Emailový marketing neznamená SPAM

Každý den máme zahlcenou schránku maily, z nichž většina bývá obchodního charakteru. Zamysleli jste se nad tím, proč tomu tak je? Proč, když jako spotřebitelé a zákazníci nemáme prodejní a nabídkové emaily rádi, nás jimi obchodníci dennodenně zásobují? Důvod je jednoduchý. Newslettery fungují. A patří obecně mezi jeden z nejefektivnějších marketingových kanálů.

Hromadná rozesílka

Pro eshop můžete řešit mailing několik různými způsoby. Asi nejjednodušší je rozesílání hromadných „hloupých“ mailů. Téměř každé eshopové řešení vám umožní odeslání hromadného nepersonalizovaného mailu. Většinou jsem se u těchto rozesílačů setkal jen s jednoduchým rozhraním, kde si nemůžete nijak extra vyhrát s designem mailu, obsah bude pro každého zákazníka úplně stejný, a tak se logicky hodí jen na určitý typ obsahu. Třeba když plánujete Den dopravy zdarma. Jako největší nevýhodu vidím nedostatečnou následnou analytiku. Pokud neoznačkujete samotné odkazy například pomocí značek Google Analytics (více si o tom povíme v kapitole Měření účinnosti reklamních kanálů), nezjistíte, jak byla mailová kampaň účinná.

Chytřejší mailové nástroje, jako například oblíbený Mailchimp (www.mailchimp.cz), tento nedostatek nemají. Pokud jej propojíte s eshopem (nejrozšířenější eshopové systémy mají propojení s Mailchimpem integrováno), budete vidět nejenom kolik lidí si mail otevřelo, kolik z nich kliklo a na jaké odkazy, ale také zda kampaň přinesla konkrétní výsledky v podobě objednávek. Výhodou sofistikovanějších nástrojů jsou i různé úrovně personalizace obsahu mailu. Od toho nejjednoduššího jako vkládání jména a příjmení zákazníka až po kompletní přizpůsobení obsahu mailu pro každého příjemce zvlášť.

Personalizovaný mailing

Personalizovaný mailing je druhou generací hromadných rozesílek. Výhodou je, že obsah je vždy přizpůsoben na míru zákazníkovi. Personalizaci obsahu mailu umí např. zmiňovaný Mailchimp. Pokud jej máte propojen s vaším eshopem, Mailchimp sleduje na vašem webu chování všech zákazníků. Tyto si označkuje a schová si k nim unikátní identifikátor. Dál analyzuje historii nákupů ostatních zákazníků a pokusí se předpovědět, co by mohlo každého z nich zajímat. Jakmile pak odešlete zprávu, Mailchimp seskládá mail tak, aby se v něm objevovaly právě ty produkty, o kterých se chytrý algoritmus domnívá, že by mohly konkrétního zákazníka zajímat. Podobnou funkci má i český nástroj Samba. Její doménou je však zejména tzv. automatizovaný mailing.

Automaticky spouštěný mailing – triggery

Pokud si nejste jisti, že byste byli schopni třeba každý den nebo týden tvořit nový a nový obsah mailových kampaní, svěřte se do péče programů jako je například česká Samba. Samba je marketingový automat, který pomocí umělé inteligence vypočítá, opět na základě historie vašich objednávek a chování návštěvníků na webu, co by se mohlo každému konkrétnímu zákazníkovi líbit a toto mu nabídne. Buď ve formě přizpůsobení obsahu webu (třeba formou servírování personalizovaných bannerů nebo uzpůsobí část webu např. zobrazením naposledy nakoupených výrobků, doporučených nebo naposledy navštívených daným návštěvníkem), nebo právě personalizací obsahu mailu.

Skutečná automatizace se však projeví až v případě zapojení tzv. trigger mailů. Trigger je v překladu spoušť. Asi nejvyhledávanějším spouštěčem je opuštěný košík. Samba zjistí, že zákazník vložil zboží do košíku, ale již ho neodeslal. Za hodinu mu proto pošle připomenutí přímo s produkty, které má v košíku a vyzve ho k dokončení objednávky. Ze statistik vyplývá, že takto tento trigger mail zachrání až třetinu nedokončených objednávek.

Další trigger, která lze nastavit je ten, který reaguje na nákupní chování každého jednotlivého zákazníka. Už si nemusíte pamatovat, že se paní Nováková koupila vitamíny na měsíc, stačí, když si je koupí jednou a pak třeba ještě jednou za měsíc, systém to zaznamená a za další měsíc sám automaticky odešle připomenutí. A paní Nováková takový mail přivítá, vitamíny jí totiž právě dochází…

Podobně můžete nastavit i další spouštěče, třeba když si někdo koupí tiskárnu konkrétní značky a typu, můžete mu nechat zasílat nabídku na ty správné tonery. Možností je nepřeberně, záleží jen na vaší fantazii.

Samba není samozřejmě jediným nástrojem na automatizaci mailové komunikace. Z těch cenově dostupnějších lze jmenovat třeba Leadhub či zmiňovaný Mailchimp.

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář