Recenze: Nauč se to!

Nakladatelství Melvil patří mezi několik málo tuzemských nakladatelských domů, kteří mají tu schopnost přinášet na knižní trh skutečně průlomové tituly. Tedy minimálně v oblasti, na kterou se specializuje, tedy osobní rozvoj. Stačí jmenovat jen několik z nich. Ať už je to knížka Hluboká práce, o které jsem se zmiňoval v nedávném článku, bestsellery Mít vše hotovo gurua GTD metody Davida Allena, Začněte s PROČ Simona Sinka, Restart autorů z firmy 37Signals (Basecamp), inspirativní Čtyřhodinový pracovní týden Timothy Ferrisse, Babutův Zen a hotovo či v neposlední řadě Konec Prokrastinace Petra Ludwiga, který vyšel už v neuvěřitelných 17 dotiscích a prodalo se ji již více než 75 tisíc!

Dnes přede mnou leží poslední počin od Melvilů. Tentokrát jde o překlad knihy Make It Stick: The Science of Successful Learning trojice, z nichž dva jsou profesory psychologie na amerických univerzitách a třetí spisovatel a publicista a bývalý konzultant. Český název knihy Nauč se to! s podtitulem „Jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat“ je, jak již název napovídá průvodce o učení. Jak dále naznačuje, nejedná se o klasickou motivační literaturu, ale o vcelku seriózně pojatou práci, přesto se snahou přiblížit jinak toto vcelku nezáživné téma laičtější a širší veřejnosti. Jak se to trojici autorů povedlo? Stojí za to knihu kupovat, číst a učit se z ní, jak se učit?

Ještě, než vám odpovím na tuto otázku, dovolím si na chvíli zavzpomínat, jak probíhalo mé učení. Vynechám-li základní a střední školu, kde jsem se prakticky neučil, čehož jsem později litoval, protože faktu, že jsem se nenaučil učit se již v mladším věku, jsem později opakovaně litoval, soustředím se zejména na učení se na vysoké škole. První vysokou školu, kterou jsem studoval, byla Slezská univerzita v Opavě. Obor, na který jsem se přihlásil mne jednoduše bavil. O obor jsem se dlouhodobě zajímal, jezdil na odborné akce, četl hory literatury a měl jsem to štěstí, že profesoři, kteří mi přednášeli, nehorovali při testech a zkouškách na opakování memorovaných dat a faktů z knih. Nejvíc, co mi tato škola dala a co mne naučila pro proces učení bylo, že kontext událostí, situací a dějů. Obrovským způsobem mi pomáhala vizualizace a možnost vidět a procházet a potkávat, vnímat si předměty mého studia osobně. Skvělé, že jsem hned v průběhu studia získal místo pedagoga, takže jsem byl nucen nejen se vzdělávat, ale i připravovat se z pohledu učitele, látku jsem tedy musel nejen zvládat, ale i vysvětlit ostatním. Pro humanitní obor ideální věc.

Po skončení prvního studia jsem nastoupil do Zlína, na tamní legendární fakultu multimediálních komunikací. V marketingu jsem již mnoho let pracoval, a tak mne studium spíš doplňovalo to, co jsem znal z praxe. Nicméně, nechyběl jsem snad na žádné z přednášek a proces mého učení byl jednoduchý. Seděl jsem vždy na místě, kde jsem dobře slyšel přednášejícího, před sebou notebook a zapisoval jsem vše, co jsem stíhal. Byl jsem na to zvyklý u novinařiny. Vyslechnout informaci, zpracovat ji, zformulovat do stručnější verze, v duchu si ji říct „nahlas“ a zapsat. Díky této metodě jsem se následně téměř vůbec neučil (stejně jsem to z dřívějška neuměl:-)). Nicméně vše podstatné jsem si pamatoval. Alespoň krátkodobě do testů či zkoušek. Tímhle způsobem jsem vcelku úspěšně prošel oběma vysokými školami.

Právě proto, že sám vnitřně cítím, že mám i po řadě let ve svém procesu učení značné mezery, mne kniha, která slibuje čtenáři poodhalení učících procesů, zaujala a lákala. Dohodl jsem se tedy s nakladateli na zapůjčení knihy ještě před jejím ostrým vydáním. Knihu jsem si stáhl v elektronické podobě do iPadu, abych si mohl vyznačovat zajímavé pasáže a dělat si do knihy beztrestně poznámky.

Zde je tedy několik myšlenek a citací, které mne zaujaly a myslím, že je ochotně zapracuji do svého systému učení sebe i ostatních:

• Řada učitelů se domnívá, že pokud dokážou učení udělat snadnějšíma rychlejším, budou výsledky učení lepší. Z výzkumů však vyplývá pravý opak.
  • Naopak řada studentů má pocit, že častým opakováním učiva se dozví nejvíce, umí však jen to, co si přečetli a neví, co ve skutečnosti nevědí.
  • Učit se zpaměti fakta, to je jako dovést na staveniště stavební materiál. Stavba domu ale nevyžaduje jen vybavení a součástky, musíte rozumět i různým konceptům, jak fungují nosné konstrukce, principy přenosu a uchování energie…
  • Mistrovství vyžaduje jak zvládnutí znalostí, tak pochopení, jak je využít.
  • Poměrně rychle zapomínáme 70 % věcí, které jsme slyšeli nebo četli. Chceme-li zlepšit způsob, jak se učíme, musíme najít způsob, jako přerušit proces zapomínání.
  • Nelze proti sobě stavit učení základních dovedností a vývoj kreativního uvažování. Potřebujeme kultivovat obojí. Čím rozsáhlejší máme znalosti pohotově k dispozici, tím větší kreativitu můžeme při řešení problému vyvinout.
  • Vědci zjistili, že biflování – učení naráz vede k vyššímu skóre při bezprostředních testech, ale v porovnání s učením na bázi vybavování zosobuje rychlejší zapomenutí.
  • Čím větší úsilí při učení dosáhnete, tím vyšší bude míra uchování informace v paměti aneb když mysl musí pracovat, učivo se zachytí v hlavě lépe.
  • Studenti, kteří měli ve výuce zařazovány častější testy (bez většího vlivu na závěrečnou známku) v evaluacích předmět hodnotili příznivěji než ti, kteří měli v průběhu semestru méně testů.
  • Společné prvky v různých dílech jednoho malíře se ukázaly jako méně užitečné než rozdíly mezi díly různých malířů. Díky rozlišování a pochopení rozdílů měli studenti v následných testech lepší výsledky.
  • Biflování se přirovnává k jídelnímu stylu při bulimii. Nacpete se k prasknutí, ale pak jde skoro všechno ven.
  • Nezatracujte kartičky a už vůbec tzv. Leitnerovu krabičku.
  • Naučení = zakódování + konsolidování + vybavování.
  • Chyby jsou přirozenou součástí učení.
  • Neškatulkujte se podle učebního stylu, který doposud používáte, ale snažte se využít všech druhů své inteligence.
  • Učení obsahující úsilí, mění mozek, vytváří nové spojení a schopnosti.

Podobných faktů, rad a výsledků vědeckých zkoumání je v knize mnohem více. Nemá smysl je zde vypisovat všechny, mnohem lepší je knihu, zvláště jste-li učitel, přednášející, kouč nebo především student, koupit, přečíst si ji a snažit se alespoň nějakou část uvést v praxi. Přestože to bude možná narušovat vaše stereotypy a zažité postupy. Snadněji neznamená lépe. Jak autoři mj. také v knize zmiňují, je na vás, abyste zjistili, který způsob a princip výuky je pro vás ten nejvhodnější. Kniha není manuálem, je spíše rozcestníkem, která ukazuje správnými směry, naznačuje, které směry vedou k zapomínání, jiné že zase vedou k dlouhodobějšímu zapamatování, která cesta je jednodušší a která složitější. Dává vám mapu a je jen na vás, po jaké cestě se vydáte, kolik z nich vyzkoušíte.

Možná bude na začátku bolet. Ale co je špatného na tom naučit se konečně učit…?

Ukázková kapitola ke stažení zde. Knihu lze koupit na Martinusu v elektronické podobě jako ebook nebo v papírové hned po víkendu.

Nauč se to! Jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat
Autoři: Henry L. Roediger III, Mark A. McDaniel, Peter C. Brown
Název původní knihy: Make It Stick: The Science of Successful Learning
Překladatel: Eva Nevrlá
Edice: Žádná velká věda
Počet stránek: 280
Vazba: Měkká
Barevnost: Černobílá
ISBN: 978-80-7555-030-9
Formát: 143 × 215 mm
Vyšlo: 14. 08. 2017

2 názory na “Recenze: Nauč se to!”

1. Celkom je smutné že školský systém veľa deťom pojem učenie úplne zhnusil a znechutil a pritom učiť sa je nutnou podmienkou pre život a v konečnom dôsledku ešte treba naučené vedomosti vedieť aj vhodne a správne použiť.

Za ako rýchlo +- sa dá tato kniha prelúskať/prečítať ?