Affiliate marketing

Affiliate by se mohl pro zejména začínající eshopy zdát vítaným zdrojem objednávek. Jeho výhodou je, že vás stojí vždy jen dopředu jasně stanovenou část z ceny výrobků. Zatímco u ostatních marketingových kanálů platíte obvykle za prokliknutí nebo zobrazení vaší reklamy, v případě affiliate platíte pouze provize z prodeje. V podstatě tak kopíruje známý způsob spolupráce, kterou znají obchodníci na celém světě – přiveď mi zákazníka a já ti dám část z toho, co vydělám. Tento prastarý způsob v reálném světě znamená, že zprostředkovatel musí znát jak obchodníka, se kterým se dohodne, tak zákazníka, kterému zboží nebo službu obchodníka doporučí. V online prostředí Internetu je to všechno mnohem jednodušší. Představte si, že máte blog nebo facebookovou stránku o vašem oblíbeném psím plemeni. A eshop, který prodává granule vhodné právě pro vaše plemeno, má affiliate nebo také partnerský systém. Vám pak stačí se pouze zaregistrovat a napsat třeba článek nebo příspěvek v němž zmíníte dané granule, odkážete na eshop a když z prolinku, který bude opatřen speciálním affiliate příznakem, přijde na eshop nějaký váš čtenář nebo fanoušek a nakoupí, dostanete z prodaného zboží provizi. Jednoduché a přehledné.

Faktem je, že zkušení affiliate partneři si vybírají raději již zavedenější eshopy. Uporňuje na to mnohaletý affiliate maneger a jeden z provozovatelů systému Affilbox Jaroslav Janíček: “Affiliate program ačkoliv by se tak zdálo, tak není vhodný pro začínající e-shopy. Affiliate marketing je spíš zdroj dalších objednávek v době, kdy už e-shop prodává. Když to vezmeme z pohledu partnerů, tak oni v propagaci e-shopu jsou ve stejné situaci, jako majitel e-shopu, musí najít propagační cestu. Nojo, ale co když e-shop v konečným důsledku nebude fungovat? Co když za rok zkrachuje, protože není schopný udržet krok s konkurenci? Zkušení affiliate partneři tohle vědí a nebudou propagovat nově spuštěný e-shop.”

To je logické. Publisher (affiliate partner) dostane zaplaceno jen když dojde k prodeji, a tak by se dalo říct, že v takovém případě visí celé riziko a i náklady na získání zákazníka na jeho bedrech. A zkušený affiliate partner proto často raději sáhne po osvědčeném eshopu a značce, kde ví, že je po jeho výrobcích poptávka, a ne vždy se chce pouštět do rizika propagace neznámého eshopu. 

Na druhou stranu velké a známé eshopy s mnoha zákazníky jsou často u affiliate partnerů ostražití a pečlivě si mezi nimi vybírají. Například Alza neschvaluje takové partnery, kteří ji propagují na tzv. kuponových nebo slevových webech. Proč? Alza ví, že zákazníka s největší pravděpodobností nezískal affiliate partner, nakupující pravděpodobně přišel na eshop na základě známosti značky Alza nebo z nějaké reklamy. Jenomže když se proklikal až do eshopu, našel zde políčko na vložení slevového kódu. A co udělá zákazník? Odskočí z košíku na Google nebo Seznam a začne hledat slevový kód na slevu. Proč také ne. Pokud by nějaký na některém z nepřeberných slevových portálů a kuponových webů našel, zkopíroval a vrátil se zpět na Alzu, eshop by zaznamenal zmiňovaný affiliate příznak kuponového webu a transakce by se ve statistikách zaznamenala jako doporučená daným affiliate partnerem. Jeho vliv na získání zákazníka však je nulový a ekonomický přínos pro eshop záporný. Alza by se musela podělit o provizi, a ještě slevit zákazníkovi zboží o částku ze slevového kódu. 

Co z toho vyplývá? Určitě ne, že je affiliate marketing pro eshop špatný, jen že je třeba zvažovat jaké kanály svým partnerům umožníte. Podobné je to třeba se omezováním PPC reklam. Některé eshopy (nazývaní v affiliate žargonu inzerenti) si nepřejí, aby jejich výrobky či značku affiliate partneři propagovali pomocí Google Adwords nebo Seznam Sklik. To se děje zejména v případech, kdy eshop sám touto formou získává zákazníky a další inzerent by v aukčním způsobu pay per click reklamy pouze zvyšoval ceny prokliků. Zbytečně by tak affiliate partner kanibalizoval prostředí. 

Výhodou affiliate marketingu jsou minimální vstupní náklady. V podstatě se můžete vydat dvěma směry. První je provozovat partnerských program sami. Některá eshopová řešení mají již možnost affiliate zabudovaný v základu, případně lze nechat doprogramovat, v ostatních případech se budete muset spolehnout na externí řešení. Mezi nejznámější v Česku patří Affilbox nebo slovenský Post Affiliate Pro. V takovém případě však počítejte s tím, že si budete potřebovat vyčlenit určitý čas na komunikaci s partnery a také samozřejmě prostředky na jejich oslovení a motivaci. Nebo můžete najmout specialistu, tzv. affiliate manažera. Třeba zmiňovaný Affilbox službu externího affiliate managera nabízí. Affiliate managet je obvykle člověk, který spravuje několik affiliate programů a má již kontakty a prostředky na oslovování partnerů. Komunikuje s nimi, hlídá dodržování dohodnutých pravidel a zajišťuje třeba i odsouhlasování provizí partnerům a jejich vyplácení. Náklady na takovou práci jsou obvykle v nižších tisících korun měsíčně včetně pronájmu software. 

Druhou cestou je spojit se s některou affiliate sítí. Patří mezi ně například Dognet, eHub.cz, eSpoluprece.cz. CJ.com a další. Nejzajímavější jsou první dvě jmenované sítě. Dognet je nadějně se rozvíjející mladá a původně slovenská síť, sdružuje ale i mnoho kvalitních českých publisherů a postupně expanduje i do dalších východoevropských zemí. eHub patří již mezi tradiční sítě a zahraniční CJ (u nás zastoupena agenturou VIVnetworks) má histroicky mnoho “profesionálních” partnerů. Jeho výhodou je, že pokrývá co do partnerů ale i inzerentů prakticky celý svět. V případě zapojení do affiliate sítí máte výhodu, že v síti již je zaregistrováno mnoho partnerů, to ale neznamená, že se nemusíte starato o akvizici nových. Čemu se ale určitě nevyhnete ani v jednom pžípadě – to je potvrzování provizí (což lze automatizovat) a dodávat případně bannery a reklamní materiály. Affiliate síť si za poskytnutí přístupu do systému bere určitou částku, opět ve formě provize. Obvykle činní kolem 25 % z částky, kterou vyplácíte partnerům. “Pokud chcete využívat služby “síťového” affilaite managera, abykle zaplatíte ještě nějaký poplatek navíc,” upozorňuje Janíček. 

Jaké jsou obvyklé provize? To se velmi liší od typu služby nebo produktů. A samozřejmě prodejnosti, výše vaší obchodní přirážky a také průměrné ceny objednávky. Dalo by se říct, že se obvykle pohybuje mezi 5 až 50 procenty. Vyšší bývají u služeb jako je třeba pojištění, webhosting, kurzy, ale také eknihy a podobně.  Nižší bývají u elektroniky a levných položek. 
Affiliate marketing je dlouhodobý marketingový kanál. Není to jako u placené reklamy za proklik, kde můžete snadní vypnout reklamy třeba když jedete n dovolenou nebo máte vysokou sezónu a nestíháte expedovat objednávky. Samozřejmě, že lze informovat partnery o dočasném přerušení kampaní nebo dokonce o jejich zrušení, není to vůči nim ale moc fér a snižuje to vaší důvěryhodnost a ochotu pro případné znovuzapojení. Uvědomte si, že řada partnerů vás propaguje třeba propaguje v desítkách či stovkách článků a vysazení odkazů může být dost složité. Některé sítě, jako třeba zmiňovaný CJ sice odkazuje přes své vlastní domény, takže může odkazy na váš web vypnout poměrně snadno, publisher však pokud neodstraní link z vlastního webu odkazuje na neexistující stránku, což není dobré pro něj a ani jeho návštěvníky a v konečném výsledku ani pro vás. Pokud se tedy pro affiliate rozhodnete, počítejte s tím, že by tento způsob propagace měl být stabilní. Budete-li chtít spolupráci ukončit buďte fér, oznamte to alespoň dva až tři měsíce dopředu. S odkazy souvisí i další rovina. V případě affiliate je třeba zmínit potenciální zisk z hlediska vyhledávačů. Pokud zvolíte dobré technické řešení, mohou vám zpětné odkazy partnerů pomoci v SEO. A jestliže budou odkazy ukončením spolupráce odstraněny, vašemu SEO to moc nepomůže. 

Pro koho se affiliate příliš nehodí? Obecně se dá říct, že affiliate nebude moc dobře fungovat, pokud prodáváte zboží určené jen pro velmi úzkou cílovou skupinu, kterou dokáže a umí eshop podchytit sám, anebo se jedná o přísně lokální projekt, a vy naopak oslovujete cílovou skupinu “celostátně” (třeba vstupenky do místního divadla). Pokud ale fungují ve městě oblíbené webové stránky o místních událostech, naopak, toto bude skvělé místo, kde můžete najít úspěšného affiliate partnera na propagaci lokálních produktů nebo třeba těch zmiňovaných vstupenek na divadelní představení. Specifickou kategorií je i segment prodeje mezi firmami (B2B). Ani toto nebývá pro partner příliš úspěšné pole. I když výjimky samozřejmě existují. Je třeba se zamyslet, osobně mám dobré zkušenosti se odbornými blogery a weby. Pokud na spolupráci přistoupí, mohou být cenným zdrojem nových zákazníků. 

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář