Proč je v Česku „infopodnikání“ a „infomarketing“ sprosté slovo?

Zatímco v zahraničí patří tzv. infopodnikání a infomarketing mezi zavedené a regulérní oblasti online podnikání, u nás se kvůli nejrůznějším pochybným neumětelům, chytrákům a rychlokvašným expertům, staly tyto pojmy spíše nadávkou.

„Ukážu vám, jak za dva týdny zhubnout,“ tvrdí jedna z „infopodnikatelek“. Další zase napsala za dva týdny svou první e-knihu v životě. A hádejte o čem? O tom, jak psát e-knihy… Jeden zase radí, jak vyzrát nad vyhledávači a pak zjistíte, že vlastně sám nikdy SEO nedělal. Druhý zase tvrdí, že fotografovat jako profík se naučí každý. Sám se přitom jako profesionál nikdy neživil a jeho fotografické rady v podstatě kopírují běžné poučky z každé druhé publikace o focení. Jiný zase učí, jak balit holky, přitom disponuje chartismem ojeté skládačky.

Další slibuje, že vás v online kurzu naučí vydělávat miliony, jeho daňová přiznání však ukazují v lepším případě stotisícový obrat, v horším ještě navíc ztrátu. Není tedy divu, že si lidé z podobných „specialistů“ dělají legraci. Jiní si rovnou experta vymyslí, jeho fotku stáhnou z internetu a pak prodávají „jeho knihy“. Když na to podobné podvody někdo upozorní, může to skončit dokonce před soudem, což se stalo třeba Petru Jeníkovi, známému odpůrci „infošmejdů“, jak tyto chytráky s oblibou nazývá.

Není se tedy co divit, že infoprodukty a on-line prodej infomací a znalostí nejsou v Česku příliš populární. Infoprodukty, ať už to jsou e-knihy, on-line kurzy nebo webináře, přináší příjemcům nesporné výhody. On-line platforma umožňuje okamžitý a levný přenos informací k zákazníkovi. Má to ale jednu podmínku, je nezbytné, aby tyto infoprodukty vytvářeli lidé, kteří jsou na danou oblast skutečně odborníky.

Problémem je, že současná sorta infopodnikatelů je spíše odborníky na proces prodeje infoproduktů, než na jejich vlastní tvorbu a obsah.

Jak tedy poznat, že má smysl do konkrétního infoproduktu investovat? Na co se při výběru dívám já?

  • Je daný člověk, který informace prodává, opravdu odborníkem?
  • Má za sebou věrohodnou historii? Například, napsal v minulosti knihu, věnuje se danému tématu profesionálně, píše blog, komunikuje pravidelně na sociálních sítích (Twitter, Facebook…)?
  • Vystupuje na konferencích a o tématu pravidelně a opakovaně přednáší?
  • Co o něm říkají ostatní profesionálové (kteří splňují obdobné požadavky), ne jen kamarádi, kteří s ním sdílejí kancelář nebo firmu, případně jsou s ním podnikatelsky spojeni?

Když se dívám na produkt, zajímá mne:

  • Přinese produkt mému podnikání opravdový zisk a užitek?
  • Nejedná se jen o vatu, jejímž účelem je následný prodej affiliate produktů, software atd.?

Co mne odrazuje?

  • Tlak na okamžitý nákup – časový nátlak, často s odpočtem času s tvrzením, že tyto informace nebudou již nikdy více k dispozici, ne vždy je to pak pravda. Podobně funguje i vyvolávání pocitu nedostatku (jen 99 lidí).
  • Snaha o manipulaci formou reciprocity – já ti teď dám pár videí s nesmírně hodnotnými informacemi zdarma a ty si nyní za to koupíš přístup k dalším….
  • Zneužívání pocitu výjimečnosti – to často hraničí až se sektářským přístupem, kdy se jednak ostře vymezuje na „oni a „my“, typu jste lepší, než 98% ostatních, jen díky tomu, že sledujete toto video. Někdy bývá doplňování ne vždy seriózními statistikami typu „tento produkt koupilo již XXXX lidí“, které má vyvolat naopak pocit, že pokud nekoupíte, vymaníte se z komunity těch „chytrých a inteligentních“.

15 názorů na “Proč je v Česku „infopodnikání“ a „infomarketing“ sprosté slovo?”

  1. Rostislav Šabera

    Tak jsem si říkal, že si udělám radost a někam se posunu, tak jsem navštívil jedno ze školení Davida Hůrky, který se na internetu prezentuje jako kouč a lektor svádění, budování sebevědomí a mezilidských vztahů. Teď mi jen dochází, jakej jsem byl hlupák a nedohledal jsem si nějaké recenze na tohohle člověka předem, když už nic jiného, mohl jsem ušetřit pár tisíc, za které jsem si mohl užít dovolenou a né je nacpat komediantovi, kterej nemá špetku soudnosti a sebereflexe.
    Čekal jsem světem protřelého sebevědomého bouráka, ale to co se před nás v hotelu STEP napochodovalo, mi trochu vyrazilo dech. Asi 150 cm vysoká kreatura, která nemá se zdravím sebevědomím co do činění. Buďto ten člověk až moc okatě přehrává svou ne moc dobře zvládnutou roli úspěšného člověka, nebo má nějaký vážný mentální problém. Akce kterou honosně nazývá Legendární Bootcamp, byla jen fraška, kde mi za jeho obskurní chování bylo až trapně. Celé to probíhá tak, že se sejde skupinka hejlů, které pan Hůrka utáhl na honosný název jeho kurzů a jeho údajné zkušenosti ze světa svádění žen. Na to se tam přižene postižený pan kouč se skupinkou zaplacených hostesek, a začne donekonečna omílat všeobecná moudra, kdy hostesky hrají předem nacvičenou a zejména špatně hranou roli sváděných slečen na které tyto praktiky zcela jednoznačně platí. Nemohl jsem se zbavit pocitu trapnosti za to co, a jak mi tam bylo jako platícímu zákazníkovi komediálně předváděno a zejména za to, že se mi tam snaží věšet bulíky na nos někdo podobně zoufalý.
    Nedalo mi to nevyhledat si o tomhle člověku nějaké další informace a vidím, že jsem dal peníze za mé „zdokonalní“ někomu, jehož vrcholnou manažerskou pozicí bylo zvedání telefonů na zákaznické lince, avšak je doslova studnou zkušeností, jak být úspěšný, vydělávat statisíce měsíčně a být všemi respektován. Následně se na internetu dozvím, že pan Hůrka zase až takové terno u žen neměl a tisíce oslovených žen je vlastně několik opilkyň na místní diskotéce.
    Nedalo mi to a zašel jsem i na Youtube kanál, kde jsem měl chvílemi pocit, že nekoukám na kanál kouče flirtu, ale na smutný dokument Heleny Třeštíkové o lidech downovým syndromem a poruchou pudu sebereflexe.
    Nedalo mi a napsal jsem pár komentářů pod videa s žádostí o vysvětlení, na které věřím mám jako platící zákazník právo, ale pokaždé můj komentář záhadně zmizel, stejně tak jako varování ostatních zájemců před touhle smutnou, finančně náročnou a zejména trapnou zkušeností.
    Koukám jako blázen, že teď si na kouče, úspěšného člověka a motivátora hraje opravdu už každý nýmand a zoufalec.

  2. Alfator (janmasek)

    Mohu potvrdit, jediné na co se David Hůrka v živote zmohl bylo psaní si pozitivních recenzí na vlastní stránce a mazání negativních komentářů, když už teklo do bot a začínalo se odhalovat, že o svých úspěších a zkušenostech jen lže.

    Netuším, kam by mě koučing od někoho, kdo ve svých 40 letech lže jako cikáně měl posunout. To, že se mu přezdívá ubožák je pravda a tato přezdívka je založená na názoru pickuperské komunity na něj a na to, na co si hraje.

  3. Hurka prolhana Okurka

    Obecně je problémem, ze většina firem nabízejících služby podobného charakteru má své reference a zmiňované úspěchy vylhané a vycucané z prstu. Nemusíme chodit daleko pro další případy akademieflirtu.cz, mistrovstvisvadeni.cz respektive David Hůrka, donedávna operátor na zákaznické lince telefonního operátora, jen zničehož nic osvícen Vás bude učit jak raketově nastartovat svou kariéru, jak získat sebevědomí a být neodolatelným mužem. Je na místě zmínit, že v Picku perské komunitě se mu přezdívá ubozak, protože jediný koho se kdy odvážil balit byla opilá děvčata na diskotékách, nicméně tvrdit vám bude, jak svedl stovky děvčat. Youtube pravidelně zaplavuje svými obskurními videi s nulovou sledovaností ve kterých obskurně opakuje otřepaná moudra doufajíc, že tím natáhne další zoufale kunčofty. Každý posměšný, nebo negativní komentář ihned úzkostlivě maže a pokud to vzhledem k jejich množství přestává stíhat, raději komentáře zakáže u videi úplně.

    silasebevedomi.cz aneb Radek Karban, zkrachovalý podnikatel snažící se působit dojmem úspěšného člověka majícího motto „Úspěch je mým osudem“, dlužno dodat, že tento osud se mu po celou dobu úspěšné vyhýbá, takže každý jeho revoluční projekt jako například SEO expert obratem pohoří a s ostudou se převede na nějakého bezdomovce s cílem vyhnout se zodpovědnosti a soudům za napáchané škody způsobené zákazníkům.

  4. Jana Mrazkova

    Petra Popka neposlouchejte, je to takovy nas tridni maskot. A tak trochu mistr posunute reality. Staci si ho vyguglit.

    1. Typický podnikatel ovlivněný milionovým imperiem a spol má jeden zásadní problém. Má dobrý marketing ale chybí mu dobrý produkt.
      Piklad: http://ilonaklarika.cz/ doporucuji rubriku e-booky zdarma, nechte si to poslat a pokud o vychove a chovu psu aspon neco vite, nejspis se nebudete stacit divit co vedi tamnejsi dve odbornice, obzvlast ta odbornice co radi jak vydelat 60000 za dva mesice chovem psu, to je velky nářez

  5. PS: Věřím, že jste si ověřil i další věci z článků Petra Jeníka. Třeba Dan Miller http:/**spam** podobnost čistě náhodná. Proč o sobě píše ty samé lživé výroky jako v obrázku na blogu Petra Jeníka? Má tu drzost točit i videa, audia a dokonce… prodávat knihy na amazonu! http:/**spam**

    To už pan projektový manažer z NASA zašel trochu daleko…

    A ta FB stránka je taky pěkný fake. Samé nakoupené liky a taky fiktivní fotky ze seminářů s komentáři fiktivních účastníků… Hamba! https:/**spam**

    Přemýšlím, jestli bude pro vás jednodušší komentáře prostě nezveřejnit a doufat, že se to nikde (kromě mého FB na kterém mě sledují jenom fiktivní osoby, které navíc nikoho nezajímají, i kdyby byly opravdové) neobjeví. Nebo lehce modifikovat článek vzhledem k novým informacím. :)

    1. Kdyby sis Popku přečetl i komentáře pod mým článkem tak bys zjistil, že stejně jako ty, naletěla spousta lidí a přesně to byl záměr.
      Shoda jména se skutečným Danem Millerem na kterého poukazuješ je naprosto záměrná, aby to v lidech vyvolalo dojem, že to co tam prodávají, píše skutečně on.
      Nechápu, proč ti nedošlo, že ani jedna kniha tam prodávaná se nejmenuje 48Dní, což je bestseller toho skutečného Millera.
      Ani jednu z těch “knih” co tam prodávají tento skutečný nenapsal.
      Volal jsem i majiteli té firmy a ten mi to samozřejmě musel potvrdit.
      Psal to nějaký Čech pod pseudonymem Dan Miller.
      A ty jsi teď akorát tak za dalšího kreténa, který tomu jejich podvůdku s pseudonymem naletěl.

  6. Možná by bylo fajn si zjistit informace o lidech, o kterých píšete z jiných zdrojů, než od jejich haterů :) Třeba e-book Stáni Mrázkové “Jak napsat e-book” nebyl jejím prvním e-bookem, ale jejím prvním českým e-bookem (psala e-booky v angličtině). Možná byste si to mohl přečíst v její knize :D

    Nebylo by špatné si nějaký produkt od některého z neumětelů prostudovat a třeba zakoupit. Potom byste mohl říct sofistikovaněji, že je to fakt neskutečný brak. Vhledem k možnosti vrátit peníze do 14 – 90 dnů (podle produktu) je to bez rizika. Byste to pak mohl všem nandat v recenzi :)

    Dokonce i velký fanda infopartičky si jeden osahal a zapropagoval. http:/**spam** Škoda jen, že tehnhle, i když měl za hvězdu profíka, zrovna neuspěl :(

    Zajímavé, že když stejné techniky prodeje používají například v supermarketu, tak se nad tím nikdo nepohoršuje. Nebo snad nejsou letáky časově omezené a nabídky nejsou do “vyprodání zásob”, kdy nejlevnější zboží zmizí z regálu v době akce a druhý den je zázrakem zpět dalším scarecity?

    Videa zdarma nejsou “snaha o vyvolání reciprocity”, ale ochutnávka toho, co pak je možné v kurzu získat v placené verzi. Nikdo vás taky nenutí na ochutnávce jogurtu/piva/sýra… v hypermarketu, abyste si jej hned koupili. Vždy máte možnost volby, ale proč ho nekoupit pokud vám chutnal?

    Poslední dobou jsem nějak přehlédly ty “rychlokvašky” o kterých mluvíte. Že by právník s 20 letou praxí v www**spam** nevěděl nic o právu v podnikání? Nebo NLP trenér, který učí politiky působit na veřejnosti a pomáhá jim vyhrávat volby nevěděl nic o řeči těla? www.**spam** a tak bych mohl pokračovat ještě dlouho.

    Jinak houšť takových článků :) Negativní marketing, taky marketing. Prosím více linků s odkazy přímo na zmiňované osoby či produkty. Spousta lidí při prokliku zapomene na to, proč tam vlastně přišla, omylem nakoupí a pak vám možná budou vděčni, že se dozvěděli něco, co jim pomohlo v jejich životě, podnikání…

    Doporučuji přidat i affil linky :D to by rozsekalo obě strany barikády :D

    Čest vaší další práci a těším se na infoprodukt o SEO, třeba zrovna z vaší dílny… :)

  7. Zdravím, nerozumím, co vás stále tak rozčiluje. Je přeci na každém, co si koupí a co ne. Co se pana Kirše a spol týče, osobně se mi líbí třeba jeho emailmarketing, líbí se mi to, jaké informace dává lidem zdarma. Asi před rokem jsem si možná i vše to, co dává zdarma poslechl a shlédl a jsem přesvědčen, že většina našich osvc by si znacne polepšila, kdyby se začala jeho radami řídit. A ti lidi jak píšete kolem něj, to ano, je to mnohdy šílenství, ale tak přeci záleží na nás na každým, co s tím uděláme. Máme volbu….teda v tomhle ji zatím stále ještě máme :)
    Mějte se.

  8. Dosti se uvedeným tématem zabývám, sleduji dosti pečlivě jaké infoprodukty se nabízejí. Ta doba expertů, co během dvou týdnů vytvořili něco, na čem chtěli vydělat balík je snad už pryč. Naopak cítím, že nastupuje nová doba lidí, kteří tomu opravdu rozumí. Ano, možná se snaží stále zaujmout stejnými praktikami jako dříve, rozhodně jsou to už často lidé, kteří tomu rozumí.

    Občas slýchám, že to co je možné se v takovém kurzu dozvědět, je možné získat zdarma na internetu. Možná to platí pro zdarma dostupnou část, která má nalákat nové zájemce. Měl jsem možnost už několikrát projít placeným kurzem (buď jsem si ho zaplatil, případně mě do něj pustil jeho autor zdarma). Často jsem překvapený, co vše nového je možné se v některých kurzech dozvědět. Podle mě jsou to zejména kurzy o podnikání a marketingu.

    A ještě, témata jak sbalit holku, jak se stát alfa samcem mě takly rozhodně nezaujmou. Sleduju ale, že i tohle má své příznivce, kteří taková témata vyhledávají. Myslím si, že záleží hlavně na lidech. Každý má jiné priority, každý je ochoten dát své peníze za něco jiného. Dokud to budou lidi kupovat, do té doby tady taky budou tihle “experti”.

    Sektal jsem se taky už s tím, že něco výslovně nedoporučím, uvedu tam, že autoři jsou označováni za podvodníky, že se s něma někdo soudí. Přesto si to lidé koupí. Kdo za to může? Jsou prostě lidé, co si nedají poradit. Proto mi nezbývá nic jiného, než souhlasit s tím, co je v textu ucedeno.

  9. Když pominu obor IT (konkrétně weby, affiliate), kde jsem schopen rozlišit, co je kvalitní a co je brak, pak si nepamatuji, že bych narazil na nějaký infoprodukt, který by nebyl z dílny “infošmejdů”.
    Ono je to asi i dáno oborem. Lidé v oborech mimo IT moc počítačům nehoví, berou je jako nutné zlo. Dovedou napsat mail, nastudovat si věci z internetu ze svého oboru, počítač berou jako tu krabičku na zábavu, ale sociálním sítím se většinou vyhýbají (nemají čas, netuší, že to o nich a jejich práci něco vypovídá) a o nástrojích, které by jim infoprodukt pomohly dát dokupy v životě neslyšeli. Což je samozřejmě škoda. Jo jsou výjimky, ale to je jako když hledáš jehlu v kupce sena.

  10. Nejhorší je, že pak si lidi po špatných zkušenostech s nějakým kurzem řeknou, že všechny tyhle věci jsou na nic. Například mě zajímá téma “balení holek”, ale zrovna vyobrazený David Hůrka (alias moon) ze Školy svádění je komunitou známý jako ubožák. Jasněže když se dostatečně nalije a osloví dostatečný počet opilých holek v klubu, že si zapíchá i on, ale ve skutečnosti to balení neumí.

    Vím to, protože coach, kterého jsem si najal, a který má opravdu dobré reference a dobré jméno mezi lidmy v kruhu, tak moonovi sliboval, že mu dá tisícovku za každou holku, co osloví na ulici a dá mu pravé číslo :-) Moon nějak prý nechtěl zbohatnout… ;-)

    Obecně já mám pocit, že většina školení je na nic. Nejde jenom o to, jestli to umí učitel, umí to prodat, ale taky hlavně, jestli to umí předat. Mě třeba odrazují školení, která jsou ve stylu “nalijeme to do vás za 2 dny”. To je vždycky nereálné, protože aby člověk měl výsledky, je často lepší hodina týdně několik týdnů, než nalévání najednou.

    Ale upřímně Michale, stejné je to i s podnikateli aktivními na internetu. Někdo mi říkal, že například ty Michale jsi byl aktivní na PlaCla a utratil jsi tam měsíčně nějakou tu tisícovku a bylo o tobě nejvíce slyšet, jak na WebTrhu, tak jinde. No a pak tam byly lidi, co tam protočili sto litrů měsíčně, a nikdo o nich nevěděl, nijak se o nich nehovořilo a neměli ani webovou stránku. Ten internet hodně zkresluje….

    1. Clovek, ktery si musi najimat kouce na to, sby si zapichal, by snad ani nemel mit pravo komentovat.

  11. V podstatě souhlasím.
    Je to nekonečná debata nad tím, jestli je důležitější věci umět (mit dobrý produkt) nebo je umět prodat. Když člověk umí obojí, je to ideál. Ruku na srdce v naší malé ekonomice takových moc není. Zatím.
    Je zajímavé, že se lidé opírají do online produktů. Trh s obratem max. 100M ročně. Naopak tisíce a tisíce hodin a miliony za různá offline školení bez záznamu (nemluvě o školství) jsou mimo fokus.

Napsat komentář: Čmolik Zruš odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient