SEO nástroje II: Optimalizujeme SEO optimalizace

V druhém dílu seriálu o užitečných SEO nástrojích (první popisoval heatmapy mYx) si povíme o relativní novince, a to projektovém managerovi Collabim. Relativní říkám proto, že přestože v neveřejné verzi funguje už více než rok,  veřejnosti byl představen teprve nedávno. Mám pocit, že právě na MDŽ. Sám jsem se o něm dozvěděl před několika měsíci z krátké zmínky na blogu Hájedničky, jejíž exzaměstnanec Jirka Koutný za celým projektem stojí. Přihlásil jsem se tehdy jako zájemce o testování nástroje a někdy koncem února jsem začal Collabim testovat.

První dojmy

Moje první dojmy, poté, co jsem překonal počáteční nedůvěru v externalizaci dat o našich SEO projektech, byly dobré. Online podpora (pomocí svižného webového chatdoplňku Google Talku) reagovala v osobě Jirky Koutného promptně a přes první bloudění v programu jsem se přehoupl vcelku rychle. Dokonce jsem si zpočátku ani nepročítal FAQs a nespouštěl videonápovědu.

Co to umí

Především: Ulehčit a zefektivnit práci. To, co jsem dřív dělal za pomocí SEO Administrátora (měření pozic), Blinktoolu (kontrola vložených a vyměněných odkazů) a několika dalších interních i externích nástrojů (evidence odkazů, kontrola ranků, reporting klientům, poloautomatické registrace do katalogů, predikce a analýzy návštěvnosti atd.), mám dnes integrované na jednom místě.

Hlavní výhodu Collabimu ale vidím v možnosti týmové spolupráce. Dřív byl naším velkým pomocníkem Excel. Všechny výstupy se musely ukládat, občas se nám splětly verze, následně je posílat mailem, upřesňovat, kontrolovat. Dnes jsou všechna data uložena centrálně a každý zaměstnanec, spolupracovník nebo klient má přístup k datům v podstatě odkudkoli.

Obrovsky se zjednodušuje zadávání práce linkbuilderům, copywriterům a webmasterům a následná zpětná kontrola. Dřív mi zabírala tolik prostoru, že mnohdy nezbýval čas na nic jiného. Přitom i díky pluginu do Firefoxu, který je nedílnou součástí on-line systému, mohou zaměstnanci reportovat veškeré své aktivity velice jednoduchým a rychlým způsobem.

Firefox plugin je pak samostatným příběhem – pokud používáte Collabim, určitě využijte FF doplňku. Jak už jsem se zmiňoval, velmi vám ušetří čas s evidencí jednotlivých činností, pomůže vám ale také s opakovaným vyplňováním formulářových polí (pro ty, co holdují registraci do katalogů, srovnávačů cen atd.) a hlavně se podílí na kontrole pozic vašich stránek ve vyhledávačích.

Co to neumí

Collabim a ani žádný jiný nástroj za vás nepřipraví strategii, nebude za vás linkovat, hledat nejvhodnější weby a přemýšlet. Jo, a přestože webové stránky Collabimu (www.collabim.cz) jsou v češtině, samotný program česky nemluví. To je dáno zřejmě tím, že auto cítí, že český rybník je přece jen docela malý a skutečný komerční úspěch by ho mohl čekat spíš v zahraničí. Dlužno říct, že frází, se kterými pracujete, není zase tolik, takže i pro uživatele netknutého angličtinou by mohl být program po chvíli tápání se slovníkem v ruce použitelný.

Co mi v Collabimu chybí

Drobnostmi, jako je řádkování nebo zlepšení odhadu hledanosti klíčových slov na Seznamu atd. se nebudu zabývat – od toho mám přímou GoogleTalk linku na Jirku Koutného, který obvykle naši komunikaci konči slovy „dám si to do todo“:-). Spíš vzpomenu koncepčnější změny, nad kterými by se podle mne měl autor zamyslet. Především jde o práva jednotlivých uživatelů. Dnes zná systém jen administrátora a editora. Chcete-li, aby do projektu mohl nahlížet klient, a viděl tak v podstatě on-line, jak na tom jeho stránky jsou třeba z hlediska pozicí, nebo třeba sledoval, jak se linkbuildeři snaží, kam vkládají zpětné odkazy, PR články nebo třeba diskusní příspěvky, je třeba ho také vybavit právy editora. Takový editor, což může být často i externista, pak má naopak plný přístup ke všem informacím o projektu, včetně možnosti stažení všech dat, jako třeba veškeré backlinky, seznam webů, se kterými spolupracujete nebo třeba klíčová slova a jejich hledanost, pozice atd. Možná by pomohla ještě jedna úroveň – spolupracovník, ten by mohl mít omezený přístup jen k určitým funkcím a částem systému.

Kolik to stojí

Osobně jsem si nejprve zkusil variantu zdarma – pro jeden projekt a dva uživatele. Ta mi vydržela přesně jeden den. Jakmile jsem zjistil, co nástroj umí, velmi rychle jsem přeskočil i variantu Basic (450 Kč/měsíc) ke Standardu, kde lze spravovat 15 projektů – rozuměj webů – za 1200 Kč (tehdy ještě za 1500 Kč), abych o pár dní později zakotvil na chvilku ve variantě Plus (v době objednávky 4500, dnes 3000 – tak jsem zvědav, kolik mi bude Jirka Koutný účtovat:-)). Postupně, jak do Collabimu soukáme jednotlivé projekty, zjišťuji, že i varianta Plus se 40 projekty  je malá, a tak šilhám po verzi Premium pro 100 projektů. Tak doufám, že buď do té doby nejdražší varianta (dnes za 6000 Kč) zlevní, anebo se alespoň navýší počet možných projektů.

Collabim v kostce

  • můžete s ním sledovat výkonnost svých spolupracovníků
  • budujete si pomocí něj databázi spolupracujících webů
  • šetří čas s opakovanými operacemi, jako třeba vyplňování formulářů nebo opakující se mailová komunikace
  • eviduje výdaje spojené s daným projektem (nákupy PR článků, reklam, odkazů atd.)
  • eviduje zpětné odkazy a kontroluje jejich existenci
  • zjednodušuje reporting klientům
  • kontroluje pozice klíčových slov
  • zjišťuje hledanost klíčových slov
  • navrhuje nová klíčová slova (z databáze Google AdWords nebo Google Analytics)

Odkaz: www.collabim.cz

6 thoughts on “SEO nástroje II: Optimalizujeme SEO optimalizace

  • avatar
    16. 9. 2013 at 22:52
    Permalink

    Alex:
    Co takhle podívat se na googlu? 🙂

    Reply
  • avatar
    25. 9. 2012 at 20:25
    Permalink

    Zdravim poradite me nejaky nastroj jak zjistit kdo ma muj odkaz na sve strance?!!
    Jde o to ze jsem si zaplatil u jedne fa registraci do katalagu a ruzne jine udajne zviditelneni webu a ono uz 3 mesice uteklo jak voda a porad nic 🙁

    Reply
  • avatar
    12. 9. 2012 at 23:40
    Permalink

    v žádnem nástroji nemohu najít funkci počet odchozích odkazů, vždy je to jen na jednu stránku z webu , Poradíte mi něco?

    Reply
  • avatar
    8. 6. 2012 at 15:50
    Permalink

    Dobrý den, s colabbinem jsem se snažil s kamrádit, ale dost mě odrazovala jeho cena.
    Nakonec jsem začal používat software který umí asi třikrát tolik co kolabim a není nutné platit měsíční poplatky. Jednorázová platba profi seo nástroj byla cca 4 000Kč, ale lze ho pořídit i za míň.
    -> Link assistant
    Lze ho používat i zdarma v plné verzi, ale neuložíte výsledky a neexportujete.
    Mám cca 7 projektů a ke každému projektu X minisites, na colabinu by mě vyšla cena tak na 1500 měsíčně!

    Reply
  • Pingback: 1. zprávy » Michal Kubíček // SEO nástroje II: Optimalizujeme SEO optimalizace

  • avatar
    31. 3. 2010 at 09:15
    Permalink

    Díky shrnující za článek, Michale.

    Jsem rád, že jste výhody Collabimu popsal velmi podobně, jak je vidím já.

    > neumí hledat nejvhodnější weby a více úrovní uživatelů.

    Hledání webů je už vymyšlené a částečně i realizované. Jen to chce dotáhnout použitelnost.

    > tak jsem zvědav, kolik mi bude Jirka Koutný účtovat:-))

    Platíte vždy podle tarifu, který využíváte v rozhodný den (den fakturace).

    Aktuálně naplno sháním dalšího programátora. Až bude, půjde další rozvoj mnohem rychleji.

    Kdyby někdo měl zájem, ozvěte se mi na koutny@collabim.com. Pokud se nám společně bude pracovat dobře, můžu nabídnout časem i nějaký podíl ve vzniklé firmě.

    Přeji všem pěkný den.

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *