Platba převodem

Z pohledu eshopu je nejvýhodnějším platební způsobem platba převodem předem přímo na účet obchodníka. Je nejjednodušší na párování, platbu máte na připsanou ve své bance nejpozději následující pracovní den a náklad na tuto platbu jen nulový. Pokud tedy nemáte banku, která si za příchozí platby účtuje poplatky. Nemáte tak problém s cashflow a můžete si být jistí, že zákazník, který již zaplatil má o zboží skutečně zájem. Případů, kdy nepřevezme objednávku nebo ji třeba nechá na odběrném místě, bývá minimum. Vám se tak nezdraží prodej o zbytečnou dopravu nepřevzatého zboží směrem k zákazníkovi a zpět.

Jak udělat platbu předem co nejpříjemnější – pro obě strany – obchodníka i zákazníka?

Projděme si proces, jak funguje taková platba předem. Nejprve zákazník objedná zboží na vaše eshopu. Ten mu zašle mail s pokyny k platbě. Zde je číslo účtu, částka a variabilní symbol, který se obvykle shoduje s číslem objednávky, to proto, abyste mohli co nejsnáze přiřadit platbu ke konkrétní objednávce. Skvělým vynálezem je tzv. QR kód. Jistě jste se s ním už setkali. Zkratka QR vychází z anglických slov Quick Response, neboli „rychlá reakce“. Vznikl v devadesátých letech v Japonsku na základě potřeby zakódovat do strojově čitelného kódu více informací, než například ukryjete do běžného čárového kódu, který znáte dnes z každé cenovky zboží v supermarketech nebo zadní obálky knih. Do takového QR kódu připomínající čtverečkové bludiště, lze snadno zakódovat odkaz a všechny potřebné informace pro vyplnění platebního rozkazu do vaší banky. Pokud zákazníkovi takový QR kód pošlete v mailu s potvrzením objednávky a on používá mobilní aplikaci své banky, velice mu usnadňujete práci. Obvykle mu stačí tento kód ofotit a riziko omylu při platbě je rovno nule. Pokyn k platbě se do banky odešle přesně, rychle a snadno.

Představme si tedy, že zákazník úspěšně převod zadal a poslal vám peníze – ať už přes zmiňovaný QR kód nebo ručně přepsal či zkopíroval údaje do svého mobilního či internetového bankovnictví. Pokud disponuje stejnou bankou jako vy, možná už ve stejném okamžiku, nebo jen chvilku poté, je platba připsána na váš účet. Pokud do jiné tuzemské banky, nastane tak hned následující pracovní den. Co ale nyní?

Mnoho eshopářů to řeší tak, že pravidelně otevírá své internetové bankovnictví a několikrát denně kontroluje došlé platby. Další si nechávají posílat notifikace o příchozích platbách mailem, SMS nebo přes mobilní bankovní aplikaci. Zkontrolují správnou výši platby, variabilní symbol a pak sednou k administraci eshopu a označuji jednotlivé objednávky jako uhrazené. To je samozřejmě nesmírně časově náročné. Možná ne u pár objednávek denně, ale u středního eshopu by to klidně mohlo znamenat pěkných pár tisíc za mzdu člověka, který by to měl na starosti, nehledě na možné chyby, které mohou  při takové otrocké práci vzniknout. Přitom se jedná typicky o činnost, kterou lze snadno zautomatizovat a zefektivnit. Stačí jen najít takovou banku, která dokáže zasílat notifikace buď přímo do vašeho eshopového systému, nebo která má dostupné online výpisy v reálném čase či prostřednictvím datového rozhraní (API, XML a podobně) a jste si schopni „sáhnout“ pro tyto informace automaticky z vašeho eshopu.

Platbu předem převodem se za vás budou snažit vyřešit i nejrůznější platební brány, a to za pomocí tzv. platebních tlačítek či platebních odkazů. Obvykle je nabízejí jako další službu vedle poskytnutí rozhraní pro platbu platební kartou. V takovém případě získáváte informaci o úhradě obvykle ihned po zadání platby ze strany zákazníka a vy tak můžete ihned expedovat. I když vám peníze platební brána pošle později.

Opět si za to vezmou určitý procentuální poplatek za každou transakci. V tomto případě je třeba spočítat, kdy to je pro vás výhodné. U pár plateb týdně vás to asi vyjde levněji, než řešit speciální napojení či můstky mezi vaší bankou a eshopem, u více už to může být dražší. Nevýhodou je, že takto získaní peníze nepřistanou na vašem účtu okamžitě a můžete narazit na stejný problém jako u vybraného doběrečného u kurýrních a poštovních služeb – peníze mohou chodit sdruženě a peníze vám přistanou reálně na účtu třeba až po týdnu nebo dvou.

Výhodné to může být také v okamžiku, kdy rozjíždíte nový zahraniční trh a vaše platební brána má pokryté nejoblíbenější banky dané země. Nicméně i tak budete potřebovat nějaký lokální bankovní účet, odněkud musíte vracet zákazníkům platby za reklamace či nepřevzaté zásilky a platit zahraniční měnou z českého účtu by se vám pravděpodobně prodražilo. Nepočítejte také, že by byli zákazníci z jiné země dvakrát nadšeni, kdyby museli za své zboží platit přeshraniční převody. I samotné výplaty v lokálních měnách ze strany platebních bran jsou obvykle navázány na lokální účet v dané měně. Výplaty na český účet vedený v takové měně by se vám také příliš nevyplatil. Výjimkou je třeba účet na Slovensku. Tam díky politice české FIO banky nepotřebujete lokální účet. Pokud si v této bance založíte český účet vedený v Eurech, s koncovkou slovenské pobočky banky se účet tváří jako lokální – slovenský. Poplatky tak jsou pro obě strany jako kdybyste měli místní účet.

Napsat komentář