Proč chci webové stránky?

Jeden z nejpalčivějších problémů, se kterým se setkávám, když za mnou přichází konzultovat klienti, je, že většina z nich vlastně netuší, proč webové stránky chce, co od nich očekává a co jim je třeba obětovat. Zastavte se na chvilku i vy a zamyslete se. Proč chcete webové stránky? Ptejte se sami sebe: Vím, na co mi budou? Co provozování stránek obnáší? Co mne budou stát, nejen založení, ale i jejich provoz? Co jim musíte věnovat a co obětovat? Vyplatí se mi to?

Začněte své uvažování ještě dřív, než  se budete rozhodovat o doméně, logu, designu nebo dodavateli řešení. Odpovězte si na základní otázku: PROČ CHCI WEBOVÉ STRÁNKY?

Důvody mohou být různé. Pokud jste podnikatel, důvod by měl být v podstatě jediný – vydělat na nich peníze. Pokud máte pro tvorbu www stránek jako podnikatel jakýkoli jiný důvod, možná byste je neměli ani spouštět. Odložte hned nyní částku, kterou jste ochotni do jejich spuštění vložit a pošlete je na nějaký dobročinný účet. Pomůžete tak dobré věci a vy nevyhodíte peníze komínem.

Jestliže se shodneme na tom, že web by měl firmě vydělávat peníze, položte si druhou otázku: JAK MI WEB VYDĚLÁ? Kde je ten bod, který mění návštěvníky v zákazníky, kdy je ten okamžik, kdy vám o stůl cinkne první mince?

Pokud to nevíte, pak máte problém. Pořádně si to promyslete. Zvažte všechna pro a proti. Nahlédněte se na svůj nápad kriticky, nebo ho řekněte někomu nezávislému, ať se na to on podívá  z pozice nezávislého pozorovatele. Ideálně, když získáte ke spolupráci někoho, kdo již nějaké zkušenosti má. Dokáže tak odhadnout potenciál vaší vize a pomůže vám přeskočit hluboké díry, do kterých byste mohli zapadnout, upozorní na případné slepé cesty.

Mnohokrát jsem se ve své praxi setkal s nadšenými podnikateli, kteří stále dokola opakovali stejné chyby. Zbytečně. Stačilo jen se nad celou věcí kriticky zamyslet. Příkladem může být provozovatel specializovaného medicínského eshopu, který si chtěl přivydělávat poskytováním reklamního prostoru pro reklamní systém typu Google Adsense. Osobně proti Adsense nic nemám, sám ho na řadě webů mám nasazen. Vkládat ho ale na eshop nebo vlastně jakýkoli web, který mi může přinést přímý cash od zákazníků je bláhovost. Za jeden proklik, skrze který odejde váš potenciální zákazník, získáte setinu ne-li promili toho, co byste vydělali, pokud by neodešel návštěvník ke konkurenci, ale nakoupil nebo udělal objednávku u vás.

Třetí otázkou, na kterou pak podnikatelé často neznají  odpověď, je: KOLIK STOJÍ PROVOZ WEBU? Umí si spočítat cenu domény, tvorby webu, hosting. Zapomínají už ale na to, kolik je vyjde získat na web návštěvníky, na kolik je vyjde jedna konverze (proměna návštěvníka v zákazníky – např. nákupem, objednávkou, zasláním kontaktu atd.), co vynaloží za rozšiřování webu, aktualizace, jeho plnění obsahem atd.

Polední otázka pak souvisí s dvěma předchozími: VYPLATÍ SE MI? Pokud jsme si dokázali odpovědět na druhou otázku, tj. jak bude vydělávat a umíme si spočítat náklady na web a zákazníky, vyjde vám, zda budete v plusu nebo v minusu. Pokud vám vyšla záporná bilance, vracím se k již jednou položené radě – na web se vykašlete a pošlete raději peníze na charitu. Anebo si najměte odborníka a nechte si poradit, schopný a zkušený specialista možná najde způsob, jak to změnit.

18 thoughts on “Proč chci webové stránky?

  • Pingback: Proč chci webové stránky? | RSS ze světa

  • avatar
    13. 12. 2013 at 00:11
    Permalink

    Nevím jaké je to ve Vašem oboru, ale investice 2000Kč se Vám podle mého názoru při dobrém cílení hodně rychle vrátí v podobě nových zákazníků.

    Reply
  • avatar
    7. 9. 2013 at 04:01
    Permalink

    Začal jsem číst váš web a zjistil jsem , že dělám asi vše špatně. Pracuji jako masér v Ostravě a jak asi víte v těchto službách si nemohu dovolit dávat tisíce za web. Přesto bych uvítal nějakou radu či práci, která by mě přivedla další nové klienty. Svou amatérskou prací jsem se dostal na na klíčové slova na přední místa Seznamu a na nějaké i na Google. Ale jsem v koncích. Poraďte mi jak dál. Díky moc Roman

    Reply
    • avatar
      13. 2. 2014 at 11:56
      Permalink

      Nevím, jestli masér potřebuje nějaké extra stránky a být na prvních místech na google a v seznamu. Působíte lokálně, z logiky věci mi přijde, že nejlepší vaší vizitkou bude doporučení známých, že vaše masáže jsou super, že vy sám jste výborný masér a svou prácí děláte nejlíp v Ostravě. K tomu ani stránky nepotřebujete, s tímto doporučením obvykle přichází i předání kontaktu. Pokud tedy mít stránky tak hlavně ohledně kontaktních informacích. Myslím si, že čím bude vaše služba kvalitnější, tím víc budete mít zákazníků a tím menší bude potřeba webových stránek.

      Reply
  • avatar
    11. 8. 2013 at 11:52
    Permalink

    Dneska chce být každá druhá firma online, což je sice v pořádku, ale jak uvádí Patrik, vyčlení pár tisíc nebo desítek tisíc na stránky a myslí si, že ve chvíli kdy se „objeví na internetu“ zvednou sem jim tržby o 300%… Bez SEO, pravidelný údržby a nějaké přidané hodnoty to ale SAMO rozhodně nepůjde.

    Reply
  • avatar
    30. 7. 2013 at 18:11
    Permalink

    Tak s tím se setkávám často. Myslí si, že vrazí do stránek 80 tis. a myslí si, že bude na prvním místě. S tímto jsem se setkal u svého otce, který zaplatil xxx tisíc jen do tvorby stránek a pak se rozčiloval proč mu nic nepřináší. Web je otřesný a ještě k tomu nedodělaný atd… Je ze staré školy a nové věci jsou pro něj tabu. A to mi celé mládí vtloukal, že celý život se budu učit něco nového a sám se nechce učit.:(

    Reply
  • avatar
    3. 7. 2013 at 13:19
    Permalink

    Záleží na zaměření, na typu podnikání, cílové skupině.. Web má hlavně vydělávat buď přímo, nebo zprostředkovaně – přivést zákazníky. Pokud tenhle účel neplní, je to zbytečný náklad nebo se něco udělalo špatně 🙂

    Reply
  • avatar
    29. 6. 2013 at 12:09
    Permalink

    Aby podnikatel nevěděl, k čemu mu web má sloužit – vydělávat peníze. Tak s tím jsem se mockrát za dobu své praxe nesetkal. Druhá věc ale je jak toho má web dosahovat. V této problematice pak musí často iniciativně radit dodavatelská firma či člověk s orientací v marketingu. Neznalost samotného zákazníka lze samozřejmě pochopit. Zvlášť, když se jedná o starší generaci, nebo teprve nedávno naskočili na vlnu internetového byznysu.

    Reply
  • avatar
    22. 6. 2013 at 16:55
    Permalink

    Tak zrovna nad touhle problematikou jsem včera uvažoval. Pak se po delší době kouknu na Tvůj web a co nevidím, skvělé shrnutí 🙂 Pravda od prvního do posledního písmenka.

    Reply
  • avatar
    6. 6. 2013 at 16:52
    Permalink

    Přesně tak můj otec je přesný úkaz toho. Dělá v oboru chladící techniky, ale propagace a stránky jsou pro něj k ničemu. No jo no stará škola, která se nechce uřit nové věci staré věci jsou podle nich nejlepší.

    Reply
  • avatar
    26. 4. 2013 at 10:29
    Permalink

    Také se přidávám se souhlasem. Již jsem zažil klienty, kteří za své weby zaplatili opravdu velké peníze, a pak: „Co teď? Jaktože nemáme objednávky? A co vůbec chceme?“. A myslím, že toto se bude dít ještě hodně dlouho.
    Super článek!

    Reply
  • avatar
    24. 4. 2013 at 20:01
    Permalink

    Naprosto souhlásím, lidé kolikrát vůbec nevědí, co je vůbec konverze/cíl, jak s konverzemi pracovat (pokud se nejedná o e-shop, ale o korporátní web). Nemají tušení, co je cílem webu, jak k danému cíli uživatele směřovat a jak je měřit.

    Nezřídka se pak stává, že web mají jen proto, aby jej měli a tím to hasne…

    A pak slýchávám jen: „ten internet nefunguje…“

    Reply
  • avatar
    24. 4. 2013 at 08:20
    Permalink

    Zdravím Michale,

    ano, tyto naprosto základní otázky jsou často nezodpovězeny, z mého odhadu tak 1 z 10 má v tom jasno. Stejně jako je to s pojištěním, nerozumím tomu, vím, že to musím mít kdyby něco, ale jak to nastavit, kolik dávat, to čekám, že mi poradí odborník.

    Daleko větší problém vidím v přístupu:

    1) Na co odborník, já to zvládnu sám. (Vlastní ego je nad úkor byznysu)
    2) Na co odborník, zase jim nasypu prachy a nic z toho. (Špatné zkušenosti, nedůvěra obecně)
    3) Na co odborník, naťukám si to sám (Zkušenost je nepřenositelná. Víme, jak to většinou pak dopadá)
    4) Nemůžeme, nechceme, nedá se, všechno je problém – ale chceme vydělávat (Až chorobně rozšířený přístup)
    5) Chci všechno ,ale nejlépe zadarmo (I tento typ klienta se dokáže „probrat“ po dobře mířených radách, pokud to není typ ad 1)

    Tohle vidím jako kámen úrazu. Pokud se člověk nazývá konzultantem, tak by měl odstranit nejdříve výše uvedené (pokud je problém v tomto) a následně pomoci s klíčovými otázkami typu Proč webovky vůbec mít a jak je využít ve prospěch klienta.

    Takže můj názor k článku je následující: Tohle by neměl řešit sám podnikatel, tohle by měl řešit určitě konzultant (ve spolupráci s podnikatelem).

    Martin

    Reply
  • avatar
    24. 4. 2013 at 07:09
    Permalink

    Základní otázkou je, proč jsou podnikatelé, alespoň tady u nás v regionu, sto let pozadu a stále nechápou?

    Reply
  • avatar
    23. 4. 2013 at 16:11
    Permalink

    @david: Ak sa bavime o eshopoch tak slusny konverzny pomer je 1% (pri niekolko tisic resp. niekolko desattisic UIP denne).

    Samozrejme pri drobnych weboch s velmi cielenym trafficom moze byt viac, ale verte ze 1% je slusna konverzia.

    Reply
  • avatar
    23. 4. 2013 at 13:29
    Permalink

    @ David Lörincz: Naprostý souhlas s posledním odstavcem. Pár lidem jsem web také tvořil, několikrát jsem se setkal s tím stejným přístupem.
    Pak jsou zde zbytečné otázky typu jestli je všechno dobře nastaveno, že stále nemají žádné objednávky, apod.
    Někdo si hold nechá udělat web, tím to pro něj skončí, a čeká, že od té doby už nebude muset pracovat.

    Reply
  • avatar
    23. 4. 2013 at 13:16
    Permalink

    Pekne zhrnuté. Väčšina ľudí sa nechá ukecať, stránku si dajú spraviť a potom nadávajú. Raz darmo nie je to len o tom, mať stránku..

    Na druhú stranu, nie každý podnikateľ potrebuje predávať priamo cez web . Napríklad informácie o remeselníkový a jeho dielni spolu s kontaktom sa hodia a nepriamo môžu zabezpečiť zisk.

    Reply
  • avatar
    23. 4. 2013 at 12:13
    Permalink

    Pěkný článek. Obzvlášť je pravda to, co říkáš o nákladech na jednu objednávka, na přivedeného návštěvníka. Často neumí klienti ani odhadnout konverzní poměr. Bude to 10% (stěží) , 5% (možná) – ale reálná hodnota je někde kolem 2-3%.

    Náklad na vytvoření webu je jen prvním krokem na schodišti vedoucím k prodeji. Často si klienti myslí, že když budou mít web, tak přeci začnou prodávat. Budou přeci na té síti, kde jsou milióny lidí…

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *