Má smysl spoléhat se na statistiky hledanosti Seznamu?

Je konec měsíce a tak sedím nad analýzami návštěvnosti stránek mých klientů a přestože bych si už rád od čísel a grafů trošku spočinul, podělím by se s vámi s jednou kacířskou myšlenkou. Všichni učitě znáte statistiky hledanosti výrazů na Seznamu. Také jsem s nimi s oblibou pracoval, v poslední době však zjišťuji, že je dobré brát tyto výsledky, stejně jako hodnoty v seznamovském Našeptávači tak trochu s nadhledem.

Praktický příklad:

Počet hledání sousloví „valentýnské dárky“ v přesné shodě 0.

darky1
Pokud se ale na stejné sousloví podíváte prostřednictvím dotazu na slovo „dárky„, dostanete diametrálně odlišné číslo – 747 přesných hledání.darky1
Podobný mišmaš, jen opačném gardu, vám vyjde při hledání statistik pro sousloví „dárky pro muže“ – 719.

darky1

Oklikou přes „dárky“ vychází počet 343. Opět značný rozdíl.

darky1
A do třetice opět dárky tentokrát „adrenalinové dárky„, které jsou v přesné shodě hledané 120x. darky6

Zadáte-li pouze slovo „adrenalinové„, zjistíte, že adrenalinov dárky hledají náštěvníci Seznamu za stejné období 91x.
darky1

Tak jak to vlastně je? Které statistiky si má člověk vybrat? A má cenu se jimi vůbec řídit? Co si o tom myslíte vy?

Osobně beru výsledky stejně jako data z Našeptávače spíše jako trendová měřítka. Jejich pravidelné sledování vám udělá obrázek o tom, kdy a jaká slovní spojení návštěvníci nejrozšířenějšího českého vyhledávače používají, na přesná čísla se však asi nemá smysl příliš spoléhat…

I proto se osobně spoléhám spíš na statistiky hledání z Google AdWords nebo Skliku. Ty by, alespoň podle mého měření, měly být o trochu přesnější.

32 thoughts on “Má smysl spoléhat se na statistiky hledanosti Seznamu?

  • Pingback: » Jak zmanipulovat konkurenci pomocí statistik hledanosti slov na Seznamu » Michal Kubíček - specialista na SEO, PPC a internet marketing

  • Pingback: Zjišťujeme hledanost klíčových slov | Blog.komart.cz

  • avatar
    16. 3. 2012 at 12:07
    Permalink

    já spíš koukal, že už není jedno česká diakritika a bez diakritiky, výsledky se různí 🙂 jak dlouho je tomu tak?

    Reply
  • avatar
    27. 7. 2011 at 07:19
    Permalink

    Ma skusenost je spise ze to nesouhlasi ve statistice webu mam na klicove slovo vice pristupu nez uvadi statistyka na seznamu

    Reply
  • avatar
    27. 5. 2011 at 18:07
    Permalink

    I kdyby byly statistiky hledanosti výrazů na Seznamu bez těch záhadných rozdílů, uváděných v článku nahoře, záleží také na tom, na kolik vyhledaných odkazů uživatel klikne. Alespoň já uvedené statistiky chápu ne jako počet zadání fráze do vyhledávače, ale jako počet odkazů, na něž uživatel z daného hledání přejde. Takže u frází, kde výsledky hledání na Seznamu nejsou příliš relevantní, prozkoumá uživatel více stránek, než tam, kde na prvním odkazu najde, co hledal. A statistika je rázem pro SEO optimalizátora na kočku. Leda by si do ní zavedl své koeficienty dle vlastních odhadů relevantnosti výsledků.

    Reply
  • avatar
    7. 11. 2009 at 12:10
    Permalink

    Absolútny súhlas s prvým príspevkom tejto diskusie. Štatistiky sú nadhodnotené, s úmyslom predať čo najdrahšie dané slovo, ako v skliku, tak aj v google adwords. S jedným zo svojich webov som na isté konkurenčné slovo na prvom mieste vo výsledkoch vyhľadávania, podľa štatistík adwords je jeho denná hľadanosť v slovenskom jazyku cca 800 krát. V skutočnosti mi z google na toto slovo príde na web max. 5 – 8 ľudí denne.

    Reply
  • avatar
    22. 7. 2009 at 12:01
    Permalink

    statistiky bych nerusil :-), podivam se do statistik + vlastni intuice v jakem poradi slov to „asi“ zadava uzivatel + co prvni da naseptavac na druhe slovo a podivam se, jak na tom jsem 🙂

    Reply
  • Pingback: Co znamenají čísla ve statistikách hledání na seznamu. » BO, weblog z iPhone 3G a z Firefoxu

  • avatar
    12. 2. 2009 at 23:24
    Permalink

    ty statistiky nerušit 🙂 Dál bych je nevyvíjel, ono i když to má údaje sloužící jenom u rčení trendu (via sblog), jsou to pořád údaje, které se hodí… Každá informace se přeci hodí 🙂

    Reply
  • avatar
    12. 2. 2009 at 20:15
    Permalink

    RE:Yuhů zajimalo by me na jak dlouho si to ty weby mohly zaplatit protoze na KW „obkladačské práce“ se ve fultextu na seznamu zobrazuje na 1 pozici web s duplicitnim obsahem a to by melo byt postihovano nebo ne? je to povolena praktika mit na 2 domenach stejny obsah? zde jsou weby kterych se to tyka:
    dlazdime.kvalitne.cz
    danox.xf.cz
    pripada mi to ze se to asi jeste da nejak zaridit ta 1 pozice ve fultextu na seznamu.
    Posudte sami.Dekuji za odpoved.

    Reply
  • avatar
    12. 2. 2009 at 14:51
    Permalink

    Vysvětlení k této problematice se dnes objevilo na stránkách seznamáckého fulltextu, kde jsou vysvětleny jednotlivé hodnoty ve statistikách. Je to v reakci na tuto diskusi 😉 Více viz: http://fulltext.sblog.cz/

    Reply
  • avatar
    9. 2. 2009 at 14:35
    Permalink

    Vidím, že dost lidí má poměrně staré info.

    2Yuhů:Jinak s těmi statistikami máte pravdu, jsou dosti chybové. Pokud se zruší analytikům to neublíží a skončí hloupé dotazy a dedukce klientů, kteží tapetují weby nesmysly.

    Reply
  • avatar
    3. 2. 2009 at 15:15
    Permalink

    2Stanislav Pecho: Ve výpisu hledání se nedá koupit pozice od 15. března 2005.

    > Uniklo mi něco?

    Spíše ano. Je pravda, že produkt umístění odkazu v pravém sloupečku, nazvaný historicky „garance první strany“ se dal koupit do konce září 2006. Pak už ne. Už je to tedy dva a půl roku.

    Reply
  • avatar
    3. 2. 2009 at 00:16
    Permalink

    Od kdy neni na Seznamu možnost koupě pozice ve fulltextu na určitá klíčová slova? Uniklo mi něco? Ne jednou mi Seznamáci tuto „službu“ nutili a když jsem odmítl, tak jsem si vysloužil pěkný ban na některé svoje URLs. Ceny se pohybovaly +- 12 tisíc měsičně za garanci první stránky, vše se odvíjelo od exklusivity danch klíčových slov.

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 22:29
    Permalink

    RE: Ester: Ne, rozdíl v tom, tedy alespoň z hlediska zmiňovaných statistik není, pokud to chceš vědět z hlediska vyhledávače a SERP, zkus vyhledat třeba „auto červené“ a „červené auto“.

    RE: Yuhů: joj, joj, doufám, že nebudu teď na pranýři ohledně zrušení zmiňovaných statistik. Jak jsme psal má to smysl, ovšem především jako trendový přehled. Ale to se nakonec dá najít i jinde, např. ve zmiňovaném skliku a nakonec možná, že bude ad jedna přesnější a ad dva prostředky investované SEOlidma do získání takových dat bude moci Seznam využít na smysluplněji:-)

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 21:40
    Permalink

    Když o tom tak přemýšlím, tak tyhle chybky jsou dalším důvodem, proč tyhle statistiky úplně zrušit. Ony v tom stejně ty chyby vždycky budou, nějaké remcání se také bude stále ozývat a udělat to pořádně by stálo hodně práce ve vývoji, kterou je potřeba soustředit jinam. Navíc je to výborný nástroj pro spammery, stejně jako čísla v našeptávači. Takže děkuju za přínosný článek, je to pro mě další argument, proč ty statistiky celé zavřít.

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 21:35
    Permalink

    Já jsem ty statistiky teda nedělal, ale přijde mi evidentní, že aby to nedávalo nulu, je potřeba všechna slova v dotazu seřadit podle abecedy.

    Asi je to pozůstatek z doby, kdy se prodávaly garance první stránky a eSDéčka. Tenkrát nedávalo smysl rozlišovat dva dotazy, které se lišily jenom pořadím slov.

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 21:05
    Permalink

    kdyby tam byl rozdil pri prehozeni slov tak by ve statistikach byly jine vysledky ale jsou stejne, takze by to nekdo ze SZN mel vysvetlit…

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 20:24
    Permalink

    Nevím, nejde i o to , že “ valentýnské dárky“ a “ dárky valentýnské“ jsou rozdíl? Jakým způsobem se liší právě to přehození slov? Nevím, možná jde i o to. Sama vím, že při svých ppc kampaních na Seznam.cz, dávám obě varianty. Je to kvůli i tomu našeptávači, kteří běžní uživatelé tak rádi používají…

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 20:06
    Permalink

    Jestli on to Radek Hulan nemyslel ironicky. Statistika hledani se tyka fulltextu a pokud by byla ovlivnena prodejnosti slov, tak by se musela prodavat mista ve fulltextu.

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 18:48
    Permalink

    Kdyz uz tady komentuje i pan petrucho ze seznamu, tak by mohl nekdo, nebo on, rict proc jsou ta data tak nekonzistentni… Clovek by rekl ze je lze brat jako smerodatana a ono prd 🙂

    Díky 😉

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 18:15
    Permalink

    zajímavý.. ale já je bral vždy z náhledem teda, tohle mě jen utvrdilo…

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 16:55
    Permalink

    RE: Radek Hulán – pozice ve fulltextu si nelze koupit! sklik ano 🙂

    Sklik je reklamní program umožňující zobrazování cílených inzerátů na stránkách výsledků vyhledávání Seznam.cz.
    https://www.sklik.cz/

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 16:53
    Permalink

    Jako trendové měřítko se mi také docela dobře osvědčila služba Google Insights, která mi sedla více, než Google Trends.

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 16:45
    Permalink

    Používám ten v našeptávači a nenarazil jsem tam na nějaké chyby nebo nepřesnosti.

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 15:56
    Permalink

    Radku, kdybys měl firmu, která má na to zaplatit si takové pozice, tak bys vědel koho kontaktovat, veřejně takový ceník asi těžko budeš hledat 🙂

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 15:54
    Permalink

    souhlasím s vámi Michale, statistiky seznamu jsou použitelné jednak jako ukazatel trednu vývoje a druhak jako nápověda, zda a řádově kolik lze najít dalších slovních spojeních pro longtail seo. alespoň k ničemu jinému je osobně nepoužívám a tuším že k ničemu jinému nejsou 🙂 vypovídající hodnota čísel bude značně diskutabilní 🙂

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 15:48
    Permalink

    @M.Kadlec – úžasné. A koho přesně (email, telefon) mám ze Seznamu kontaktovat, když si chci koupit pozice ve fulltextu na ona klíčová slova? Je k dispozici veřejně ceník pro první fulltextové pozice?

    Reply
  • avatar
    1. 2. 2009 at 15:07
    Permalink

    Osobně mne toto zamyšlení přívedlo na myšlenku:

    Statistiky jsou ovlivněné „prodejností klíčových slov“

    Každý ať si to přebere 🙂

    Michal

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *