Recenze: Testoval jsem eshop Atomer

Během své práce se dostanu do styku s řadou nástrojů a služeb. Často si říkám, že by bylo škoda nevyužít takových testování a čas od času nezveřejnit jejich výsledky i zde na blogu. A tak vám přináším první z recenzí. Jako první jsem si vybral řešení na provoz eshopu Atomer.

Původně se jedná o slovenské řešení, já jsem zkoušel jeho českou lokalizaci, kterou najdete na adrese atomer.cz. S eshopem jsem se potkal poprvé před necelým rokem, kdy mne jeho provozovatelé oslovili, zda bych neprověřil z hlediska bezpečnosti. Zkrátka, abych se pokusil aplikaci hacknout a ukázal, kde je případně bezpečnostní díra. Nebudu vás napínat. Byla tam (jako ve většině obdobně komplexních aplikací), programátoři ji ale opravili a věřím, že se i díky informacím, které získali, se poučili i do budoucna.

V dnešní recenzi se ale zaměřím zejména na použitelnost z hlediska koncového uživatele, budoucího provozovatele eshopu. Takže jdeme na to…

Registrace

Registrace je jednoduchá a snadná. Stačí zadat název budoucího eshopu, mailovou adresu a heslo. Potud super. Nesnáším sáhodlouhé registrační formuláře, kde po mne služba chce věci, které ji v tu danou chvíli vůbec nemusí zajímat. atomer registraceCo mne v případě Atomeru trochu překvapilo, bylo zadávání viditelného hesla. OK, z hlediska praktičnosti fajn, člověk se alespoň nepřeklepne, otázkou je, jak na to bude reagovat běžný nezkušený uživatel. Osobně hlasuji pro variantu, jakou má třeba Google, tedy, psát heslo skrytě a dát možnost ho zobrazit pro kontrolu třeba pomocí kliku na ikonku. Koho tato problematika zajímá, podívejte se třeba na tento článek.

První použití

Jakmile vstoupíte poprvé do administrace, máte dojem, že tu něco chybí. V moderních aplikacích jsem osobně zvyklý na to, že na se na nástěnce dozvím, co se ode mne čeká. Třeba: Nejprve doplňte tohle, pak jděte tam, udělejte toto a pak už můžete začít prodávat. Úvodní stránka administrace Atomeru mi jen smutně oznamuje „Vitaj v administrácii stránky“. Fajn, pominu slovenštinu v české verzi, ale co teď dál…?

atomer uvod

Možná jsem náročný a méně inteligentní a čekám všude, že mne budou admini vodit za ručičku. Tady to evidentně není, tak se musím v aplikaci rozkoukat sám. Chvilku váhém mezi tím, zda je pro mne vhodnější kliknout na Stránky nebo na Eshop, ale protože jsem si přišel založit eshop, kliknu na stejnojmenné tlačítko v menu. A tady už to vypadá zajímavěji. Přede mnou se objeví tabulka se soupisem tržeb (nula) a objednávek. Ty jsou dvě. To mne trochu překvapuje, protože jsem eshop právě založil, ale říkám si, že to bude asi něco jako demo objednávka. Když prokliknu na submenu s nápisem Zboží a kategorie, je jasné, že jsem se trefil. Eshop je přednaplněn. Otázkou je, zda je to dobře.

Faktem je, že pro mne jako nového budoucího vlastníka to je práce navíc. Nevím, kde vznikl ten pocit provozovatelů nejrůznějších eshopových řešení, ale třeba i redakčních programů, že vám ho po instalaci bez ptaní zaplní. No řekněte, co byste řekli třeba výrobci mobilů, kdyby vám adresář přednaplnil kontakty na lidi, které vůbec neznáte? Chápu takovou funkci jako demonstraci toho, jak případně může eshop vypadat, případně, co všechno je třeba naplnit, abych mohl prodávat, ale pak mi tu chybí funkce ve smyslu „Smaž všechny ukázkové objednávky, zákazníky, zboží a kategorie“.

Ale abych nebyl na škarohlída, objevil jsem řadu věcí, které považuji z hlediska denního používání za velmi šikovné. Třeba to, že můžete editovat základní informace, jako je kód výrobku, jeho název, cenu, dodací lhůtu a podobně hned v základním přehledu, a to bez nutnosti proklikávat do detailu výrobku. Pro rychlou editaci super věc, která určitě usnadní práci.atomer

Vůbec s nejrůznějšími ajaxovými vychytávkami si evidentně programátoři vyhráli, třeba drag and drop (chyť a pusť) funkce na přesouvání a změnu pořadí položek a kategorií nebo prvků na stránce či práce se soubory a adresáři. Přímá on page editace přijaté objednávky je taky určitě užitečná.

Práce se zbožím

Samotné zaplňování zboží je intuitivní a snadné. Pro mne jako člověka, kterého baví SEO, je fajn, že máte možnost editovat u každého výrobku unikátní název stránky. I když kriticky musím říct, že chvílemi je vidět, že systém dělali lidé od fochu a trochu zapomněli na člověka, která ho bude používat. Pochybuji, že paní na mateřské, která se rozhodla prodávat dětské oblečky, bude tušit, co znamená třeba tahle varovná hláška: „Chcete opravdu změnit textové pole na combo box s předdefinovanými hodnotami?“. Myslím, že v tom jdou provozovatelé Atomeru trochu sami proti sobě. Podobné hlášky musí zákonitě buď neznalé uživatele mást (a tak je nepoužijí), anebo vznáší zbytečně dotazy na uživatelskou podporu.

Podobně mne třeba zarazila hláška „Nemáš aktivní žádné importno / synchronizační systémy“, která se mi bez dalšího vysvětlení či odkazu zobrazila, když jsem se rozhodl, že do eshopu zkusim naimportovat nějaké zboží třeba u Excelu, XML nebo jiného eshopu. Přitom v nastavené modulů, o kterých budu mluvit dál, byl export povolen. No, potřeboval bych asi opět kontaktovat podporu, jenomže to jde buď mailem, nebo telefonem v pracovních dnech a dnes je neděle a já jsem netrpělivý…

Myslím, že podobné maličkosti, stejně jako již zmiňované občasné přesmyknutí do slovenštiny (i když to mi až tak jako starému federalistovi nevadí), by měli ještě provozovatelé Atomeru vyřešit. Často přitom chybí jen vysvětlení. Třeba, že daná funkce je možná jen v ostré verzi. I když zrovna u importu zboží, mi takové omezení smysl nedává. Zvlášť když třeba import z Webnode eshopu v testovací verzi funguje.

Atomy

Atomer se jmenuje systém zřejmě proto, že si ho můžete vlastně „rozložit“ na jednotlivé atomy (moduly). To je zajímavý a myslím, že i z obchodního hlediska zajímavý přístup, který pěkně provozovatelé komunikují i na hlavní stránce prodejních stránek eshopového systému.

Jde o to, že zatímco u jiných provozovatelů pronajímaného eshop řešení si kupujete obvykle balíčky s mnoha funkcemi, které ne vždy využijete a naopak, když chcete nějakou funkci z vyšší verze balíčku, buď docela dost připlácíte, nebo to třeba ani nejde jinak, než navýšit tarif, zde si můžete přidat a odinstalovat moduly tak, jak je potřebujete. Chcete se na něco zeptat zákazníků? Koupíte si na měsíc modul (atom) ankety. Jedete na výstavu a rozdali jste časově omezené kupóny? Opět si zapnete na tak dlouho, na jak potřebujete. To si myslím, že je silná stránka eshopu a dělá ho unikátním. Takže je jen na provozovatelích, nakolik budou umět tuto odlišnost v celkem silné konkurenci komunikovat.

atomer
Trochu mi tu jen chybí hned v seznamu jednotlivých modulů nějaká nápověda, co který systému umí, na co je dobrý a tak podobně.

Design

Z hlediska designu asi není moc co vytýkat. Eshop nabízí třicet šablon, které si můžete vcelku dobře sami upravit, od vlastního loga přes ikonky pro označení nového, doporučeného, akčního nebo třeba výprodejového zboží až třeba po přednastavený obrázek, pokud nemáte momentálně fotografii výrobku. Co je prima, že máte na toto nastavení celých 30 dní, po tu dobu je totiž provoz eshopu v testovací verzi zdarma, takže to je celkem dost času, pohrát si se vzhledem a udělat i základní zaplnění.

atomer

Shrnutí

Přes drobné výtky spíše kosmetického charakteru bych Atomer použil jako pronajaté řešení eshopu. Líbí se mi zmiňovaná možnost detailního navolení toho, co chci a co nechci za funkce používat. Sám jsem si navymýšlel moduly, které by mne stály na 120 korun měsíčně. Takže za rozumné peníze by byl k dispozici eshop, který bych jinde pořídil řádově několikanásobně dráž.

Zkusit si můžete systém zde, získáte 30 dní na testování zdarma.

A co vy? Používáte Atomer? Jaké s ním máte zkušenosti? Napište mi do komentářů váš názor…

O Atomeru si můžete také přečíst:

8 názorů na “Recenze: Testoval jsem eshop Atomer”

  1. Kromě zmiňovaných vlastností je třeba zmínit i další, které dělají atomer bohužel nepoužitelným.
    1. Neustále Vás obtěžují emaily “zkušební verze vyprší za..” Nemám rád nátlak, zde je navíc zcela zbytečný. Pokud nastavuji eshop pro prodej do zahraničí, 30 dní je zkrátka málo. Jen nastavení platební brány pro cizí měny trvá od zřízení po spuštění dva měsíce.
    2. Pokuta 190kč, pokud nabijete méně než 190Kč!?!
    3. Pokud eshop zrušíte, nabité finanční prostředky jsou nevratné! Proto je “předplatné” na rok o tolik výhodnější, pokud se pro atomer rozhodnete, dejte si na to pozor.
    4. Podpora funguje jen pro funkce atomeru a to ještě s výhradami, nastavení například platební brány je nezajímá a ani Vám nedají třeba tip, kde informace hledat. Pokud se dotaz netýká atomeru, odpálkují Vás.

    Administrace je vcelku jednoduchá a funčkní, ceny až podezřele nízké, ale k čemu mi to je, když je pozadí služby jaké je.

    Po týdnech snahy rozjet u nich eshop jsem nakonec zvolil jiné, nesrovnatelně lepší řešení, nezmíním ho, aby to neznělo jako reklama.

  2. Atomer používam už pol roka a som s nim spokojný. Na úvodných stránkach písali, že žiadne skryté poplatky. Tie sa však objavili v podobe Prevádzkových nákladov. Myslel som, že si zakúpim želané Moduly na 1 rok a mám na rok pokoj (v mojom prípade platby za moduly činí ca 130 EUR). No okrem toho je potrebné platiť zmienené Prevádzkové náklady (v mojom prípade to činí ca 10 EUR na mesiac). Čiže celý E-shop ma na 1 rok stojí približne 250 EUR, no môžem konštatovať, že je to stále asi bezkonkurenčne najnižšia cena za E-shop, takže som s nim spokojný. Celý E-shop mám plne pod kontrolou. Bolo sa treba naučiť ho ovládať, no keď som potreboval niečo vysvetliť, hneď na druhý deň som mal v E-maily odpoveď od technickej podpory. Takže z ak by bolo možné na hodnotenie použiť maximálne 5 hviezdičiek, odo mňa by dostali plných 5.

  3. Pingback: Recenze: Testoval jsem eshop Atomer | RSS ze světa

  4. Pingback: Recenze: Testoval jsem eshop Shoptet | Michal Kubíček

  5. Jsem ve fázi rozhodování, zda shop pronajmout anebo postavit na open řešení. Po přečtení článku jsem spíše za pronájem. Volitelnost modulů a doby používání je výborná věc. Díky za tip. Celkové to vychází líp a bude víc času věnovat se obchodu a marketingu, namísto samotnému shopu.

  6. Ahoj Michale,

    byl jsem asi mezi prvními kdo Atomer u nás zkoušel. Soudím z toho že administrace i vše ostatní fungovalo pouze ve Slovenštině a z polovinou překladů jsem jim pomáhal. Bohužel je to zatím eshop spíše na rozjezd. Není příliš variabilní a v nabídce nových funkcí se moc nepřetrhnout. Po pár měsících jsem přešel na odkup licence na eshop protože jsem potřeboval nějaké nové funkce. Abych se tu nerozepisoval systém funkční praktický, ale je na něm třeba pracovat a chtělo by to více moderních funkcí. Velké mínus mají za to že nejsou schopni vytvořit mobilní vzhled eshopu. Jinak komunikace funguje vcelku dobře. Ceny za doprogramování nejsou nejmenší, ale co oceňuji je přístup a to že dodržují termíny.

  7. Ahoj Michale, docela pěkný článek, ale ještě se dal určitě rozvést.
    Přecházíme z jedním malým eshopem ze Shoptetu na Atomer a musím říct, že jak cenově tak funkčně si pravděpodobně polepšíme.

    Určitě by stálo říci čtenářům o bonusu při dobití nad 1400 Kč (viz.: https://webtrh.cz/232933-vyzkousejte-eshop-system-atomer-startovaci )

    Jen třeba doplnění: v modulu jazyk – editace jazykových mutací si můžeš plno věcí dopřeložit či dokonce i jinak pojmenovat.
    Ohledně šablon a nastavení, dá se upravovat úplně vše v nastavení – nastavení máš možnost Vložit HTML kód do hlavičky před ukončení tagu , díky tomu si můžeš stylovat vše co potřebuješ, tuto funkcionalitu jsem u žádného řešení zatím neviděl, je to sice už pro trochu pokročilé uživatele, ale je to tam.

    1. Ta editace jazyku je fajn funkce, často bych rád něco defaultně pojmenované přepsal a obvykle t bývá u pronajatých CMS a eshopů problém. Vkládání kódu do hlavičky eshopy mívají, viděl jsem to např. u Webmexu a má to i tebou vzpomínaný Shoptet (/admin/zahlavi-zapati-webu/).

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru
Tvorba webových stránek: Webklient