“Co nezměříš, to nezlepšíš,” říká známé přísloví a v online prostředí to platí dvojnásob. Naštěstí mají eshopáři k dispozici mnoho nástrojů na měření a analýzu chování návštěvníků na webu. Jedním z nejrozšířenější a především zdarma, jsou Google Analytics (GA). Aby však GA správně fungovalo a zaznamenávalo vše co má, je potřeba je správně nastavit. K tomu používám níže uvedený seznam úkolů – checklist s téměř šedesáti úkoly. Projděte si nastavení GA podle něj a ušetřete několik tisíc za nastavení od konzultantů.
Obsah článku
Celková kontrola v sekci Správce (vlevo dole ikonka ozubeného kolečka)
- Existují minimálně dva výběry dat – Hlavní (na čistá data – s filtry a úpravami) a Záchranný (bez úprav a filtrů na surová data)
Nastavení ve sloupci Účet
- NASTAVENÍ ÚČTU – Je nastavena správná země, máte odsouhlaseny poslední podmínky použití služby.
- SPRÁVA UŽIVATELŮ ÚČTU – K účtu mají přístup pouze ti uživatelé, kteří jsou oprávnění včetně adekvátního rozsahu pravomocí – pozor nastavení na úrovni účtu platí i pro podřazené služby (weby) a výběry dat
- VŠECHNY FILTRY – nejsou duplikované, neopakují se zbytečně. Výhodou filtrů na úrovni účtu je, že se následně dají aplikovat snadno pro různé weby a výběry dat. Tzn. máte-li například více eshopů a u všech chcete nastavit, aby se nezapočítávali přístupy z vaší firmy, nastavíte tento filtr na jednom místě a následně jej přiřadíte konkrétním výběrům dat. Mezi nejčastější filtry patří:
- Sloučení subdomén sociálních sítí
- Odkaz z FB s ?fbclid – přiřazení pod social
- Vyloučení domácí či firemní IP adresy (v souvislosti s GDPR může být požadavek IP adresy v GA tzv, anonymizovat, v takovém případě by tento filtr nemusel dávat smysl, případně by byla vaše adresa také “anonymizována”, tj. poslední číst by byla nahrazena 0.)
- Zahrnutí provozu pouze vaší domény (dává-li to smysl)
- filtry přiřazující přístupy ze srovnávačů zboží pod media typu “produkt”
- oprava chybných přiřazení pod nesprávná media (minoritní vyhledávače pod organic, partnerské weby pod affiliate a podobně)
Nastavení ve sloupci Služba
- NASTAVENÍ SLUŽBY
- Výchozí adresa URL je shodná s webem, je nastaven správně i protokol (https/http)
- Výchozí výběr dat je ten nejčastěji používaný
- Povolení manuálního značkování je odškrnuté, případně je k tomu jasně řečený důvod
- Máte zapnuto Aktivovat demografické přehledy a přehledy zájmů
- Máte zapnuto Použít rozšířenou atribuci odkazu
- Máte zapnuto Aktivace metriky Uživatelé v přehledech
- ÚDAJE O MĚŘENÍ
- Máte vložený správný měřicí kód na všech stránkách všeho webu
- Shromaždování dat – zapnuto pokud používáme remarketing přes GA
- Shromaždování dat – ujištění, že je zmíněno v cookie liště, nebo v podmínkách o užití webového rozhraní
- Uchovávání dat – nastaveno v souladu s privacy policy na webu a GDPR podmínkami uvedenými na webu
- Nastavení relace – Relace je na 30 min nebo je důvod proč je jinak
- Nastavení relace – Kampaň je na 6 měsíců nebo je důvod proč je jinak
- Zdroje organického vyhledávání – Pokud je enormní návštěvnost neznámého českého vyhledávače, tak je přidaný
- Seznam vyloučených odkazujících zdrojů – obsahuje doménu/y webu
- Seznam vyloučených odkazujících zdrojů – Obsahuje všechny platební brány nebo jiné weby, na které se uživatel dostane během návštěvy webu a pravidelně se ihned vrací zpět
- PROPOJENÍ SLUŽEB – všechny služby – jsou propojeny nástroje, které používáte (Search Console, Google Ads, Optimize, Ad sense, …)
- DEFINICE PUBLIKA – Publikum – nastaveno pokud se používá remarketing přes GA
- VLASTNÍ DEFINICE – Nastavené dimenze nebo metriky, pokud je analytika pokročilejší
Nastavení ve sloupci Výběr dat
- Nastavení ve sloupci Výběr dat pro FILTROVANÝ PŘEHLED
- NASTAVENÍ VÝBĚRU DAT
- Je vyplněná adresa webu vč. správného protokolu (https/http)
- Je nastavená správná časová zóna
- Není vyplněná výchozí stránka
- Jsou vyloučené parametry v adrese URL, pokud je potřeba
- Je nastavena správná měna, zejména u Ecommerce webu
- Je zaškrtnuté filtrování robotů
- Je zapnuté interní vyhledávání, pokud existuje
- Interní vyhledávání má vyplněný parametr
- Interní vyhledávání má zaškrtnuté “Odstranit z adresy URL”
- V případě že lze použít kategorii, je zapnutá a nastavená i kategorie
- CÍLE – Jsou nastaveny Cíle, pokud nějaký na webu máte, obvykle to bývá nákup, odeslání poptávkové či kontaktního formuláře atd.
- FILTRY – Jsou přiřazené (např. vlastní IP adresa, filtrace jen na moji doménu, převod na malá písmena u kampaňových parametrů, …)
- NASTAVENÍ KANÁLU
- Správa výrazů spojených se značkou – Jsou zadané výrazy spojené se značkou, zejména názvy vaší značky, eshop atd.
- Seskupení kanálů u Social přidat: Nebo / Zdroj / odpovídá regulárnímu výrazu / facebook|instagram|pinterest|twitter
- Projít Akvizice – Veškerá návštěvnost – Kanály a Other a podívat se, na nezvyklé zdroj a nesprávně nastavené a tyto následně opravit v Nastavení výběru dat – Nastavení kanálů > Seskupení kanálů
- Projít Akvizice – Veškerá návštěvnost – Zdroj/Média a podívat se, na nezvyklé zdroj a nesprávně nastavené a tyto následně opravit v Nastavení výběru dat – Nastavení kanálů > Seskupení kanálů
- Jde-li o obchod, je zapnuto Nastavení elektronického obchodu vč. Aktivovat přehledy rozšířeného elektronického obchodu
- NASTAVENÍ VÝBĚRU DAT
- Nastavení ve sloupci Výběr dat pro NEFILTROVANÝ PŘEHLED – SUROVÁ DATA (ZÁCHRANNÝ PROFIL)
- NASTAVENÍ VÝBĚRU DAT
- Je vyplněná adresa webu
- Je nastavená správná časová zóna
- Není vyplněná výchozí stránka
- NEJSOU vyloučené parametry v adrese URL, pokud je potřeba
- Je nastavena správná měna, zejména u eshopu
- NENÍ zaškrtnuté filtrování robotů
- Je zapnuté interní vyhledávání, pokud existuje
- Interní vyhledávání má vyplněný parametr
- Interní vyhledávání NEMÁ zaškrtnuté “Odstranit z adresy URL..”
- V případě že lze použít kategorii, je zapnutá a nastavená i kategorie
- CÍLE – Jsou nakonfigurované a aktivní
- FILTRY – NEJSOU přiřazené žádné filtry
- NASTAVENÍ VÝBĚRU DAT