Business Festival, který nebyl

O brněnském Business Festivalu se bude v české kotlině ještě nějakou dobu mluvit. Akce, která byla zrušena organizátorem přes telefon moderátorce dvacet minut před zahájením, se měla odehrát v aule Provozně ekonomické fakulty Mendelovy univerzity v Brně v sobotu 16. listopadu.  Původní vize organizátora byla, že na celodenní akci dostane přes 500 platících účastníků, 14 speakerů a událost bude probíhat na třech pódiích, a ještě ve foyeru univerzity.

Představy jsou ale jedna věc a realita často daleko pokulhává za ambiciózními cíli. Jak se tedy stalo, že na akci nakonec přes stovky prodaných lístků dorazily pouhé tři desítky lidí, konala se v punkově obsazené vstupní hale univerzity, místo tří pódií posloužily dvě barové židle, stůl z místní kantýny a místo profesionální audiovizuální techniky posloužila zavěšená televize na sloupu napojená na vnitřní informační okruh?

Stejně jako každý nový projekt, jeho úspěch do značné míry závisí na síle motivace jeho zakladatele. Jaká byla MOTIVACE v případě Business Festivalu? Ramon, organizátor akce patří v Brně do komunity lidí kolem Google Business Groups (GBG). Úplně přesně neznám interpersonální situaci v této neziskovce, ale protože jsem byl v září přednášejícím na jedné z jejich akcí a Ramon se mnou řešil přednášku na BF už nějaký ten měsíc předtím, vím o tom, že Business Festival vlastně původně neměl být samostatnou akcí organizátora. Představa byla, že ji zaštítí právě zmiňovaná neziskovka napojená na Google, což přinese vedle známého jména také nějaké ty finance, které je firma schopna poskytovat na vzdělávací akce po celém světě. Netuším, do jaké míry byla hřebíčkem do rakve právě zářijová akce a do jaké míry se jednalo o výsledek neshod a představ organizátora o obsahu a směrování konference a někoho nahoře, kdo rozhoduje o tom, kam a na co pustí Google skrze své neziskovky peníze. Můj osobní dojem byl, že Business Festival je akce konaná tak trochu „navzdory“. A to nemusí být vždy ta správná, a především dostatečně silná, motivace.

Aktualizace 19.11.: Vyjádření GBG najdete pod článkem…

Když rozjíždím nějaké podnikání, je velmi důležité si udělat předem představu o několika základních věcech a to proto, abych si mohl udělat smysluplný PLÁN:

  1. Jaký výrobek nebo službu nabízím?
  2. Jaká je jedinečnost výrobku nebo služby?
  3. Jakou konkrétní potřebu zákazníků budeme řešit?
  4. Není tato potřeba už dnes řešena? Kým, jak? Kdo je naše konkurence?
  5. Proč by měl zákazník využít naši službu/výrobek?
  6. Kdo konkrétně je náš zákazník?
  7. Kolik těchto zákazníků je?
  8. Kde se vyskytují, kde a jak je mohu efektivně oslovit?
  9. Kolik budou ochotní za službu/výrobek zaplatit?
  10. Co vše bude potřeba k tomu, abych byl schopen službu dodat?
  11. Kdo mi v tom pomůže, kdo bude můj tým? Jaké jsou zkušenosti jednotlivých členů?
  12. Jaké budou jasné pravomoci, zodpovědnost a práce jednotlivých členů týmů?

Těch otázek je ještě mnoho a možná by to vydalo na samostatný článek. Pravdou však je, že v případě Business Festivalu pravděpodobně organizátor na řadu z otázek buď odpověď neznal, nebo si nepřipouštěl jejich nepříjemnou realitu. Jde zejména o oblasti ORGANIZACE, ZÁKAZNÍKŮ, KOMUNIKACE a vlastně i PRODUKTU.

PRODUKT jsou v tomto případě sami přednášející a účastníci. Na festivaly, přednášky, barcampy jezdí lidé z dvou důvodů – kvůli networkingu s podobně smýšlejícími účastníky a za znalostmi, které jim předají přednášející. Všimněte, jak hezky to mají vyřešené třeba Barcampy, kde několik týdnů dopředu vidíte nejenom seznam přednášejících a program, ale i účastníky týdny dopředu. Můžete si tak udělat představu, zda se vám vyplatí na akci jet či ne, zda se tam potkáte s lidmi, s nimiž se chcete seznamovat, přednášející, které chcete slyšet.

Nabídneme všechno všem…

V případě Business Festivalu se slibovala všehochuť – startupeři, podnikatelé, investoři, geeci, kryptomineři, studenti. S programem nebyli seznámeni ani samotní přednášející. Nebylo jasné, kdy vystoupí, nebyla jasná témata, nikdo s nimi neprobíral dramaturgii akce, délku trvání jednotlivých vystoupení. Jednoduše nefungovala KOMUNIKACE. Týden před akcí, kdy ještě organizátor komunikoval alespoň přes mobilní telefon, aby se následně v podstatě od neděle až do soboty rána zcela odmlčel z mailů, instantních messengerů, sociálních sítí, telefonu i SMS, potvrdil, že se akce koná, že budou přednášky na 45 minut. Jak se blížil termín, nervozita jednotlivých přednášejících se zvyšovala. Do pátku se mi osobně ozvalo 7 přednášejících, a dokonce i někteří sponzoři. Všichni prahli po informacích. Už ve středu a ve čtvrtek také bylo jasné, že někteří přednášející z důvodu nekomunikace ze strany organizátorů nedorazí.

A tady se dostáváme k samotné ORGANIZACI. Podle všech indicií to vypadá, že na akci byl Ramon zcela sám. Vedle své běžné práce. A to se jednoduše tak velkolepě namyšlená akce nedá realizovat. Pokud bych takovou akci chtěl pořádat já, musel bych mít silnou MOTIVACI. Pokud bych motivaci měl, dokázal bych díky ní zaměřit svou pozornost tím správným směrem a velice pravděpodobně bych pro ni uměl nadchnout i své okolí. Nebyl bych na to sám. Moje motivace by se proměnila v nadšení a pokusil bych se ji předat dalším podobně smýšlejícím lidem. Tím bych vytvořil TÝM a mohl bych v klidu rozdělit každému podle jeho schopností a sil PRAVOMOCE. Takže bych třeba sám nemusel řešit sponzory, pokud nejsem dobrý v prodeji myšlenek, nemusel bych řešit politiku univerzity, protože bych to přenechal někomu, kdo se v daném prostředí lépe vyzná a rozumí mu. Nemusel bych třeba řešit s přednášejícími jejich požadavky na ubytování, protože by to zajistil někdo jiný z týmu. Mohl bych mít čas a síly na dotazy účastníků, přednášejících, sponzorů. Bohužel v případě Business Festivalu otázky kolem programu, místa a času konání, hotelů a další organizační záležitosti zůstávaly nezodpovězeny. Někteří lidé volali přímo na univerzitu, kde jedno oddělení přesouvalo zodpovědnost na druhé a nikdo neměl informace. Další přednášející to zkoušeli přes hotely, ale ani tady jejich rezervace nikdo neevidoval. Kdyby se Ramon o organizaci podělil, mohl mít třeba víc času na samotnou dramaturgii festivalu, na jeho program, doprovodné akce a podobně.

Nic z toho se však Ramonovi nepovedlo, a tak na vše zůstal sám. Týden před akcí mu již muselo být jasné, že se jeho představa zhroutila a on se zavřel do sebe. Místo komunikace s okolím se to rozhodl nechat „vyhnít“. To je nejhorší možná cesta. Protože ne vždy se může zadařit. Komunikovat je ale třeba. A omluvit se. Třeba jako tady Honza Kalianko, když zjistil, že „nedá“ letošní Eshop Summit v Budějovicích.

Když jsme s dalšími přednášejícími, moderátorkou Simonou Zábržovou, pár sponzory a několika „šťastnými“ držiteli lístků, sešli v sobotu v devět ráno před budovou univerzity, byly před námi tři možnosti. Za prvé se otočit na patě a naštvaně společně nadávajíc na Ramona odejít. Za druhé si zajít do některé z nedalekých kaváren a tam si udělat neoficiální networking. No a za třetí se ujmout organizace sami. Vyhrála třetí možnost.

Zašli jsme všichni do foyeru univerzity a tam si „uspořádali“ vlastní Business Festival. K sezení jsme využili plastové židličky z kantýny. Úvodní „panelovku“ zahájila zmiňovaná Simona Zábržová s šéfem eshopu Pilulka Michalem Hanáčkem. Michal byl neobyčejně otevřený a možná i proto, že celá akce měla v tu chvíli nádech ani ne tak oficiálního festivalu, jako spíš takové „business Czechteku“. Musím říct, že atmosféra byla navzdory počátečnímu rozčarování, kdy jsme se dozvěděli, že organizátor jen telefonem po moderátorce s údivem v hlase „vy tam jste“ vzkázal, že se akce přesouvá na příští týden, bezvadná.

Panelovka na barových židličkách.

Pochvalu zaslouží i Josef Mašek, přítomný kameraman ze SlidesLive, který přestože věděl, že natáčí zadarmo, vytáhl své profi nádobíčko a všechny přednášky i panelovku poctivě natočil. Záznam by se tak měl objevit během dvou týdnů na jejich webu. Po první části jsem odvyprávěl svou přednášku já. Na festival jsem si připravil trošku populárnější přednášku „Je Batman dobrý businessman?“ s podtitulem „7+1 lekce Bruce Wayna do našeho podnikání“. Ve zkratce se jednalo o osm bodů:

  1. Motivace
  2. Fokus
  3. Technologie
  4. Delegování
  5. Spolupráce
  6. Dobročinnost
  7. Relax
  8. Vzdělání

A myslím, že je škoda, že si ji nevyslechl sám organizátor😊 PS: Hned jak se objeví někde záznam, postnu ji jako další příspěvek…

Další přednášku měl Ivan Kutil z Appsatori, na kterého bych se osobně obrátil, kdybych chtěl řešit cokoli kolem Google Cloudu, Google Suite nebo strojového učení v režii Google. Jsem velký fanda technologií, takže pro mne byla přednáška zajímavá a pár věcí jsem si z ní odnesl. Třeba tu část, jak vlastně snadné je využití neskutečné výpočetní kapacity tohoto giganta. Zaujala mne i část o strojovém rozpoznávání obsahu fotografií, a protože sám mám v hlavě projekt, kdy bych potřeboval automaticky a současně inteligentně roztřídit asi 30 tisíc fotografií podle toho, co na nich je, myslím, že vím, kterým směrem se vydat…

Po Ivanovi nastoupil Jan Řezáč. Toho řada z vás zná nejenom díky jeho rozpoznatelnému image, ale i ze sérií přednášek, a především díky jeho knížce Web ostrý jako břitva. Honza přednáší často a je to na něm poznat. Jeho přednáška na téma designu byla spíš povídáním a ptaním se. Honza umí do přednášek zapojit i své publikum, a tak se chvílemi betonový sloup s televizí proměňoval na lepítkovou tabuli.

Honza Řezáč a jeho ostrá přednáška o designu

Poslední přednášku měl pak o krytptoměnách a online tradingu Matouš Polák, zakladatel a investor a také sponzor původního „Ramonova festivalu“. Vlastně byl tak trochu sponzor i toho našeho punkového, protože tuším, že to byl některý z jeho kolegů, kdo zajistil člověka, který někde v supermarketu koupil HDMI kabel, díky němuž jsme mohli „hacknout“ místní televizi a promítat tak na ní přednášky.

Mne osobně mrzelo, že na akci nedorazili Adam Zbiejczuk, specialista na sociální média a Petra Plemlová z eshopu Enuo, s oběma jsem byl ale v kontaktu a nebyli na tom dobře zdravotně. Kombinace „ne úplně fit“ a „bude to vůbec“ nakonec měla za následek jejich neúčast. Nakonec z dalších přednášejících se objevila ke konci i Lenka Franců z Czechitas, ale protože čas se pomalu přehoupl přes poledne a hlad a touha po kofeinu převládli (jeden automat na sladké tyčinky a na kafe není úplně ideální catering pro takovou akci), osazenstvo se po Matoušově přednášce (ne)organizovaně zvedlo a vydalo na oběd do nedaleké kavárny, kam se pokračovalo po neformálním, neoficiálním a nezorganizovaném nefestivalu také v neformální „afterparty“…

Protože, kde je vůle, tam je i cesta a pokud tam cesta není, tak si ji vytvoříme.

Doplnění o vyjádření v článku zmiňované GBG: GUG.cz, z.s. je nezisková organizace, která 12 let šíří technologické know-how v České republice a sdružuje stovky dobrovolníků, kteří pořádají bezplatné vzdělávací akce. Naším posláním bylo, je a bude zvyšovat technologickou gramotnost u vývojářů, podnikatelů, učitelů, studentů a široké veřejnosti a sami se u toho učit. Rád bych tímto vyjádřili náš oficiální postoj k akci “Business Festival Brno” (BF), která byla v článku Michala Kubíčka spojována s komunitou GBG Brno a společností Google.

Ačkoliv měla akce být původně organizována komunitou GUG.cz, organizátor nám nedodal základní popis akce, což byla nutná podmínka pro další podporu z naší strany. Akce BF tak vznikla jako samostatný projekt organizátora. Tuto akci jsme nepořádali, nespolupracovali na ní a naopak od její organizace v týmu jednoho člověka odrazovali.

Jakékoliv další dotazy rád zodpovím na filip@gug.cz nebo na tel. 774 670 137. Rád bych požádal autora článku o úpravu domněnky, kterou spojuje BF s komunitou GBG a společností Google. Děkuji, Filip Goszler, Community Navigator, GUG.cz

Business Festival na sociálních sítích

Doplnění o vyjádření v článku zmiňované GBG:

GUG.cz, z.s. je nezisková organizace, která 12 let šíří technologické know-how v České republice a sdružuje stovky dobrovolníků, kteří pořádají bezplatné vzdělávací akce. Naším posláním bylo, je a bude zvyšovat technologickou gramotnost u vývojářů, podnikatelů, učitelů, studentů a široké veřejnosti a sami se u toho učit. Rád bych tímto vyjádřili náš oficiální postoj k akci “Business Festival Brno” (BF), která byla v článku Michala Kubíčka spojována s komunitou GBG Brno a společností Google.

Ačkoliv měla akce být původně organizována komunitou GUG.cz, organizátor nám nedodal základní popis akce, což byla nutná podmínka pro další podporu z naší strany. Akce BF tak vznikla jako samostatný projekt organizátora. Tuto akci jsme nepořádali, nespolupracovali na ní a naopak od její organizace v týmu jednoho člověka odrazovali.

Jakékoliv další dotazy rád zodpovím na filip@gug.cz nebo na tel. 774 670 137. Rád bych požádal autora článku o úpravu domněnky, kterou spojuje BF s komunitou GBG a společností Google. Děkuji, Filip Goszler, Community Navigator, GUG.cz

1 komentář: „Business Festival, který nebyl

  • avatar
    25. 11. 2019 (15:10)
    Permalink

    Taková ta akce, kde máte mít hostesky 🙂 Naštěstí jsem akci odvolala týden dopředu kvůli nekomunikaci „klienta“. Joo, holt intuice je intuice 🙂 Nicméně já to tvrdím pořád, že lidé z networkingů a Impact hubů a tento styl akcí mi nikdy nic nepřinesou 🙂 Kéž by 🙂
    Mimochodem, co chceme od organizátora, který místo toho aby řešil činnosti hostesek, tak Vám povídá o tom, jak je náročné zorganizovat celou takovou akci a když potřebujete objasnit detaily napíše Vám pouze, že máte hezký hlas 🙂 Ať už byl na tuto přípravu akce organizátor sám, za mě to byl totální neschopný člověk, který si jen hraje na velkého „žraloka“. Už podle hlasu a komunikaci v telefonu.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *