Archetyp značky

Správný příběh totiž naplňuje vždy nějaký archetyp. Archetyp laskavého mocnáře, moudrého vládce, chudé dívky, která potkala prince, hloupého Honzy, který nebyl ve skutečnosti až tak hloupý.

Archetyp je určitý vzor, tradice a jasně definovanou postavou. V marketingu značek se uvádí dvanáct základních archetypů:

  • Tvůrce – ten vytváří něco nového, jeho silnou stránkou jsou inovace
  • Pečovatel – rád a dobře se stará o druhé, chrání je, nabízí skvělý servis
  • Vládce – je určen k tomu, aby řídil ostatní
  • Klaun – stará se o tom, aby nám bylo fajn
  • Jeden z nás – kluk nebo holka odvedle, který je v pohodě a nezkazí žádnou zábavu
  • Milenec – rozdává lásku a potěšení, s ním se cítíte součástí rodiny, komunity
  • Hrdina – chová se odvážně a statečně, u něj se nemusíme bát
  • Psanec – rebel do morku kosti, poruší každé pravidlo a není s ním nikdy nuda, vzrušení je jeho druhé jméno
  • Kouzelník – dokáže nemožné, změnit cokoli, proměnit cokoli, cílí na vaše sny, ukazuje, jaké by to mohlo být, pokud….
  • Neviňátko – uchovává víru v čistotu a nevinnost, nabízí štěstí a naplnění
  • Objevitel – podobně jako Tvůrce, jen ne vždy dotahuje věci do konce, je trochu mimoň, ale když s něčím přijde, stojí to za to
  • Mudrc – snaží se pochopit svět, problém a vás

Široce se o těchto archetypech zmiňují ve své knize Hrdina nebo psanec autorek Margaret Mark a Carol Pearson. Doporučují, abyste si pro svou značku určili nejvhodnější a nejefektivnější archetyp a tento pak začali aplikovat do své komunikace, příběhů a dalších nástrojů brandingu. Zmiňují zde například firmu Nike, která si zvolila archetyp Hrdina, když své zákazníky definuje také jako vyznavače tohoto archetypu. „Prostě to udělej“, slibuje jim vstup do speciálního světa a velké zkoušky zakončené vítězstvím. Není důležité, zda jsou zákazníci firmy Nike skuteční Hrdinové, důležité je, že se tak chtějí vidět, že se vidí v roli archetypálního Hrdiny a značka Nike jim k tomu dává, třeba prostřednictvím tenisek, nástroj, jak se tímto Hrdinou stát.

Zamyslete se tedy nad svým podnikáním, nad svým eshopem. Jaký archetyp byste chtěli vyjadřovat? Jakým jazykem budete s lidmi hovořit?

Napsat komentář