Co je lepší? Vlastní affiliate program, affilmanager nebo zapojení do affiliate sítě?

Ve Světě cukrářů jsme vyzkoušeli už všechny tři zmiňované varianty partnerského programu. Poradím vám nyní, jaké výhody a nevýhody přináší.

Vlastní program spravovaný affilliate managerem

Nejprve jsme si najali na správu, rozběhnutí a provoz vlastního affiliate programu spolupracovníka – affiliate managera Ondru Martínka.

Pronajali jsme si tehdy hostované řešení Post Affiliate Pro (PAP). Mělo to své výhody. Zejména pak z důvodu využití dvojitého křížku v URL místo obvyklého otazníků před proměnnou a affiliate příznakem. Affiliate partneři nám tak vlastně pomáhali i jako linkbuildeři. Jaké byly výhody tohoto způsobu – tedy affiliate programu ve vlastní režii za pomoci affiliate managera? Pokud budete mít štěstí a narazíte na schopného affilmanagera, jako to bylo v našem případě, je to dobrá varianta pro začínající eshopy, které chtějí mít partnery pod kontrolou, komunikovat s nimi napřímo a také je pro ně důležitý způsob jejich rekrutace. Je to vhodné zejména, pokud máte produkty, které mohou propagovat i tzv. “neprofesionální” affil partneři – blogeři, Instagram influenceři, youtubeři a podobně. Váš affilmanager se pak může zaměřit právě na takové partnery. Nevýhody tohoto řešení? Zpočátku budete za služby a práci affiliate managera platit i když ještě nebudou chodit žádné objednávky od partnerů. Tento náklad se začne vracet až po několika měsících. Za mne tento způsob přinášel ještě jednu, podstatnou nevýhodu a tou byla vysoká míra administrativy spojená s výplatou provizí partnerům. Čím více bylo partnerů, tím se zvyšovala. Zejména u partnerů bez živnostenského oprávnění, kde se musely řešit různé způsoby jako dohody o provedení práce, smlouvy o dílo a podobně. A pak tu bylo počáteční nepropojení PAP s našim systémem a ne příliš komfortní schvalování provizí.

Affiliate síť

Poté co jsme se rozhodli nepokračovat v provozování vlastního affil programu s pomocí affiliate managera, jsme se spojili se sítí Dognet.

Důvodů pro to bylo několik: Především jsme se poohlíželi po zahraničí, zejména jsme se snažili o expanzi na Slovensko a v plánu bylo tehdy už i Maďarsko. A Dognet je původně ze Slovenska, jejich rezervoár affiliate partnerů byl už tehdy docela slušný. Affiliate marketing se tak stal jedním z kvalitních kanálů pro náš začínající eshop na Slovensku. Dokonce jsme ho začali využívat ještě dřív, než PPC a PLA. Stejně tak později v Maďarsku.

Jaké jsou výhody sítě? V první řadě to je velké množství affiliate partnerů. A hlavně pak těch zkušenějších. Ti obvykle preferují sítě. Dávají jim za prvé jistotu výplaty a za druhé široký výběr kampaní. Tito partneři raději spolupracují se sítí, než aby si museli hlídat X různých individuálních rozhraní a programů. Partneři tak pro váš eshop přicházejí skoro sami. My jsme zvolili variantu, kdy jednotlivé partnery schvalujeme. Jednak proto, že máme rozdílné hladiny odměn pro různé typy odkazujících stránek (obsahové weby, kuponové a slevové servery, cashback systémy atd.) a především nám záleží na kvalitě partnerů a jejich webů a chceme to mít pod kontrolou. Pro naši administrativu je fajn, že měsíčně zaplatíme jen jednu fakturu síti. Ta vyplatí partnery a vezme si svou provizi. Při desítkách partnerech měsíčně je úspora času veliká. Na nás je jen kontrola validity konverzí.

Také je fajn, že v síti pracují zkušení kampaň manažeři, takže vám mohou poradit, případně pomoci s různým nastavením. A protože (alepoň v případě Dognetu) platíte za služby sítě určitou procentuální částkou, platíte až v okamžiku, kdy vyděláváte i vy. A to je i důvod, proč není síť vhodná pro všechny druhy eshopů – ale to vám řeknou i sami provozovatelé – pokud vás odmítnou zařadit. Jde zejména o eshopy s nízkým košíkem, B2B eshopy, nové a neznámé a eshopy s nízkou konverzní mírou, které jednoduše nebudou dostatečně efektivní pro partnery, a tedy ani pro síť.

Vlastní program vlastními silami

Pokud nemáte prostředky na affilmanagera a nejste atraktivní pro síť, případně prostě preferujete kontrolu, můžete na to jít vlastními silami. My jsme to tak udělali pro menší eshopy. Pronajali jsme si Affilbox, nové partnery nijak extra neoslovujeme a ti se rekrutují prakticky jen z odkazu v patičce eshopu. Tam si mohou případní zájemci o spolupráci vybrat mezi sítí a našim programem. Upřímně? Partneři stejně jako konverze přibývají především přes Dognet. Vlastní affil na Světě cukrářů generuje proti síti jen zlomek. Určitě je to dáno zmiňovanou laxností – nové partnery prakticky neoslovujeme a odkaz na partnerský program posíláme vlastně jen influencerům, kteří nás pravidelně oslovují sami. Předpokládám, že pokud bychom s náborem nových partnerů pracovali pečlivěji a usilovněji, výsledky by se dostavovali lepší.

1 thought on “Co je lepší? Vlastní affiliate program, affilmanager nebo zapojení do affiliate sítě?”

  1. avatar

    Pěkný srovnání. Ono je to pro začínající eshopy dost těžké – ten výběr. Nás od dvou firem taky poslali někam. Tak jsme se na to vykašlali a jedeme si bez affilu. Na správu affilboxu a propagaci affilu nemáme pracovní sílu.

Napsat komentář: Wladass Zrušit odpověď na komentář