Vendor marketing

Vendor marketing se zaměřuje na vyšší angažovanost a provázání vašich dodavatelů (vendors) s úspěchem vašeho eshopu. Dodavatelé se tak stávají partnery, kteří vám pomáhají snížit náklady, typicky na marketing, logistiku, využívají synergií, napomáhají při návrhu a tvorbě produktů pro vaše zákazníky a dalšími způsoby se podílejí na úspěchu vašeho podnikání. Jde o WIN-WIN situaci – pokud se bude dařit vám, bude se dařit i jim. Rozumný dodavatel vás nebere jako konkurenta, ale partnera a prodejní kanál. Cílem vendor marketingu je vybudovat oboustranně výhodný vztah, který pomůže oběma stranám.

Co tedy můžete vy nabídnout dodavateli a co může dodavatel udělat pro vás?

Základem spolupráce je komunikace a také sdílení dat a informací. Už jen takové poskytnutí datového zdroje s produkty (XML feed) s dostupností může vašemu eshopu výrazně pomoci. Jednoduše tak importujete stovky i tisíce produktů včetně skladové dostupnosti u vašeho dodavatele. A naopak provázání na objednávkové systémy dodavatele mohou jemu usnadnit příjem vašich objednávek, jejich vychystání a rychlé dodávky. S přenosem informací souvisí třeba i včasné zalistovávání nových výrobků. Všimli jste si, že jakmile se začne mluvit o nějakém výrobku, třeba novém modelu iPhone, Alza má založený jeho kartu jako jedna z prvních a to ještě dlouho předtím, než se vůbec začne prodávat či dovážet do České republiky? Stránka již sbírá historii od vyhledávačů a návštěvnost a přitom tam je místo tlačítka „Koupit“ jen „Těšíme se“.

Nebojte se, že by byl vendor marketing jen pro velké eshopy – ty samozřejmě mají větší tržní sílu a pro dodavatele může být velmi důležité s nimi spolupracovat. Pokud však na to půjdete chytře, i jako začínající, malý nebo střední eshop mohou být pro dodavatele zajímaví. Pokud se se soustředíte zpočátku na spolupráci z méně dodavateli, posílíte tím svou pozici, budete u nich nechávat více peněz a nebudete svůj rozpočet tříštit. Uvědomte si, že vaši dodavatelé nemusí být jen velcí distributoři a velkoobchody, mohou to být i lokální a menší výrobci a řemeslníci, pro které je každý prodejní kanál přínosem. Nesoustřeďte se vždy jen na nejnižší cenu, nechte partnery dýchat, větší hodnotu má stabilita spolupráce.

Vendor marketing není jenom o tom, že od dodavatele dostanete peníze na marketing na propagaci jeho zboží. Je to také o tom, že společně s ním na základě znalosti prostředí, kterou může mít třeba jako výrobce mnohem vyšší než eshop, připravíte co nejlepší představení produktu včetně nejdůležitějších důvodů, proč právě tento výrobek by si měl zákazník koupit. Ze společné komunikace pak mohou vyjít i zajímavé poznatky. Třeba to, jaké novinky se chystají, jaké trendy se začínají objevovat, co objednávají ostatní zákazníci.

Například my máme takto úzce vybudovanou spolupráci s některými našimi zahraničními dodavateli, kteří prodávají své zboží do celé Evropy. A když jsme chystali expanzi do Maďarska, žebříček nejdodávanějších výrobků pro maďarský trh nám velmi pomohl se sestavováním naší strategie – jak cenové, tak produktové. Díky tomu jsme objevili třeba celou některé výrobky, které se v Česku a na Slovensku vůbec neprodávali a ani se zde nedodávají a v Maďarsku se přitom jednalo o jedno nejžádanějších zboží. Samozřejmě, že jsme ho vystavili pro maďarské zákazníky a zkusili jsme to i Česku, kde se také pár kusů prodalo.

Napsat komentář