DMCA – nástroj na ochranu autorů, poctivých eshopářů, ale i zbraň na šikanování konkurence

Nejprve trocha historie. DMCA neboli Digital Millenium Copyright Act je zákon, který již v roce 1998 přijali američtí zákonodárci a navazuje na starší zákon o autorských právech. USA tak reagovala na rozmáhající se Internet a nové technologie, na které zákon ze sedmdesátých let prostě nedokázal reagovat. V České republice podobný zákon doposud neexistuje, ale dá se odvodit z některých dílčích ustanovení v různých zákonech. Proč by tedy nás, zde v ČR, měl zajímat nějaký americký zákon? Je to jednoduché. Zajím nás z důvodu, že americkému právu podléhají americké firmy, zejména pak Google a Facebook.

Jedná se totiž o jednu z mála pák, kterou jako majitelé eshopu máte, pokud dochází k porušování vašeho autorského práva – zejména pak ve vztahu ke kopírovaní obsahu jako jsou unikátní popisky produktů nebo autorských fotografií. Zmiňovaný zákon totiž nejenom, že ochraňuje držitele autorských práv, ale také provozovatele digitálních služeb, v tomto případě třeba zmiňovaný Google. Ten je chráněn, pokud se na jeho stránkách nachází „ukradený obsah“. Ovšem jen do okamžiku, kdy se dozví o tom, že se jedná o nelegálně získaný materiál. Pokud se taková Google podle DMCA dozví o tom, že někdo porušuje něčí práva, je povinen neprodleně zablokovat přístup k materiálu, který něčí práva porušuje, případně ho odstranit. Jak to funguje v praxi?

  1. Zjistíte, že si někdo zkopíroval vaše texty nebo fotografie z eshopu a odkaz na tyto texty nebo fotografie se objevuje ve vyhledávání Google (nebo třeba na Facebooku, Instagramu, Pinterestu, Twitteru…).
  2. Není možné se s ním spojit nebo na vaši výzvu k odstranění materiálu nereaguje.
  3. Podáte žádost provozovateli (v případě Google zde – viz také video níže).
  4. Pokud splníte podmínky podání, nebude obvykle zjišťovat jeho oprávněnost, a zasáhne – obsah (odkaz na pirátské stránky) stáhne.

Jak vidíte, jde o relativně jednoduchý postup. Ten se proto bohužel stává často i nástrojem šikany ze strany konkurence (Fake DMCA Takedown). Tím, že kdokoli může pomocí DMCA „umlčet“ protistranu, dochází měsíčně na Google velké množství žádostí. Zákon sice pamatuje na odvolání, není to ale vždy 100% řešení. A především, návštěvníky, kteří hledali vaše zboží a nedorazili k vám z důvodu jejich odstranění z vyhledávačů, k vám už pravděpodobně nepřijdou.

Sám Google k tomu říká: „Pokud je oznámení o zastavení šíření platné, musíme podle zákonů na ochranu autorských práv obsah z našich služeb odstranit. (V tomto případě odstraníme adresu URL z výsledků Vyhledávání.) Když v reakci na oznámení podnikneme příslušná opatření, upozorníme na ně prostřednictvím služby Google Search Console administrátora dotčeného webu. V souladu se zákonem DMCA může webmaster podat protioznámení. Pokud se administrátor dotčených webových stránek nebo poskytovatel dotčeného obsahu domnívá, že obsah autorská práva neporušuje nebo že bylo oznámení podáno v důsledku omylu, může také podat protioznámení. Všechna protioznámení vyhodnotíme a rozhodneme, zda na základě nich materiál obnovíme, či nikoliv. Společnost Google nepůsobí jako mediátor. Je-li vlastník autorských práv nadále přesvědčen, že je obsah nezákonný, může podat žalobu.“

Jak tedy vidíte, pokud máte ke svému webu navázánou službu Google Search Console – dříve Google Webmaster Tools (což doporučuji), objeví se vám jako informace mezi zprávami od Google. Informaci, zda není váš web pod palbou „DMCA“ se také dozvíte na stránce databáze Lumen provozované ve spolupráci s univerzitou v Harvardu https://www.lumendatabase.org/.

A tak potom vypadá výsledek hledání na Google

Současně si můžete projít tuto stránku od Google, zde zjistíte nejen jaké domény byly „naprášeny“, ale i jaké firmy jsou v této oblasti nejaktivnější.

Pokud se stanete obětí podobné šikany ze strany např. konkurence nebo nespokojeného zákazníka a ocitne se na „černé listině“, mlžete podat protioznámení zde.

O kopírování popisků se dozvíte také v tomto článku.

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář