Personalizace obsahu eshopu

Personalizace je už několik let považovaná za jeden z hlavních trendů, které ovládnou ecommerce. Jak se ukazuje, její zavádění není až tak rychlé, jak by si mnozí přáli. Stále se jedná ještě o technologii relativně nákladnou. Druhou bariérou je množství dat, kterými obchody disponují. Pokud expedujete pouze jednotky objednávek, nasbírat potřebné množství dat, ze kterých lze fundovaně vypočítat například vhodné doporučené produkty, vám může trvat doslova roky.

Na druhou stranu neházejme flintu do žita, a i když se třeba nacházíte někde na začátku a zákazníků nemáte mnoho, připravte se na budoucnost už dnes. Sbírejte informace a data o svých zákaznících již nyní. Výhodou on-line obchodu je, že oproti návštěvníkům v běžných maloobchodních prodejnách, máme o svých zákaznících mnoho údajů. Víme kde se na webu pohybuje, co na něm dělá, jak dlouho, kdy naposledy na stránky přišel, odkud, co na nich hledá, případně co hledal, než přišel. Snadno zjistíme, co si prohlížel, zda si přečetl popis výrobků až dolu na stránku, zajímal-li se o související výrobky, zda ho zaujaly bannery, nabídky výhodných balení, zkrátka dokážeme toho zjistit opravdu hodně. Dokážeme zjistit, jak často nakupuje a jaký je životní cyklus konkrétního výrobku. To všechno jsou data, která můžete následně využít pro personalizaci.

Podívejme se nyní společně, co personalizace vše umí a zahrnuje. Co se na webu nejčastěji personalizuje?

  • Doporučené produkty
  • Související produkty
  • S tímto výrobkem lidé také kupují
  • Poslední navštívené výrobky
  • Naposledy jste u nás koupili (zopakování posledního nákupu)
  • Oblíbené produkty

Jaká data vlastně můžete využít pro personalizaci?

  • Výsledky vyhledávání – produkty doporučujete na základě toho, co lidé na webu hledají
  • Historie objednávek – zákazníkům zobrazujete ty produkty, které si již dříve koupili
  • Transakční profilace – nabízíte zboží zákazníkům podle jejich pohybu na webu, podle toho, co si prohlížejí, na co klikají, doporučujete zboží, které si k daným produktům zakoupili ostatní
  • Sociální chování – doporučíte ty produkty, které hodnotili, sdíleli nebo lajkovali
  • Segmentace zákazníků – k doporučování využíváte data o objednávkách a chování zákazníků s podobnou demografickou charakteristikou
  • Geografické cílení – navrhujete relevantní produkty založené na specifikách lokality, odkud se zákazník do vašeho eshopu připojuje

S posledním bodem souvisí i lokalizace, pokud například vidíte, že vás zákazník je ze Slovenska, můžete mu nabídnout ceny v Eurech, pokud identifikujete klienta přicházejícího z města, kde máte pobočku osobního odběru, můžete mu zobrazit banner nebo upoutávku právě na ni, případně mu přímo zobrazíte landing page určenou pro danou lokalitu.

Napsat komentář