Recenze UPgates

Na českém trhu je aktuálně několik desítek různých eshopových řešení. Prim mezi nimi hrají systémy nabízející eshop formou pronájmu. Podle specializovaného serveru Vybrat eshop jich pronájem nabízí přes čtyřicet, což je dvakrát tolik, než na prodej a čtyřikrát více, jak „zdarma“ řešení se otevřeným kódem (open source). Výběr mezi nimi může být zejména pro začínající eshopáře docela matoucí. Hlavním důvodem je, že si často zákazníci – budoucí provozovatelé eshopu vlastně neví, podle čeho má smysl si takové řešení zvolit. Tak se pojďme společně podívat ně některá z nich. Dnešní recenze se týká systému, o kterém je v poslední době slyšet stále více – ostravský UPgates. Podle volby na zmiňovaném serveru má aktuálně společně s nejznámějším Shoptetem z „krabicových“ řešení nejlepší hodnocení.

Založení eshopu

Založení eshopu je vcelku jednoduché a rychlé. Na www.upgates.cz stačí jen kliknout na tlačítko VYTVOŘIT E-SHOP a vyplnit svůj email a název eshopu. Názvem eshopu se zde myslí subodména, na které poběží testovací verze. Proto je omezen na malá písmena bez speciální znaků včetně tečky. Trochu matoucí je, že v dalším kroku to po vás chce znovu název a znovu email. Pamatuji si, jak jsem jednou testoval jiné eshopové řešení a zkusil zadat subdoménu www. A hádejte jak, to dopadlo, ono to zafungovalo. Jen jsem tím v podstatě přemazal hlavní prezentaci toho eshopového systému. Naštěstí UPgates to mají vyřešeno (zkoušel jsem:-)).

V druhém kroku registrace eshopu mě překvapuje opravdu široký výběr jazyků eshopu – třeba taková čamorština – jazyk národa z mikronéských ostrovů, kterým hovoří na světě tolik lidí, kolik žije v jednom větším městě, vypadá fakt exoticky. Faktem je, že se nejedná o jazyk eshopu jako takového – admin je v češtině, slovenštině a angličtině, ale spíš o kód jazyku webové stránky, který je důležitý zejména pro vyhledávače. Tyto drobnosti by možná bylo fajn trochu podrobněji a jasněji vysvětlit.  

Zaplnění eshopu výrobky

Samotné nastavení eshopu klade důraz na dva hlavní kroky – import dat a nastavení grafiky. Samozřejmě, že můžete výrobky přidávat ručně, ale jednodušší je to formou importu. Importovat data o produktech, lze buď z formátu CSV, který lze snadno vytvořit v populárním tabulkovém procesoru Excel a export do CSV umožňuje většina skladových a řada účetních programů. Pokud chcete importovat informace o produktech od dodavatele, který má eshop, je velmi pravděpodobné, že bude disponovat tzv. XML feedem pro srovnávače – např. Zboží.cz, Google Merchant nebo Heuréka. Pokud přecházíte z jiného eshopového řešení nebo v něm funguje váš dodavatel, lze se stáhnou údaje z formátů, které poskytuje zmiňovaný Shoptet, ale také Eshop rychle, Webareal, ByznysWeb a další systémy.

Importovat lze i z účetních programů jako Pohoda či Money S3. To se týká jednorázového importu dat. Pravidelný import dat je možno přiobjednat jako placenou službu přímo od provozovatele UPgates v cenách od 350 korun za měsíc. Potřebujete-li individuálnější napojení, propojení více zdrojů (třeba o výrobcích a jejich dostupností) anebo třeba stahování dat od dodavatelů, kteří je sami aktivně neposkytují, lze využít nástrojů třetích stran, jako třeba Datadepo, Napojse nebo Convio.

Šablona eshopu

Řada pronajímaných řešení má hodně omezené možnosti nastavení vzhledu. Obvykle vychází z často desítek různých šablon, které daný eshop poskytuje. Vznikají tak stovky a tisíce téměř identických eshopů. Pokud chcete mít opravdu individuální a originální vzhled, není to vždy úplně jednoduché. Tady by se dalo říct, že právě tohle je jedna ze silných stránek recenzovaného řešení.

Šablonu UPgates eshopu totiž můžete upravovat buď v přehledném grafickém editoru, který zvládne i průměrně zdatný uživatel počítače, nebo je možno zasáhnout přímo do zdrojového kódu šablony. Vzhled každého jednotlivého eshopu, a i funkce pro zákazníky, tak v podstatě nemají limit a záleží jen na fantazii eshopáře. Marné nejsou ani základní šablony, které jsou rychlé a responzivní, takže vyhovují současným trendům jak z pohledu vyhledávačů, tak uživatelů na tabletech a zejména mobilech. Mobilní uživatelé přitom dnes přitom tvoří již nadpoloviční návštěvnost.

O možnost zasahovat do zdrojového kódu šablony je třeba nejprve požádat technickou podporu UPgates, přece jenom pokud by se ke kódu dostal někdo bez zkušeností, mohl by web snadno znefunkčnit. Pro profíka kodéra se znalostí práce ve zdrojovém kódu s HTML5, CSS3 a Javascriptem je vstup neocenitelnou výhodou. Zejména pak v porovnání s něčím, čemu v UPgates říkají „vlastní pole“.

Pomocí vlastních polí pak můžete web obohatit o plno vychytávek, o kterých se vám jinak v krabicových eshopech může jenom zdát. Můžou to být třeba nejrůznější kalkulátory nebo konfigurátory produktů, poptávkové formuláře, prodej po baleních, nebo prodej s dodatečnými službami jako jsou třeba žádosti o individuální úpravy kupovaného produktu, na míru zobrazování variant a podobně.

Pokud nemáte šikovného kodéra nebo specialistu na eshopy po ruce, můžete sáhnout na Marketplace, kde se UPgates představuje své partnery, kteří vám s rozjetím eshopu pomohou. Provozovatel systému má i vlastní poradnu pro začínající eshopáře.

Jazykové verze, multishopy, satelitní eshopy a multiměnovost

Jednou z nejčastějších věcí, kterou u nás zákaznici poptávají, protože jim to nejrozšířenější krabicová řešení obvykle neumožňují, jsou multishopy, zejména pak jazykové verze. Jejich představa je, že budou z jedné administrace chystat zboží, které prodají například na Slovensku, v Maďarsku nebo v Německu. UPgates to umožňuje. Za příplatek je možno na jednom eshopu nastavit libovolný počet domén nebo tzv. satelitů. Tak lze řešit nejenom eshopy pro jednotlivé země, ale třeba i satelitní weby, kde budete prodávat jen výsek svého sortimentu.

Představte si, že prodáváte sportovní vybavení na www.sportovniobchod.cz. Koupíte ale také doménu vhodnou na prodej potřeb pro konkrétní sport, třeba www.hokejovevybaveni.cz. Vy si v eshopu vyberete vše, co je potřebné pro hokejisty a nejenom, že to budete prodávat na hlavním webu, ale také na satelitním eshopu jen pro hokejisty.

Co se týká jazykových verzí, buď mohou být všechny na jedné doména (vaseshop.cz/sk, vaseshop.cz/en) nebo každá varianta na vlastní doména (vaseshop.sk, vaseshop.co.uk, vaseshop.cz). Jednotlivé jazykové verze se hodí také, pokud chcete prodávat za různé měny. Jedna jazyková mutace umožňuje totiž jen jednu měnu. Pokud byste to chtěli přesto udělat, řešením je založit si jakousi virtuální jazykovou mutaci. To znamená samozřejmě mít vyplněný pro tuto virtuální jazykovou verzi i obsah. Je to trochu složitější, ale lze to tak obejít. Pokud budete chtít mermomocí prodávat třeba ve zmiňované Mikronésii Čamorům, čamorskou jazykovou mutaci snadno přeložíte přímo z adminu. Tedy pokud seženete nějakého překladatele.

Grafická šablona bude v základu u všech webů stejná, individuálními úpravami však můžete dosáhnout velkou míru individualizace. Naopak jednotná bude číselná řada objednávek, účty zákazníků a také nastavení finančních údajů jako třeba plátcovství DPH. Samozřejmostí je také jednotná administrace na vychystávání objednávek.

Vychystávání objednávek a workflow práce v administraci

A tady se dostáváme k tomu, na co právě většinou začínající eshopáře moc nemyslí. A tím jsou oni sami. A jejich způsob práce. Bohužel zde je UPgates na podobné úrovni jako většina eshopových řešení v České republice. Místo toho, aby byl eshopář schopen většinu práce provést v online prostředí administrace, neobejde se bez externího účetního a skladového systému. Proces práce nastavený tvůrci řešení s odbavováním více objednávkek přímo v eshopu podle mého názoru příliš nepočítá.

Jasně, je to spíš filosofická otázka, co je správnější cesta, zda by měl eshop v sobě obsahovat veškeré funkce potřebné k úspěšnému podnikání online, nebo být jen jakousi výkladní skříní, do jejíž administrace chodí vlastně jen programátoři a kodéři, a veškerou práci kolem logistiky a dokladů k objednávkám řešit v programu k tomu určeném – informačním systému, účetním programu, ERP, WMS, CRM a podobně. Osobně jsem fanouškem první varianty, což ale po pravdě šmahem vyřazuje absolutní většinu krabicových řešení na našem trhu.

Skladové hospodářství

Podívejme se třeba na skladové hospodářství, což je podle mého názoru jeden z prubířských kamenů každého eshopového řešení. UPgates umožňuje základní práci se sklady na úrovni počtu produktů. Stavy zásob se odečítají v okamžiku objednávky.  To znamená, že pokud někdo objedná, automaticky se daný kus „odepíše“ ze skladu v ten okamžik. To je fajn, když prodáváte sortiment jen v řádu několika kusů, získá jej totiž ten, kdo přišel první. U jiných systémů, kde se odepisuje zboží až v okamžiku expedice, se může výrobek tvářit jako skladem, přitom tomu tak nemusí být (měl by být rezervován dle pravidla první přijde, první bere. Na druhou stranu, pokud si někdo udělá legraci, nebo zlomyslnost, může vám tak „vybrat“ eshop, takže dalším zákazníkům se ukáže na webu, že dané zboží již není skladem. Stavy zásob se totiž u UPgates přepočítají, až když je taková neplatná objednávka stornována nebo smazána.

A jak je to se zaváděním počtu kusů zásob do eshopu? Zadávat počty můžete buď jednotlivě nebo importem třeba pomocí CSV. To v podstatě předznamenává, jak jsem již naznačil, že pokud to myslíte s eshopováním skutečně vážně, bez externího programu se neobejdete. Je tedy třeba pamatovat na to, aby byl váš eshop propojitelný s externím skladovým a účetním programem. Ideální se v případě UPgates jeví propojení s účetním programem Pohoda.

Jinými slovy, UPgates vám tak může za pár korun sloužit jako velmi efektivní online frontendový kanál na prodej vašich produktů (a služeb). Samotnou práci s objednávkami bych přesunul například do hojně rozšířené Pohody nebo jiného skladového/účetního systému jako Mones S3, Abra Flexi (Flexibee) a dalších. To umožní efektivnější práci s expedicí objednávek, chytřejší práci se zásobami, prodej z více skladů nebo třeba skladové analýzy, jestliže potřebujete plánovat naskladňování na vánoční sezónu podle predikcí růstů, prodejnosti v minulém roce a podobně.

Pro koho se UPgates hodi?

Komu bych UPgates doporučil? Každému, kdo má zájem o fungující pronajímané řešení v ceně několika stovek až nižších tisíců měsíčně – nejlevnější tarif Bronz v ceně 450 korun za měsíc poskytuje solidní a odladěný nástroj na online prodej.

Druhý nejlevnější tarif Silver, kde si připlatíte oproti nejnižšímu tisícovku za měsíc, nabízí v podstatě vše, co nejdražší varianta za 2950, tedy třeba neomezeně jazyků a funkčnost všech momentálně 157 funkcí a 88 propojení. Rozdíl je jen v poštu vystavených produktů, 1000 u levnějšího tarifu (Silver) a 30000 u nejvyššího (Platinum).

UPgates bych doporučil i těm, kdo na spuštění eshopu spěchají, prodávat s ním můžete skutečně v řádu hodin. Hlavní výhodu ale vidím v tom, že vyhoví na 100 % těm eshopářům, kteří se nespokojí s unifikovaným vzhledem a chtějí, aby měli přístup k téměř úplné customizaci šablony a současně do zdrojových kódů frontendové části eshopu. Neoddiskutovatelným plusem je pak i multishop umožňující sprodej z jedné administrace na více doménách a tedy snadné spuštění a provoz vícejazyčného eshopu potřebného pro expanzi do zahraničí.

TIP: A pokud chcete pomoci se spuštěním nebo individuálními úpravami, můžete napsat do ostravského studia Webklient.cz.

Vyzkoušet zdarma UPgates e-shop

Napsat komentář