Rozjíždíme eshop III.: Reklama na Google

Vyhledávač Google je pro většinu eshopů bezkonkurenčně největším zdrojem zákazníků. Záměrně píšu zákazníků, protože nám nejde až tolik o návštěvníky (těch mohu získat mraky i z dalších zdrojů, jako například ze sociálních sítí), eshopy potřebují lidí, kteří skutečně nakoupí. A z logiky věci nakoupí ti, kdo mají o vaše zboží zájem. A zájem projevují tím, že ho hledají. Sami se zamyslete, kde bývá první místo, kam se podíváte – na Google. Ten vás potom za ručičku povede tam, kam si myslí, že je to nejlepší. Nebo tam, kde mu za to někdo zaplatí…

Na úvodním obrázku vidíte, co vše můžete ovlivnit vy, jako eshopáři, aby se zobrazovalo vašim potenciálním zákazníkům na stránce vyhledávání Google. Nyní si rozebereme v základu jednotlivé části.

Google Merchant – nákupy Google, produktové reklamy, PLA

Nejlepší pozice jsou na Google v případě, když uživatel hledá nějaký produkt, vyhrazené tzv. produktové reklamě. Nákupy Google, jak se také někdy službě, kterou najdete na adrese https://merchants.google.com/.

Zde se vytvářejí reklamy automaticky, za pomocí tzv. feedu – datového souboru, který by měl mít každý rozumnější eshopový systém. Pokud nevíte, zda ho vás eshop má, poptejte jeho tvůrce, případně pokud fungujete na pronajatých řešeních jako Shoptet, Upgates, Fastcentrik, Webareal a podobně, najdete ho na nejčastěji v záložkách typu Marketing nebo Propojení. Pokud provozujete eshop na Woocommerce a WordPressu, napište někomu, kdo dělá weby na WordPress, poradí. Nebo si můžete koupit nějaký z prověřených Woocommerce a WordPress pluginů, třeba od české firmy Toret, které používám i já pro naše zákazníky.

Feed se vám hodí nejenom pro Google Merchant, ale i pro zobrazování vašich produktů na Heuréce, Zboží.cz a dalších srovnávačích.

Jakmile projdete procesem registrace účtu v Google Nákupech, nahrajete produkty (vložením adresy vašeho feedu), je potřeba se přihlásit do dalšího nástroje, a tím jsou Reklamy Google.

Google Ads – reklamy na Google, kontextové reklamy, inzeráty ve vyhledávání

Pozor, tady se často potkávám u začínajících eshopářů se zmatením. Google má totiž dvě názvem podobné služby a tou je Google AdSense a Google Ads (dříve Google AdWords). Hlavní rozdíl je v tom, komu je určen. Na jedné straně jsou tzv. publisheži, nebo také vydavatelé. Zkrátka majitelé webových stránek jako jsou online magazíny, blogy, různé obsahové weby a podobě. Ti, pokud chtějí, aby získali za svou práci nějakou odměnu, na svých stránkách mohou zobrazovat reklamu. Podobně jako na tomhle webu, kde vidíte nad článkem, pod ním atd. reklamy na služby buď spojené s obsahem webu a článku (kontextová reklama) nebo na služby a produkty eshopů a webů, které jste nedávno navštívili (tzv. remarketing). No a já dostanu odměnu v podobě několika haléřů pokaždé, když na některou z reklam vy, čtenáři kliknete.

Jasně, že u blogu nesedím od rána do večera, tak jsem nechal servírování reklam vám, čtenářům, na chytrých algoritmech pánů z Google AdSense. A protože kapitalismus pohání chamtivost (díky Gordone Gekko za objasnění), mohu se spolehnout na to, že je v zájmu Google, aby na reklamu opravdu někdo kliknul. Proč? Část provize za proklik totiž inkasuje právě sám Google a jen za první tři měsíce roku 2021 to bylo v partnerské sítí – to je to o čem nyní mluvíme – inkasovala firma 7 miliard dolarů.

A jak se tam ty miliardy dostanou? Od vás, inzerentů, majitelů eshopů, webu a aplikací, kteří potřebují, aby na jejich stránky plynuly z vyhledávačů návštěvníci a ti se v co největší míře proměnili (konvertovali) v platící zákazníky.

K tomu je služba Google Ads (https://ads.google.com/). Právě tam se zaregistrujete, pokud chcete, aby se reklama na vaše zboží nebo služby objevovala na stránkách vyhledávače Google, na obsahových webech, v online médiích, nebo třeba na blogu, jako je tento. Největší podíl zobrazené reklamy bude právě na stránce výsledků hledání Google – pro srovnání, když jsem zmiňoval tržby Google období prvních tří měsíců 2021 za partnerskou síť – 7 miliard, tak za reklamu ve vyhledávání utržil vyhledávač 32 miliard. Další šest pak za reklamu na Youtube.

Takže jakmile si vytvoříte účet u Google Ads, můžete začít. Vaši reklamu můžete vytvářet ručně nebo ji propojit se službou o které jsme mluvili v předchozí části – Google Nákupy. Pak se vám reklama zobrazuje s fotkami produktů na těch nejlepších místech. Abych nemluvil jen tak naprázdno, čísla místo slov.

Na screenshotu z našich kampaní vidíte tři nejvýkonnější. První je ta, která čerpá z Google Merchant. Jak vidíte, má úplně nejvíc zobrazení – jasně, textová reklama se vám na každé vyhledávání, jež je spojené s vašimi produkty, ukáže jen jedna. Navíc je jich nahoře stránce jen tři. Produktů můžete vy výsledcích hned několik. A protože se zobrazuje nejčastěji, má také největší počet konverzí. Nutno podotknout, že Google platíte v tomto případě jen za prokliky, a ne tedy za zobrazování.

Druhá nejvýkonnější kampaň je tzv. dynamická reklama ve vyhledávání. S oblibou je používána protože se jedná o automatizované kampaně a tak šetří čas a peníze. Představte si, že na eshopu máte stovky či tisíce výrobků, desítky kategorií. Těžko budete stíhat vypínat a zapínat reklamy podle toho, který výrobek právě máte nebo nemáte skladem, těžko budete každému výrobku nebo i kategorii či dynamické kategorii (trička, červená trička, dámská trička, trička XS, trička bez potisku…) vytvářet vlastní kampaň a inzerát. Dynamická reklama pracuje s klíčovými slovy a produkty z vašeho webu a pak automaticky vytvoří reklamy cílené právě na dotazy hledajících uživatelů na Google. Tolik v kostce.

Třetí kampaň je pak zaměřené na značku samotného eshopu. Tak je zajímavá zejména svým poměrem zobrazení/proklik/nákup. Je to jasné, když už někdo hledá váš eshop, je tam velká pravděpodobnost, že chce fakt něco koupit.

SEO – optimalizace pro vyhledávače

Tady bych asi hned mohl odkázat na starší článek, který srovnával SEO a PPC. Klidně si ho přečtěte, třeba vás nakopne. Pokud se vám ale nechce číst, ve zkratce – SEO, neboli optimalizace stránek pro vyhledávače (search engine optimization) je “nejlevnější” a také nejnáročnější cesta k získání návštěvníků a zákazníků. Nejlevnější dávám do uvozovek, protože si lidé často myslí, že dobré SEO je zadarmo, vždyť stačí v duchu hesla “obsah je král” míst skvělý obsah na webu a lidi přijdou sami. Jo, přijdou, ale ne zdaleka tolik, aby to začalo dávat opravdu pořádný smysl. Co tedy SEO je? O SEO jsem napsal nejenom tři knížky (poslední můžete koupit hned teď jako ebook), ale i několik článků tady na blogu. nemá tedy asi smysl se dopodrobna rozepisovat. Snad jen, že k tomu, aby vás vyhledávač zobrazoval na rozumných pozicích ve chvíli, kdy jeho návštěvníci hledají něco, co jim můžete nabídnout právě vy, je třeba aby byl váš web k dotazu co nejvíce relevantní.

Toho dosáhnete v zásadě dvěma způsoby – přizpůsobíte obsah webu (on-page optimalizace) a vytvoříte pocit, že právě váš web je ten nejlepší a nejoblíbenější – pomocí zpětných odkazů (linkbuilding a off-page optimalizace). Moje oblíbená forma snadného a rychlého získávání odkazů je přes placené články.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek
Web spravuje Webklient