Lidé, a to i ti sebeinteligentnější, se velice často, dalo by se říct většinou, rozhodují na základě určitých předsudků, stereotypů a zkratek. Existují na to desítky výzkumů a nemá smysl je všechny zde citovat. Předsudky jsou postoje, často iracionální, jež jsou obvykle těžko přístupné racionální argumentaci.
Mohou za ně tradice, výchova, historie a jsou všeobecně sdíleny společností v níž se pohybujeme. Nutno podotknout, že předsudky jsou jak negativní, tak i pozitivní. Asi jako první se v oblasti předsudků každému vybaví sociální nebo rasové předsudky. Toto je však kniha určená pro majitele eshopů, podívejme se tedy zejména na předsudky, stereotypy a zkratky, které panují v této oblasti.
Konkrétně na oblast rozhodovacích iluzí, které mohou významně ovlivnit rozhodnutí návštěvníka vašich stránek a proměnit jej v zákazníka. Na následujících řádcích budeme hovořit o rozhodovacích heurestikách. Rozhodovací heuristiky jsou určitá pravidla a předpoklady, na základě kterých se lidé rozhodují v situacích, kdy nemají s danou situací nebo v našem případě zbožím nebo eshopem doposud vlastní zkušenost.
Podívejme se nyní společně na několik rozhodovacích heuristik a efektů, které na náš mozek působí, v okamžiku, kdy začínáme uvažovat o hodnotě a ceně něčeho, například zboží či služby:
- Heuristika dostupnosti
- Heuristika ukotvení
- Efekt návnady
- Efekt status quo
- Efekt utopených nákladů
- Přehnaný optimismus
- Veblenův efekt
- Rámování
- Ikea efekt
- Majetnický efekt
- Relativita cen a slev
Jednotlivé heurestiky a rozhodovací iluze si probereme vždy v samostatném článku…