Jak vést eshop v době krize z hlediska logistiky?

Krize kolem koronavirusu na eshopáře klade řadu nečekaných a nových požadavků. V minulých dnech jsem vedl několik rozhovorů s různými majiteli a provozovateli eshopů. A ukazuje se, že často se docela liší případ od případu. Rozdílné starosti má prodejce sáčků do vysavačů, které se nyní ukazují jako skvělá alternativa na šití roušek. Jiný pak prodejce potápěčského vybaveni. Přesto však se zde profiluje několik věcí, které se ukazují jako klíčové pro všechny eshopáře. Rozdělil bych je do tří oblastí – logistika, financování a personál. V dnešním článku se budeme věnovat logistice.

Logistika v eshopu se ukazuje v čase krize jako skutečně klíčová záležitost. Jedním směrem musí zboží proudit do eshopu a druhým ven. Kritická situace s sebou přinesla úzká místa zejména v případě, máte-li dodavatele ze zahraničí. Eshopy dovážející zboží z třetích zemí, zejména pak z Číny, jsou v těchto dnech od dodávek v podstatě odříznuté. A netýká se to jen dodavatelů z Asie, opožďují se také dodávky od evropských dodavatelů. Jak se s tím vyrovnat?

1) Sledujte minimální stavy skladů

Sledování minimálních skladů je klíčová dovednost i mimo dobu krize. V případě výpadků vám však může tato informace hodně pomoci. Minimální sklad je v podstatě počet kusů každého jednotlivého zboží, které máte v nabídce, pod jehož počet by neměla klesnout vaše skladová zásoba, chcete-li plynně obsluhovat vaše zákazníky.

Abyste vypočetli minimální skladové zásob, musíte se podívat, v jaké frekvenci dané zboží naskladňujete. Pokud danou položku nakupujete od dodavatele, který zaváží například každý týden, pak se podíváte, kolik kusů zboží jste prodali v obdobném období v rámci jednoho týdne a toto by měla být vaše minimální zásoba. Je důležité sledovat i nezvyklé výkyvy, a to zejména u takového zboží, které se prodává jen v nízkých kusech. Každá větší objednávka tak může vaši představu o minimálních zásobách nabourat. Je také dobře, díváte-li se na obdobné období – ideálně stejné období před rokem, to kvůli sezónním výkyvům. Pokud vidíte, že váš eshop roste rok od roku o deset procent, počítejte s tímto navýšením.

2) Udržujte dobré vztahy se svými dodavateli

Možná by se zdálo, že tohle není až tak podstatné. Jak se však ukazuje, v době krize to je velice důležitý faktor. Dobré obchodní vztahy vám mohou pomoci právě v těžkých chvílích. Třeba odkladem splatnosti, rozložením úhrad faktur na delší dobu, umístěním zboží do komise nebo také tím, že atraktivní zboží, po kterém je poptávka, „podrží“ pro vás a ne vaši konkurenci.

Obzvláště to pak platí u dodavatelů ze zahraničí, zde se dá v podobných případech očekávat (a také to na praktických případech vidíme) snaha uspokojit nejprve vnitřní – tuzemský trh dodavatele. Dobré vztahy se nevybudují pouze objemy odběrů, ale také včasnými úhradami, u některých národností však především osobním stykem a známostí, nebo třeba i drobnými vzájemnými pozornostmi. Jedná se obvykle o dlouhodobější cestu, ale věřte, že právě v krizových chvílích se její potřebnost ukáže o to víc.

3) Sledujte aktuální informace u dopravců

Jak se v současné situaci koronavirové krize ukazuje, jedním z těch, kteří se s ní ne příliš dobře vyrovnávají, jsou dopravci. Na jednu stranu je na ně klade ze strany některých eshopů kladen enormní nápor, současně se potýkají s již tak bídnou personální situací, kdy jim část zaměstnanců zůstalo doma.

Jako větší problém z hlediska eshopářů však vidím zejména nedostatečnou informovanost. Většina dopravců informuje o změnách, jako je uzavírání odběrných míst, rušení či změny ve výběrech doběrečného či omezování doručování do některých lokalit obvykle jen na svých webech. Někteří dopravci sice zasílají také avíza mailem, další využívají Facebook. Proto je třeba ze strany eshopáře si však zajistit dostatečnou informovanost. Jednu z cest je přes obchodní zástupce, druhou, která se ukázala jako spolehlivější, je jednoduše seznam zdrojů, kde konkrétní dopravce zveřejňuje informace a ty pravidelně jednou až dvakrát denně v krizových chvílích kontrolovat. Je to v zájmu vás jako majitele eshopu, protože když například ze dne na den zruší váš dopravce možnost platby dobírkou, je na to třeba okamžitě reagovat – jednak omezením této platební metody v eshopu a jednak komunikací se zákazníky. Někteří dopravci jednoduše balíček na dobírku nedoručí a je třeba se dohodnout se zákazníky na pozdějším převzetí, změně platební metody a podobně. To vše s sebou přináší zvýšené náklady na logistiku a vybavení objednávky.

4) Diverzifikujte

Právě v krizových chvílích se proto, jak i z předchozího odstavce vyplývá, ukazuje zvýšená potřeba rozdělení rizika – diverzifikace. A to jak v distribučních kanálech (osobní odběry, odběrná místa, partnerské obchody, výdejní automaty, doprava kurýrem, externí rozvoz, vlastní rozvoz atd.), tak ve formách úhrad. Po dnešku už asi nikdo nebude pochybovat o tom, že pouze dobírka na eshopu jednoduše nestačí. Dokazuje to i zvýšený nápor na platební brány, které v těchto dnech zažívají doslova žně, zájemců o zapojení platebních karet a tlačítek je mnohonásobně víc, než v běžném období.

Výše uvedené oblasti nejsou jistě vyčerpávající a pokud vás napadá v této souvislosti cokoli dalšího, budu rád, když se podělíte se svými poznatky v komentářích, nebo mi klidně napište mail či do mesengeru na stránce.

Napsat komentář