Hromadné maily, newslettery a sociální média a remarketingové kampaně, jsou nejsnadnějším způsobem, jak přitáhnout vaše návštěvníky zpět na eshop a nabídnout jim to, co chtějí.
Nezapomeňte proto na svůj web umístit odkazy na sociální sítě – stránky a profily. Obvykle to bývá v hlavičce nebo patičce stránek, vhodné místo jsou ale i transakční maily, které zasíláte zákazníkům například ihned po objednávce se shrnutím jejich nákupu, či v případě, že je připsána platba na účet nebo třeba když zásilku předáváte dopravci. Zákazníky, kteří přijdou na vaši stránku například na Facebooku, můžete potom oslovit pomocí remarketingového cílení, nabídnout jim na sociální síti nějakou bonusovou informaci, jako je třeba ebook a to právě výměnou za email.
Ebook nebo vstup do bezplatného kurzu či nějaký užitečný nástroj můžete samozřejmě promovat i pomocí placených reklam na Google či na Seznamu a na samotném eshopu. My jsme například na eshopu vyzkoušeli jako ebook, tak i užitečný nástroj. Jednalo se o kalkulačku spotřeby potahovací hmoty na dort. Zejména v začátcích (a než podobný nástroj nabídla konkurence bez nutnosti zadávat email), přinášely oba kanály pravidelný přísun nových mailů od návštěvního eshopu. Z mnoha z nich se následně díky připomínkách v personalizovaných mailech stali zákazníci.
Jistě se vám už také stalo, že na vás při vstupu na nějaký eshop vyskočilo při první návštěvě okénku s nabídkou slevového kupónu na 50 nebo třeba i 100 korun. Případně se vás snažilo vyskakovací okno pobídnout při odchodu. Tato vyskakovací okna jsou sice v očích řady lidí zprofanované a mnozí marketingoví specialisté jim moc nevěří a nemají je rádi, jako otravné. Pravdou však je, že tato pop-up okna, jsou-li vytvořena nápaditě a obsahují správnou pobídku, fungují.
Popup okna lze nastavovat podle různých pravidel. Například zmiňovaný Mailchimp umožňuje základní čtyři varianty – otevření okna ihned po příchodu na web, otevření po pěti nebo dvaceti vteřinách, dále když zákazník posune stránku do poloviny nebo na konec, což se hodí zejména u článků anebo právě okna vyskakující při odchodu ze stránek. Existují ale i sofistikovanější nástroje, kde si můžete nastavit i pravidla jako odkud zákazník přišel, na které stránky proklikal, kolikátá je to jeho návštěva webu a podobně. Většina z nich pak obsahuje možnost automatického napojení do známých mailových programů, takže se zde sebrané emaily automaticky přenesou do jednotné databáze.
Strategií, jak zapojit do získávání mailů vyskakovací okna, je celá řada. Zde je několik z nich:
- Podpora produktu: Zde se můžete snažit zastavit zákazníka, který si dlouho prohlíží produkt, ale nevloží ho do košíku. Přesvědčte ho třeba konkrétní slevou na daná produkt. Ideálně časově omezenou nabídkou.
- Opuštěný košík: Je řada důvodů, proč může zákazník vložit zboží do košíku a nákup nedokončit. Pokud se tak stane, je vhodné zákazníkovi připomenout, že si něco v košíku „zapomněl“. Podobné připomenutí lze samozřejmě realizovat nejenom v podobě informačního okna při odchodu z webu, ale i jako automatický mail.
- Probíhající slevové akce: Může se stát, že zákazník je sice zaujat vaším eshopem, ale jednoduše právě není v nákupní náladě. Pokud byste mu tedy nabídli momentální slevu, nemusí to dopadnout na úrodnou půdu. Zkuste mu navrhnout, že když vám zanechá mail, dáte mu vědět, jakmile bude dostupná nejbližší slevová akce.
- Hlídač ceny: Jsou produkty, kde se cena může měnit relativně často. Zákazníci vám mohou být ochotni nechat na sebe kontakt právě výměnou za včasné varování, měla-li by se cena pohnout nahoru nebo dolu. V případě, že zdražujete, můžete zákazníkovi, který si produkt v posledních několik dnech prohlížel, ale nekoupil jej, následně zaslat nabídku poslední šance na koupi za původní cenu (s adekvátním slevovým kupónem), naopak, pokud jde zboží třeba do výprodeje, opět o tom můžete dát zákazníkovi vědět.
Všimli jste si, co mají tyto strategie společné? Zasahují návštěvníky, kteří již projevili zájem. Na vás nyní je, jakou pobídku jim dát, abyste tento projevený zájem, který však nebyl z nějakého důvodu přetvořen v nákup, zvýšili. Minimálně na úroveň, kdy vám budou ochotni na sebe nechat email, abyste je mohli později kontaktovat s relevantním návrhem. Vyskakující okno by proto mělo ufrčitě obsahovat něco, co na stránce nenašli a co je víc přesvědčující než to, co na ní viděli.
Uvědomte si ale jedno. Pokud na návštěvníka vyskočilo exit pop-up okno, svědčí to ještě o jedné skutečnosti. Vaše stránky zřejmě nejsou natolik přesvědčivé, aby na nich člověk provedl nákup. Pokud potřebujete exit pop-up okno k tomu, abyste návštěvníkovi hodili záchranné lano, něco je na vašem eshopu špatně.
Pokud si nejste jisti, zda váš nápad nebo novinka bude skutečně fungovat, testujte. Pomocí nástrojů jako je třeba Optimizely nebo Google Optimize to není složité a pokud svůj experiment zkusíte na několika tisících návštěvnících a alespoň několika desítkách konverzí (nákupech), můžete získat celkem jasný obrázek, zda vám konkrétní strategie pomáhá nebo ne.