Rozjíždíme eshop II.: Srovnání SEO a PPC – co je výhodnější?

V květnu jsme založili a spustili nový eshop. Věnuje se prodeji potřeb na večírky, karnevaly a party. Jmenuje se OLO, což je zkratka ze headline eshopu „Okouzlete lepší oslavou“. Jednalo se o zcela nový eshop bez historie a zákazníků. Jak na takový eshop získat návštěvníky a objednávky? Jako první je nabíledni placená reklama ve vyhledávačích – PPC. Již v minulém článku ze seriálu „Rozjíždíme eshop“ jsem se o tom zmiňoval. Tentokrát se zaměříme na srovnání – co nám na OLO fungovalo ze startu lépe – PPC nebo SEO – optimalizace pro vyhledávače?

PPC je skvělá forma jak získat návštěvníky doslova ze dne na den. Jak vidíte v následující tabulce, do placené proklikové reklamy Google Adwords a Seznam Sklik jsme investovali docela dost. Hned v květnu bezmála 18 tisíc korun, v červnu to bylo přes dvacet tisíc. O PPC se nám starali kolegové z Placementu, se kterými máme velmi dobré zkušenosti ze Světa cukrářů i dalších eshopů, takže o kvalitně nastavených reklam a sestav jsme neměli pochyb. Přesto, jak vidíte z tabulky, tržby nebyly nic moc.

Party potřeby a věci na oslavy jsou vcelku konkurenční oblast, zboží je docela zaměnitelné, v podstatě je jedno od jakého výrobce koupíte nafukovací balónek a hlavně ceny za prokliky jsou zbytečně vysoké. Pro ilustraci – na Světě cukrářů máme cenu prokliku kolem dvou korun, na OLO to bylo skoro 4 koruny. S takovými cenami se jsme se dostávali do situace, kdy náklady skoro dvojnásobně přesahovaly tržby. A to není z dlouhodobého hlediska moc udržitelné. PPC jsme byli ochotni dotovat maximálně půl roku. Pokud by se do půl roku situace změnila, pokračovali bychom. Ta se ale nezměnila. Za PPC jsme utratili od května 70795 korun a tržby byly 38155 korun.

Jak je vidět, pokud bychom to nechali jen na PPC, brzo bychom eshop zavřeli. Jenomže když rozjíždíte eshop, není prozíravé se soustředit jen na jeden zdroj návštěvníků a objednávek. Proto jsme hned v květnu začali investovat také do zpětných odkazů, které nám pomohou v pozicích při organickém vyhledávání na Google a Seznamu. Jak nejlogičtější se jevilo získávat odkazy z placených článků. Získávat je můžete buď tak, že budete oslovovat napřímo (o tom kde a jak hledat příležitosti jsem psal minule), což je ale časově docela náročné. Druhý způsob je využít některé z tržišť, kde se střetává poptávka inzerentů (eshopářů) a publisherů (blogeři a majitelé obsahových webů a magazínů). Největší v Česku je Placla. Nabil jsem si tedy kredit a zadal poptávku na napsání a zveřejnění článku. Zpočátku jsem se soustředil na nákup levnějších článků. Tak jsem v květnu koupil 10 článků za 4073 korun, v červnu 9 článků za 3457 korun. Pak jsme čekali na první posuny ve vyhledávačích. Ty se skutečně začaly cca ukazovat. Návštěvnost z přirozeného vyhledávání mezi květnem a říjnem se zvýšili na trojnásobek.

Nákup článků přes Placla jsme realizovali ve dvou vlnách, druhá pak proběhla na podzim – v říjnu a listopadu. Za říjen jsme utratili za články 9241 korun a nakoupili jsme tak 13 článků, tentokrát i dražší, ten nejdražší byl za 2700 korun na serveru idnes.cz. V listopadu jsme koupili zatím 4 články v ceně 1896 korun. Celkem jsme tak od května v Placla nechali za články s odkazy 18667 korun. Tržby čistě z vyhledávačů pak byly 76493 korun.

Výše uvedený příklad byl a fungoval v našem konkrétním případě, v jiných případech může být poměr objednávek a tržeb z různých kanálů rozdílný (například na Světě cukrářů máme poměr objednávek cca 1:1 placené zdroje vs. neplacené). Ukazuje však obecně platné pravidlo: Pokud máte eshop, má stále smysl pracovat na zlepšování jeho pozic v přirozeném vyhledávání – na SEO. Z dlouhodobého hlediska se jedná o efektivní způsob, jak přitáhnout na web návštěvníky a tedy i objednávky. Jen to trvá delší dobu a není to tak úplně zadarmo…

12 komentářů: „Rozjíždíme eshop II.: Srovnání SEO a PPC – co je výhodnější?

  • avatar
    3. 12. 2019 (16:08)
    Permalink

    Dobrý den, díky za velmi zajímavý článek. Pokud mohu rychlý dotaz: ony konverze z Placly jsou tedy primárně ve zlepšení organicu díky lepším pozicím, nebo též přímo ze „čtení“ oněch článků (čtenář přečte, přijde, koupí)? Děkuji! JR

    Reagovat
    • avatar
      3. 12. 2019 (16:22)
      Permalink

      Primarne z organicu, nejake pristupy take byly, ale priznam se, ze jsme nesledoval konverze…

      Reagovat
  • avatar
    28. 11. 2019 (16:42)
    Permalink

    fajn clanek s konkretnimi cisly… vyhoda SEO je naprosto jasna, na rozdil od PPC vam bude prinaset organicky traffic dlouhodobe i kdyz prestanete do tohoto kanalu investovat, za me jasna volba.

    Reagovat
  • avatar
    28. 11. 2019 (15:12)
    Permalink

    Dobrý den,
    chtěl bych se zeptat dle čeho zadáváte poptávku na články. Prosím o odpověď člověku, který nemá s touto službou žádnou zkušenost a váhá nad tímto kanálem. Je mi jasné, že odpověď je na víc než jeden článek a vy máte zkušenost tudíž víte co chcete. Ale nemám žádnou představu jaké články jste měl na propagaci eshopu s potřebami pro oslavu. Zda to byly články na konkrétní produkt typu „Podívejte se jak můžou balonky obzvláštnit vaší oslavu“ nebo cílení všeobecné „Jaké jsou možnosti výzdoby narozeninové párty“. Nebo nějaký návod „Jak použít …… na vaší párty“ .
    Popřípadě kombinace všeho? Děkuji

    Reagovat
    • avatar
      28. 11. 2019 (15:20)
      Permalink

      Obvykle si nejprve určím, jaká klíčová slova a spojení chci podpořit. V tomto případě to byl název eshopu (potřeboval jsem podpořit brand, protože na název eshopu vyjížděla nějaká slovenská firma a zahraniční stránky) a dále dvě až tři nejhledanější spojení (vyhledal jsem si je přes Colabim, který používám na evidenci odkazů a měření pozic).

      Poptávka pak byla například následující:

      Party, oslavy, večírky
      Nechávám na blogerovi, aby napsal jakýkoliv článek a sám si vybral téma relevantní k naší službě, produktu či značce. Vycházet přitom má z informací na zadané URL. Službu či produkt má článek zmiňovat okrajově a především se zabývat zvoleným tématem. Článek má být čtenářsky přínosný a řešit konkrétní životní situaci. Služba či produkt se nemá čtenáři podbízet zbytečným vychvalováním nebo superlativy.

      Preferuji témata:

      Tématická party a oslavy (Lol surprise oslavy, Pirátské, Spiderman…) např jako “X tipů na party ve stylu …..”

      – ideálně tak, ať to zapadne do téma vašeho blogu, odkazy ideálně vždy na danou kategorii

      Reagovat
      • avatar
        28. 11. 2019 (16:13)
        Permalink

        Takže jste vkládal články na svůj blog patřící k eshopu? Díky tomu idnesu jsem se domníval, že to byly články umístěné na různých cizích magazínech.

        Reagovat
        • avatar
          28. 11. 2019 (16:31)
          Permalink

          Ne, Placla funguje tak, ze nejprve zadate poptavku a pak vam nabidnou sami blogeri nebo majitele webu (jako treba zminovany Idnes).

          Reagovat
      • avatar
        29. 11. 2019 (12:11)
        Permalink

        Dobrý den, děkuji za zajímavý článek. Mohl byste zveřejnit i data z Collabimu, jak to zahýbalo s Vašimi pozicemi na Google?

        Reagovat
          • avatar
            29. 11. 2019 (12:41)
            Permalink

            Děkuji za graf, ale konkrétní pozice by mi řekli více. Mám zkušenost, že indexaci zvednou i nerelevantní odkazy z katalogů.

            Reagovat
  • avatar
    28. 11. 2019 (12:09)
    Permalink

    Dobry den. Facebook reklamu jste nedelali?

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *