Posted on

Je konec měsíce a tak sedím nad analýzami návštěvnosti stránek mých klientů a přestože bych si už rád od čísel a grafů trošku spočinul, podělím by se s vámi s jednou kacířskou myšlenkou. Všichni učitě znáte statistiky hledanosti výrazů na Seznamu. Také jsem s nimi s oblibou pracoval, v poslední době však zjišťuji, že je dobré brát tyto výsledky, stejně jako hodnoty v seznamovském Našeptávači tak trochu s nadhledem.

Praktický příklad:

Počet hledání sousloví „valentýnské dárky“ v přesné shodě 0.

darky1
Pokud se ale na stejné sousloví podíváte prostřednictvím dotazu na slovo „dárky„, dostanete diametrálně odlišné číslo – 747 přesných hledání.darky1
Podobný mišmaš, jen opačném gardu, vám vyjde při hledání statistik pro sousloví „dárky pro muže“ – 719.

darky1

Oklikou přes „dárky“ vychází počet 343. Opět značný rozdíl.

darky1
A do třetice opět dárky tentokrát „adrenalinové dárky„, které jsou v přesné shodě hledané 120x. darky6

Zadáte-li pouze slovo „adrenalinové„, zjistíte, že adrenalinov dárky hledají náštěvníci Seznamu za stejné období 91x.
darky1

Tak jak to vlastně je? Které statistiky si má člověk vybrat? A má cenu se jimi vůbec řídit? Co si o tom myslíte vy?

Osobně beru výsledky stejně jako data z Našeptávače spíše jako trendová měřítka. Jejich pravidelné sledování vám udělá obrázek o tom, kdy a jaká slovní spojení návštěvníci nejrozšířenějšího českého vyhledávače používají, na přesná čísla se však asi nemá smysl příliš spoléhat…

I proto se osobně spoléhám spíš na statistiky hledání z Google AdWords nebo Skliku. Ty by, alespoň podle mého měření, měly být o trochu přesnější.

32 Replies to “Má smysl spoléhat se na statistiky hledanosti Seznamu?”

  1. já spíš koukal, že už není jedno česká diakritika a bez diakritiky, výsledky se různí 🙂 jak dlouho je tomu tak?

  2. I kdyby byly statistiky hledanosti výrazů na Seznamu bez těch záhadných rozdílů, uváděných v článku nahoře, záleží také na tom, na kolik vyhledaných odkazů uživatel klikne. Alespoň já uvedené statistiky chápu ne jako počet zadání fráze do vyhledávače, ale jako počet odkazů, na něž uživatel z daného hledání přejde. Takže u frází, kde výsledky hledání na Seznamu nejsou příliš relevantní, prozkoumá uživatel více stránek, než tam, kde na prvním odkazu najde, co hledal. A statistika je rázem pro SEO optimalizátora na kočku. Leda by si do ní zavedl své koeficienty dle vlastních odhadů relevantnosti výsledků.

  3. Absolútny súhlas s prvým príspevkom tejto diskusie. Štatistiky sú nadhodnotené, s úmyslom predať čo najdrahšie dané slovo, ako v skliku, tak aj v google adwords. S jedným zo svojich webov som na isté konkurenčné slovo na prvom mieste vo výsledkoch vyhľadávania, podľa štatistík adwords je jeho denná hľadanosť v slovenskom jazyku cca 800 krát. V skutočnosti mi z google na toto slovo príde na web max. 5 – 8 ľudí denne.

  4. statistiky bych nerusil :-), podivam se do statistik + vlastni intuice v jakem poradi slov to „asi“ zadava uzivatel + co prvni da naseptavac na druhe slovo a podivam se, jak na tom jsem 🙂

  5. ty statistiky nerušit 🙂 Dál bych je nevyvíjel, ono i když to má údaje sloužící jenom u rčení trendu (via sblog), jsou to pořád údaje, které se hodí… Každá informace se přeci hodí 🙂

  6. RE:Yuhů zajimalo by me na jak dlouho si to ty weby mohly zaplatit protoze na KW „obkladačské práce“ se ve fultextu na seznamu zobrazuje na 1 pozici web s duplicitnim obsahem a to by melo byt postihovano nebo ne? je to povolena praktika mit na 2 domenach stejny obsah? zde jsou weby kterych se to tyka:
    dlazdime.kvalitne.cz
    danox.xf.cz
    pripada mi to ze se to asi jeste da nejak zaridit ta 1 pozice ve fultextu na seznamu.
    Posudte sami.Dekuji za odpoved.

  7. Vidím, že dost lidí má poměrně staré info.

    2Yuhů:Jinak s těmi statistikami máte pravdu, jsou dosti chybové. Pokud se zruší analytikům to neublíží a skončí hloupé dotazy a dedukce klientů, kteží tapetují weby nesmysly.

  8. 2Stanislav Pecho: Ve výpisu hledání se nedá koupit pozice od 15. března 2005.

    > Uniklo mi něco?

    Spíše ano. Je pravda, že produkt umístění odkazu v pravém sloupečku, nazvaný historicky „garance první strany“ se dal koupit do konce září 2006. Pak už ne. Už je to tedy dva a půl roku.

  9. Od kdy neni na Seznamu možnost koupě pozice ve fulltextu na určitá klíčová slova? Uniklo mi něco? Ne jednou mi Seznamáci tuto „službu“ nutili a když jsem odmítl, tak jsem si vysloužil pěkný ban na některé svoje URLs. Ceny se pohybovaly +- 12 tisíc měsičně za garanci první stránky, vše se odvíjelo od exklusivity danch klíčových slov.

  10. RE: Ester: Ne, rozdíl v tom, tedy alespoň z hlediska zmiňovaných statistik není, pokud to chceš vědět z hlediska vyhledávače a SERP, zkus vyhledat třeba „auto červené“ a „červené auto“.

    RE: Yuhů: joj, joj, doufám, že nebudu teď na pranýři ohledně zrušení zmiňovaných statistik. Jak jsme psal má to smysl, ovšem především jako trendový přehled. Ale to se nakonec dá najít i jinde, např. ve zmiňovaném skliku a nakonec možná, že bude ad jedna přesnější a ad dva prostředky investované SEOlidma do získání takových dat bude moci Seznam využít na smysluplněji:-)

  11. Když o tom tak přemýšlím, tak tyhle chybky jsou dalším důvodem, proč tyhle statistiky úplně zrušit. Ony v tom stejně ty chyby vždycky budou, nějaké remcání se také bude stále ozývat a udělat to pořádně by stálo hodně práce ve vývoji, kterou je potřeba soustředit jinam. Navíc je to výborný nástroj pro spammery, stejně jako čísla v našeptávači. Takže děkuju za přínosný článek, je to pro mě další argument, proč ty statistiky celé zavřít.

  12. Já jsem ty statistiky teda nedělal, ale přijde mi evidentní, že aby to nedávalo nulu, je potřeba všechna slova v dotazu seřadit podle abecedy.

    Asi je to pozůstatek z doby, kdy se prodávaly garance první stránky a eSDéčka. Tenkrát nedávalo smysl rozlišovat dva dotazy, které se lišily jenom pořadím slov.

  13. Nevím, nejde i o to , že “ valentýnské dárky“ a “ dárky valentýnské“ jsou rozdíl? Jakým způsobem se liší právě to přehození slov? Nevím, možná jde i o to. Sama vím, že při svých ppc kampaních na Seznam.cz, dávám obě varianty. Je to kvůli i tomu našeptávači, kteří běžní uživatelé tak rádi používají…

  14. Jestli on to Radek Hulan nemyslel ironicky. Statistika hledani se tyka fulltextu a pokud by byla ovlivnena prodejnosti slov, tak by se musela prodavat mista ve fulltextu.

  15. Kdyz uz tady komentuje i pan petrucho ze seznamu, tak by mohl nekdo, nebo on, rict proc jsou ta data tak nekonzistentni… Clovek by rekl ze je lze brat jako smerodatana a ono prd 🙂

    Díky 😉

  16. RE: Radek Hulán – pozice ve fulltextu si nelze koupit! sklik ano 🙂

    Sklik je reklamní program umožňující zobrazování cílených inzerátů na stránkách výsledků vyhledávání Seznam.cz.
    https://www.sklik.cz/

  17. Radku, kdybys měl firmu, která má na to zaplatit si takové pozice, tak bys vědel koho kontaktovat, veřejně takový ceník asi těžko budeš hledat 🙂

  18. souhlasím s vámi Michale, statistiky seznamu jsou použitelné jednak jako ukazatel trednu vývoje a druhak jako nápověda, zda a řádově kolik lze najít dalších slovních spojeních pro longtail seo. alespoň k ničemu jinému je osobně nepoužívám a tuším že k ničemu jinému nejsou 🙂 vypovídající hodnota čísel bude značně diskutabilní 🙂

  19. @M.Kadlec – úžasné. A koho přesně (email, telefon) mám ze Seznamu kontaktovat, když si chci koupit pozice ve fulltextu na ona klíčová slova? Je k dispozici veřejně ceník pro první fulltextové pozice?

  20. Osobně mne toto zamyšlení přívedlo na myšlenku:

    Statistiky jsou ovlivněné „prodejností klíčových slov“

    Každý ať si to přebere 🙂

    Michal

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *