Pozor na telefonáty od „registrátorů“ domén

Pokud se pohybujete v IT branži, určitě jste se s nimi už potkali. K vám do firmy nebo vašim zákazníkům zavolal milý ženský hlas (v našem případě z telefonního čísla 222363105), představili se jako registrátor domén, registrace internetových domén, doménové centrum, česká centrála domén, doménový registr, česká doménová centrála a podobně oficiálně znějící název s tím, že mají vážnou informaci, která může ohrozit podnikání na internetu – někdo u nich právě hodlá zaregistrovat doménu vaší firmy, jen s přponou eu, com, info atd. A že prý co s tím, zda si chce člověk raději zaregistrovat pro sebe, než ji dostane ta zlá konkurence…. Jak zareaguje běžný věci neznalý obvykle malý živnostník? „Ne, nechci, aby ji někdo registroval, ano, můžete to vyřešit…“ Tady nastává malé ale…Služba stojí pakatel, slabých 3500,- plus 500,- za prodloužení na další rok. U více koncovek tak cena vyšplhá na pěkných pár tisíc. Běžná cena je přitom kolem 200,- za doménu.

Podobné podvody na zákazníky, kde se využívá manipulativních a nepravdivých tvrzení (v řadě případů obvolávaní, kteří nabídku odmítli, našli svou doménu i po delší době stále nezaregistrovanou – žádná konkurence tedy ve skutečnosti neexistovala…), se dějí bohužel už řadu let a inspiroval se praxí zejména v asijských zemí.

Celý podvod je chytře vymyšlený. Obvykle jde o firmy zaregistrované na cizí státní příslušníky. Finy, Estonce atd. Vybírají si menší a střední firmy, kde je pravděpodobnost, že o domény se tu stará někdo, kdo není v běžné praxi a cenách až tak orientovaný. Stačí, jak k vaší doméně s příponou CZ jsou volné sestřičky na světových koncovkách jako je .com, .eu, .info a jste pro ně ideální oběť. pak už stačí jen účinná pohádka o zlé konkurenci, vás jako právoplatném majiteli, případně spekulantech, co se chtějí na vás přiživit…

Pokud po telefonu projevíte souhlas, berou to jako uzavření smlouvy, domény zaregistrují a vám přichází tučná faktura. Pokud si to v čase rozmyslíte a zjistíte, že jste naletěli na předražený prodej chytráků, fakturu neuhradíte, obratem putuje do vymáhačské agentury a následně k soudu. A jak to tak v Česku bývá, platí podvedený.

Přečtěte si také:

Jak se tomu bránit?

  1. uvědomte si, že běžný registrátor nevolá svým potenciálním zákazníkům
  2. jediný, kdo volá, ze sdružení CZ.NIC, jako správce národní CZ domény a to pouze v případě, když vaše vlastní doména .cz má před expirací (končí její předplacené období) a vy byste tak o ni mohli přijít. Jde o informativní telefonát bez obhcodní nabídky, je jen na vás, zda si u svého registrátora za běžnou cenu doménu prodloužíte či ne.
  3. pokud si ceníte svého doménového jména a uvažujete o expanzi do zahraničí, vyberte si kteréhokoli zavedeného registrátora (Subreg, Active24, Tele3, Regzone, Ignum a další) a doménu s .com, .eu a další si sami co nejdřív registrujte – běžné ceny jsou aktuálně kolem 100 – 300 korun.
  4. šiřte informace o podobných podvodnících dál, osvěta je jediný lék, třeba tak, že tento článek pošlete přátelům na Facebook, Twitter nebo mailem…

 

12 thoughts on “Pozor na telefonáty od „registrátorů“ domén

  • avatar
    22. 11. 2012 at 22:03
    Permalink

    Vážení spolupoškození,
    na základě dnešní dohody s Policií ČR oznamuji, že v současné chvíli bylo rozhodnuto, že případ (Registrace internetových domén) bude řešen pod č.j. ORIV-62257/TČ-2012-001419 a to útvarem:

    Policie České republiky
    Obvodní ředitelství policie Praha IV
    Místní oddělení Vršovice, ul. Přípotoční č. 300, Praha 10,
    přičemž spis má na starosti vrchní inspektor nprap. Pleva.
    (tel. č. je 974 860 678, nicméně daleko vhodnější je použití e-mailu – viz. níže)

    V současné chvíli jsou s největší pravděpodobností rozesety desítky až stovky trestních oznámení po celé ČR. Žádáme všechny poškozené (a to v jakémkoliv stádiu jednání s Regidem/Alteou, tj. ty co zaplatili i ty co ještě nezaplatili), aby se přihlásili do tohoto řízení jednoduchým e-mailem na adresu policie: p4mopvrs@mvcr.cz
    Do předmětu e-mailu je vhodné uvést jméno: „nprap. Pleva“ a č.j.: „ORIV-62257/TČ-2012-001419“. Do těla e-mailu prosím uvádějte přibližně toto:

    Oznámení a žádost o uznání postavení poškozeného ve věci ORIV-62257/TČ-2012-001419 (Registrace internetových domén).
    společnost/fyzická osoba:
    kontaktní osoba v této věci (jméno, tel. č., e-mail, funkce ve společnosti):
    kdy došlo k telefonátu/uzavření smlouvy s Regidem:
    způsobená škoda: (zatím řekněme výše faktury od Regidu)
    krátký popis okolností ve Vašem případě:
    pokud jste již podali trestní oznámení, prosím uveďte č.j.

    Upozorňuji, že toto je důležité udělat především pro nasčítání výše škody. Poškození nemusí mít obavu z toho, že by se museli osobně účastnit nějakých jednání či výslechů. Samozřejmě je nutno počítat s tím, že policie se může dotazovat.

    Děkujeme moc za spolupráci

    Více informací najdete na blogu správce národní domény CZ.NIC: http://blog.nic.cz/2010/02/25/o-ceske-domenove-centrale-podruhe/

    centrala-podvod@seznam.cz

    Reply
  • avatar
    15. 9. 2012 at 19:32
    Permalink

    Vážení spolupoškození,
    námi zastupovaná společnost je obětí podvodu ze strany Registrace internetových domén s.r.o. – případ má identické vlastnosti jako zde popisujete.
    Konkrétní fyzickou osobu, která je pachatelem, neznáme.

    Podali jsme trestní oznámení (byť by mohlo dopadnout jako v případě České doménové centrály s.r.o.). Prosím, ozvěte se nám na e-mail centrala-podvod@seznam.cz ať se můžete připojit a případně vymoci své peníze zpět.

    Děkuji za pochopení.

    S pozdravem
    centrala-podvod@seznam.cz

    Reply
  • avatar
    16. 5. 2012 at 10:56
    Permalink

    Tak s tímto jsem se zatím nesetkal, každopádně se mi tento přístup moc nezamlouvá.

    Reply
  • avatar
    10. 5. 2012 at 15:25
    Permalink

    Tohle jsem řešil před půl rokem. Uzavření smlouvy po telefonu předchází upozornění že hovor je nahráván a jestli s tím volaný souhlasí. Pak pokud řeknete ANO – smlouva je uzavřena. Vyřešil jsem to tím, že jsem dané domény obratem cca půl hodiny po hovoru od podvodníků registrovat. A domény byly volné! Pak jsme ještě s právníkem vytvořili dopis a poslali to.

    Reply
  • avatar
    10. 5. 2012 at 14:59
    Permalink

    Bohužel je to přesně jak říká Rdm, dobře sepsáno Michale a hlavně – konečně to někdo sepsal tak jak to je 🙂 sdílím…

    Reply
  • avatar
    10. 5. 2012 at 14:10
    Permalink

    Z mych zkusenosti vyplyva, ze zavazku z takto uzavrenych smluv je velice snadne se zprostit:

    1) zakon dava spotrebiteli pravo od takto uzavrene smlouvy odstoupit bez jakehokoliv duvodu a sankce do 14 dnu

    2) az na jednu jedinou vyjimku jsem se nesetkal s „telefonim prodejcem“, ktery by behem telefonatu zcela naplnil svou zakonou informacni povinnost. Tudiz je takova smlouva neplatna.

    3) objednatel je zde jednoznacne uveden umyslne v omyl, tudiz dochazi k omylu pokud jde o kauzu, ktera je v tomto pripade jednoznacne vyjadrena, tedy pravne relavatni, coz ma opet za nasledek relativni neplatnost pravniho vztahu

    4) a dalo by se pokracovat

    PS: body 1) a 2) se vztahuje na spotrebitele, bod 3) se uplatnuje i na vztahy mezi podnikateli

    Reply
  • avatar
    10. 5. 2012 at 13:05
    Permalink

    Radku, ústní dohoda je taky dohoda a pokud si ty telefonáty nahrávají, jakože určitě nahrávají, tak je mohou u soudu předložit jako důkaz vašeho souhlasu.

    Reply
  • avatar
    10. 5. 2012 at 13:01
    Permalink

    O. Brandos: nerozumím. Jak mi někdo může dokázat, že mluvil se mnou? Musel by mi přece dokázat, že mě s tím telefonem viděl, když jsem telefonoval. Navíc – nevím možná se pletu a na tohle se to nevztahuje, jen úvaha – pokud pro nákup platí, že pokud byl uzavřen mimo provozovnu, mohu do určité doby od smlouvy ustoupit, tak i toto je přece nakup zboží a služby a mohu od ní ustoupit.

    Reply
  • avatar
    10. 5. 2012 at 12:38
    Permalink

    Bohužel, v ČR může být souhlas po telefonu brán jako uzavření smlouvy. Však se na tom mafie v cyklu – podvodník – oslíčku otřes se – inkasní společnost a následně soudce + exekutor – pěkně napakují. A vo to přece jde, k tomu nám politici „vhodně“ upravili zákony…

    Reply
  • avatar
    10. 5. 2012 at 12:32
    Permalink

    S tímhle jsem se setkal už docela dávno. Nic nového. Jen mě zaráží informace „…Pokud po telefonu projevíte souhlas, berou to jako uzavření smlouvy, domény zaregistrují a vám přichází tučná faktura…“ – nejsem právník, ale v telefonu mohou mluvit s kýmkoli a tohle přece nemůže být bráno jako berná mince k uzavření smlouvy a následnému případnému vymáhání.

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *