Jak se hackuje Shoptet aneb Jak fungovat individuálně na šablonovém eshopu

Dnes oznámil Mirek Uďan ze Shoptetu, že končí s individuálními úpravami eshopů jednotlivých zákazníků. U některých z těch, kteří do individuálních úpravy ve snaze odlišit se, investovali, prohlášení možná vzbudilo obavy. Konkurenti se radují. Přiznám se, že můj první pocit byl taky rozpačitý…

Cože? Žádné další individuální úpravy? Co teď, jak se s www.svetcukraru.cz odliším, jak budu implementovat nápady na zlepšení, kterých mám v hlavě nepočítaně? Po přečtení článku a chvilce přemýšlení jsem zase vychladnul a oddechl si. A jsem rád, že Shoptet k takovému rozhodnutí přispěl. Jednak jsem si uvědomil, že jejich důvod oprávněný a má byznys logiku. A že v konečném efektu povede ke zlepšování produktu a tedy i mé spokojenosti. No a zadruhé jsem si uvědomil, že většinu věci, které jsem na eshopu chtěl jinak, než to mají ostatní, jsem společně s programátorem stejně tak jako tak „hackl“. Co všechno tedy máme „jinak“?

Personalizovaná nabídka

Personalizujeme obsah webu. Podle historie objednávek, podle toho, co lidi přihazují do košíku, na co koukají a podobně. Nejprve jsme používali 100% vlastní řešení, nyní ho kombinujeme s komerční aplikací třetí strany a musím říct, že výsledky jsou fakt zajímavé. Procentuální nárůst nákupů skrze tuto personalizovanou nabídku se pohybuje v dvouciferných číslech.

Trochu personalizovaný je i vlastní vyhledávač – našeptávač, kde se ukazují obrázky zboží i kategorie.

Backend, štítky, faktury, sklady

Protože už dávno neodbavujeme denně pět nebo deset objednávek, nastala potřeba začít pracovat trochu efektivněji s objednávkami, fakturací, štítky, minimální hladinou skladu, objednávkami směrem k dodavatelům atd. A tak jsme si udělali „druhou administraci“ – napojení a generování faktur přímo do Superfaktury, hromadné tisky faktur, exporty na štítky pro PPL, Gais, Českou poštu (s rozlišením typu balíku) a Uloženku. (Momentálně budeme na jednom eshopu testovat Balíkobota, takže uvidíme, zda bude efektivnější)

Prima je stahování telefonů a hromadné i individuální zasílání textovek zákazníkům z vlastní SMS brány. Operátor má v rozhraní telefonní seznam s přehledem objednaného zboží, aby mohl komunikovat se zákazníky a zaznamenávat jejich recenze a názory, které se pak propisují na eshop (zde jsme museli částečně využít kapacity Shoptet programátorů). Odchytáváme nedokončené košíky, vkládání mailů do formulářových okének nahoře v rozbalovací liště, sitebaru a chystáme i odchyt komunikace z online chatu.

Ladíme systém včasného varování při poklesu skladových zásob pod minimální hladinu napojené na rychlý způsob generování zboží, které není skladem směrem k dodavatelům. Stále ještě (zatím nepříliš úspěšně) se snažíme přijít na to, jak synchronizovat v reálném čase skladové zásoby mezi dvěma eshopy. Jeden je český a druhý (www.cukrar.sk) ve slovenštině.

V minulosti jsme na mailing používali Mailchimp, některé zprávy jsme rozesílali a rozesíláme z našeho backendu (třeba na základě life time cyklu jednotlivých výrobků), nyní implementujeme propojení s mocným nástrojem Silverpop, takže tady si určitě ještě hodně vyhrajeme. Od segmentace podle produktů, pohybu na webu, remarketing, automatické maily na hodnocení produktů a jejich následnou publikaci na webu atd.

Těch úprav v backendu je hodně, jak řekl jednou programátor, vlastně už tak máme něco jako vlastní eshop. Jen se v něm nedá objednat…

Malé, ale užitečné blbůstky na frontendu

Přímo v eshopu jsme udělali sami pár blbůstek. Na www.cistamedicina.cz třeba vlastní slider, v detailů cukrářských výrobků se vedle počtu kusů skladem dynamicky zobrazuje, kdy bude dané zboží u zákazníka doma. O našeptávači, který mj. Shoptet připravuje i jako defaultní funkcionalitu, jsem už mluvil.

Vytahujeme si poslední recenze zákazníků z Heuréky a zobrazujeme je na webu (http://www.svetcukraru.cz/zkusenosti/).

Jak jsem už psal v minulém postu, změnili jsme aplikaci na on-line podporu z „defaultího“ Zopimu na Smartsupp. Implementace byla v tomto případu docela jednoduchá. Ostatně často využíváme aplikací třetích stran, ať už je to inteligentní popup okno na sběr kontaktů PadiAct nebo aktivní topbar od Manycontact. Mocný nástroj je pak datalayer ve spolupráci s Google Tag Managerem, který jde využít opravdu mnoha způsoby. Na co vynalézat kolo…

Protože mne trápily přístupy na neexistující stránky, vytvořili jsme si seznam asi pěti stovek stránek, které neexistují a lidé na ně z nejrůznějších důvodů přistupují a tyto podle určité logiky přesměrováváme na ty správné stránky.

Jak vidíte, změn, úprav a hacků jsme na Shoptetu doposud udělali pěknou řádku a s výjimkou jedné, jsme k tomu nepotřebovali asistenci kmenových programátorů. Pokud Shoptet brzy zveřejní vlastní šablonovací systém a spolu s ním i seznam proměnných, bude to radost vymýšlet stále nové a nové vychytávky. Vývojářům se uvolní ruce a bude rozvíjet systém a my, kteří si rádi hrajeme, dostaneme oficiální vstupenku na pískoviště…

 A co vy? Jak se díváte na poslední krok Shoptetu vy? Myslíte, že je správný? Jak si poradíte se svými individálními úpravami? Napište mi do komentářů…

10 thoughts on “Jak se hackuje Shoptet aneb Jak fungovat individuálně na šablonovém eshopu

  • avatar
    24. 8. 2015 at 19:22
    Permalink

    Souhlasím, že individuality do nekonečna nejdou a zasahují do systému. Ale říct globálně, že tím, že všechno bude stejný, tak to je vlastně pro zákazníky dobrá cesta a bude „více času“ na vývoj :-)… to je jako tvrzení, že více vybraných daní nám zlepší život 😀 … možná, ale nikdo to nikdy nezjistí.

    Nemyslím si, že zahodit indi grafiku je dobrá cesta ( ikdyž shoptet už má tolik zákazníků, že si může dovolit přijít o pár „otravů“).

    Pokud je systém eshopu dobře navržený, tak lze dělat změny pomocí modulů nebo stylů a nemusí to mít nutně problém s kompatibilitou. Pokud to je špatně vymyšlený (což je můj názor), tak pak opravdu strávíte 80% času porovnáváním kódu a ještě se klepete, abyste na něco nezapomněli 😉 … a to je pak cesta do pekla a proto shoptetu nezbylo, než tomu učinit přítrž. Proč? Protože si to na začátku špatně navrhli 😉

    Reply
  • avatar
    9. 4. 2015 at 18:22
    Permalink

    Ja si myslím že vždy sa dá nájsť nejaké riešenie ako ,,hackovat´´ poupravovať šablonu. Ja osobne som celkom dlho používala webnode a asi každý vie že webnode je celkom obmedzená služba na tworbu webu ale s trochou kreativity a prístupom do šablony tam dokážete vytvoriť tiež takmer hocičo.

    Reply
  • avatar
    11. 2. 2015 at 11:06
    Permalink

    Zdravím, Michale,
    spokojeně užívám Zopim, proto bych se zeptal, jaké má Smartsupp podle Vás výhody?
    A můžete specifikovat tu komerční aplikaci třetí strany pro personalizaci?

    Díky

    Reply
  • avatar
    11. 2. 2015 at 08:18
    Permalink

    „Jak vidíte, změn, úprav a hacků jsme na Shoptetu doposud udělali pěknou řádku a s výjimkou jedné, jsme k tomu nepotřebovali asistenci kmenových programátorů.“ – nebylo by nakonec jednoduší a efektivnější mít vlastní eshop, který si můžete libovolně uzpůsobit bez nutnosti ty vaše úpravy „nějak roubovat“ na shoptet ?

    Reply
    • avatar
      11. 2. 2015 at 09:09
      Permalink

      Ne. Je to jako, kdyz si vylepsujete auto. Taky ho kvuli tomu nestavite cele. Pro mne je podstatne, ze jadro a cast, kde objednavaji zakaznici, funguje a to za cenu nesrovnatelne nizsi, nez kolik by stalo vlastni reseni.

      Reply
      • avatar
        11. 2. 2015 at 10:50
        Permalink

        S vaším tvrzením bych souhlasil, kdyby to jádro bylo skutečně stavěné jako jádro, tj. jako znovupoužitelná knihovna.
        To ale není, takže vy jen hackujete a ohýbáte a pod rukama se vám rodí neudržovatelný chaos. Místo čistého hezky postaveného kódu získáte hrůzu, kde bude i minimální změna neuvěřitelně bolet. Uvidíte sami.

        Reply
        • avatar
          11. 2. 2015 at 16:09
          Permalink

          Čistý, hezky postavený kód, do kterého se bude krásně přistavovat po léta a léta, je chiméra a mokrý sen programátora:-)

          Reply
      • avatar
        11. 2. 2015 at 13:04
        Permalink

        Tomu rozumím,
        ale jak už píše Martin Šoch, takový trvale udržitelný vývoj do budoucna je možný pouze za předpokladu, že shoptet poskytuje jen nějakou knihovnu či API, které lze standardními(!) postupy dále rozšiřovat o vlastní funkčnost. Já sice neznám detailně technické řešení shoptetu, ale s jistotou vím, že takovéto „hackování“ není trvale udržitelné do budoucna – dříve či později dospějete do fáze, kdy budete chtít nějaký „hack“ upravit či předělat a zjistíte, že to nejde, protože tím nabouráte jiné „hacky“ atd…
        A o té ceně nájem vs. vývoj vlastního řešení by se dalo také úspěšně polemizovat, ale to už je delší povídání/psaní..

        Reply
  • avatar
    11. 2. 2015 at 08:01
    Permalink

    Pěkný článek. Jen si na konci uprav „Vývojířlm se uvolní ruce“ 🙂

    Reply

Napsat komentář: Erik Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *