Pozor na podvodné SEO analyzátory

V poslední době se rozšířila móda instantních SEO analyzátorů a různých nástrojů na „měření SEO“. Podobné nástroje, které svým principem vyvolávají v neznalých návštěvnících pocit, že dosažená výše jakéhosi ohodnocení vycházející z nepotvrzených hypotéz zřizovatelů, je důkazem o „dobrém“ nebo „špatném“ SEO, patří před Českou obchodní inspekci, v krajním případě před soud. Porušují totiž hned několik zákonů.

Prvním je zákon o ochraně spotřebitele (634/1992 Sb.). Z pohledu spotřebitele se jedná o nebezpečný výrobek (službu), a to proto, že jejím používáním, resp doslovným řízením se pokyny, zde uvedenými může dojít v řadě případů k majetkové újmě spotřebitele.

Výrobek také jasně porušuje, a to hned několikrát, práva duševního vlastnictví – například neoprávněně zasahuje do duševního práva jiných osob (zdrojový kód, název stránek, které mohou a často jsou ochrannou známkou, ty nadále šíří a využívají bez souhlasu držitele jako svou prezentaci na svých stránkách).

Dále jde o jasné porušení zákazu klamání spotřebitele – nikdo nesmí klamat spotřebitele, zejména uvádět nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepřesné, nejasné, dvojsmyslné nebo přehnané údaje anebo zamlčet údaje o skutečných vlastnostech služeb či úrovni nákupních podmínek.

Porušuje informační povinnost – prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb. Musí ho seznámit se způsobem použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které hrozí při nesprávném použití nebo údržby, stejně tak i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou.

No a pak je tu samozřejmě nekalá soutěž (nekalosoutěžní jednání upravuje zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník) a klamavá reklama. Tu vymezuje § 45 obchodního zákoníku jako šíření údajů o vlastním nebo cizím podniku, jeho výrobcích či výkonech, které je způsobilé vyvolat klamnou představu a zjednat tím vlastnímu nebo cizímu podniku v hospodářské soutěži prospěch na úkor jiných soutěžitelů či spotřebitelů.

Rozdíl mezi „SEO analyzátorem“ a „SEO analyzátorem“

Problémem často není samotný nástroj, ale jeho princip a způsob prezentace. I renomované SEO společnosti a webové servery o optimalizaci stránek pro vyhledávače v zahraniční používají automatizované nástroje, které vám napoví, jak zlepšit úspěšnost vašich stránek. Systém ale neprezentují jako lék na SEO a už vůbec neslibují jeho zlepšení. Typický znak českých podvodných SEO nástrojů je také to, že ať se snažíte, jak se snažíte, jen velmi malé procento v daném SEO analyzátoru dosáhne vytouženého plného počtu bodů, případně jste v průběhu „analýzy“ opakovaně vyzýváni k využití služeb společnosti, která se za nástrojem skrývá s tím, že ona vám již opravu vašeho porouchaného SEO zajistí…

Řada z faktorů, které tyto analyzátory jsou fajn a pokud se jimi budete řídit (vhodná struktura sémantického kódu na stránkách, detekce opakujících se titulků stránek atd.), nic tím nepokazíte. Jiné sledují parametry, které nemají s vyhledávači nic společného (například strašení validitou stránek) a jejich účelem je jen vytáhnout zbytečně peníze z nic netušících vyděšených majitelů webů, další jsou přímo proti principu SEO.

Pravdou je, že SEO nikdy nezměříte procentem nebo počtem bodů v jakémkoli nástroji. Dobré SEO poznáte jednoduše tak, že zadáte do vyhledávače spojení, které nejlépe charakterizuje váš web, výrobek nebo službu a uvidíte se ne předních místech.

A co si o tom myslíte vy?

 

27 thoughts on “Pozor na podvodné SEO analyzátory

  • avatar
    10. 12. 2013 at 20:28
    Permalink

    Děkuji za článek, je poučný. Já jsem občas používal analyzátor z této adresy: http://www.seo-pruvodce.cz/. Už se na to ale radši vykašlu. Článek mi tak nějak otevřel více oči. Je pravda, že člověk s eučí celý život. 🙂

    Reply
  • avatar
    17. 12. 2012 at 21:19
    Permalink

    Nebezpeci techto nastroju v tom, ze je vyuzivaji „pseudo-SEO experti“ pro oblbnuti Vasich klientu. V posledni dobe se nam velmi casto stave, ze nam volaji nasi zakaznici, ze je kontaktovala firma XYZ s tim, ze maji spatne udelane SEO na zadklade vysledku nejakeho SEOMatu….A je dosti tezke neustale dokola vysvetlovat, ze SEOMaty jsou dost podvod a ze se je jenom nekdo snazi oblbnout a zinkasovat pro nic.

    Reply
  • avatar
    10. 12. 2012 at 20:48
    Permalink

    Ano, souhlas s posledním příspěvkem – validita stránky důležitá přesně z důvodu, který Jirka M uvedl… Seo analzátory jsem zkusil, využívám je pouze na upozornění a doporučení pro nalezení větších nedostatků. Práce vynaložená s dosažením 100 bodů je zbytečná a vyplatí se ji investovat do obsahu. Je lepší mít 100 nasdílení na facebooku nebo jinde na dobré články, než o deset bodů víc…

    Reply
  • avatar
    17. 2. 2012 at 16:55
    Permalink

    Já zase nechápu názor, proč by neměl mít klient validní web. Vždyť validita kódu je slušnost a vypovídá o práci kodera nabo programátora. Jistě, není podstatná pro SEO, ale ze zkušenosti z 90% upozorní na chyby, které potom pomůžou on page faktorům. Neříkám, že když je v kódu zapomenutý neukončený tag nebo něco podobného tak je to tragédie, ale i klient si zaslouží web, který je postavený dobře. Taky si nekoupíte auto, o kterém víte, že mu něco klepe pod kapotou, ale prodávající Vám řekne, že to bude v pohodě jezdit ať to neřešíte, taky si nedáte na web texty kde budou gramatické chyby, vždyť to všichni přečtou, tak proč se tím zabývat. Samozřejmě že jsou případy, kdy je docílení validity obtížné, ale snaha programátora by měla být odevzdat validní a funkční kód…

    Reply
  • avatar
    10. 2. 2012 at 20:25
    Permalink

    Ja tyto „SEO analyzátory“ používám k rychlé indexaci na google. Nebo alespoň se mi zda, že indexace je rychlejší 😀

    Reply
  • avatar
    3. 2. 2012 at 14:14
    Permalink

    V oblasti SEO nejsou podvodné jen analyzátory .. Větší problém je s těmi firmami, které fungují kompletně na bázi podvodu..

    Reply
  • avatar
    28. 1. 2012 at 12:29
    Permalink

    Lukáš P: Už to tu jednou zaznělo: Az se tvurci SEO analyzatoru rozhodnou, ze daji 10% za to, ze bude stranka ruzova a dalsich 10% za backlink na svuj nastroj, udelate to?

    Reply
  • avatar
    28. 1. 2012 at 11:51
    Permalink

    SEO analyzátory jsou skvělou příležitostí pro profesionály jak prokázat svou profesionalitu a přidanou hodnotu pro klienta. Na čem se lépe neználkovi odprezentovat než na srovnání mých dovedností s tupým algoritmem, kterým se řídí hloupá konkurence klienta?

    Pokud klienta neumím nebo není možné přesvědčit, je to krásný acid test obchodu, který nechci dělat, protože by mne jenom trápil.

    Flusat na seo-analyzýtory, garážové taky-odborníky, lištičkové agentury apod. sice zahřeje na duši, ale peníze to nevydělá.

    Reply
  • avatar
    24. 1. 2012 at 20:47
    Permalink

    Jaký máte názor na analyzátory na webech SEO-servis.cz a SEO-analyzator.cz?

    Reply
  • avatar
    20. 1. 2012 at 20:39
    Permalink

    Hlavním důvodem, proč vůbec takovéto analyzátory jsou je nedostatečná informovanost zákazníka. Je to, jako si jít koupit počítač dát jim peníze a nechat se překvapit co bude v krabici.

    Reply
  • avatar
    17. 1. 2012 at 20:11
    Permalink

    No jasně Michale, ono je to spíš o tom, jak se to pojmenuje před klientem…

    Reply
    • avatar
      17. 1. 2012 at 18:29
      Permalink

      Jiří Wetter: Ano, to s tou barvou je přehnané, ale ta druhá část je nohužel realita. Máme klienta, který přišel skutečně s tím, že odkaz na jeho webu na jeden z těchto analyzátorů máme nechat, protože „oni mu sledují jaké má SEO“…

      Reply
  • avatar
    17. 1. 2012 at 08:37
    Permalink

    Jane, souhlasim s vami. Jen rikam, ze ta prvni polovina se resi za pomoci SEO – ta dalsi jiz jinymi prostredky internetoveho marketingu.

    Reply
  • avatar
    17. 1. 2012 at 01:05
    Permalink

    To je ale zajímavá diskuze ohledně SEO. Já také tedy moc nesouhlasím s tím, že SEO je o pozicích. Respektive pozice vnímám jako prostředek, nikoli cíl.
    Navíc, kdyby moje práce končila ve chvíli, kdy uživatel přijde z fulltextu (anebo ze zpětného odkazu, na které se z hlediska návštěvnosti často zapomíná), tak jsem udělal jen polovinu práce – a hlavně zdaleka nemohu měřit efektivitu SEO aktivit.
    Jinak s článkem se samozřejmě nedá nic, než souhlasit.

    Reply
  • avatar
    16. 1. 2012 at 15:51
    Permalink

    Naprostý souhlas s panem Kubíčkem. Mnoho klientů ke kterým každým den přistupujeme mají představu o SEO, že je vlastně věcí nějakých nástrojů, které když změří hodnoty webu, a je tam 99% tak je vyhráno. Mnoho znich ale netuší, že je to velký marketingový trik, jak se dostat k údajům o skenovaným doménám, aby tito ptovozovatelé mohli obratem rozesílat na tyto klienta své ohromující nabídky. Vedle toho ale toho nikdo neřeší, že i když se díky SEO pozice webu zlepší a klienti na web začínají přistupovat, tak zda je z toho také nějaký kšeft. Většinou je to jen navýšení statistiky v GA a samotný efekt je nulový s dobrou optimalizací. A co nástroje? najendou je po idealizaci nástrojů, bohužel ale i po idealizaci SEO služby. Klienti by si měli uvědomit, že pokud nebudou pracovat s obsahem a informacemi efektivě, bude efektivnější, když budou své peníze raději utrácet za jiné formy propagace. Již dávno neplatí, že internet je doplněk marketingové komunikace. Ovšem jen málo kdo s tímto výrazem umí ve skutečnosti pracovat a uvědomuje si co za tím je.

    Chtěl bych autorovi poděkovat za tento článek a povzbudit je k dalším takovým.

    Reply
  • avatar
    15. 1. 2012 at 12:30
    Permalink

    Vy ještě pořád měříte úspěšnost SEO pozicemi? Já myslel, že tahle pitomost skončila hned s personalizovaným vyhledáváním a integrací sociálních sítí 🙂

    Reply
    • avatar
      15. 1. 2012 at 12:36
      Permalink

      Tomáš Fejfar: Pokud hovořím o SEO jako technické disciplíně, tak ano. Protože SEO, je jak již jsem psal o příspěvek nad vámi, je o umístění stránek na SERP.

      Personalizované vyhledávání samozřejmě do zobrazování stránek ve výsedcích hledání zasahuje, nicméně jen v určitých případech. Např. Seznam dosposud něco jako personalizované hledání nenasadil (a Seznam je stále velmi významným zdrojem návštěvosti) a pak je zde i u Google celá řada dotazů, kterých se personalizované hledání nedotýká.

      Reply
  • avatar
    15. 1. 2012 at 12:16
    Permalink

    Ohledně pohledu na SEO nástroje celkem souhlasím, ale úspěšné SEO nevidím v tom, jestli jsem na předních místech ve vyhledávačích. Z vyhledávače pak lidi ještě musí přijít a pak by taky měli nakoupit či splnit jiný cíl, kvůli kterému je web udělaný.

    Reply
    • avatar
      15. 1. 2012 at 12:36
      Permalink

      Vladimír Přichystal: To je na filosofickou otázku. Čistě technicky SEO znamená přizpůsobení webových stránek a současné ovlivnění faktorů, které ve svém důsledku přesvědčí vyhledávač, že daná stránka je dostatečně autoritativní k tomu, aby je nabídl ve výsledcích hledání na předních místech. To, o čem hovoříte vy už SEO přesahuje a netýká se pouze SEO, ale i dalších forem na zvýšení návštěvnosti stránek.

      PS: Vidím, že vás inspiruje Turja:)

      Reply
  • avatar
    15. 1. 2012 at 11:11
    Permalink

    Martin: s vaším názorem souhlasím do písmene. Setkávám se s takovými klienty bohužel často… Sbírám odkazy na takovéto články a klientům je posílám k přečtení.

    Reply
  • avatar
    15. 1. 2012 at 10:46
    Permalink

    Nemám rád tyto nástroje z jednoho důvodu – klienti na to rádi slyší – je pro ně jednodušší se dozvědět, že SEO lze zvednout z 60 % na 100 %. Když to splníme, tak se teprve byznys rozjede na plný otáčky! Podobná kategorie jsou různé placené katalogy, kde radši vysolí 20.000 za rok, než aby hnuli prstem s obsahem na svém webu.

    Problém je prostě v lenosti a nedočkavosti. Proto každý skočí po zápisech do 1000 katalogů, zvýhodněných pozic atp. než aby se zajímali o svůj vlastní web, jestli není tam zakopaný pes, proč lidi nenakupují a nevolají.

    Máte jiný názor?

    Reply
  • avatar
    15. 1. 2012 at 09:57
    Permalink

    Jiri Wetter: az se tvurci SEO analyzatoru rozhodnou, ze daji 10% za to, ze bude stranka ruzova a dalsich 10% za backlink na svuj nastroj, udelate to?

    Reply
  • avatar
    15. 1. 2012 at 01:27
    Permalink

    Předpokládám, že se Vám ozval nějaký klient, šokovaný tím, že má pouze 70 ze 100 🙂

    SEO analyzátory jsou špatné, ale tento článek mi přijde dost přestřelený. Nemyslím si, že by např. zasahovaly do duševního vlastnictví.

    Vzhledem k tomu, že princip jejich fungování je většinou primitivní, není nic jednoduššího, než splnil těch pár technických náležitostí, které vyžadují. Zabere to do 15 minut práce a ušetří potencionální hodinu, kterou strávíte vysvětlováním klientovi, že nástroj ukazuje nesmysly.

    Reply
  • avatar
    15. 1. 2012 at 00:34
    Permalink

    Převelice zralá úvaha, pod kterou bych se rád podepsal. Díky, Michale.

    Reply
  • avatar
    14. 1. 2012 at 18:24
    Permalink

    Bohužel SEO je magická zkratka. Mnoho rozhodujících osob (např. manageru) už o ni slyšelo, ale bojí se zeptat co přesně znamená, aby nevypadali hloupě. Proto naletí kdejakému „podvodníkovi“.

    Reply
  • avatar
    14. 1. 2012 at 16:01
    Permalink

    Já v tom vidím další etapu v profesionalizaci nástrojů. Tyto nástroje tu jsou léta, poměrně na okraji zájmu. Až poslední rok, dva se skutečně objevuje agresivní marketing po použití těchto nástrojů. V podstatě mi příjde, že je snaha zpeněžit jakoukoliv službu na internetu.

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *