A tady se dostáváme k unikátnosti popisků. Mnoho SEO konzultantů vás bude od neunikátních popisků zrazovat. Vyhledávači opravdu nemají moc rádi stejný text na mnoha stránkách. Faktem však je, že ne vždy je v silách či finančních možnostech majitele eshopu, vyměnit všechny popisky ke všemu zboží, zvláště, pokud nabízíte tisíce, deseti tisíce nebo ještě větší množství položek. Ono napsat unikátní texty třeba i jen k pár stovkám výrobků je docela fuška, věřte mi. A pak ještě přitom myslet na všechny ty poučky, činná a trpná slovesa, emoce, odrážky… Ne, nechci to v žádném případě zlehčovat. Prostě tak to je. A pak se jednoho dne rozhodnete, zaplatíte třeba nějakého textaře nebo copywritera, jak se lidem, kteří se psaním popisků říká, a najednou zjistíte nemilou věc. „Vaše texty“ zkopírovala konkurence. To si pak říkáte, zda to má vůbec cenu. Divili byste se, jak často se objevuje na mých přednáškách dotaz: „Co máme dělat, když napíšeme vlastní unikátní popisky (fotografie) a pak nám je konkurence zkopíruje?“ A také co dál, jak se mohou bránit.
Pravdou je, že bránit se právní cestou proti kopírování vlastních popisků, fotografií, ale třeba také obchodních podmínek, které jste si nechali vytvořit na míru, je možné. Ale také zdlouhavé, a ne úplně jednoduché. Určitou nápovědu vám může poskytnout tzv autorský zákon (Zákon č. 121/2000 Sb.), který chrání nejenom vaše autorské texty, ale i web jako takový, je-li autorským dílem. Je však nutné prokázat, že se jedná o autorské dílo. Tzn. že se jedná o dílo, které je jedinečným výsledkem tvůrčí činnosti autora a je objektivně vnímatelné. Pokud tedy máte texty od externího dodavatele, je třeba disponovat licenční smlouvou, z níž bude patrné, že vás zmocňuje v zastupování při vymáhání jeho autorských práv. Protože autorské právo je nepřenositelné, i když jeho práci zaplatíte vy, nositelem autorského práva je nadále autor – textař (nebo fotograf). Jednodušší to je, pokud jste texty tvořili přímo vy, nebo váš zaměstnanec dílo vytvořil v rámci zaměstnaneckého poměru. Ať už je to jakkoli a můžete autorská práva vymáhat, nároky budete požadovat podle § 40 zmíněného zákona. Nejčastěji a jako první v řadě formou odstranění ze stránek hříšníka.
Dobrou zprávou pro eshopáře je, že na autorské právo pamatuje i nový občanský zákoník (Zákon č. 89/2012 Sb.), který v ustanoveních § 2975 a následujících, a to v souvislosti s nekalou hospodářskou soutěží. Pokud totiž osoba, která použila vaše autorské dílo, je soutěžitelem (má konkurenční eshop) a jeho jednání je v rozporu s dobrými mravy hospodářské soutěže (což porušení autorského zákona je) a je schopno přivodit spotřebiteli nebo soutěžiteli (vám) újmu, máte docela dobrou šanci uspět. Prvním krokem v takovém případě je tedy vždy prokazatelné zaslání výzvy k odstranění závadného stavu – tedy stažení textů z webu a pokud prokážete, že vám jednání způsobilo konkrétní škodu, lze tuto také vymáhat formou náhrady případně uvažovat o bezdůvodném obohacení. Pamatujte však, že pokud vznesete tyto nároky, na vaší straně je dokazování a povinnost doložit své tvrzení. Například komunikací s dodavatelem, maily, v nichž vám zaslal soubory s texty, ověřitelné screenshoty z dřívější doby, než se objevili u konkurenčního eshopu a podobně. Ty můžete provést například ve službě Archive.org. Pokud byste požadovali náhradu, je třeba ji náležitě zdůvodnit.
Další cesta je vyřídit si to „online“. Například tím, že požádáte, aby obsah, ke kterému vlastníte autorská práva, se nezobrazoval ve výsledcích hledání vyhledávačů. Na této stránce můžete Google požádat o odstranění nelegálního obsahu. Pokud Google zareaguje a uzná váš nárok, pak takovéto zkopírované stránky zmizí z výsledků hledání, což bude už samo o sobě pro kopírovače velký trest. Podobně můžete pořádat i další vyhledávače, na Seznam.cz použijte tento formulář.
Nejlepší je však podobným situacím předcházet a být proaktivní – k tomu existují služby typu DMCA.com. Jméno služby vychází z názvu amerického zákona Digital Millennium Copyright Act (obdoba našeho autorského zákona s důrazem na digitální obsah či evropského zákona EUCD) a funguje na bázi kontinuálního sledování stránky a asistence při nahlašování kopírovaného obsahu. Základní služby jsou zdarma, jinak se platí od 10 dolarů měsíčně.
O DMCA nejen jako nástroji na ochranu, ale i o šikaně ze strany konkurence, pojednává samostatný článek.