Před rokem jsem představil ambiciózní projekt – vzdělávací server Eshopář.cz. Zde měli čtenáři najít odborné, a především exkluzivní články s užitečnými informacemi pro majitele webových stránek, projektů a především eshopů. Vize byla taková, že články budou psát vždy odborníci na dané téma, vycházející z praxe. Na řadě praktických příkladů z reálného provozu eshopu měli autoři přibližovat poutavou formou řadu témat ze života online podnikatele a odpovídají na časté otázky provozovatelů webových stránek a eshopářů. To vše placené formou předplatného členství, týdenní, měsíční, roční a celoživotní. Součástí členství byly také exkluzivní slevy a kupóny na online nástroje a služby, bez nichž si dnes již nedokážeme provoz úspěšného eshopu představit. Celý systém postavilo naše webové studio Webklient na bázi členských sekcí a předplatného na systému WordPress a Woocommerce.
Zpočátku vše vypadalo skvěle. Zájem od ostatních odborníků na spolupráci byl. Je otázkou, zda to bylo později koronou nebo ne, zda jejich čas postupně zabraly jiné úkoly, faktem je však, že nakonec se na webu objevilo v prvním čtvrt roce asi 70 nových článků, které však měly všechny jen jediného autora. Přelom roku, kdy jsem web spouštěl byl obchodně docela úspěšný, noví předplatitelé přibývali bez větší propagace prakticky každý týden. Převážná většina však volila jen krátkodobou – týdenní verzi na vyzkoušení – podle následného dotazování měli obvykle zájem o jeden konkrétní článek. My jsme však nenabízeli přístup k jednotlivým článkům, nejschůdnější tak bylo zakoupit týdenní přístup za 149 nebo se slevovými kódy, které byly k nalezení na webu nebo ve FB skupince za 99 korun.
Pak přišel březen a COVID-19. Eshopáři po prvním šoku najednou nevěděli, kam dřív skočit. Včetně mě, jako hlavního a stále jediného autora článků. Řada vzdělávacích projektů začala nabízet vzdělávání pro online podnikatele upoutané na home office zdarma nebo za zvýhodněnou cenu. Připojili jsme se a zrušili klasické předplatné plány, nebo spíše jsme vedle nich umožnili lidem zvolit si sami svou cenu, kolik chtějí zaplatit. Umožnili jsme ale také přístup úplně zadarmo. To se nakonec ukázalo jako docela dobré obchodní rozhodnutí. Svoboda ve volbě ceny nakonec ukázala něco zajímavého. Průměrná cena dobrovolného příspěvku byla asi o 30 % vyšší, než byla průměrná cena, kterou lidé platili na začátku roku v rámci běžného předplatného. Co však bylo nejlepší, počet předplatitelů, včetně „zdarma“ čtenářů se logicky zmnohonásobil. Celkový profit na každého registrovaného uživatele, tedy včetně těch, kteří získali díky „covid“ akci roční členství úplně zadarmo, byl něco přes 84 korun.
A co návštěvníky nejvíc zajímalo?
Které články byly v uplynulém roce nejčtenější?
- Ikea efekt
- Veblenův efekt
- Checklist správného nastavení Google Analytics
- Vybíráme vhodné eshopové řešení
- Online reputace
- S jakými typy zákazníků se potkáte
- Nákupní chování
- Audit logistických nákladů na vybavenou objednávku
- Jak na popisky v eshopu
- Co je to DMCA
A jak dál?
Jak jsem už v titulku prozradil, web Eshopář, jako takový o končí. Beru to jako fajn zkušenost a také jako potvrzení toho, že one man projekt formou předplatného není úplně snadné utáhnout a udržet v požadované kvalitě. Co se bude nyní dít se webem a články? Web vypínám a veškeré články jsem přesunul na svůj osobní blog www.michalkubicek.cz, kde budou nadále umístěné nastálo a zadarmo pro všechny. Ti, kteří uhradili plné roční členství, a ještě jej plně nevyčerpali, prosím, ozvete se mi na mail (eshopar@pnm.cz) a já s vámi dojednám buď vrácení poměrné části nebo jinou formu kompenzace.