Optimalizace landing pages pomocí Google Analytics

Vyplatí se vám být ve výsledcích hledání na první, druhé nebo třetí pozici? Je třeba měnit titulek stránky, popisek nebo pozměnit  slovosled vět na stránce? Odpovědi vám dá nedávno aktivovaná funkce, kterou najdete v novém rozhraní Google Analytics pod záložkou Zdroje návštěvnosti > Optimalizace pro vyhledávače.
Nejprve tedy k tomu, jak se k těmto přehledům dostanete. Záložka se vám zobrazí po prokliku do nového rozhraní, pokud používáte ty ještě klasické rozhraní, odkaz najdete vpravo nahoře vedle vaší emailové adresy. Jakmile se dostanete do nového vzhledu Google Analytics, proklikněte se v levém menu do záložky Zdroje návštěvnosti. Rozbalí se vám podmenu Přehled, Zdroje a nakonec Optimalizace pro vyhledávače. Po prokliku na poslední odkaz se před vámi rozbalí tři přehledy:
  • Dotazy
  • Vstupní stránky
  • Geografický přehled

Asi nejzajímavější je v kontextu téma dnešního článku druhý odkaz – Vstupní stránky (Landing pages).

Tip: O Landing pages pojednává tento článek

Ještě než ale začneme s přehledy pracovat, je nutno daný profil provázat s dalším nástrojem od Google – a to nástroji pro správce stránek – Google Webmaster Tools. Právě z tohoto nástroje totiž bere Analytics data pro tento přehled. Pokud dané stránky GWT nesledujete, bude třeba se do Webmaster Tools přihlásit.

To uděláte snadno – jděte na stránku www.google.com/webmasters a přihlašte se stejným mailem, který používáte i pro Analytics. Přidání stránek je jednoduché, snadný průvodce vás tím rychle provede. GWT bude chtít, abyste ověřili vlastnictví stránek, což uděláte nejjednodušeji nahráním metaznačky do hlavičky stránek nebo nahráním souboru do kořenového adresáře domény případně oveřením právě prostřednictvím existence stránky ve vašem Google Analytics účtu.

Předpokládám, že již máte stránky navedeny do Webmaster Tools – vraťte se tedy do Google Analytics a daný profil stránek provažte s profilem z GWT. To lze buď se zmiňované záložky Optimalizace pro vyhledávače,  nebo z Nastavení webové služby ve správě účtu Analytics. Zde nastavíte, která data webů z Nástrojů pro webmastery chcete zobrazovat, a ovlivnili, které profily ve vaší webové službě mají přístup k zobrazení těchto dat.

GWT poskytují data o tom, co uživatelé vidí ve výsledcích vyhledávání Google, než se rozhodnou kliknutím přejít na váš web. Tyto data můžete analyzovat a reagovat na jejich výsledky. Jak konkrétně? například si můžete vyfiltrovat stránky s nízkým CTR (mírou prokliku) a současně slušnou pozicí ve vyhledávačích. To vás přiměje k tomu, abyste se zamysleli, zda není dobré změnit titulek stránky nebo text, který se zobrazuje uživatelům jako snippet (výstřižek). Můžete srovnat stránky, které jsou na různá slova na podobných pozicích a popřemýšlet o tom, jak je možné, že jedna stránka má míru prokliku 20% a druhá pouze 0,2%. Samozřejmě je přitom důležité sledovat i orientační počet zobrazení daných výsledků hledání, těžko budete srovnávat dotazy zobrazené měsíčně tisíckrát s dotazy zobrazenými jen v jednotkách denně.

Nebo se naopak můžete podívat, které vstupní stránky mají dobrou míru prokliku (CTR), ale mají špatnou průměrnou pozici ve výsledcích vyhledávání. Zřejmě půjde o stránky, které lidé chtějí vidět a navštěvovat, ale mají problém je najít. V takovém případě je třeba se soustředit na jejich lepší umístění ve vyhledávačích.

Nový report je příjemný zjednodušením práce, podobná data jste sice mohli dopsud najít i v GWT, ale nyní je máte na jednom místě bez nutnosti překlikávat z obrazovky na obrazovku. Jen škoda, že není tento profil více provázán s dalšími metrikami a reporty v Google Analytics, například pro eshopy bych si dokázal představit sledování umístění konkrétních stránek a vyhledávacích dotazů v kontextu s konverzemi – nákupy.

Uvidíme, nakolik integruje Google tuto novou metriku do dalších přehledů. Zatím to beru jako první vlaštovku. A co si o nové možnosti myslíte vy, využijete ji při optimalizaci svých stránek?

 

7 thoughts on “Optimalizace landing pages pomocí Google Analytics

  • avatar
    26. 3. 2013 at 17:46
    Permalink

    co je pro mě matoucí je průměrná pozice, ve vyhledávačích seznam a google je daleko vyšší

    Reply
  • avatar
    24. 7. 2012 at 20:34
    Permalink

    Když teď vidím v reportech kwds „not provided“, hledal jsem klíčová slova zde. Nemůžu v tomto typu reportu ale segmentovat, takže kde tedy najdu pouze fráze od konverzních návštěvníků?

    Reply
  • avatar
    4. 12. 2011 at 11:49
    Permalink

    Jsme asi línej to propojit. Nevím, zda to běžným uživatelům něco přinese.

    Reply
  • avatar
    11. 10. 2011 at 12:43
    Permalink

    Pekny den, prosim, pouzivam jedno meno/heslo pre asi 50 web stranok.nahodou neviete ako prepojit Analytics a Webmaster Tools ked mame rozne prihlasovacie emaily?

    Reply
  • avatar
    9. 10. 2011 at 21:34
    Permalink

    Integrace těchto dat je super, je mnohem příjemnější mít tato data po ruce přímo v Google Analytics.

    Abych pravdu řekl, s Google Webmaster tools se pořád trochu peru, Google Analytics mi přijde mnohem intuitivnější, snažší na ovládání i přehlednější co se týče dat.

    Čím víc přehledů bude možno mít přímo v Analytics, tím lépe 🙂

    A údaje o landing pages jsou jedny z nejdůležitějších…

    Reply

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *