Typickým příkladem je fráze „prodej sro“, při které se v první pětici objevují de facto jen tři stránky – dvě z nich mají po dvou stránkách, obvykle podstránku a hlavní stránku.

A teď trochu spekulací, které mne napadají při procházení různých výsledků hledání:

  • Dušan Janovský sice prohlásil, že tyto zdvojené výsledky jsou nová vlastnost Seznamu, ale v jakých případech se „zapíná“? Spekulace: V okamžiku, kdy je podle Seznamu málo relevantních výsledků. Proč si to myslím? Kdyby měl Seznam dost stránek, o nichž by se domníval, že jsou relevantní, netapetoval by stránku zdvojenými výsledky. Na rozdíl od Google, který v takových případech dává na výběr uživatelům výsledky z jiných zdrojů než běžné webové stránky – například z videí, knížek, přeložený obsah z cizých jazyků atd…
  • V některých případech se zdá, že dává Seznam „o bodík“ víc hodnocení samotné domény – respektive klíčovému slovu v doméně
  • Nadále zůstává důležitý titulek stránky
  • Dobře hodnotí obsahově bohatší stránky
  • Seznam má stále problém s pochopením některých dotazů, zejména těch „nestandardizovaných“, kde je třeba možná trochu sémantické analýzy: viz „co se hraje v Ostravě“ nebo „program kin v Ostravě„, což jsou typické dotazy, se kterými si Google poradí o poznání lépe
  • Do výsledků hledání se podle mne relativně málo promítá počet prokliků na vyhledanou stránku (na rozdíl od Google). Jinak by se nemohla dostat na první stránku vyhledávání na PC dostat třeba mobilní stránka facebooku

Co jste ve výsledcích nového hledání vysledovali vy?

6 thoughts on “Seznam nasadil nové vyhledávání: První dojmy ze Seznam bota 3.0

  • avatar
    28. 7. 2011 at 09:29
    Permalink

    Nic neni dokonaly ale zda semi ze si seznam tema novotama jen ublizuje

    Reply
  • avatar
    31. 5. 2011 at 18:52
    Permalink

    Z těch spekulací se přikláním ke dvěma:

    – Nadále zůstává důležitý titulek stránky.
    – Dobře hodnotí obsahově bohatší stránky.

    Reply
  • Pingback: Vše co jste chtěli vědět o novém sranku | 404M.COM

  • avatar
    30. 5. 2011 at 20:31
    Permalink

    Na některé fráze jsme na tom lépe (slavíme teprve čtyřměsíční narozeniny). Ovšem na jiné jsme se ze zlatonosných pozic propadli až třeba na třicátou, v podstatě již zbytečnou stránku. Během několika málo posledních dnů nám celkový příliv návštěvníků ze Seznamu slábne. Výrazně to ale nahrazuje Google, ačkoli tam jsme se s výsledky v SERPu, ani v počtu indexovaných stránek téměř nehnuli. Jako by od 26.5. lidé vyhledávají na Seznamu zakroutili hlavami nad výsledky a šli poprvé vyzkoušet Google.
    Pokud to bude dlouhodobější trend, asi bude mít Seznam ještě větší problémy, než nejspíš má nyní. Nasvědčovalo by to nejspíš odklonu i tzv. nezkušených uživatelů internetu od Seznamu. A to by byla škoda, protože pak by si se zdejším vyhledávacím trhem nejspíš Google dělal, co se mu zlíbí. Monopoly ničemu nesvědčí.

    Reply
  • avatar
    28. 5. 2011 at 19:05
    Permalink

    Tak my jsme si pohoršili… . Je to dáno asi tím, že naše stránky jsou maximálně 6 měsíců staré. Předběhl nás i s bazar. Doufám, že se to brzy nějak spraví.

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *