Potřebujete nové zákazníky a nemáte zatím příliš velký rozpočet na marketing? Nechte ho dělat za sebe ostatní. A plaťte jim jen za výsledky – za získané objednávky. Že to zní jako pohádka? Ne, to není pohádka, to je affiliate marketing.
Tzv. affiliate je formou internetové reklamy vhodné prakticky pro všechny, kteří na virtuálním světě postavili svou existenci, tedy pro inzerenty, publishery, e-shopy, ale i blogery a youtubery. Jak funguje? Dozvíte se z následujícího článku.
Férová online propagace
V rámci affiliate marketingu (setkat se můžete i s pojmem affiliate reklama, affil nebo partnerský marketing) majitel webu či facebookové stránky vydělává na základě provize z objednávek svých nvštěvníků na inzerentově webu. Ve své podstatě se tak jedná o jednu z nejspravedlivějších způsobů propagace na internetu.
E-shop či jakýkoliv jiný provozovatel webu uhradí předem stanovenou provizi za každého přivedeného návštěvníka, respektive zákazníka, jež si na daném internetovém obchodě cokoliv objedná. Nejedná se tedy o platbu za proklik na inzerentův web (PPC), ani za zobrazení reklamy, ale jen za skutečného zákazníka, respektive objednávku.
Globálně tento marketingový kanál generuje 16 procent příjmů ecommerce, u nás je ovšem tato forma reklamy stále v plenkách. To je škoda. Vždyť z pohledu podílu nákladů na obratu se zcela jistě jedná o jednu z nejvýkonnějších marketingových kanálů vůbec. jeho hlavní výhodou je, že platba za reklamu je uskutečněna až na základě ukončené objednávky. Neplatíte předem jako za bannery nebo za proklik jako u PPC a ani na ni nemusíte čekat jako na SEO.
Jak funguje affiliate z hlediska eshopáře?
Nejprve si zvolte si, zda chcete provozovat partnerský program sami nebo se zapojíte do sítě. Podrobněji jsem se o jednotlivých rozdílech rozepsal v tomto článku.
Zásadní pro úspěch affiliate programu budou partneři – tedy ti, kdo budou váš eshop propagovat a získávat vám tak zákazníky a objednávky. Partnerů je ve světě internetu celá řada, ať již se jedná o influencery, blogery, různé cenové srovnávače či kupónové a cashbackové portály, zkrátka kohokoliv, jehož stránky mají slušnou a cílenou návštěvnost. Osobně mám oblíbení zejména blogery. To na svých webech informují o konkrétních produktech například formou recenze a na e-shop tak posílají už přesvědčeného zákazníka. I z tohoto důvodu se dnes blogeři a celkově tzv. obsahoví publisheři stávají tažnou silou affiliate marketingu. Affil pro ně spolu s prodejem placených článků znamená vítaný zdroj příjmů
Další platformou, pro níž může být affiliate reklama přínosem, jsou různé produktové a cenové srovnávače, na nichž má zákazník možnost porovnávat konkrétní zboží na základě různých parametrů. Některé jim dokonce nabízejí i slevové kódy. I v tomto případě k platbě dochází až po uskutečněném prodeji, ne na základě prokliku či zobrazení nabídky. Samostatnou kategorií jsou pak kuponové a slevové servery. Osobně je jako eshopář nepreferuji, ale umím si představit, že v některých oblastech, které aktivně pracují se slevami a kupony, to může docela dobře fungovat.
Poznámka: Článek vyšel původně na doprovodném webu našeho partnerského programu AffilManager. Toto je aktualizovaná verze se zaměření pro majitele eshopů,