Platba dobírkou

Nejrozšířenějším způsobem plateb je v České republice a také v dalších postkomunistických zemích stále ještě dobírka. Platba zboží až v okamžiku převzetí. Podle posledních průzkumů a statistik tento typ zaplacení za objednávky pomalu ustupuje, zejména pak ve prospěch bezhotovostních online plateb kartou. Vliv na to mají nejrůznější poplatky, kterými eshopy kompenzují jednak vyšší náklady s inkasem dobírek (kurýrní služby i Česká pošta za převzetí peněz od zákazníka požaduje tzv. doběrečné – částku obvykle mezi 12 až 20 korunami), a také se tak snaží odradit zákazníky od tohoto způsobu plateb, protože pro ně obvykle znamená vyšší míru nepřevzatých zásilek. Pokud již klient eshopu zaplatí svou objednávku dopředu a vydá tak peníze, nestává se tak často, že by takovou zaplacenou zásilku od kurýra nepřevzal.

Podívejme se však také na další náležitosti, na které je třeba z pohledu eshopáře při tomto způsobu plateb myslet. Jak jsem již říkal, peníze za zásilky v tomto případě od zákazníků vybírá kurýr, pracovník na výdejním místě např. Zásilkovny či Uloženky anebo poštovní doručovatel. Kurýrní služby obvykle umožňují zákazníkům také platbu kartou při převzetí, což někteří lidí mají raději, nemusí totiž zejména u dražšího zboží doma držet větší hotovost.

Dejte si pozor, při sjednávání smluv s přepravními společnostmi, zda tuto možnost mají. A samozřejmě, kolik si za ni nechají připlácet. Může to být klidně i dvakrát víc, než kolik vám nabídnou společnosti a banky poskytující platební terminály nebo platební brány. Samozřejmě, že platba kartou pro kurýrní společnosti znamená i dalších výhod, například omezení práce s hotovostí kurýry, případnou hrozbu omylů a samozřejmě zde hrají roli i bezpečnostní důvody, jako možná defraudace, přepadení či krádeže. Pro vás jako majitele eshopu to však může znamenat, že pokud však prodáváte zboží s nízkou marží, jako bývá například elektronika, mohlo by se stát, že jedno a půl až dvě procenta z ceny zboží by vám spolkla provize pro dopravce za výběr doběrečného kartou a vám by se tak mohl citelně snížit zisk na samotném prodaném zboží.

Další věc, na kterou je dobré se při sjednávání smluv s dopravci zaměřit, je způsob výplaty doběrečného na váš účet. Obvyklou praxí dopravců je, že vám platbu zasílají tzv. sdruženě. Pod svým vlastním variabilním symbolem. Tak je to pro ně nejsnazší. Věřte mi, vaše paní účetní z toho ale nadšená nebude. A to vůbec. Ono, až budete denně odesílat třeba padesát, sto nebo dvě stovky objednávek, rozpárovat takovou jednu platbu na konkrétní vydané doklady není žádná slast. A zbytečně budete platit čas za zbytečnou práci. Domluvte si s obchodním zástupcem, aby vám platby posílali vždy 1:1 tak, jak je od zákazníků vyberou a pod variabilními symboly, které souhlasí s vašimi identifikacemi vydaných daňových dokladů (faktur). Zjednoduší se tak práce nejen vaší paní účetní a ta vás bude milovat…

Když jsem psal 1:1, myslel jsem tím samozřejmě celou částku, ne po stržení peněz za dopravné a následné účtování pomocí zápočtů, jak to také některé kurýrní společnosti s oblibou dělají. Nakonec s podobným přístupem, tedy snahou zasílat platby sdruženě a ještě pokráceny o poplatek za poskytnutou službu, na vás budou zkoušet i poskytovatelé platebních bran pro příjem bezhotovostních plateb a karet. Ale o tom až za chvilinku…

Když se ještě přihlédne k tomu, že připsání platby za dobírku na účet eshopáře může trvat klidně i dva týdny a malým obchodníkům tak může tento způsob dělat docela problémy v cashflow, zdálo by se tedy, že dobírka je pro eshop vlastně takové nutné zlo. Může, ale nedívejme se na ni (zatím) tak. Z hlediska zákazníka se jedná stále o jeden ze symbolů „normálnosti“ eshopu. Nakonec pokud neprodáváte zboží vysloveně na zakázku, z pohledu klienta není důvod, proč byste měli platbu dobírkou na eshopu rušit. Na stránkách České obchodní inspekce v sekci Pro spotřebitele najdete zajímavý seznam. Jmenuje se Rizikové eshopy. A když si ho podrobně projdete, zjistíte, že mají několik společných rysů. Často mají neznámé provozovatele, obtížně se zde zákazník domůže svých práv, disponují falešnými referencemi často s fotografiemi lidí z fotobank nebo jen tak stažených z Internetu, a především – platba na nich je téměř vždy pouze předem – bez možnosti dobírek. Podobných eshopů přibývá na stránku každý měsíc několik. Netvrdím, že každý eshop, který nemá platbu dobírkou je podvodný, ale mnoho podvodných dobírku neposkytuje. Články v médiích referující pak o takových podvodných eshopech se o tomto zmiňují a tak tento fakt lidé přirozeně považují za jeden ze signálů rizikovosti nákupu. A to dokonce i ti, kteří by za běžných okolností dobírku ani nevyužili.

Nebuďme pesimisté, jak již bylo řečeno, dobrou zprávou je, že dobírka jako platební metoda reálně pomalu ustupuje. Podílí se na tom zejména mladší generace, která je schopna a ochotna stále více platit kartou, mobilním telefonem či digitálně přes aplikace. Tento trend je nakonec vidět i v západních zemích. Pomineme-li extrémní Skandinávii, kde jsou zvyky ve využívání technologií oproti ostatním zemím vždy trochu jinde, nebo Čínu, kde mají přijímají bezhotovostní platby dokonce i žebráci či pouliční umělci, trend ústupu hotovosti je patrný na celém světě. Je to nakonec i zájem státu – digitální peníze znamenají výrazný zásah do boje s šedou ekonomikou.

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář