Recenze: Testoval jsem eshop ByznysWeb.cz – Flox 3


O recenzi pronajímaného e-shop systému ByznysWeb jsem přemýšlel už od minulého roku. Po celou dobu jsem měl přístup do administrace demo verze, sem tam jsem nahlédl a sledoval, co vše se změnilo a pravdou je, že za těch deset měsíců se toho změnilo opravdu mnoho. Od implementace nezbytných novinek, které nám přichystali zákonodárci, jako třeba EET přes různé UX vychytávky ve frontendu i administraci, jako jsou třeba hromadné operace až po zavedení zcela bezplatné verze pro menší e-shopy do deseti položek.

V dnešní recenzi budu tedy hodnotit aktuální stav z prázdnin 2017. Nebudu se příliš soustředit na vnější vzhled e-shopu, protože to je jednak velice subjektivní a jednak ByznysWeb, jako jeden z mála větších pronajímaných e-shopových řešení nabízí i design zcela na míru. Vzhled tak můžete mít zcela podle vašeho přání, se všemi pozitivy i negativy.

Levná tvorba webových stránek a eshopu ByznysWeb

Cenové plány

Peníze zajímají každého, proto začneme z hlediska cen. Za nejlevnější balíček nezaplatíte u ByznysWeb nic. Je zadarmo. Můžete prodávat až 10 produktů a pokud se vejdete do 100 objednávek měsíčně, nezaplatíte stále ani korunu. Máte k dispozici základní funkce potřebné k provozu malého e-shopu. Na vyzkoušení v pohodě. A když uvidíte, že vám e-shop funguje, můžete povýšit. Nevýhodu, oproti konkurenci, vidím v nutnosti provozovat e-shop na tzv. doméně třetí úrovně, což nemusí působit na případné zákazníky vždy důvěryhodně. Adresa vašeho e-shopu tak bude vypadat třeba jako ta moje: https://testuji.flox.cz

Rozhodnete-li se pro placený balíček, mluvíme tu o cenách od 290 po 1990 korun měsíčně, což nijak nevybočuje z průměru. Při platbě na rok ušetříte 10 %, při úhradě na dva roky 20 %. Všechny varianty mají v ceně certifikát SSL certifikát, což se hodí jednak pro zvýšení důvěryhodnosti, ale Google to bere už delší dobu jako jedno z hodnotících kritérií při SEO.

Registrace eshopu je rychlá, za minutku můžete začít plnit web zbožím.
Registrace eshopu je rychlá, za minutku můžete začít plnit web zbožím.

Všechny varianty mají responzivní design, zobrazují se tak bez problému v počítači, na tabletu i v mobilech. K dispozici je i mobilní aplikace pro OS i Android na jednoduchou správu obsahu. To může být pro někoho docela zajímavý argument. Osobně vidím výhodou aplikace pro e-shopy ve třech oblastech – menší eshopáři mohou díky ní okamžitě vidět skrze notifikace o nové objednávce, dále snadný přenos fotek (fotíte-li občas na e-shop fotky mobilem jako já:-)) a především snadnou správu objednávek ve skladu. Bohužel aplikace BW splňuje jen druhou podmínku, a tak osobně v ní vidím trochu promarněnou příležitost (pokud by se proměnila na tabletovou aplikaci pro snadné vychystávání objednávek) nebo zbytečně investovaný čas a prostředky tvůrců systému. Ale neznám data, netuším, kolik lidí aktivně aplikaci využívá, nicméně vzhledem k faktu, že poslední aktualizace byla někdy v roce 2013, tuším, že není asi tím hlavním, na co se autoři soustředí.

Naopak jako rozumné vidím, že se od ceny odvíjí i diskový prostor. Ze zkušenosti vím, že některá konkurence toto neřeší a pak se zbytečně naráží na nepochopení ze strany eshopářů, kteří nechápou, že e-shop s 20.000 položkami má jiné nároky na disk i databázi než e-shop s desetinovým objemem.

Nebudu zde vypisovat všechny funkce e-shopu, na ty a na srovnání se nakonec můžete podívat zde, osobně bych si však, pokud by si vybíral, zvolil pro provoz nejvyšší variantu Premium, kde jsou všechny moduly v ceně bez dalších příplatků. Necelé dva tisíce (respektive 1592 Kč, pokud platíte na dva roky), bude stále jedna z nejnižších částek, kterou budete v rámci provozování fungujícího e-shopu platit.

První dojem

Když se poprvé přihlásíte do administrace e-shopu, na úvodní stránce, které se zažil název nástěnka (Dashboard), najdete tzv. Šipko bublinu, hezkou nápovědu, která vám napoví, co lze ve které záložce provádět. Pod ní pak informaci o vaší licenci, okno pro spojení se zákaznickou podporou a noviny v systému, tedy aktuálně spíše novinky obecné, jako pozvánky na různé konference, typy prostě články na firemním blogu tvůrců systému.

Úvodní stránka administrace by si zasloužila lepší vysvětlení, že lze upravit zcela podle svých potřeb, jsem zjistil v podstatě náhodou.
Úvodní stránka administrace by si zasloužila lepší vysvětlení, že lze upravit zcela podle svých potřeb, jsem zjistil v podstatě náhodou.

Vlastně náhodou jsem přišel i na to, že si mohu nástěnku docela dobře uzpůsobit dle svého. Naklikat si tam třeba přehled posledních objednávek, různé žebříčky od nejprodávanějších produktů po nejlepší zákazníky, statistiky z Google Analytics a podobně. Stačí kliknout pravým tlačítkem a rozbalí se nabídka zobrazení oken, ty pak lze snadno přetahávat myší na pozice, kde potřebujte. Možná by bylo fajn to nějak jednoduše na prázdnou nástěnku namalovat, třeba pomocí prázdného čtvercem s upozorněním „Zde si můžete zobrazit třeba přehled posledních objednávek, stačí kliknout levým tlačítkem…“.

Samotný systém je přehledný a troufám si říct, že se v něm za jedno odpoledne naučí pracovat i méně zkušený uživatel. A když si nevíte rady, čeká vás na levé straně odkaz na přehledného průvodce případně nápovědu.

Funkce, které se mi líbí

ByznysWeb má většinu modulů a funkcí, které naleznete u jiných eshopových řešeních, zmíním se nyní o těch, které mne zaujaly a považuji je za užitečné, přičemž je nenacházím u jiných vyzkoušených nebo doposud recenzovaných eshopových systémů.

Ti, kdo byli na mých přednáškách ví, že často hovořím o tom, co se skrývá za e-shopem, a to je zejména logistika a procesy při expedici. Například taková blokace zboží. Různé e-shopy to mají nastaveny různě. Modelová situace: Zákazník na e-shopu vidí, že je skladem 5 položek. Vhodí zboží do košíku a odešle objednávku. Některé e-shopy to mají tak, že se položka „odepíše“ v okamžiku vhození do košíku (nejméně vhodné), jiné zblokují zboží při odeslání objednávky, další ve chvíli potvrzení objednávky. Některé v okamžiku expedice. V ByznysWeb si můžete vybrat. Podobně variabilní je pak přístup k různým stavovým a informačním hláškám popiskům a podobně, většinu z nich lze snadno editovat v administraci. Stejně tak šablony mailů. Velice volně se přistupuje i editaci šablon, máte možnost přidat vlastní kaskádové styly (CSS) a tím výrazně ovlivnit vzhled e-shopu, vložit téměř kamkoli buď předdefinované bloky nebo i velice variabilní HTML kód. Pamatuje si i na bezpečnost, kdy je zamezeno vkládání potenciálně škodlivých kódů. Můžete dokonce doplňovat i soubor robots.txt, což však doporučuji spíše pokročilejším uživatelům, protože nevhodným zápisem si můžete často i poškodit.

ByznysWeb má řadu užitečných funkcí, které oceníte zejména při editaci frontendu - šablony eshopu. Umožňuje změnit vzhled de facto zcela podle vašeho přání bez extra výdajů.
ByznysWeb má řadu užitečných funkcí, které oceníte zejména při editaci frontendu – šablony eshopu. Umožňuje změnit vzhled de facto zcela podle vašeho přání bez extra výdajů.

Fajn funkce je možnost také editovat objednávkový formulář. Dokáži si představit situace, kdy se to hodí. Co se mi líbí a je určitě hodně užitečné, je historie změn v objednávkách, sám znám z provozu, jak často se něco v objednávce mění, tu se nějaké položka maže, rozděluje do další objednávky, mění se počet nebo přidává nová, mění se způsob dopravy či platby. A pokud váš eshopový systém historii změn v objednávkách nesleduje, dřív nebo později narazíte na problém.

Hezká funkce je ověřování DIČ, podobně jako je možno zapnout ověřování formátu telefonního čísla, případně by se hodilo přidat automatické ověřování existence adresy, PSČ, překlepu v nejznámějších doménách freemailů apod.

Palec nahoru za integrovanou SMS bránu, kterou použijete zejména pro transakční zprávy zákazníkům.

Opravdu široká je nabídka různých platebních bran a platebních systémů napočítal jsem jich více než pětadvacet. Nářky řady zákazníků u konkurenčních systémů, které poskytují jen jednoho poskytovatele platební brány, a ne zrovna nejlevnějšího, tedy zde určitě nebudou. A když už jsem u karet, zaujalo mne i propojení na slevové karty ISIC a Sphere.

Líbí se mi, že si můžete na úrovni kategorie nastavit různá dodatečná pole, například textová a podle nich pak lze třeba vyhledávat, v podstatě se jedná o jakési parametry. Typicky textil lze parametrizovat podle velikostí, barev či materiálu a vytvořit z nich tak varianty produktů. Zkusil jsem využít doplňková pole, která se mohou a nemusí zobrazovat i na frontendu i na zapsání skladové pozice, což ale nefunguje moc dobře, protože samotná informace je pak docela nešikovně skrytá v detailu produktu a nelze ho například zobrazit v detailu objednávky, což by se hodilo při jejím vychystávání.

Klasikou je napojení importů a exportů na účetní systémy, v tomto případě zejména Pohodu, Money S3 a fullfilment systém Elogist od Comgate, Kros plus pro internetové stavebniny a další. Importovat se dá přes CSV a XML soubory automaticky zboží i od dodavatelů.

Jde s dobou a pamatuje na EET a lze ho využít i jako pokladnu v kamenném obchodě.

Funkce, které mi chybí:

Jsou to drobnosti, ale například když jsem ve frontendu např. na detailu produktu, hodil by se rychlý odkaz buď hned k editaci daného výrobku nebo proklik do adminu, který mi to rychle umožní. To samé z kategorií, článků a informačních stránek. To je zřejmě způsobeno tím, že k zobrazování produktů v administraci využívají vývojáři plovoucích oken a výrobek tak v adminu zřejmě nemá vlastní URL adresu, což považuji za docela nedostatek, kolikrát kolegyním ve skladu posílám mailem odkaz na výrobek v administraci, aby zde provedly nějaké úpravy a podobně. Z absence URL produktu v administraci pak vychází i další věci, jako, že není možné prokliknout z objednávky v administraci na samotný produkt, takže se nedozví člověk informace, které by mohly být skryté jen v administraci.

Flox ByznysWeb je ten druh e-shopu, který hodně spoléhá na exporty a importy. Také nastavené stavů u zboží se neřídí reálným stavem na sklade a samotné naskladnění jednotlivých produktů se řeší vždy v kartě produktu, což může být někdy praktické, ale když vám přijde od dodavatele faktura s padesáti položkami, tak zdlouhavé. V takovém případě se předpokládá, že příjemky budou provedeny někde ve vašem skladovém nebo účetním programy a stavy si pak aktualizujete importem. Osobně jsem zastánce co nejmenší komplikovanosti a rád vše řeším na jednom místě, v tomto případě dávám přednost e-shopu, kde vše naskladňuji, vyskladňuji, vybavuji objednávky, vystavuji faktury, komunikuji se zákazníky, tisknu štítky dopravcům atd. Znám však i jiné úspěšné eshopáře, kteří naopak preferují vlastní účetní programy, kde jsou zvyklí řešit vše od naskladnění, evidenci až po faktury, komunikaci s dopravci či využívají komplexní ERP a e-shop jim pak slouží jen jako prezentační vrstva na internetu. Tito budou se systémem pravděpodobně velice spokojeni.

Shrnutí:
E-shop od ByznysWeb je vhodný pro každého, kdo chce začít nebo povýšit z primitivních pronajímaných řešení případně se vyvázat z opensource řešení, kde musíte každou prkotinu často zdlouhavě, a ne vždy levně řešit s programátorem. Za slibované peníze vám zahraje slušnou muziku. Hodí se i pro vícejazyčné e-shopy zaměřené pro různé země, což třeba postrádá dříve recenzovaný Shoptet. Každou zemi můžete pak fakturovat na samostatnou firmu či pobočku, což může být velice praktické. Je jednoduchý na ovládání, má na pronajímané řešení velice flexibilní možnosti úprav i bez drahých kodérů a programátorů.

Podívat a vyzkoušet si eshop od ByznysWeb můžete zde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *