Pomalu se rozšiřuje i další, dalo by se říct alternativní způsoby plateb. Jedním z nich je něco, co by se dalo nazvat „platba potom“ nebo také „odložená platba“. Nejrozšířenější tuzemský systém na tyto platby se jmenuje Twisto, mezi další používané patří půjčkové a splátkové systém Homecredit, Cofidis, Quatro či Cetelem. Větší eshopy, jako třeba Alza mají dohodnutou spolupráci přímo s bankami, které vám na nákup poskytnou půjčku a následně platíte ve splátkách nebo jiným odloženým způsobem.
U nejrozšířenějšího systému Twisto to funguje tak, že zákazník na vašem eshopu nakoupí a v okamžiku výběru platby, vybere-li si tento způsob platby, se údaje o jeho nákupu a něm samotném přenášejí externí společnosti, která provede v podstatě v několika okamžicích jakýsi scoring neboli ohodnocení zákazníka a jeho schopnosti peníze později zaplatit, a nákup za něj zaplatí. Jinými slovy mu na nákup půjčí. Twisto peníze za objednávku zašle eshopu a po určité době, obvykle do dvou týdnů, je inkasuje od kupujícího.
Twisto využívají zákazníci s oblibou třeba u oblečení, kde se často zboží vrací třeba kvůli nesprávně vybrané velikosti nebo protože se vybraný kousek prostě a jednoduše nelíbí. Lidé tak nemusí platit předem nebo dobírkou a čekat pak na vracení peněz nebo kupón na jiné zboží. Místo toho, aby měl zákazník peníze „blokované“ u eshopu, ten je vrací přímo Twistu. Také si díky tomto systému mohou lidé pořídit zboží, na které momentálně nemají reálně prostředky. Třeba nějaký dražší výrobek, který je momentálně v akci, ale výplatní termín je ještě daleko. U některých eshopů navíc inkasuje navíc několik procent z nákupu zpět, podobně jako to dělají různé chargebackové systémy nebo bonusové programy.
Na první pohled se tedy zdá tento způsob platby ideální. Proč však není stále tolik rozšířený?
Jako všechny půjčkové systémy si za své služby nechá zaplatit. Pokud nevyužívá zákazník Twisto jen občas a chce využít i další zajímavé funkce, neobejde se bez placeného účtu. A samozřejmě za půjčenou částku zákazník zaplatí také úroky. Běžná roční zápůjční úroková sazba při včasných platbách půjčky je cca 11 až 54 %. Lze se však dostat klidně i na 70% RPSN (roční procentní sazba nákladů, neboli kolik za rok zaplatíte za půjčení peněz navíc). Běžná kreditní půjčková karta tak vyjde zákazníka obvykle výhodněji.
Jak je to potom podobnými systémy z hlediska eshopáře? Také ne tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Na našem eshopu jsme vcelku pečlivě zvažovali, zda chceme nebo nechceme podobný způsob platby implementovat. Přestože technicky by to nebyl problém – řešení, na kterém fungují naše eshopy mají napojení na Twisto jež v základu, nakonec jsme se rozhodli ho nenasadit. Prvním důvodem bylo to, že nenabízíme tak drahé zboží, aby bylo třeba si na něj půjčovat. Neprodáváme ani zboží, které by se extra často vracelo, jako třeba zmiňované oblečení, takže ani toto by nebyl krok který by výrazně pomohl zákazníkům. Důležitější však byly další důvody, které nás přesvědčili, že pro náš způsob prodeje se nejedná o vhodný platební nástroj. Pokud bychom striktně dodržovali podmínky platebního nástroje, znamenalo by to pro naše zákazníky, že bychom jim museli omezit některé služby, na které jsou zvyklí.
Podle pravidel Twisto například nelze zaslat zboží jinam než na adresu uvedenou v okamžiku objednávky. Pokud zákazník zadá špatnou adresu, chce ji opravit, nebo se následně rozhodně pro změnu, nemohli bychom mu vyhovět. Nelze také měnit obsah objednávky. V okamžiku objednání totiž vzniká trojstranná smlouva, kdy zákazník objednává konkrétní zboží a na dané produkty mu Twisto půjčuje. Běžně však po dohodě se zákazníkem objednávky po přijetí modifikujeme. Například pokud není skladem vybraný typ jedlého lepidla, lze jej bez problému nahradit jinou značkou. Případně zasíláme zboží, které je skladem a pokud si zákazník objednal i položku, která bude k dodání třeba až za dva nebo tři týdny, po dohodě ji zašleme, jakmile bude naskladněna. V případě odložené platby by se však objednávky takto rozdělovat nešlo. Fakticky by totiž nedošlo z naší strany ke kompletnímu plnění, zákazník by tak vlastně nebyl vázán k úhradě Twistu, protože by neobdržel zboží, které si objednal a na které mu Twisto půjčilo. Stejně tak nastávají problémy, pokud zákazník vrací jen část objednávky, de facto by musel vracet celou. Nelze totiž dobropisovat jen část objednávky. Podobných omezení je pro eshop více a výhody tak z našeho pohledu nepřevažují nad komplikacemi. I to je možná jedním z důvodů, proč Twisto využívají zatím jen stovky eshopů.