Co to je uživatelská přívětivost eshopu

Při nakupování na webu narazíte na různé eshopy. Některé se vám líbí již na první pohled a některé ne. Není to jen věc designu. Důležité je i to, jak jsou jednotlivé weby přehledné, jakým způsobem jsou podávány sdělované informace a i to, jak se web ovládá. Jak snadno a rychlete, najdete informaci, kterou hledáte. Jak snadno zde dokončíte nákup.

To vše, o čem hovoříme, se nazývá použitelnost webu nebo také uživatelská přívětivost webu. V angličtině se také v této souvislosti setkáváme s pojmenováním pocitu zákazníka – se souslovím user experience (UX).

S použitelností se setkáváte každý den a vnímáte ji podvědomě. Ani si neuvědomujete její význam. Postě když „tam“ je, pracuje se vám s webem fajn a bez vyrušování. A když se nad tím zamyslíte, tak sami můžete jednoduše můžete ovlivnit to, jak se návštěvníci budou na vašem webu cítit, zda je oslovíte či nikoli. Pamatujte. Návštěvnost webu je sice důležitá, ale mnohem důležitější je, aby na něm zákazníci nakoupili.

Někdy se také hovoří o konverzním poměru – ten udává, kolik procent vašich návštěvníků vykoná požadovanou akci. Tou nemusí být nutně jen objednávka na eshopu, může jí být registrace k odběru zpravodaje, odeslání kontaktního formuláře či žádost o zaslání katalogu. Hovoří se o tom, že průměrný konverzní poměr u eshopů je pod jedno procento. To značí, že méně než jeden člověk ze sta, kteří na váš web přijdou, skutečně nakoupí. Skutečně kvalitní weby s jasně zacílenou návštěvností a vymazleným procesem nákupu dosahují však konverzního poměru i více než 10 procent. Jinými slovy. Na jejich web přijde stejný počet návštěvníků jako na jiný eshop, ale mají z nich 10x více objednávek!

Vraťme se však k našemu tématu. Použitelnost zásadním způsobem ovlivňuje konverzní poměr internetových stránek. Pokud se návštěvníci na webu snadno orientují, rychle najdou, co hledají a snadno dokončí objednávku či odešlou formulář, pak bude konverzní poměr vyšší než v případně nepřehledného, špatně ovladatelného webu.

Je to stejné jako v kamenném obchodě. Přijdete-li do obchodu a vadí-li Vám prostředí či personál, pak asi půjdete jinam. Stejně je to na internetu. Vadí-li vám vzhled, funkčnost či nedostatek informací, půjdete jinam. Konkurence je jen jeden klik daleko.

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář