Požadavky vyhledávačů na eshopy a jejich kvalitu

Poslední aktualizace hodnotících algoritmů vyhledávačů kladou čím dál tím větší důraz na kvalitu stránek. Co to je kvalita stránek z hlediska vyhledávačů? Oficiální příručka Google popisuje tzv. Page Quality Rating. Toto hodnocení by mělo oceňovat, jak dobře stránka slouží svému účelu. Upozorňuje na známý fakt, že různé stránky mají různé účely a očekávání ze strany návštěvníků, a i proto standardy různých typů stránek mohou být vnímány rozdílně.

Například pokud provozujete osobní blog, asi nebude až tolik vadit, pokud na něm návštěvníci nenajdou kompletní kontaktní údaje a na důvěryhodnosti blogu to pravděpodobně nikterak neubírá. Pokud jsou vše stránky eshop, absence kontaktních údajů je naopak varovným signálem.

Eshopy jsou řazeny Googlem do kategorie tzv. YMYL stránek. Krkolomná zkratka vyjadřuje sousloví „your money, your life“. Jedná se o stránky, které mohou nějakým způsobem ovlivnit vaše spokojenost, zdraví, finanční stabilitu či bezpečnost. Jednoduše řečeno, jedná se o stránky, které při neodborném zpracování mohou některou z těchto věcí ohrozit. Google u těchto stránek vyžaduje vyšší kvalitu zpracování než u stránek, jejichž účelem je návštěvníky třeba jenom pobavit. Vedle eshopů patří mezi tento druh stránek, na něž je kladen vyšší nárok na standardy mj:

  • finanční weby
  • medicínské weby
  • weby poskytující právní pomoc
  • weby s tématikou bezpečnosti, vědy, technologií nebo státní správy

Důležitou stránku u těchto typů webů pak hraje několik aspektů, které vyhledávače sledují. Podle počátečních písmen z angličtiny se těmto aspektům říká E.A.T.. Jedná se o:

Odbornost (Expertise)

Je třeba si uvědomit, že o těchto aspektech zde sice hovoříme z hlediska vyhledávačů, ale jsou stejně tak důležité pro vaše zákazníky. Zamyslete se: Když nakupujete nějakou věc, u níž si nejste na 100 % jisti, nakoupíte ji raději u odborníků a specialistů na danou tématiku, nebo na všeobecném eshopu?

Já třeba nedávno kupoval do skladu infrazářiče. Protože část našeho skladu není vytápěna, bylo třeba nějakým způsobem vyřešit, aby zaměstnancům nebyla zima. Nejsem odborníkem na vytápění, a tak jsem si nejprve prošel několik odborných stavebních blogů, kde jsem zjišťoval rozdíly mezi jednotlivými typy vytápění. Pak jsem se rozhodl právě pro infrazářiče. Jenomže i mezi nimi je plno rozdílů. Vybral jsem si tedy eshop, který mne svým obsahem, rozsáhlostí zpracovaných informací přesvědčil o své odbornosti, zavolal jsem na zákaznickou linku a po dvacetiminutovém rozhovoru, kdy jsem pánovi na druhé straně vysvětlil, co vlastně potřebuji, jsem měl jasno, co mám koupit. Podobné infrazářiče s obdobnými parametry jsem našel během svého hledání i na všeobecných nákupních webech, jako třeba Alza nebo Mall. Přestože u prvního ze jmenovaných rád nakupuji, u takto specializovaného nákupu jsem se raději spolehnul na specialisty. Zkrátka mne jejich web přesvědčil svou odborností.  Mimochodem právě odbornost a zaměření na konkrétní oblast je jednou z konkurenčních výhod, díky které i v době velkých nákupních galerií, jako zmiňovaná Alza nebo Mall, máte stále ještě slušnou šanci na vybudování úspěšného a vydělávajícího eshopu.

Co to znamená v praxi? Pokud máte eshop zaměřený na určitou oblast, měli byste texty, ať už to jsou popisky ke zboží, kategoriím nebo články na blogu svěřit odborníkům na dané téma. Jestliže ti nejsou schopni dodat čtivý text, což může být častý problém, dejte je dohromady s profesionálními copywritery nebo novináři, kteří sice nevládnou znalostmi, ale ty mohou od odborníků načerpat a pak obě strany společně vytvoří kvalitní text. Informační i prodejní.

Autoritativnost (Authoritativeness)

Je David, o kterém jste slyšeli nedávno na večírku, skutečně dobrý šachista, od kterého byste se klidně nechali naučit pár triků, jak se stát v této královské hře ještě lepší? Jak jste došli k tomu, že je vlastně dobrý šachista? Možná proto, že se zúčastnil nejrůznějších turnajů, několik z nich vyhrál a vaši přátelé vám pověděli o tom, že když s Davidem hráli, byl fakt dobrý… Pak jste si o něm ještě přečetli rozhovor na serveru pro šachisty. Psalo se tam o tom, že vede kurzy pro děti a učí je zdarma tuto hru. To vás přesvědčilo. David je ta správná autorita, kterou si najmete na to, aby z vás udělal přinejmenším druhého Kasparova…

Samozřejmě, že tak snadné to asi nebude. Ale přiznejme si, nekoupili jste si tuhle knížku proto, abyste se zde našli návod jak se stát šachovým velmistrem. Našim cílem je stát se skvělým a úspěšným eshopářem. Proč zde tedy probírám nějakého Davida? Na jeho příkladě jsem chtěl ukázat, jak v životě fungují vzorce, na základě kterých se rozhodujeme, zda konkrétní osoba, firma nebo značka je či není autoritou ve svém oboru. Podobným způsobem pak fungují vzorce i na webu v případě stránek.

Důvěryhodnost (Trustworthiness)

Třetím aspektem je důvěryhodnost. Jak zjistíme, zda je náš web důvěryhodný? Například tak, že jasně a transparentně uvedete, co děláte, jak to děláte, kde to děláte a kdo to dělá. Ale také tak, že se vás mohou zákazníci snadno doptat, ideálně přímo nějakého odborníka na danou oblast. Vaše odborníky můžete představit, třeba krátkým životopisem, z něhož bude patrné, že právě tento člověk je tím správným odborníkem, od něhož může získat zákazník maximum expertních informací.

Pro eshop by měla být základem snadná kontaktovatelnost. Na webu by měly být viditelná telefonní čísla, emailový kontakt případně další kanály, přes které vás budou moci návštěvníci zkontaktovat.

Důvěryhodný web má také obsah podložený kvalitními a autoritativními zdroji. Nebojte se odkazovat na web, které jsou větší autorita, než jste nyní vy. Pomůže to.

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář