K napsání tohoto příspěvku mne inspiroval jeden z dotazů na mém oblíbeném Webtrhu. Odpovědět by se dalo jednou větou, nebo spíše jedním slovem. ANO, vyplatí. Proč? Ukážeme si to na konkrétní případové studii:
Provozujeme shop TVOJELEKARNA.CZ. Eshop se zaměřuje na prodej sypaných bylin, léčivé kosmetiky a v poslední době začal nabízet prostředky alternativní, někdy také tradiční medicíny. K eshopu jsme vytvořili několik mikrostránek (někteří raději používají výraz microsite).
Jak nejproduktivnější a nejefektivnější se ukázaly stránky relativně populárního prostředku tradiční čínské medicíny kustovnice čínská (kustovnice je v rozšířeném významu je hledána na Seznamu cca 120x denně).
Stránka obsahuje několik stránek, pár článků (většinou převzaté), informace o možnosti pěstování a nechybí ani recepty z kustovnice. Z menu je odkaz na stránku, kde si mohou lidé kustovnici činskou objednat přímo ve eshopu. Stejně tak veškeré odkazy na stránkách na “více informací” vedou na TvojeLekarna.cz.
V době psaní článku má web PR 0, Srank 20/100, přesto se na výraz “kustovnice” objevuje mikrostránka u Seznamu na první pozici, (před odkazem na stránku eshopu TvojeLekarna.cz, kde se kustovnice čínská prodává. Stránka eshopu má přitom PR 3/10 a Srank stejný jako mikrostránka, tedy 20/100.
Návštěvnost stránky Kustovnice.cz je po několika odkazech převážně v katalozích a dvou měsících provozu 15 lidí denně. 57% lidí na stránky přistupuje přímo – zde se podepsala intuitivní adresa shodná s hlavním názvem produktu, 36,5% lidí přichází z vyhledávačů, zbytek o jiných stránek.
Zajímavější čísla pak vychází z detailnějšího přehledu Google Analytics. Pokud si rozebereme přístupy z jiných stránek (mimo vyhledávače a přímý vstup), zjistíme, že ve sledovaném měsíci nejvíce návštěvníků doručila (podle očekávání) stránka www.zbozi.cz – 263 návštěv – 0 nákupů – 0% konverze (způsobeno pravděpodobně opticky vyšší cennou produktu – ostatní eshopy prodávají v menším balení a tedy opticky levněji). Na druhém místě je zmiňovaná mikrostránka www.kustovnice.cz. Ta doručila 151 návštěv, z toho 90 lidí přišlo přes tuto stránku více než jednou a světe div se, tři z těchto opakovaných návštěvníků nakoupili. K celkovému počtu návštěvníků z této mikrostránky za měsíc se jedná 2,6% konverzi, což je podle mého názoru slušné.
Teď trochu počítání:
Náklady na mikrostránku:
- hosting
na vlastním serveru zdarma – ale budiž, vezmeme-li nižší variantu hostingu, tak dejme tomu 1.180,-/rok- doména
opět zdarma (již miňovaná výměna) – ale opět počítejme hypoteticky cena domény 250,-/rok- vytvoření stránek
může být opět zdarma – na podobnou stránku můžete použít kterýkoli z free programů – třeba WordPress – pokud však nejste ve tvorběstránek kovaní, myslím, že podobný web pořídíte na již zmiňovaném Webtrhu do 2.000,-- linkbuilding (odkazy v katalozích atd.)
může být zdrama, ale může být opět placený, v našem případě nás vyšel cca na 400,-- investovaný čas cca 4 hodiny – při standardních sazbách programátora a copywritera na volné noze řekněme 1.500 – 2.500 Kč.
- celkem tedy náklady na první rok provozu cca 5.800,-, v dalších letech se nákldy snižují na hosting+doménu (1430,-)
Výnosy z mikrostránky
Samozřejmě, že to odvisí od produktu – uděláte-li mikrostránku podporující váš obchod založený na zážitkové turistice a prodáte jeden let stíhačkou měsíčně, kde je zisk řádově v tisícikorunách, je taková mikrostránka výborně investovaný peníz a aktivum. Prodáváte-li loga do mobilů, pak sice asi budete mít víc zákazníků, než jednoho měsíčně, ale zisk může být tak sotva na pokrytí provozu stránek. V našem případě byl výnos ze stránek 890,- za měsíc, což je při srovnatelném vývoji bez progrese či degrese ročně více než 10.000 korun.
Nutno podotknout, že zmiňovaná stránka funguje pouze dva měsíce a sledované období pomocí GoogleAnalytics bylo krátké. Hodnotnější výsledky sledování mohou být známé po delší době, i tak však je z uvedených příkladů snad jasné, že mikrostránky mohou vašemu podnikání na intrentu pouze pomoci.
Ostatní si také přečetli
- Jak zaregistrovat stránky do 60 katalogů za 60 minut
- Případová studie: Online chat v eshopu – Zopim vs. SmartSupp
- Recenze: Monkeydata, první český analytický nástroj pro všechny ostatní + aktualizace 2022 ke stažení dat zákazníků Shoptetu
- Landing page aneb přistávací plocha pro nové zákazníky
- Jaký byl Shopcamp 2014? Report z pohledu speakera i návštěvníka (+ prezentace)
Pingback: 15 způsobů, jak vytvořit kvalitní obsah i když nemáte inspiraci | Neoriginální blog
Přínosný článek, ocenuji ze jste se nebál napsat konkrétní fakta. Chci jen upozornit, že mikrosita může předavat i negativní hodnocení.
Pingback: Tvorba microsite „po česku“ – proč vám nepomůže? | Blog.komart.cz
velmi dobry clanok, jednoducho a jasne vysvetlene benefity micro site a k tomu aj zopar detailov, este jedine co som si vsimol ked som skusal wordpress, treba nastavit aj danu temu vo wp, lebo vela z nich ma zle on page seo prednastavene.
vaja kontrollida:)
k ceně hostingu: Pokud plánujete víc mikrosites, tak si hosting neomezený počtem domén druhé úrovně.
k doménám: Pokud chcete ušetřit na doménách, tak .info se dá pořídit za dva dolary na první rok.
ad Vlado: Není důvod penalizovat stránky z freehostingu. Nicméně je fakt, že u freehostingů bývá problém zejména s dostupností serverů, takže i tam může být zakopaný pes… k bližšímu info je nutné znát konkrétní případ.
Chcel by som sa spýtať či google nepenalizuje microsite na freehostingu. už skoro rok mám vytvorenú microsite na môj obchod, ale v štatistikách sa mi žiaden odkaz z microsite neobjavuje. indexovaná je.
Jaky vetsi prinos samostatna microsite ma oproti tomu, umistit ty clanky primo na “cilovou” stranku? Je prenos ranku v tomto pripade lepsi? Diky.
Na druhou stranu když je odkazující web na jiném serveru (IP adrese), tak to má pro vyhledávače (Google určitě, Seznam nevím) větší význam. Vypadá důvěryhodněji.
A nebo neplatit hosting vůbec, když bude i tam, kde je hlavní prezentace…
Hosting jsem dával jako ukázkový, samozřejmě, podobnou microsite můžete umístit dokonce i na freehostingu. Jinak ukázková microsite je třeba http://www.dat-obnova.cz
Proč tak drahý hosting? U gigaserveru pro microsite 7Mb myslím stačí a ta částka je pakatel…
Ano, takové stránky mají smysl, pro člověka, který si web umí vytvořit sám, to nestojí skoro nic, stačí udělat 4 stránky dobrých informací, koupit nějakou i obyčejnou doménu.
Nejzajímavější pak je zaměřit se na některá KW, které třeba ani nejsou tak hledané, které konkurence přehlíží. Web může mít třeba 10 návštěvníků denně a může si vydělat klidně 2000-3000 Kč/měsíc.
Perfektní článek!
S přenosem ranku souhlasim, to jsem v článku nezmínil…
Velmi zajímavý článek. Taky jsem se rozhodl začít budovat podobné podpůrné mikrostránky. Výsledky ještě nejsou, ale běhm prvního čtvrtletí by se měly ukázat.
Rád bych ještě doplnil, že mikrostránky mají i pozitivní efekt při přenosu ranků na hlavní web.
Hodně pěkný článek. Díky, že ses podělil, hned víme více. :-)