O analýze klíčových slov jsme si povídali zde, ale co kdybychom se nyní podívali na to, jak ji využít po stránce obchodní nebo ještě lépe, jak najít to, co chybí a to za pomoci úspěšnější konkurence? Někdy se tomu také říká analýza mezer neboli GAP analýza. Jejím cílem je nalezení příležitostí, kde je poptávka ale nemáme ji pokrytou nabídkou.
Úplně jednoduchou analýzu můžete začít třeba ve svých Google Analytics nebo pokud váš eshopový systém zaznamenává interní hledání a dotazy, kterými se lidé ptají. Tak jsme třeba svého času zjistili, že u nás docela často zákaznici hledají marcipánové figurky, jenomže my jsme je nenabízeli. Přitom by se do sortimentu hodily. Stačil k tomu jednoduchý pohled do GA např. na stránku Akvizice > Search Console > Dotazy. Zde vidíme, jak se návštěvníci webu ptali na Google.
Pokud máte GA dobře nastavené a odchytáváte i interní vyhledávací dotazy, pak si můžete otevřít přehled Chování > Vyhledávání na webu > Hledané výrazy. Zde si můžete vybrat průzkumníka elektronického obchodu a uvidíte např. na kterého hledané výrazy nepřipadá ani jedna objednávka.
Ale co když začínáte a nemáte z vlastního webu ještě tolik informací a dat, abyste z nich něco zjistili? Využijme informací od konkurence… Jak přijdeme na svou konkurenci? Pokud se dobře ve vaší sféře vyznáte, víte o ní. Pozor ale, vaše konkurence z hlediska SEO není možná stejná firma, o které si to myslíte. Z hlediska vyhledávačů je to ta konkurence, která se nachází na stejná klíčová slova na dohledatelnějších a vyšších pozicích, než váš eshop. K tomu můžete využít některý ze SEO nástrojů, jako například Collabim nebo Marketing Miner.
V Marketing Mineru si otevřete tzv. Domain profiler, kde když vyhledáte svou doménu, dole na stránce pak vidíte podobné weby konkurence ve vyhledávání. V Collabimu pak v menu projektu v záložce Konkurence – Navrhovaní konkurenti.
Marketing Miner má k tématu GAP analýzy pěkně zpracovaný webinář a prezentaci, na který se mlžete podívat zde přímo na stránce. Pokud budete mít po jeho shlédnutí zájem si takovou analýzu sami udělat a uštěřit tak několik tisíc za analýzu od SEO konzultanta, zde je detailní článek krok po kroku.