Recenze a zkušenosti s Foxentry. Jak funguje český validátor adres, firem, telefonů a mailů?

Jako předsevzetí si dali, že do roka vyhubí všechny datly v Česku. Trochu drsný cíl. Tedy pokud po detailnějším zkoumání nezjistíte, že datly nemíní tahle partička z pražského Žižkova šplhavé a vcelku užitečné ptáky, ale datly klávesnicové, což má podle nich být odrůda naopak velmi nebezpečná. A to zejména pro svou zálibu náletů na nejrůznější formuláře, zejména pak ty v objednávkách na eshopech, a způsobující zálibně roztodivné chyby, překlepy či dokonce falešné registrace. Mluvíme tady o validačním nástroji, našeptávači adres a firem Foxentry, který od jsem se rozhodl od podzimu minulého roku podrobit zatěžkávacímu testu.

Implementace

Foxentry jsme nasadili na eshop www.svetcukraru.cz v září. Implementace nástroje byla jednoduchá, v podstatě se skládal z dvou hlavních kroků. Nejprve je třeba vložit hlavní script Foxentry do hlavičky vašeho webu (podobně, funguje i řada dalších služeb), případně pro hračičky je možno přidat script prostřednictvím služby Google Tag Manager. Pro většinu nejpoužívanějších systémů má Foxentry podrobně vypracovanou nápovědu, namátkou Shoptet, WordPress, Eshop rychle, Fast centrik, Webnode nebo třeba Atomer. Postup je jednoduchý – založíte si tzv. projekt, pojmenujete, zadáte URL adresu webu, zkopírujete si kód, vložíte na web.

Prvním krokem bude vložení kódu do stránek, tedy pokud nemáte například Shoptet, kde je implementace již provedena pomocí systémového pluginu.

Takže jakmile zvládnete tento první krok, čeká vás ten druhý, náročnější. A tím je mapování vašeho formuláře, který chcete validovat. Máte dvě možnosti – první je manuální, s čímž bych se osobně nezaobíral. Vyžaduje to alespoň základní znalosti HTML. Nikterak nepodceňuji váženého čtenáře, ale upřímně vlastně netuším, proč tam tato možnost vůbec je. Zejména když Foxentry nabízí nástroj zvaný Interaktivní webový konfigurátor, kde vlastně jen stačí otevřít skrze jeho administraci stránku s formulářem, který chcete validovat a všechno si během pár minut naklikáte. Pěkně jasně a jednoduše. Najdete ho tak, že si prokliknete v nastavení projektu na jednotlivé druhy validací – v našem případě třeba Validace adresy. Trochu krkolomné, osobně jsem ho opakovaně hledal na stránce Integrace a snažil jsem se ho spustit skrze funkci Kontroly vložení scriptu do stránek. Nakonec jem se ale konfigurátoru dopátral a pak už to šlo raz dva. V konfigurátoru si otevřete stránku košíku na eshopu, kde máme uvedenou Dodací adresu. Nyní jen klikáte na jednotlivá pole formuláře a vybíráte, co obsahují. Jméno, adresu, PSČ atd. Za minutko je vše nastavené a systém je připraven na první datly.

Pokud potřebujete nastavit Foxentry do jiných, než webových projektů, třeba do své interní aplikace, disponuje služba propojením pomocí API.

Pomocí online konfigurátoru namapujete formulář během minutky.

Funkčnost

Pokud máte zákazníky z různých zemí, můžete omezit používání jen podle zemí – zatím Česká republika a Slovenská republika, na testovací účely pak můžete zkusit povolit validaci jen z konkrétní IP adresy. Foxentry se chlubí, že umí všechny adresy i firmy jak z Česka, tak Slovenska. Systém se navíc postupně učí, takže u frekventovaných lokalit navrhuje relevantní adresy z polohy podle geolokace a všechno tak funguje rychleji než u klasických databází. Když zákazník zadá třeba název ulice a číslo popisné, už mu to automaticky navrhne i město a PSČ. Množství překlepů a nesprávných adres tak dramaticky klesá. Dlužno podotknout, že jsem netestoval slovenské adresy a firmy, a i hoši z Foxentry přiznávají, že lepší bezdatlové Slovensko je spíš cíl pro rok 2019.

Potud se pohybujeme na poli běžných, i když ne tak sexy udělaných validátorů. Namátkou třeba Smartform, který je do 1000 adres dokonce zadarmo (výměnou za backlink) nebo za necelou stovku bez omezení. Foxentry jde ale dál. Jednak zvládá překlepy. U emailů se nespokojí jen s validací tvaru (něcozavináčněcotečkaněco), ale zjišťuje, zda daná doména skutečně existuje a jestli je nastavena na přijímání emailů. Takže se rozlučte s emaily na doménách seynam.cy, gmail.cz anebo outlook.co. To vám ušetří zbytečné volání zákazníkům nebo zklamání z nedoručených mailů. Podobně je to i s telefony, kde Foxentry v reálném čase zjišťuje, existenci čísla a jeho schopnost přijímat hovory a SMS.

Foxentry vám podle ulice a čísla domu dokáže vyplnit město i PSČ.

Foxentry zvládá i základní překlepy, jako jsou třeba vynechaná písmena. Do budoucna by se měl pomocí machine learning procesu naučit i větší záludnosti.

Cena

O peníze jde až v první řadě. Dobrá zpráva je, že aktuálně (leden 2019) je našeptávač adres zadarmo. Horší, že od 1. února 2019 se za každou validaci adresy strhne jeden kredit. Ten vás stojí od 0,0399 po 0,059 korun. Záleží na tom. Kolik jich naráz nakoupíte. Foxentry tvrdí, že 45 tisíc kreditů, což vás bude stát bez koruny dva tisíce korun, vyjde na 8411 vyplněných formulář. Takže necelé 25 haléřů na formulář. Já protestoval cca 55 tisíc kreditů, což reprezentovalo nějakých 5000 validovaných objednávek. Pokud budu vycházet z diskuze, která proběhla na loňském Retail Summitu, kde se hovořilo o cca 12 procentní chybovosti lidí oproti automatům, tak by se jednalo o cca 600 špatně vyplněných formulářů, kterým by se měla věnovat naše kolegyně na zákaznické podpoře – ověřovala by existenci vráceného mailu, špatně zadané PSČ, bez kterého nám PPL nemusí doručit balíček správně nebo neplatný telefon, kam nedorazí heslo do Zásilkovny. Pokud by se každému věnovala, byť i jen tři minuty, znamenalo by to 30 hodin. To je v nákladech minimálně 6000 korun. A další tisíce, když může řešit přednostní požadavky zákazníků. Z této perspektivy je cena rozumná, i když by možná někdo uvítal spíš fixní cenu bez ohledu na počet požadavků.

Co mi u Foxentry chybí?

Když máte u Foxentry více projektů, třeba českou verzi, slovenskou verzi nebo prostě jen více eshopů, hodilo by se, kdybyste měli jednotnou peněženku kreditů, takto si je musíte dokupovat pro každý projekt zvlášť. Sem tam nějakou drobnou UC úpravu, třeba jako zmiňované hledání validátoru. Statistiky jsou dnes hezky pomocí grafů, ale dostat z nich třeba tabulkovou podobu by mi také dávalo smysl. Stejně tak by se mi líbilo, kdybych viděl, kde lidé dělají chyby, abych případně mohl nástroj využít pro lepší UX eshopu.

Na webové prezentaci Foxentry slibuje možnost offline validace vašich dat, třeba tak, že si nahrajete stávající databázi zákazníků a adresy se vám pročistí a opraví. To však služba doposud fakticky nenabízí. Některé překlepy validátor odhalí, třeba vynechané písmeno, složitější zatím ještě ne. Předpokládám, že to odchytá množství dat, s více daty se stroj naučí.

Závěr

Ale abych nekončil tak pesimisticky, věřím, že většinu ze zmiňovaných věcí už hoši ze Žižkova dávno mají ve svých todo listech.

Aplikace Foxentry je něco, co se vám, minimálně pokud máte eshop nebo web, kde sbíráte data od zákazníků přes formuláře (půjčkové či pojišťovací weby, lead generation affiliate weby a podobně), na 100 % hodí. Zvláště pokud těchto dat sbíráte větší množství a pracujete s nimi dál pomoci automaticky a robotů. Za mne mohu Foxentry doporučit. Nakonec ho sami hodláme ve Světě cukrářů používat, ušetří nám totiž čas a čas, jsou peníze.

4 názory na “Recenze a zkušenosti s Foxentry. Jak funguje český validátor adres, firem, telefonů a mailů?”

  1. Funkčnost samotná bez problémů? Zachytil jsem kdysi nějaké zkušenosti, že to někdy zablokovalo validní adresy (nebo jiné údaje). Tj. zákazník objednávku v e-shopu ani nemohl dokončit, protože ho tento super nástroj nepustil dál.

    1. Hezký den Tomáši, záleží na konkrétním nastavení projektu. Naši klienti mají možnost nastavit, které věci se budou vyhodnocovat jako nevalidní a které budou propoušteny. Každopádně Foxentry samotné odeslání objednávky neblokuje (pokud si to vyloženě nenastavíte pomocí callbacku), pouze zákazníka upozorní na špatně zadané údaje.

      S pozdravem
      Pavel Hrdlička, Foxentry.cz

  2. Děkuji za recenzi, také jsme jej zvažovali, ale poté co jsme zjistili, že kredity nelze sdílet mezi více projekty, tak to pro nás byl zásadní důvod, proč jej nepoužít. Fun fact, jestli správně počítám, tak nejmenší náklady jsou 100 Kč / měsíc / projekt, což je více než běžný webhosting.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient