Letos jsme spustili nový eshop. Doslova na zelené louce. Svět cukrářů se nám docela dobře rozjíždí, ale přece jenom se tam trošku projevuje sezónnost. Zatímco v od poloviny září do poloviny prosince nemáme chvilku odpočinku, protože naše zákaznice se zásobují na vánoční pečení a cukroví, zbytek roku plyne vcelku poklidně v rytmu pravidelných narozeninových či svatebních dortů. A tak jsme dali hlavy dohromady a vymýšleli, co by tak mohlo být zajímavé a příbuzné k naší cílové skupině. No a vymysleli jme OLO. Divný třípísmenný název skrývá zkratku Okouzlete lepší oslavou. A to je náš cíl, nabídnout zákazníkům vše potřebné k lepší oslavě.
Když začínáte s úplně novým eshopem, nemáte moc možností, jak na něj sehnat zákazníky. Nejrychlejší je využít PPC. Placená reklama ve vyhledávačích jako je Seznam a Google vám dokáže přivést objednávky doslova ze dne na den. Problém ovšem je, že u nových eshopů obvykle nedosáhnete kýžené míry konverze. Plošným náletem ve formě placené reklamy získáte sice návštěvníky, k nákupu ovšem je ještě dlouhá cesta. Zejména ze začátku, než začne placená prokliková reklama fungovat, než odladíte kampaně, klíčová slova a sestavy, můžete peníze docela hezky propalovat. Vaše marže je nějaká, náklady na placenou reklamu pak mohou třeba i několikanásobně vyšší. Co tedy dál? Dalším způsobem je začít pracovat na optimalizaci pro vyhledávače – SEO.
SEO je běh na dlouhou trať. Vybudovat si důvěru vyhledávačů je ještě těžší než ji získat od zákazníků. Jedním z faktorů, kterou důvěru od Google a Seznamu získáte, jsou tzv. zpětné odkazy. Odkazy z jiných podobných či tematicky spřízněných webových stránek směrující na váš web či v tomto případě eshopu.
První, co budete potřebovat, je seznam klíčových spojení, na která by vás mohli lidé nejpravděpodobněji nacházet ve vyhledávačích. Naštěstí jsme měli několik měsíců spuštěnou PPC reklamu a tam se nám už pěkná řádka spojen í a klíčových slov nasbírala. Ukázalo se také, nakolik jsou skutečně hledaná, a co je důležité, také jaké fráze a dotazy nám přivádějí zákazníky, kteří na eshopu skutečně nakoupí. Potíž u PPC reklamy ale je, že každý jeden vstup takového návštěvníka nás stojí peníze. Koneckonců jde o proklikovou reklamu, kde platíme ta prokliky – vstupy na náš web. SEO by nám mělo pomoci, k tomu, abychom se na tato spojení ukazovali na co nejlepších místech organicky – přirozeně. Pokud jste už něco o SEO slyšeli, asi tušíte, že to s tou organikou a přirozeností je to tak trochu jako s dotacemi na solární elektřinu. Mám mnohé ale. Vypadá to fajn, ale zadarmo to určitě není.
V první řadě totiž musíme získat někde zmiňované zpětné odkazy. Jenomže tady obvykle přichází první problém. Kde je získáme. Ti z čtenářů, kteří si přečetli v minulosti některou z mých knížek či dokonce specializovaný ebook 50 způsobů, jak na zpětný odkaz už tuší, jak. Jenomže to neřeší další kardinální otázku a to KDE?
A tady přichází na řadu několik různých nástrojů – většinou placené, které nám snaží napovídat, jaké odkazové příležitosti jsou a kde. Nedávno jsem ale objevil aplikaci, která je on-line, jednoduchá na ovládání, a především úplně zadarmo. Jmenuje se Kam dát odkaz a my se nyní podíváme, jak se s ní pracuje a jak z ní dostanete maximum možného.
Většinu by asi napadlo použít hned ta nejhledanější klíčová slova a spojení. Bohužel vás musím zklamat, na ta nástroj nalezne obvykle weby, kde nemáte moc šance odkazů získat. Je to logické. Pokud se jedná o frekventovaná „SEO“ slova, budou nejrelevantnější weby pravděpodobně jiné eshopy nebo komerční eshopy a portály, kde získáte odkazy jen velmi složitě nebo draze.
Třeba jako když jsem si nechal hledat vysoce konkurenční spojení „party“, „oslavy“, „narozeniny“ „svatby“ nebo „balonky“. Na stránkách jako Albi, Alza, Mall, Slevomat, Forbes získáte odkazy jenom, těžko. Znamená to tedy, že „to“ nefunguje? Ne, jen jsme se špatně zeptali. Zkusíme to tedy znovu a trošku chytřeji. Pozměním dotazy tak, že téma zůstane zachováno, ale současně je zkonkretizuji na potřeby, které moji zákazníci mají – chtějí věci na konkrétní oslavy… A tak vybírám následující spojení: „oslava narozenin“ a „narozeniny“.
A tady už to vypadá zajímavěji. Rychlou kontrolou nabídnutých webů vidím minimálně dvě až tři odkazové příležitosti ze zajímavých webů. Na jednom z nich dokonce objevuji zpětné odkazy na konkurenční a mnohem známější eshop. Skvělé, jsem na správné cestě.
S aplikací si ale můžete hrát ještě víc. Zkoušejte i další slovní spojení, případně zaklikněte volbu „Získat podobné“. Tím se budou automaticky vyhledávat i podobná klíčová slova a spojení, která vás možná prve nenapadla. Pod ikonkou ozubených kol najdete detailnější volby filtrace, kde můžete omezit hledání jen na weby určité kategorie, jako třeba eshopy, zpravodajské stránky, srovnávače, katalogy. Také můžete omezovat weby, které se na dané spojení nacházejí na Google do X-tého místa nebo je čistit podle jejich hodnocení na základě ranků. Ranky vychází z interního hodnocení tvůrců nástroje, nabývá hodnot 0 – 100 % a je stanoven na základě odkazové sítě webu, kterou autoři aplikace identifikovali. Můžete třeba vybrat, že máte zájem jen o weby, které mají rank nad 20 %, tzn. mají zaznamenatelný odkazový profil. Data pocházejí z neustálého procházení českých webových stránek. Díky velkému množství dat a interaktivnímu zpracování tak nejsou všechna data v reálném čase aktuální. Průměrná délka stáří dat je jeden týden.
Nakonec ani sám autor aplikace nepatří mezi známé „konferenční hvězdy“ SEO, které rády o optimalizaci pro vyhledávače přednáší a učí, případně konzultují. Pochází právě ze SEO„bastlířského podhoubí“. Autorem aplikace je programátor a nadšený hudební linkbuilder Jirka Kynčl, vlastník portálu NaNastroj.cz, kde prodává lekce na kytaru online. Jirka pravidelně rozšiřuje odkazové portfolio svůj web a podpůrné mikrostránky a zoufale mu chyběl efektivní a jednoduchý nástroj, kterým by svou práci zefektivnil. Tak vznikla Kam dát odkaz. Nakonec i na svém webu demonstruje příklad práce s nástrojem.
Aplikace Kam dát odkaz je vhodná nejen pro linkbuildery a SEO profesionály, ale pomůže i eshopářům, kteří si bastlí odkazy sami. SEO není magie, SEO je analytika a se správnými daty, znalostmi a nástroji to není nic, co by nemohl na základní bázi zvládnout průměrně zdatný jedinec. Zkuste si to…
Dobrý den, zkoušel jsem weby a účinnost skoro nulová, když do klíčových slov zadám třeba bydlení, tak mi to skoro nic nenajde. A že o bydlení je spousty webů.