Poslední bod našeho checklistu se tak trochu vrací k počátečnímu varování před „expertní“ analýzou klíčových slov. Zažil jsem řadu eshopářů, kteří v ruce drželi stoh papírů, se kterým si vůbec nevěděli rady. Zaplatili za klíčovku desítky tisíc a v ruce pak měli sice seznam tisíců až desetitisíců slov, netušili však, k čemu jim to je a jak toho využijí. Na webu si přečetli, že hlavní pro SEO na eshopu je nechat si zpracovat analýzu, a tak to udělali. Nikdo jim však už neřekl, co s tím dál. Případně doporučili další experty, kteří jim udělají další analýzu na základě té, kterou už mají.
Klíčovka není samospasitelná. Není to kouzelný proutek, kterým když mávnete, dostanete se rázem na první místa na Google nebo Seznamu. Jedná se pouze o nástroj, vodítko, pomocníka, který vás nasměruje, kam se můžete vydat při budování obsahu vašeho webu. U eshopů je obsah do velké míry dán samotným sortimentem. Já vám poradím, jak si takovou analýzu klíčových slov udělat za jedno odpoledne sám, ušetříte tím plno peněz, a ještě se dozvíte plno zajímavých informací o vašem oboru, které jste možná již věděli, ale netušil jste, že je můžete využít ke zlepšení vašeho eshopu.
Jak tedy na jednoduchou analýzu klíčových slov svépomocí?
Obsah článku
Krok 1. – Zamyslete se
Vezměte si do ruky tužku a blok, případně excel, píšete-li raději v počítači a začněte se zamýšlet nad svým eshopem. Sepište si obecné názvy, pod kterými byste hledali vaše boží ve vyhledávačích. Řekněme, že prodáváte kožené bundy. Napište tedy do seznamu „kožené bundy“. A přidáme „kožená bunda“ – v jednotném čísle. Začneme postupně tato spojení obohacovat o další upřesňující parametry. Například „pánská“, „mužská“, „dámská“ ´, „dětská“, „motorkářská“, „pro motorkáře“, podle toho, pro koho je výrobek určen. Můžete rozšiřovat i podle období – „zimní“, „letní“. Nebo barvy či dalších specifikací „s kapucí“, „na zip“ atd. Vidíte? Nyní už máme seznam čítající ne jedno nebo dvě slova, ale možná několika desítek. A to jsme ještě nezačali… Co teprve když začnete kombinovat „pánská kožená bunda s kapucí“, „hnědá kožená bunda na zip“ nebo třeba „dámská prošívaná bílá kožená zimní bunda“.
Krok 2. – Vytěžte vyhledávače
Nyní, když máme základní seznam hotový, můžete využít některé z dostupných zdarma nebo placených nástrojů k ověření jejich hledanosti, případně pro rozšíření o podobná či příbuzná slova, která vás možná v první chvíli nenapadla. Mezi bezplatné patří zejména návrhář klíčových slov od Seznamu a Google. K oběma získáte přístup poté, co se registrujete v PPC systémech Sklik a Google Ads. Podrobněji o PPC budeme mluvit zde.
Pokud chcete, lze použít i některý z placených tuzemských nástrojů jako jsou Collabim, Semor a Marketing Miner případně zahraniční Ahrefs či Semrush nebo KeywordTool.io.
Pokud je váš web již nějakou dobu v provozu, dalším zdrojem může být nástroj Google Search Console, data z vašeho vlastního vyhledávání v eshopu, ale také informace, jež získáte z Google Analytics. Určitým zdrojem mohou být také stránky úspěšnější konkurence. Jak takovou úspěšnou konkurenci najdete? Vyhledejte si ve vyhledávačích stránky, které vychází na spojení „kožené bundy“ na prvních místech. Ti jsou (nyní) úspěšnější, než vy. Klíčová slova pak velmi pravděpodobně naleznete v názvech kategoriích, názvech článků, ale třeba i v žebříčku nejprodávanějšího zboží.
Krok 3. – Analyzujte a uplatněte v praxi
Řekněme, že jste tak získali stovky či tisíce nových klíčových slov. Předpokládejme, že jste je v Excelu očistili o duplicity a znáte dokonce i data o potenciální hledanosti. Co však nyní s tím vším? Nejhledanější slova umístěte do názvů kategorií, případně produktů – určitě bude lépe dohledatelný výrobek „Červená kožená dámská bunda Sashi“ než jen „Sashi“. Pokud například z analýzy zjistíte, že lidé ve vašem odvětví vyhledávají podle značek, nebojte se je doplnit do titulku stránky za název výrobku. Podívejte se na výrazy, které vůbec nemáte na eshopu pokryté, které se zde nevyskytují.
Pomocí nástroje Marketing Miner si můžete totiž dokonce klíčová slova spojit s vašimi vstupními stránkami – „landing page“. Jednoduše tak zjistíte, která slova či spojení jsou hledaná, ale současně na ně nezná vyhledávač žádnou stránku z vašeho eshopu. To je škoda ne? Vytvořte ji tedy. To můžete udělat jednak přejmenováním či pojmenováním produktu, ale také třeba vytvořením nových kategorií nebo parametrických filtrů, z nichž můžete vytvořit tzv. dynamické kategorie. Pokud takovou stránku máte vytvořenou, a přesto ji vyhledávač nezná, je dobré zjistit, proč tomu tak je. Možná třeba proto, že na ni nikde neexistuje odkaz. Současně ale můžete zjistit, že dotazy sice pokryté máte, ale vstupní stránky jsou nerelevantní nebo nemají vhodný obsah. Například odkazují na článek na blogu, ale z něj není proklik do kategorie nebo na konkrétní výrobky.
Velkou příležitostí jsou slova, na které vyhledávače doposud nemají kvalitní odpověď. Tak co kdybyste jim vytvořili vhodnou cílovou stránku právě vy? Určitý potenciál můžete najít i v nejrůznějších sezónních výrazech nebo spojeních s konkrétním městem či lokalitou. Osvědčilo se mi také procházet si výsledky této analýzy ve spojitosti s hledáním na samotném eshopu. Tak jsem například zjistil, které zboží nám na eshopu chybí a lidé o něj mají zájem. A tak jsem našel dodavatele a začal ho prodávat. S daty, která tak získáte, ale můžete pracovat ještě víc do hloubky. Například korelace mezi ziskovostí výrobku a jejich hledaností vám může dát také velice zajímavé odpovědi. Dalším využití najdete během sestavování kampaní v rámci PPC.
TIP: Přehled užitečných nástrojů nejen na analýzu klíčových slov najdete zde