Zpětné odkazy jsou pro dosažení dobrých pozic ve vyhledávačích životně důležité. Pokud je obsah král, pak odkazy jsou královna. V ebooku, kterou jsem před lety vydal, jsem sepsal padesát způsobů, jak zpětné odkazy získáte. Sám jsem si je všechny vyzkoušel. Kniha už má nějaký ten pátek, ale stále neztratila na aktuálnosti. I proto některé z jejích části nyní zveřejňuji zde pro vás, předplatitele tohoto webu. Jako třeba tyto otázky a odpovědi, které slýchávám od zákazníků stále a znova:
Obsah článku
Kolik odkazů z jednoho článku nebo stránky?
Ideální je odkazovat z jedné stránky na jinou URL adresu vždy unikátně, to znamená jednou. Opakující se odkazy na stránku, které se na konkrétní stránce opakují, účinnost zpětného odkazu nezvyšují. Pokud máte možnost do článku vložit více odkazů, směřujte je na různé podstránky nebo weby. Můžete také nepřímo podpořit svou hlavní stránku (např. e-shop) tím, že odkážete na jiný článek nebo web, který na ni také odkazuje.
Je lepší odkaz, který se na webu opakuje na všech podstránkách, nebo ten, který jde jen z jedné stránky?
Vložíte-li odkaz do patičky nebo bočního panelu rozsáhlého webu, můžete mít pocit, že jste udělali „dobrý kup“. Jeden odkaz a on zobrazí se na tisících podstránkách – “sitewide”. Jenomže… Vyhledávač si stránku rozdělí na jednotlivé bloky. Opakující se bloky na více podstránkách webu (typicky menu, navigace, hlavička, patička, boční bloky s opakujícími se informacemi), označí v porovnání s unikátním a neopakujícím se obsahem za méně podstatné. Z toho je patrné, že takových tisíc odkazů nemá automaticky očekávanou účinnost. Za určitých okolností může takový odkaz označit za nepřirozený a jeho účinek se nuluje. Odkazující stránku navíc podobné typy odkazů poškozují. Snižuje se pak účinnost nejen tohoto odkazu, ale i všech ostatních z daného webu. Raději jeden odkaz z 10 webů než 10 odkazů z jednoho webu.
Čeho si mám u odkazů všímat, co je nejdůležitější?
- Kvalita
- Relevance (tematičnost)
- Přirozenost
To jsou tři vlastnosti, které se v ideálním a přirozeném stavu nevyskytují až tak často.
Kvalitní odkaz je takový, který směřuje ze stránky s bohatým odkazovým profilem, což znamená, že odkazující stránka má sama dostatek tematických a přirozených odkazů. Jde často o známé a kvalitní weby s pravidelně aktualizovaným obsahem, jako jsou třeba zpravodajské weby nebo navštěvované blogy.
Relevance se váže na okolí odkazu (obsah), který na vás směřuje, a na zařazení webu podle příbuznosti. S tím souvisí samozřejmě také struktura odkazů směřujících na odkazující web.
A přirozenost je to, co byste měli mít na mysli kdykoli, když hledáte umístění pro váš odkaz. Měl by vypadat, jakoby tam skutečně patřil. Přirozený odkaz vám přivede návštěvníky a získá přízeň vyhledávačů.
Jaký tvar mají odkazy mít?
Tvarem odkaz patrně myslíte jeho podobu – tzv. anchor text. Jde o text, který je zodkazovaný (prokliknutelný). Pokud mluvíte o tvaru odkazu, je třeba zmínit bezprostřední okolí odkazu. Právě to je totiž z hlediska vyhledávačů velmi důležité.
Nejprve k okolí: Již jsem se zmiňoval, že vyhledávače u odkazů hodnotí bezprostřední okolí odkazu. Snaží se analyzovat, zda se jedná o odkaz přirozený nebo nepřirozený. Vhodnější je odkaz, který je obklopen tematicky příbuzným textem. Naopak odkaz, jenž je obklopen jinými odkazy, které směřují na zcela jiný typ stránek (klasickou ukázkou jsou nejrůznější lišty a patičkové odkazy), je podezřelý. Takové lišty a patičkové odkazy nejsou vhodné. Jsou snadno odhalitelné vyhledávači, které takovým odkazům v lepším případě sníží účinnost (sílu), v horším mohou odkazující a také odkazovaný web poškodit. Pokud se domníváte, že příchozí odkazy nemohou web poškozovat, pročtěte si tento článek.
Nyní k anchor textu: Anchor text býval dříve velmi důležitý. Google mu dával takový význam, že jen za pomoci anchor textu šlo konkrétní stránku dostat na určitá (obvykle obskurní) spojení na první místa ve vyhledávačích. Říkalo se tomu Google bomby. Nejznámějšími Google bombami byly ty, které se zaměřovaly na obecně známé osoby, například politiky. Většinou takové „bombardování“ probíhalo jednoduše – blogeři se dohodli, že ze svých webů odkáží hromadně na konkrétní web pod stejným slovním spojením, obvykle dehonestujícím („osudové selhání“ směrovalo na stránku prezidenta Bushe, „senilní ješita“ na web Václava Klause atd.) a Google to stačilo k určení stránky jako dostatečně relevantní k danému dotazu. Zneužívání Google bomb, které se stávalo častým námětem médií (a znevěrohodňovalo vyhledávací algoritmus Google), vedlo vyhledávač k potlačení síly anchor textu, respektive ho svázalo s podmínkou, aby se na dané stránce ono spojení také vyskytovalo. Stále však jistou sílu anchor text má. Je to patrné například v situaci, kdy na konkrétní dotaz nemá vyhledávač dostatek validních návrhů stránek. V takovém případě se stává, že obsah stránky vyhledávač odhaduje ze vztahů odkazujících stránek prostřednictvím anchor textů.
Dříve se doporučovalo, abyste se anchor textům typu „klikni zde“ vyhýbali. Já dnes takové rady nedávám. Proč? Vyhledávače jsou čím dál víc schopnější rozkódovat váš odkazový profil. Máte-li celkem 1500 odkazů, všechny ve stejném tvaru a směřující na stejnou stránku, je jasné, že jde o nepřirozené odkazy. To tvůrci vyhledávačů nevidí rádi. Odkazový profil by měl být co nejpřirozenější. Mezi přirozené odkazy patří i ty, které odkazují přes nesouvisející slova a spojení, často jen přes prokliknutelnou www adresu nebo právě přes frázi „klikněte zde“. Běžný uživatel, pokud někam odkazuje, neřeší, zda odkázal skrz „správné SEO klíčové slovo“.
Je lepší koncentrovat sílu odkazů a odkazovat všechny backlinky přes nejdůležitější klíčové slovo?
Koncentrace je důležitá, ale jak jsem psal výše, v linkbuildingu je důležitější přirozenost. Málokdy je stránka tak úzce zaměřená, že existuje jen jediné slovní spojení, které by ji charakterizovalo. Obvykle má web více stránek, e-shop má kategorie a jednotlivé produkty. Odkazujte na ně. Ideálně pod různými slovními spojeními, která jsou vždy tematická k jejich obsahu. Odkazujte tak, jakoby žádná klíčová slova nebyla, jako běžní návštěvníci webu. Pokud bude váš zákazník, ať už na fóru či svém facebookovém profilu, doporučovat váš výrobek, pravděpodobně na něj odkáže pouze pomocí webové adresy. Žádná klíčová slova, žádné přemýšlení nad „SEO efektem“ pro vyhledávače. Takový odkaz je také důležitý. Docílíte tím totiž přirozeně vyhlížejícího odkazového profilu.
Kam je lepší směřovat odkazy? Na hlavní stránku, stránku kategorie nebo detail zboží?
Pokud budete psát o konkrétním výrobku, určitě je vhodnější odkazovat rovnou na stránku, kde se o něm hovoří, případně ho může návštěvník zakoupit. Proč? Návštěvník bude mít cestu ke konverzi (nákupu) kratší a méně příležitostí „odsurfovat“ jinam. Pokud by odkaz směřoval na hlavní stránku, je riziko, že se k výrobku ani nedostane. Jednoduše nebude vědět, kde ho hledat. Je pravděpodobné, že podstránka produktu bude z pohledu vyhledávače pro konkrétní dotaz mnohem relevantnější, než hlavní stránka webu. Pozor však v případě, že často měníte své produkty a ty z vašeho webu “mizí”. V takovém případě byste linkovali na neexistující stránky nebo pokud máte vyřešeno přesměrovávání vyprodaných či zrušených produktů na přesměrovávané stránky. To není ideální. Osobně tedy častěji linkuji na stránky kategorií výrobků, které bývají neměnné. Možnost je také odkazovat na stránku s výsledky vyhledávání na vašem eshopu.
Základem je ale odkazy i evidovat a samozřejmě i kontrolovat jednak existenci odkazů a jednak odkazovaných stránek. V tom vám pomůže třeba Collabim.
Kdy linkovat na hlavní stránku? Směřujte tam odkazy s anchor texty obsahující obecnější dotazy a fráze (např. automobily). Na kategorie upřesňující spojení (Škoda) a na výrobky odkazujte s „produktovým“ anchor textem (Škoda Octavia).
Co je to odkazový profil?
Odkazový profil je souhrn a charakteristika všech odkazů, které na vaše stránky míří. Vzhledem k důležitosti zpětných odkazů je nezbytné o tento profil pečovat. Pokud u nového webu zvolíte špatnou strategii budování zpětných odkazů (například jediné odkazy budou směřovat z bezcenných či penalizovaných stránek), může se stát, že si vašeho webu nebudou vyhledávače všímat.
Jak se pozná kvalitní odkazový profil?
Odkazy přichází z různých typů stránek (obsahové weby, fóra, komentáře, blogy, sociální sítě atd.) rozložené v čase a na různá místa webu (hlavní stránka, tematické podstránky atd.). Odkazy mají různé tvary (anchor text), řada z nich je prolinkována i přes pouhou www adresu. Většina odkazů by měla přicházet z tematicky podobných webů a ze stránek ve stejném jazyce.
Odkazy směřují z různých míst stránek, různých částí konkrétní stránky a z rozdílných stránek na webu, nejen např. z hlavní stránky. Linky přibývají průběžně v čase a jejich nárůst je trvalý – celkový počet odkazů tak postupně plynule roste (odkazy jsou na webu nastálo). Na stránku odkazují různě staré stránky, s rozdílným hodnocením (ranky). Odkazující stránky mají kvalitní odkazový profil, neodkazují na „šedé“ weby (gambling, porno, závadný obsah, stránky s viry a malware, spamující stránky…). Nekvalitní odkazový profil se pozná také tak, že počet odkazů směřujících na danou stránku významně převyšuje počet odkazujících webů. Varovným signálem může být, že na stránku odkazují převážně jen určité typy webů, obvykle nepříliš kvalitní katalogy nebo vzájemně provázané sítě stránek (tzv. odkazové farmy). Odkazy vedou z neplacených PR webů bez jasného zaměření, které publikují duplicitní články. Anchor texty se nestřídají a často se na weby odkazuje jen přes několik málo klíčových slov.
Škodí mi, když mám na stránce moc odkazů?
Otázkou je, co pro vás znamená mnoho odkazů… Hlavní stránka průměrného e-shopu může obsahovat klidně přes sto odkazů. Obvykle většina z nich směřuje na další stránky daného webu – říkáme jim proto interní odkazy. Mj. právě pomocí těchto odkazů lze pracovat s přerozdělováním ranku dané stránky. Pokud chcete nějakou vlastní podstránku podpořit, odkazujte na ni i z jiných stránek vašeho webu. A pamatujte, že čím více odkazů ze stránky jde (je jedno, zda interně nebo externě), tím menší podíl z celkového hodnocení se odkazovaným stránkám předává. Hovoří se o ředění tzv. odkazové šťávy (link juice). Pro vás je ale důležité vědět, že sama stránka o své hodnocení odchozími odkazy nepřichází. Při odkazování na ostatní stránky dávejte pozor, na koho odkazujete. Odkazy na „špatné sousedy“ vás poškozují. Určitě se však nebojte odkazovat na autoritativní a tematicky příbuzné weby. Odkazy na weby, které jsou hodnocené vyhledávačem lépe, než váš vlastní, vám mohou naopak pomoci.
Snažím se získávat co nejvíc odkazů z jiných stránek, ale nějak nevidím výsledky. Proč?
Bez konkrétní znalosti vašeho případu, umístění odkazů a stránek, ze kterých odkazujete, lze jen těžko hodnotit. Uvědomte si, že získání co nejvyššího počtu odkazů není hlavním cílem linkbuildingu. Dokonce není nejdůležitější získat co nejvíce odkazů ze stránek s vysokým PageRankem nebo S-rankem (hodnocení stránek vyhledávači Google a Seznam). Důležitější je získávat odkazy z tematicky příbuzných stránek, ještě lépe z navštěvovaných stránek a ideální je získat odkazy z tematického obsahu na navštěvovaných příbuzných webech s vyšší pravděpodobností prokliku návštěvníka.