Linkbuilding není žádná věda

Prošli jsme si společně nejprve optimalizaci samotné stránky pro vyhledávače. To je důležité, nyní se totiž podíváme na to, jak na tyto stránky získat doporučení od jiných webů. Hovořili jsme zde o důvěryhodnosti, že se jedná o jeden z aspektů, který sledují algoritmy vyhledávačů k tomu, aby určili, zda má či nemá vaši stránku smysl ukazovat ve výsledcích hledání. Jak pozná vyhledávač, že je vaše stránka důvěryhodná z hlediska ostatních uživatelů internetu? Je to snadné, stojí z tím tzv. zpětné odkazy.

S principem vnímání odkazů jako doporučovacího mechanismu přišli zakladatelé Google a později to převzali u další tvůrci vyhledávačů. V podstatě vychází z předpokladu, že pokud něco považujeme za dostatečně kvalitní zdroj, odkazujeme na něj, podobně, jako vědci citují ve svých textech práce jiných vědců. Ty s největším počtem citací jsou považovány za autoritativnější a důvěryhodnější. Stejně je to i se stránkami. Pokud na ně budou odkazovat jiné stránky, ideálně i ty autoritativní pro dané téma, vyhledávače na takovém základě usoudí, že odkazovaná stránka je ta správná, aby ji ukázaly ve výsledcích hledání.

Vzpomínáte na analýzu klíčových slov? Právě nyní vám přijde vhod. Vezměte si ji k ruce a vyberte si nejhledanější slova. Nebo ta „nejziskovější“. Právě ta by měla být obsahem zpětných odkazů a stránek – jak odkazujících, tak odkazovaných. Ideálně hledejte takové stránky, z nichž byste rádi získali zpětné odkazy, aby byly vyhledávači hodnoceny na daná klíčová slova ještě lépe než ty vaše. Jinými slovy, stránky, které se nyní nacházejí ve výsledcích hledání na vyšších místech než vy. To sice bude v řadě komerčních výrazů dost těžké, pravděpodobně to budou spíš stránky vašich konkurentů, ale jak se říká neházejte flintu do žita…

Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak získávat zpětné odkazy, jsou placené články. Funguje to tak, že na jedné straně jsou blogeři a majitelů webů a magazínů, kteří jsou ochotní prostor na svém webu prodat a na druhém jsou právě zájemci o zpětný odkaz. Tyto blogery a vydavatele můžete samozřejmě vyhledávat sami. Nebo můžete využít systémy, jako je třeba Placla, což jsou tržiště, na kterých se tito vydavatelé sdružují. Vy jako inzerent pouze dobijete počáteční kredit a následně zadáte poptávku. Zde definujete obsah článku, klíčová slova a adresy stránek, na které chcete, aby článek odkazoval. Osobně doporučuji do článku umístit maximálně dva nebo tři odkazy. Můžete odkazovat nejenom na eshop, ale i přímo na kategorii nebo stránku detailu výrobku, pokud se často nemění adresy. Rád odkazuji ale i na další podpůrné weby, třeba profily a stránky na sociálních sítích, články na blogu nebo třeba jiné stránky, které pak odkazují na váš eshop.

Pro eshopy můžete získávat odkazy samozřejmě i dalšími způsoby. K získávání zpětných odkazů se dá využít například dobře partnerský affiliate program. Pokud zvolíte vhodné technické řešení a spolupráci s tematickými obsahovými weby jako jsou blogy nebo magazíny, může se jednat o cenný zdroj zpětných odkazů. O affiliate v marketingu eshopu budeme hovořit později podrobněji.

Dalšími zdroji mohou být stránky vašich obchodních partnerů. Například pokud odvážíte nebo distribuujete nějakou značku, požádejte dodavatele, zda by nedal odkaz na váš eshop na stránku prodejců. Stejně tak pokud sponzorujete například nějakou neziskovou organizaci, odkaz může opět být malým bonusem k dobrému pocitu, že děláte správnou věc a pomáháte potřebným. Pokud prodáváte v B2B sektoru, můžete se zamyslet nad programem, jaké například poskytuje dodavatel eshopového řešení Shoptet. Spolupracuje s odborníky z nejrůznějších odvětví, kteří nabízí své služby jejich klientům. Vytvořili vlastní katalog těchto odborníků. Na oplátku pak tito specialisté ze svých stránek linkují na web Shoptetu. Takovýto příklad linkbuldingu je dobrou ukázkou win-win situace, kdy z ze spolupráce získávají obě strany. Specialisté mají reklamu u Shoptetu a Shoptet má reklamu u specialistů.

Inspirací pro umístění vašich zpětných odkazů jsou odkazy konkurence. Pomocí nástrojů, o kterých jsme mluvili v souvislosti s analýzou klíčových slov, jako je Collabim, Marketing Miner, Semor nebo Ahrefs můžete docela snadno zjistit, jaké stránky odkazují na eshopy vašich konkurentů. Pokud takové najdete, je to dobrá zpráva, část práce tím za vás udělali oni. Nyní jen stačí projít si odkazující weby a brzy zjistíte, že na řadě z nich můžete odkaz získat také. Buď zdarma nebo za úplatu. To záleží situace od situace. Pokud se jedná třeba o blog nebo obsahový web, můžete k oslovení majitele webu využít podobnou mailovou šablonu:

Hezký den,

Procházel jsem si váš web a našel jsem na něm článek [napíši název a případně nějakou myšlenku z něj]. 

Měl bych pro vás tip na zajímavé téma na další užitečný článek [nahradím názvem tématu článku, který dodám]. Text by pro vás zdarma napsal odborník na [téma eshopu]. Z článku by mohl obsahovat i fotografie. Text by obsahoval odkaz na naše stránky.

Myslíte, že by byla podobná spolupráce možná?

Děkuji

Michal Kubíček

Úspěšnost podobných mailů je překvapivě vysoká. Řada majitelů obsahových webů unikátní obsah „zdarma“ přivítá. Této technice umísťování článků na jiné weby se říká guestblogging. Já ji jen rozšiřuji o hledání těchto webů na základě analýzy odkazového profilu konkurence.

Podobnou technikou, když využíváme odkazů, které už někdo dříve umístil na jiné weby, je tzv. broken linkbuilding. V podstatě se jedná o strategii, kdy si analyzujete potenciální odkazující web a zjistíte, které odkazy, jež by se vám mohly hodit, směrují na neexistující stránky nebo weby. Pokud se jedná o expirované weby a stránky, tedy o domény, které jejich bývalí majitelé již přestali platit, a mají zajímavý počet zpětných odkazů, kupuji je a pak přesměrovávám na vlastní eshop. Pokud se jedná o odkazy, které směrují jen na již neexistující stránky, protože třeba daný článek majitel webu přejmenoval a tím změnil i URL adresu, napíši podobný článek na našem blogu a navrhnu majiteli odkazujícího webu o aktualizaci odkazu, protože ten původní již nefunguje. Často mi tito majitelé poděkují a jsou rádi, že jsem přišel na neužitečný odkaz.

Sám mám oblíbenou ještě jednu techniku. Přišel jsem na ni, když jsem hledal nějaké informace na internetu a zjistil jsem, že jedním z mála zdrojů v českém jazyce je pouze fragment na Wikipedii. Řekněme, že se jednalo o určitou surovinu, která se používá v cukrářské výrobě. Když jsem zjistil, že zmiňovaný fragment na Wikipedii nemá žádné české zdroje nebo se zde píše „Tento článek je příliš stručný nebo postrádá důležité informace“, využil jsem toho. Nechal jsem copywritera napsat článek, který obsahoval řadu zajímavých a užitečných faktů, ten umístil na blog eshopu a po nějaké době jsem z něj citoval na Wikipedii ve zmiňovaném fragmentu. Včetně odkazu. Ten z Wikipedie sice obsahuje atribut „nofollow“, což vyhledávačům říká, že by si ho neměli všímat, řada studií ale prokázalo pozitivní vliv i takovýchto odkazů. Odkaz z Wikipedie, vzhledem k tomu, že se výpis z ní zobrazuje často na předních místech ve vyhledávačích, v případě některých dotazů na Google je dokonce přímo součástí tzv. Answer Boxu (odpovědi hned na stránce výsledků hledání tohoto vyhledávače), dokáže přivést i nějakou návštěvnost.

Pokud máte blog, možná jste si všimli, že některé komentáře, které se objevují pod články tam pravděpodobně jsou spíš než kvůli interakci z důvodu zpětného odkazu. Říká se tomu komentářový linkbuilding spam. Využívání komentářů k získávání zpětných odkazů je častá, snadná a řekněme i regulérní metoda. Jen se musí dělat s citem. Jak se to v praxi dělá? Pokud o vašem tématu referuje jen pár blogů, je to snadné. Pak stačí jen klasická RSS čtečka, která vám dá echo vždy, kdy na některém z blogů vyjde nový článek. Pokud je téma vašeho eshopu širší, doporučuji některou ze služeb jako je Google Alerts nebo já osobně používám nástroj Mediatoring.com. V něm sleduji témata, která mne zajímají a mám tak informaci o novém článku obvykle do několika minut. Pokud daný web umožňuje komentáře, mohu se připojit se svým názorem na téma. Z podpisu pak obvykle linkuji na eshop. Má-li komentář hlavu a patu, obvykle na webu zůstane a autor ho nesmaže. Často se také stává, že kontaktuji přímo majitele webu a požádám ho o umístění odkazu na podobný článek na našem blogu výměnou na prolinkování z některých našich další stránek. Případně mu nabídnu nějakou odměnu. Peníze, ale třeba i produkt na vyzkoušení do dalšího článku. Mimochodem právě recenze jsou dalším z efektivních zdrojů odkazů a často také návštěvnosti. Už jste zkusili oslovit blogery s návrhem na spolupráci na recenzi nebo testu vašich produktů? O této formě spolupráce se budeme později bavit ještě víc, a to v části o influencerech.

Pokud tvoříte například na svém eshopu zajímavý obsah, nebo máte na stránkách užitečné nástroje, v blogu přehledy, žebříčky, infografiky, návody, videa nebo fotogalerie, může se stát, že o vás lidé píší už dnes. Jenomže neodkazují. Zkuste jim tedy napsat, poděkovat, že se o vás zmiňují a požádat je, aby doplnili odkaz. Řada z nich to jistě ráda udělá. Že se o vás píše, zjistíte opět nástroji typu Google Alerts, Mediatoring.com nebo třeba i běžných výsledků hledání ve vyhledávačích.

TIP: Detailněji se linkbuildingem zaobírám v ebooku, který najdete na stránce www.zpetnyodkaz.cz. Popisuji zde podrobně na 50 způsobů, jak a kde takové zpětné odkaz získat.

Napsat komentář