Jak zmanipulovat konkurenci pomocí statistik hledanosti slov na Seznamu

O tom, že statistiky hledanosti klíčových slov není vhodné se až tak spoléhat, jsem psal již před několika lety. Poukazoval jsem tam na nepřesnosti ve statistikách nebo spíše na možnost špatné interpretace. Programátoři ze Seznamu pak následně na svém blogu reagovali a vysvětlovali, jak to s čísly vlastně je. Tentokrát jsem se rozhodl podrobit textu nejenom samotné statistiky hledanosti, ale i tzv. našeptávač. Jak se ukázalo na rozdíl od našeptávače je statistiky hledanosti (a potažmo konkurenty, obchodníky a nakonec i inzerenty v Skliku) snadno zmanipulovat.

Jak jsem manipuloval s počty hledání?

Nejprve jsem vzal blíže nespecifikovaný počet volných domén s trafficem (návštěvností). Šlo většinou domény, kde dřív byl nějaký web a nyní již byly bez využití. Takové domény mají obvykle přirozenou návštěvnost, byť většinou v jednotkách denně, výjimečně v desítkách či stovkách. Pokud však takových domén shromáždíte dostatečný počet, denně se může jednat o stovky přístupů. V našem případě to bylo něco mezi 3000 až 5000 přístupy.

Následně jsem tyto domény přesměroval jednoduchým scriptem na stránku výsledků hledání. V našem případě jsme použili hledané spojení seo michal kubíček, které vypadá současně relativně přirozeně a současně jej ve skutečnosti skoro nikdo nepoužívá.

Co následovalo?

Našeptávač, který by měl zobrazovat počty hledání slovních spojení je evidentně upraven tak, že si výsledků hledání, pokud neobsahuje referrer seznam.cz nebo search.seznam.cz, nevšímá. Naopak statistika výsledků hledání klíčového slova (odkaz najdete vždy na stránce výsledků hledání dole), bere evidentně svá data z jiných zdrojů a nezáleží jí na tom, zda se jedná o skutečné hledání anebo jde jen o zobrazení stránky výsledků hledání.

První týden se nedělo nic. Druhý týden, po aktualizaci dat se ukázala zajímavá a současně nesmyslná čísla. Nepoužívané spojení seo michal kubíček  se rázem stalo druhým nejhledanějším spojením s klíčovým slovem SEO. Alespoň podle statistik.

 

První týden ukazovala statistika hledanost 99/99, druhý týden 202/202 a poslední týden, jak vidno 184/184.

„Postižen“ byl i Sklik

Zajímavé je, že se statistiky hledanosti slov se promítly i do přehledů PPC systému Sklik resp. SEOlogy často využívaného nástroje na návrh klíčových slov. Všiml si toho Filip Podstavec a zveřejnil jako zajímavost na svém Twitteru – screenshot je převzat právě odtamtud.

 

 

PS: Praktické využití podobné manipulaci si každý představí sám, v každém případě věřím, že si s touto chybou brzy kluci ze Seznamu poradí…

10 thoughts on “Jak zmanipulovat konkurenci pomocí statistik hledanosti slov na Seznamu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *