Efekt status quo

Tento efekt při hodnocení situace, ale i cen, znamená, že při rozhodování preferujeme stávající situaci před změnou. Tento efekt studovali Griffin a Tversky a dospěli k závěru, že lidé se jednoduše bojí změn. Stávající stav je pro ně jednoduše přijatelnější prostě proto, že je. Tento status nás vede k tomu, že stávající stav přeceňujeme. Odtud tedy pramení konzervatismus, díky němuž například řada eshopářů zůstává skálopevně na svém stávajícím eshopovém řešení, přestože by pro ně přechod na novější a inovativnější řešení znamenal veliký krok dopředu.

Status quo někdy připomíná jízdu na mrtvém koni. Neznáte to přísloví kmene Dakotů? „Pokud zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, nejlepší, co uděláš je, že z něj sesedneš.“ Jenomže efekt status quo nás nabádá k něčemu jinému. Třeba nás přesvědčuje, že ten mrtvý kůň vlastně zase tak mrtvý není. Diví se, že je mrtvý, vždyť doposud nás dovezl spolehlivě vždy tam, kam měl. Nutí nás koupit silnější bič a lepší sedlo. Navrhne nám absolvovat školení jízdy na mrtvém koni. A nakonec prohlásí, že mrtvý kůň je určitě o mnoho lepší než ten, který by přišel po něm. A stejně by taky jednoho dne pošel. 

Snaha o zachování statutu quo nás zkrátka často nutí k neracionálnímu jednání či spíše nejednání. Jako, když si koupíte nové auto. Obvykle si pořídíte také havarijní pojistku. Tato se vypočítává z hodnoty vozu. Cena nového auta ale za rok klesne klidně i o dvacet procent. Za další rok o deset. Kdybyste pojistku nechali přepojistit na aktuální hodnotu, ušetřili byste ročně i několik tisíc. Naopak mnoho lidí má dnes uzavřené prastaré pojistky, kde sice platí nízké pojistné, ale případná výplata při pojistné události už nebude schopna pokrýt ani zlomek hodnoty pojištěného majetku.

Na stejné bázi fungují předplatná kanálů, které nesledujeme, novin a časopisů, které bychom si klidně mohli koupit v trafice jen tehdy, když nás skutečně zajímá něco v konkrétním čísle, nebo změna banky s přemrštěnými poplatky či už dávno ne tak výhodného telefonního operátora. Tohoto efektu se snaží využívat eshopy, které nabízejí předplatné, za něž budete pravidelně dostávat určité zboží.

Status quo má velice blízku k dalšímu háčku, který nás často připravuje o peníze a tím je efekt utopených nákladů.

Líbí se vám článek? Můžete ho odměnit - kupte mi kafe

Napsat komentář